Bukefalos 28 år!

Ofrivilliga pappor?

N

naturElle

Pelle Filipsson blev pappa mot sin vilja o nu har han skrivit en bok om det.
Läs mer:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6645037.ab


Vad säger ni?



Min sambo är en sk "ofrivillig pappa". Jag blev gravid trots skydd, han ville absolut inte bli pappa, jag kunde inte göra abort. Min sambo var arg i en vecka (tror tråden jag startade här då varade längre än hans ilska...) men sen sa han att det inte var lönt att slösa energi på något han inte kunde rå på. Barnet skulle ju födas oavsett.

Detta var hösten 2008. Våren 2009 flyttade vi ihop. Vår dotter är idag 10 månader. Ingen av oss ångrar det svåra beslutet att behålla trots alla motgångar. Han är en fantastisk pappa som skulle göra vad som helst för sin familj.

Detta blev ju en solskenhistoria. Det hade lika gärna kunnat gå käpprätt åt helvete. Jag hade kanske tur eller så var det bara meningen.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Min åsikt är att kvinnan alltid har rätt att bestämma över sin kropp och att har man samlag så måste man ändå ha i åtanke att det kan bli barn. Särskilt om man kör oskyddat.

Det är tråkigt att läsa att han inte ansågs sig ha fått bra hjälp, även män kan ju ha samma problem som en kvinna att knyta an till ett barn, de har ju inte ens burit barnet inom sig i nio månader som en kvinna gör. Det borde det bli bättring på. Män ska ha rätt till samma stöd o hjälp o förståelse som kvinnor.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Ja det är verkligen märkligt att männen inte kan få stöd. Även om det är ett planerat barn kan ju mannen ha svårt att knyta an.

Jag gick till psykolog under hela min graviditet o psykologen hade gärna velat träffa min sambo eftersom läget var som det var. Men sambon vägrade. Män kan ha svårt för att prata men om de nu som i Pelles fall VILL prata då är det märkligt att de inte kan finna stöd någonstans.


Ja p-piller för män hade varit suveränt.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det är självklart att kvinnan måste själv besluta om abort eller inte, men jag tycker verkligen verkligen jättesynd om de män som blir ofrivilliga fäder. De måste känna sig så himla förtvivlade och hjälplösa och ledsna.

Och om det var så att kvinnan var ute efter en donator när hon kanske kanske ljög om preventivmedel så borde hon spenderat pengar och åkt till Danmark istället.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det är självklart att kvinnan måste själv besluta om abort eller inte, men jag tycker verkligen verkligen jättesynd om de män som blir ofrivilliga fäder. De måste känna sig så himla förtvivlade och hjälplösa och ledsna.

Så känner jag också.
Tycker också att män borde få hjälp, de är ju lika mycket förälder som mamman.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Om män inte hade haft alternativ hade det varit en femma men nu är det inte så.

Om män alltid använde kondom eller ALDRIG sprutade i eller vägrade ligga med kvinnor som inte ville använda kondom så skulle ofrivilligt fäderskap minska drastiskt.

Att lita på en kvinna man inte haft en längre seriös relation med är rätt korkat.




Kvinnorna som väljer att föda oönskade barn sätter sig till doms över två individer som inte har ett smack att säga till om, vad kan man göra annat än skaka på huvudet.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Startade en tråd själv om detta, hoppas ngn admin flyttar ihop dom.

En tanke jag har om män som gnäller över att de blivit lurade till pappa rollen är just detta att de säger "hon sa att hon hade skydd". Vart är deras ansvar då? Vad hjälper skydd om hon tex hade en könssjukdom?

Att säga att "hon sa" och själv välja att inte ta kondom är att själv välja bort det enda skydd och garanti (om än inte 100%) en man har.

Så deras eget fel i mina ögon om de väljer att inte ta på kondomen och tror på tjejen blint.


Nu ska jag tilläggga innan folk går i taket att detta gäller för "one nightstands" och de som har sex i dejtingstadiet. Inte de som har fast förhållande för där ska man kunna lita på att ens partner inte försöker lura en Medvetet. (olyckor händer och prev. medel är inte 100%)
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Kvinnorna som väljer att föda oönskade barn sätter sig till doms över två individer som inte har ett smack att säga till om, vad kan man göra annat än skaka på huvudet.


Fast egentligen gör hon ju inte det. Det är ju upp till mannen om han vill vara delaktig eller inte!

Barnet kommer inte att må sämre än något annat barn utan pappa. (skilda, pappan död, pappan stuckit osv osv).
Och alla barn utan pappa mår inte dåligt.

Det enda pappan får ta ansvar för som han inte kommer undan är ju att betala underhåll och det skulle han tänkt på innan han hade sex utan kondomen!
Det är betydligt billigare att betala kondomer än underhåll varje månad.
Men är huvudet, dumt får kroppen lida...


Mamman har ju all rätt i världen att inte vilja göra abort.
Det kanske är så att hon bara har en chans att få barn, det hade inte behövt bli detta barn men om hon gör abort kommer hon inte kunna få barn igen. Hon kanske vet att hon mentalt inte kommer klara att göra abort (vissa kvinnor får bestående men).

Och pappan har all rätt i världen att inte vara delaktig (mer än underhåll).

Vad pappan dessutom hade mer än all rätt i världen att välja att inte göra är att inte ha sex utan kondom. :)
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Jag tycker det är var och ens ansvar att skydda sig från att bli förälder och bara korkat skylla på att hon sa att hon var skyddad.

Personligen är jag glad att min dotters pappa valt att försvinna och inte vara delaktig, han är en urusel människa och skulle knappast tillföra något annat än svek, sorg, och lögner i hennes liv.
Han får ta sitt ansvar genom att betala underhållet, vilket jag gissar att han inte heller gör, men det drabbar varken mig eller henne så det kvittar mig.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Tifo kunde inte flytta ihop trådarna så jag kopierar in min första post i ämnet i min egen tråd (som nu är låst= Lika bra :))


Läste denna och det enda jag kan tänka är att han själv gjorde så mycket fel hela tiden... (förutom delen om att han inte fick mental hjälp).

Var han Tvungen att flytta ihop med kvinnan bara för att hon blev gravid? Är inte det att ta på sig offerkåpan självmant? Han kunde stöttat ekonomiskt men inte behöver han väll flytta ihop med henne?!

Ok han ville inte bli pappa. Det är helt ok att inte vilja bli pappa.

Men att skylla det på kvinnan bara för att hon sagt att hon hade skydd, är inte det naivt?
Bara för att någon har skydd är det aldrig till 100% skydd i flera fall. Man KAN bli gravid med P-piller även om det inte är så vanligt.
Det enda sättet han skulle kunna varit säker är om han själv snöpt sig. Om han nu vill ha den garantin...


Bara för att en kvinna blir gravid och mot mannens vilja vill behålla barnet, så måste mannen inte bli "ansvarsfull" pappa. Han Kunde ha avslutat förhållandet, om han nu verkligen inte velat ta det ansvaret.
I mina ögon är det ok!


Om en kille gör mig på smällen och Jag väljer att behålla barnet trotts att han inte vill, så är det i mina ögon inte hans fel om han inte vill ha ansvar över barnet. Det har jag förståelse för.
Det är tom ok om han inte vill träffa barnet. Men givetvis är det bra om han ger det en chans (för sin egen skull).
Bara för att man inte bor ihop eller är villig pappa kan sådant ändra sig när barnet fötts. Jag tror att tvånget att bli pappa var en stor inverkan på att han inte kunde finna en kontakt med barnet i början.

Hade han istället valt att säga "Nej jag vill inte fortsätta detta förhållande men jag vill gärna träffa mitt barn en gång" så hade han tagit bort tvånget för sin egen del och kanske fått en bättre kontakt direkt från början.



Att försöka sig på att ge förhållandet en chans och sedan inte fullfölja det måste ju vara tyngre för tjejen än om han direkt sagt "nej jag vill inte". Då har han skapat förväntningar som sedan brister och kommer vara svårare att läka än ett "nej" direkt från början.


Sen är det självklart viss skillnad på om man bor och lever ihop och har ett förhållande. Till skillnad från detta som var på dejtingstadiet.


Men det är bara ur min synvinkel som kvinna, som dessutom inte vill ha barn.

Jag räknar inte med att alla tycker som jag i detta.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Fast egentligen gör hon ju inte det. Det är ju upp till mannen om han vill vara delaktig eller inte!

Barnet kommer inte att må sämre än något annat barn utan pappa. (skilda, pappan död, pappan stuckit osv osv).
Och alla barn utan pappa mår inte dåligt.

Det enda pappan får ta ansvar för som han inte kommer undan är ju att betala underhåll och det skulle han tänkt på innan han hade sex utan kondomen!
Det är betydligt billigare att betala kondomer än underhåll varje månad.
Men är huvudet, dumt får kroppen lida...


Han säger att han inte vill ha barn och väljer hon då att föda barnet så sätter hon sig till doms.

Min pojkvän kan säga att han ska skaffa hund, jag vill inte ha någon hund hemma och kommer inte vara delaktig.
Han sätter sig till doms om han skaffar hund ändå eftersom det är något som påverkar oss båda.

Jag anser att det är stor skillnad på att ha "död fader/fader okänd" mot "min pappa vill inte veta av mig".
Föräldrar som ger upp sina barn vid skilsmässa var antagligen inte särskilt förtjusta i dem innan heller.
Oönskade barn förekommer ju inte bara i icke-relationer utan även i etablerade.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Han säger att han inte vill ha barn och väljer hon då att föda barnet så sätter hon sig till doms.

Min pojkvän kan säga att han ska skaffa hund, jag vill inte ha någon hund hemma och kommer inte vara delaktig.
Han sätter sig till doms om han skaffar hund ändå eftersom det är något som påverkar oss båda.

Jag anser att det är stor skillnad på att ha "död fader/fader okänd" mot "min pappa vill inte veta av mig".
Föräldrar som ger upp sina barn vid skilsmässa var antagligen inte särskilt förtjusta i dem innan heller.
Oönskade barn förekommer ju inte bara i icke-relationer utan även i etablerade.

Han väljer att inte skydda sig och ligger med penis i henne och sprutar säd i henne.. han har själv satt sig i risken att få barn är stor situationen och gjort det möjligt för kvinnan att bestämma om han ska bli pappa eller inte.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det är faktiskt också synd om människor som gör misstag och som litar till att medmänniskor talar sanning :devil:

Man kan hålla med om att det är oförståeligt varför han inte använde kondom vid tillfällig förbindelse, men det är fortfarande synd om honom.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Det är faktiskt också synd om människor som gör misstag och som litar till att medmänniskor talar sanning :devil:

Man kan hålla med om att det är oförståeligt varför han inte använde kondom vid tillfällig förbindelse, men det är fortfarande synd om honom.

Fast det är väl synd om mamma oxå, som hamnar i en sån situation och tvingas göra ett val hon måste leva hela livet med.

Bara för att man väljer att föda barnet betyder det ju inte att det är ett lätt val eller att man inte önskat en helt annorlunda sitauation och en mer villig/bra/rätt far till sitt barn.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Han väljer att inte skydda sig och ligger med penis i henne och sprutar säd i henne.. han har själv satt sig i risken att få barn är stor situationen och gjort det möjligt för kvinnan att bestämma om han ska bli pappa eller inte.


Som jag skrev i mitt första inlägg:

"Om män inte hade haft alternativ hade det varit en femma men nu är det inte så.
Om män alltid använde kondom eller ALDRIG sprutade i eller vägrade ligga med kvinnor som inte ville använda kondom så skulle ofrivilligt fäderskap minska drastiskt.
Att lita på en kvinna man inte haft en längre seriös relation med är rätt korkat."



Oavsett utesluter det inte att kvinnan har möjligheten att fatta ett beslut som gynnar antingen två personer (ofrivilliga pappan, ofödda barnet) eller en (mamman själv).
Ja, jag anser att ett oönskat barn har det bäst av att inte födas.

Enda gången jag känner med kvinnan och mannen i en sådan här situation är när preventivmedel använts men fallerat.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Startade en tråd själv om detta, hoppas ngn admin flyttar ihop dom.

En tanke jag har om män som gnäller över att de blivit lurade till pappa rollen är just detta att de säger "hon sa att hon hade skydd". Vart är deras ansvar då? Vad hjälper skydd om hon tex hade en könssjukdom?

Att säga att "hon sa" och själv välja att inte ta kondom är att själv välja bort det enda skydd och garanti (om än inte 100%) en man har.

En kvinnas fertila period är lång. Man kan bli lurad in i föräldraskap efter år av en god relation. Men att lita på sin partner är ändå nödvändigt. Gör man inte det, ska man inte stanna i den. Man kan inte gardera sig mot allt. Då är det bättre att avstå sex helt och hållet.
Många kvinnor blir väldigt irriterade när ansvaret hamnar på dem. Rädslan för aborträtten osv. Men det här har inget med juridik att göra. Moraliskt är det vedervärdigt att bedra en person man har ett förtroende med, oavsett vad det handlar om. Dessutom visar undersökningar att många kvinnor är emot manligt p-piller, eftersom de själva vill sköta kontrollen. Alltså bestämma om de vill bli gravida eller inte.
 
Sv: Ofrivilliga pappor?

Dessutom visar undersökningar att många kvinnor är emot manligt p-piller, eftersom de själva vill sköta kontrollen. Alltså bestämma om de vill bli gravida eller inte.



Det skulle vara ett sant nöje att frånta oss den exklusiva möjligheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp