Ofrivilligt ridkjolsintresse

Zetronis

Trådstartare
Har varit emot ridkjol sedan det blev en grej, och poppis. Har blivit avskräckt av någon som fått skav på sadeln sin av en uhipkjol men i andra trådar verkar dessa vara väl omtyckta och rekommenderade. Dock tycker jag att priset är hisnande för ett sånt litet plagg, skulle knappt lägga det priset på en vinterjacka så döm om min förvåning när jag häromnatten drömde att jag köpt en ridkjol och var såå nöjd medan jag mockade i -10 grader! ( Jag oroade mig nämligen om hur jag skulle hålla mig varm om benen under nästkommande dags stalltjänst innan jag gick till sängs)

Eftersom jag inte kunnat släppa tanken så har jag googlat lite alternativ och jag blev lite intresserad av hööks omlottmodell främst pga priset och färgen och att jag kan prova den i butik. 🤗
Hur många minusgrader pallar en sån kjol? Eller finns det någon som strängt vill avråd från en sådan? Tycker den verkar supertunn jämfört med uhip, men det blir väl iaf ett skydd från den värsta kylan även om den inte värmer i sig? Eller?

Ridkjolstips på annat än uhip skulle vara toppen, vilken modell och varför?
 
Jag gillar min från Hööks, omlott-modellen. Den saknar dessutom lång dragkedja som kan skava på sadeln så det är extra plus. Hur många minus beror nog på vad man har mer, jag kör långkalsonger + mjukisbyxor + kjol när det är kallt. Idag hade jag tunna långkalsonger underst och det var 10-12 minusgrader. Tycker absolut att den värmer mer än utan och då har jag ändå en rätt lång vinterjacka. Lätt att ta på och av och används därför flitigt :)
Kollat på uhip också men föredrar Hööks faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jag har både kjol och lång kappa vid kallare väder :), min gamla hööks kjol var första modellen de hade och inte riktigt den bästa i passform men den värmen gott. RidKappan är från jacson och går lika långt ner som kjolen, föredrar den vid ridning då kjolar jätt vandrar uppåt på mig när jag rider :/.
Alla mina kjolar och kappan har dragkedja bak och fram men har aldrig fått ngt märke av dem på sadeln.
 
Har varit emot ridkjol sedan det blev en grej, och poppis. Har blivit avskräckt av någon som fått skav på sadeln sin av en uhipkjol men i andra trådar verkar dessa vara väl omtyckta och rekommenderade. Dock tycker jag att priset är hisnande för ett sånt litet plagg, skulle knappt lägga det priset på en vinterjacka så döm om min förvåning när jag häromnatten drömde att jag köpt en ridkjol och var såå nöjd medan jag mockade i -10 grader! ( Jag oroade mig nämligen om hur jag skulle hålla mig varm om benen under nästkommande dags stalltjänst innan jag gick till sängs)

Eftersom jag inte kunnat släppa tanken så har jag googlat lite alternativ och jag blev lite intresserad av hööks omlottmodell främst pga priset och färgen och att jag kan prova den i butik. 🤗
Hur många minusgrader pallar en sån kjol? Eller finns det någon som strängt vill avråd från en sådan? Tycker den verkar supertunn jämfört med uhip, men det blir väl iaf ett skydd från den värsta kylan även om den inte värmer i sig? Eller?

Ridkjolstips på annat än uhip skulle vara toppen, vilken modell och varför?

Jag har en ridkjol från Hööks eller Börjes, minns inte vilken av de. Kostade runt 500-lappen. Funkar ner till typ -15.C, de (få) dagar det varit typ -20-25.C har den varit något kall. Är jättenöjd med min! :)
 
Ja det är ju just låren jag har svårt att hålla varma, även med bra underställ då resten av kroppen känns varm och behaglig så är låren som isbitar efter en tur så tror jag behöver backa upp med något extra just där 💪🏻
 
Jag har en ridkjol men är det riktigt kallt använder jag ett par softshellridbyxor utanpå mina vinterfodrade ridleggings. Kombinerat med termoridstövlar håller jag mig varm och go. Ridkjolen använder jag om jag ska iväg på träning i ridhus och blir för varm i ridhuset under en tuff träning för att ha softshellbyxorna. Då har jag mina vinterfodrade ridleggings och så ridkjolen under tiden jag är i stallet och gör i ordning hästen. Sen kan jag lätt ta av mig kjolen precis innan träningen börjar.
 
Jag skulle vilja se bilder på Hööks täckkjol (omlott-varianten "Carisma") till häst, dvs i sadeln. Någon som hittar sådan bild? Eller är den inte menad att ridas i?
 
Jag är med nyfiken på hur den sitter, minns inte nu om jag läst att den har bensnören eller den kanske håller sig på plats över benen ändå?
 
Jag har en ridkjol men är det riktigt kallt använder jag ett par softshellridbyxor utanpå mina vinterfodrade ridleggings. Kombinerat med termoridstövlar håller jag mig varm och go. Ridkjolen använder jag om jag ska iväg på träning i ridhus och blir för varm i ridhuset under en tuff träning för att ha softshellbyxorna. Då har jag mina vinterfodrade ridleggings och så ridkjolen under tiden jag är i stallet och gör i ordning hästen. Sen kan jag lätt ta av mig kjolen precis innan träningen börjar.

Softshellbyxorna är de i modell ridbyxa eller mer som överdragsbyxa med vidare ben? Går de över eller under stövlarna? 🤓
 
Softshellbyxorna är de i modell ridbyxa eller mer som överdragsbyxa med vidare ben? Går de över eller under stövlarna? 🤓

Softshellbyxorna är ganska vida i modellen. Tyvärr passar inte dem ihop med termostövlarna helt så jag drar upp byxbenen upp till knäna så att jag kan ha stövlarna på mig. Tyvärr passar inte byxorna över stövlarna och det finns inte plats i stövlarna för softashellbyxorna. Men det funkar och jag håller mig riktigt varm och go!
 
Softshellbyxorna är de i modell ridbyxa eller mer som överdragsbyxa med vidare ben? Går de över eller under stövlarna? 🤓

Jag har 3 par softshellridbyxor. De är precis som vanliga ridbyxor, fast vindtäta och vattenavstötande med fleecefoder. :love: Går ner i stövlarna precis som alla mina andra ridbyxor.

Jag fick en omlottkjol från hööks i julklapp förra året och jag älskar den. Aldrig de där djupfrysta låren som tar timmar att värma upp när man kommer hem.

Med softshellbyxorna (med merinoullsunderställ), fårskinnsfodrade ridstövlar och min kjol klarar jag mig hela vintern. Förra året behövde jag aldrig använda mina tjocka termoridbyxor. :banana:
 
Ja det är ju just låren jag har svårt att hålla varma, även med bra underställ då resten av kroppen känns varm och behaglig så är låren som isbitar efter en tur så tror jag behöver backa upp med något extra just där 💪🏻

Kanske du ska prova ett par typ mamelucker för skidåkning? Jag har ett par i ull som har windstopper-tyg på framsidan. Ett måste för mig som fryser om låren.
 
Jag har långkalsonger, softshell ridbyxor (som ser ut precis som vanliga ridbyxor) och täckkjol från hööks. Jag tycker kjolen går bra att rida, möjligen att man har lite lättare att glida i sadeln, men inte så det stör.
Med detta håller jag mig nästan varm om låren, men jag får i alla fall inte så ont i mina dåliga knän som reagerar på kyla.:)
 
Vad har ni för softshellridbyxor? Hade gärna velat veta märke. :)
Hade velat kunna ha något över mina vanliga ridbyxor. Har oftast mjukisbyxor med det känns så sjaskigt och så är de helt sönder slitna på insidan av låren efter säsongen.
 
Ja var hittar man sådana mamelucker? Jag har ett par ullshorts men tyvärr är de inte så tajta i benen så de korvar sig och dessutom går de inte ner så långt på låren så även om jag plattat ut dom noggrant under ridbyxan så skulle jag gärna haft dom längre i benen! Jag googlade mamelucker och tyckte det såg lovande ut, men hittade inga med vindstolo sådär vid första anblicken..
 
@Zetronis

I en annan tråd så skrevs det om cykelbyxor (shorts) att ha under ridbyxorna för att motverka skav. Tror att det hade du kunnat kika på om du vill ha extra värme över låren. Finns ju lite allt möjligt att hitta där. :)
 
Vad har ni för softshellridbyxor? Hade gärna velat veta märke. :)
Hade velat kunna ha något över mina vanliga ridbyxor. Har oftast mjukisbyxor med det känns så sjaskigt och så är de helt sönder slitna på insidan av låren efter säsongen.

Jag har två par helskodda Pikeur Lugana softshell, älskar dem!
Har även ett par hkm som är knäskodda med silikon, men de är lite för stora till mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp