Ofrivilligt svartjobb, någon med erfarenhet?

ChatNoir

Trådstartare
Jag börjar tro att jag jobbat svart helt ofrivilligt. Gick arbetslös i ungefär ett halvår, blev uppringd av en arbetsgivare som ville ha en sjukvikarie för en anställd som blivit långtidssjukskriven. Jag hade jobbat i branschen på samma ort, så jag kände till företaget lite så där lagom, och jag vet sedan förut att de inte är främmande för att ibland "suga ut" så mycket de kan av en anställd/kollega och sedan "kasta bort" samt att deras affärsidé att hitta kunder är att göra ner konkurrenterna i stället för att visa att de är bra på det de gör.

Nåväl, jag kände att i och med att jag ju är rejält vuxen (40+), vet arbetsgivarens historia samt att det bara var ett vikariat, då tar jag jobbet, bättre än A-kassa. När jag skulle få min första löneutbetalning så var det en handskriven (?!) lönespec. Dock med samma upplägg som en datautskriven, dvs organisationsnr, summa dragen skatt, summa före/efter skatt osv. Och lönen kom in som den skulle på kontot.

Jag jobbade där några veckor, sedan fick jag en fast anställning på en annan firma på samma ort, även den i samma bransch. Fick då veta att en fd anställd hos företaget i fråga skulle arbeta på helger, och då skulle det utgå svart lön vilket personen inte ville ha, den ville ha vit lön precis som denne fick på vardagarna. Då gick helgjobben till en annan anställd. Så att mygla, det förstod jag snart att företaget i fråga tyckte var ok.

Nu börjar ju årsbeskeden trilla in, och som väntat har jag inte fått något från företaget i fråga. Jag kommer ju vänta till deklarationen kommer, då kommer jag ju få svart på vitt om jag verkligen jobbat ofrivilligt svart. Men min fråga är, hur går jag vidare med det hela i så fall? Och vad händer? Jag antar jag åker på att skatta på något sätt, men hur då? Jag kommer i så fall att ta kontakt med facket, men jag undrar ändå om någon varit med om samma sak och vad ni gjorde? Mycket tacksam för svar!!!
 
Du har ju dina lönespecifikationer även om dom är handskrivna. Så om de uppgifterna inte finns med på din lapp fyller du bara i det på din deklaration. Det finns ju möjligheter till det och även att rätta uppgifter som finns där.
Skulle Skattemynd höra av sig så får du visa upp dina papper för där står ju att skatt är avdragen och då blir det arbetsgivaren som myndigheten får ta upp det med om dom inte betalat in det dom dragit av.
 
Jag fick handskrivna lönespec i flera år på ett tidigare jobb men de betalade ändå in skatt så just för den sakens skull behöver du nog inte vara orolig. Skulle det vara så att du ändå har jobbat svart så behöver inte du betala in något då du har dina lönespec där det står hur mycket skatt företaget säger sig ha betalat in. Har de då inte gjort det så är det företaget och alltså inte du som åker på att betala in skatten.
 
Jag hade kontaktat företaget och efterlyst kontrolluppgiften. Det är absolut minst jobb för dig. De har snott dig på skatt. Stulit från dig. Om de har dragit av skatten från din lön, och sedan inte lämnat den vidare till SKV har de stulit pengarna från dig.

Vägrar de lämna KU alt.lovar men inget kommer, hade jag kontaktat SKV och meddelat.
 
Tack för ditt svar! Så skattmasen kommer i så fall kräva arbetsgivaren på skatten och inte mig?
Samma sak hände mig på "stenåldern". Jag blev inkallad till förhör på SKM och blev tilltalad som "den skattskyldige". Jag hade gjort som Masse skrev, deklarerat utan att jag hade fått kontrollavgift. Det gick fint för mig men företaget som hade slarvat fick naturligtvis betala min skatt.
Lycka till
 
Korrigering: senast 31/1, oavsett om detta infaller under helg.

Absolut, men eftersom TS redan nu har en dålig vibb hade jag som arbetsgivare inte tagit illa upp för ett 60 sekunders samtal med efterlysningen.
 
Tyvärr kommer de ta illa upp (eller vad man ska kalla det) om jag skulle ringa och efterlysa ett årsbesked. Det finns ett par som kommit på kant med företaget när de enligt företaget krävt dem på orimliga saker, kränkt dem, gått bakom ryggen på dem osv. Och företaget är då inte främmande för att enligt dem, ge igen. Och då har ju kraven varit vit lön och andra "orimliga" krav. ;)

Jag fick slita en hel del för att få arbetsgivarintyget, och ena ägaren var mer än lovligt otrevlig, jag fick bita mig i tungan och fjäska och stryka medhårs rejält så jag fick mitt arbetsgivarintyg...
 
De andra har datautskrivna lönespecar, det är därför jag kände att det kunde vara något konstigt.
 
Men det får nog vara deras problem, att de har kass personalpolitik. Det är ju de som förlorar på det. Du måste ju rimligen "våga" ringa samtalet om du undrar.

Det är bara att kort ringa och höra om kontrolluppgiften är på väg, eftersom deras är den enda du saknar.
 
Men det får nog vara deras problem, att de har kass personalpolitik. Det är ju de som förlorar på det. Du måste ju rimligen "våga" ringa samtalet om du undrar.

Det är bara att kort ringa och höra om kontrolluppgiften är på väg, eftersom deras är den enda du saknar.

Nu har jag inte läst allt - men handlar det om ett företag med hög omsättning på personal, kan det vara så enkelt som att man missat att skicka kontrolluppgifter till alla. Eller ett företag som knappt har anställda alls, där man inte är van vid kontrolluppgiftshanteringen. Så man kan också se det som en ren tjänst att du kontaktar dem så att de hinner reparera sitt misstag innan det kostar pengar att betala till SKV.
 
Det var min tanke också, Sjoberga. Det kan ju vara ett misstag, eftersom andra tydligen går via datasystem medan TS fått handskrivet.
 
Kass personalpolitik är branschen i fråga känd för, så tyvärr är det ingen som reagerar på det. ;)
Jag vill undvika att ringa, vill ha allt dokumenterat, så jag kommer om det behövs att i stället SMS:a eller maila. Just för att jag vet att de inte har några problem att säga eller göra precis vad som är bäst för dem själva.

Personligen är jag förvånad över hur ett företag vågar mygla som de gör, för i och med att det är saker som gör att de är skyldiga skattmasen pengar (de har även hållit på med annat som skattmasen inte skulle jubla över) kan de ju hamna i skiten rejält!

Är dock lättad över att jag verkar slippa krångel om jag fått ut svart lön. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 834
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 308
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp