Säga upp sig utan nytt jobb

en fråga- om man säger upp sig självvalt och då får karens på 45dagar, dras dessa dagar då från din ersättning med? (jag vet jo a-kassa räknas utifrån din inkomst 6 senaste månaderna? blir det då-45dagar på detta?)
 
Jag sa upp mig utan nytt jobb för ca 1,5 år sedan. Situationen jag arbetade under var hopplös. Jag har fortfarande inget nytt jobb men jag har å andra sidan egentligen inte sökt så mycket eftersom jag valt att studera ett år. Stundtals har jag panik över situationen men när jag tänker på att gå dit och jobba igen inser jag att valet var det rätta.
Det är inte värt att arbeta på ett ställe som förstör hälsan vare sig det är fysikst eller pyskiskt. Jag gick i väggen och det är något jag kommer lida av resten av livet. Min stresstålighet är numera så nära noll man kan komma och jag märker att min hjärna fungerar annorlunda/sämre än tidigare.
Mycket tråkigt att höra om efterverkningarna. :( Positivt att du tog dig därifrån och hoppas att studierna så småningom leder dig vidare till ett jobb du kan trivas med!
 
Jag har gjort det två gånger. Båda gångerna tänkte jag att om jag inte slutar först kommer jag aldrig komma därifrån. Jag hade ett stort sparkonto att leva på och så sökte jag plugg in case of emergency om jag inte skulle hittat något nytt jobb inom ett par månader. Första gången fick jag jobb inom en månad och andra gången gick jag hemma i kanske 3 månader (som var 3 sjukt sköna månader när jag bara brydde om mig själv och blev av med en massa stress och ångest).
Det man kanske ska fundera på är väl om man har råd och hur man ser ut på arbetsmarknande. Jag är ung och kan jobba med vad som helst så jag sökte allt. Men om man är utbildad innom något speciellt och helst inte vill byta bransch kanske man ska tänka över det.
 
Personen bör tänka på att för att behålla sitt SGI-skydd så måste hen anmäla sig på Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att hen lämnar sin anställning. Annars blir personen utan ersättning om hen blir sjuk under tiden hen är utan jobb.
 
Personen bör tänka på att för att behålla sitt SGI-skydd så måste hen anmäla sig på Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att hen lämnar sin anställning. Annars blir personen utan ersättning om hen blir sjuk under tiden hen är utan jobb.
Men man kan vänta så länge alltså? Nu tror jag ändå inte att det blir aktuellt eftersom det (väl?) är första dagen som gäller för A-kassan, men det var oväntat lång frist för SGI.
 
Personen bör tänka på att för att behålla sitt SGI-skydd så måste hen anmäla sig på Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att hen lämnar sin anställning. Annars blir personen utan ersättning om hen blir sjuk under tiden hen är utan jobb.
Om man startar eget, hur blir det då?
 
@TygerTyger Jag har sagt upp mig utan att ha ett nytt jobb på G. Startade faktiskt en tråd om det här på Buke då, anonymt såklart :D. Jag mådde uruselt på jobbet men är också trygghetsnarkoman = egentligen dålig idé att säga upp sig. Men jag gjorde det ändå, jag stod inte ut. Min buffert var långt mindre än din väns men jag hade en partner som gladeligen försörjde mig om jag behövde.

För min del var det bland det bästa jag gjort. Min jobbsituation, och min chef, höll på att ta knäcken på mig och mitt självförtroende sjönk för varje dag jag var där. Det var osäkert ett tag och mitt självförtroende var i botten men till sist löste det sig fenomenalt. Skulle jag spola tillbaka tiden hade jag fattat samma beslut igen.
 
Men man kan vänta så länge alltså? Nu tror jag ändå inte att det blir aktuellt eftersom det (väl?) är första dagen som gäller för A-kassan, men det var oväntat lång frist för SGI.
Som anställd har man tre månaders SGI-skydd efter avslutad anställning. Det kan ju dock aldrig skada att anmäla sig som arbetssökande så snart det är möjligt. Kan också vara bra att veta att man behöver söka jobb på samma omfattning som SGI:n man skyddar. För a-kassan gäller andra regler, det stämmer!
 
Som anställd har man tre månaders SGI-skydd efter avslutad anställning
Beroende på hur länge man arbetat va? När jag var nyligen tillbaka i Sverige behövde jag skriva in mig första dagen för att skydda SGI, eftersom jag inte arbetat tillräckligt länge.
 
Jag har gjort det. Två gånger. Trots att jag är värsta trygghetsnarkomanen.

Gått bra båda gångerna. Trots väldigt mager buffert (hade klarat tre månader).

Sen är det INTE alltid lättare få jobb om man har ett! 1-3 mån uppsägningstid fäller många anställningar. Om man däremot kan börja veckan efter man får besked så... :)
 
Beroende på hur länge man arbetat va? När jag var nyligen tillbaka i Sverige behövde jag skriva in mig första dagen för att skydda SGI, eftersom jag inte arbetat tillräckligt länge.
Hmm, ja jo. SGI fastställs på inkomst som kan antas vara varaktig, med det menas minst sex månader i följd (eller årligen återkommande). Så om en anställning är kortare än så, så är den inte SGI-grundande. Om man då slutar en sådan kortare anställning så kan det nog vara så att man behöver skriva in sig på AF redan första dagen för att skydda SGI:n man hade sedan innan! Det är lite snårigt det där med SGI. Inte min favvogrej i världen :cautious:
 
@Manza Mm precis, det var så de sa till mig! :)

(Sgi är verkligen SJUKT förvirrande)
 
Sen är det INTE alltid lättare få jobb om man har ett! 1-3 mån uppsägningstid fäller många anställningar. Om man däremot kan börja veckan efter man får besked så... :)
Håller med om detta! Verkar vara mer attraktivt att man kan börja direkt. När min arbetsplats införde 3 månaders uppsägning på alla som varit anställda i mer än ett år - sa jag upp mig efter 8 månader på arbetsplatsen :D Kändes som en mardröm att ha 3 månaders uppsägning, det kommer jag aldrig gå med på!
 
Håller med om detta! Verkar vara mer attraktivt att man kan börja direkt. När min arbetsplats införde 3 månaders uppsägning på alla som varit anställda i mer än ett år - sa jag upp mig efter 8 månader på arbetsplatsen :D Kändes som en mardröm att ha 3 månaders uppsägning, det kommer jag aldrig gå med på!

Jag förhandlade bort den i samband med lönesamtalet på mitt förra arbete. Just för det är döden att sitta på 3 mån uppsägningstid. Är väl fint om man blir uppsagd men inte om man säger upp sig själv.
 
@TygerTyger Jag har sagt upp mig utan att ha ett nytt jobb på G. Startade faktiskt en tråd om det här på Buke då, anonymt såklart :D. Jag mådde uruselt på jobbet men är också trygghetsnarkoman = egentligen dålig idé att säga upp sig. Men jag gjorde det ändå, jag stod inte ut. Min buffert var långt mindre än din väns men jag hade en partner som gladeligen försörjde mig om jag behövde.

För min del var det bland det bästa jag gjort. Min jobbsituation, och min chef, höll på att ta knäcken på mig och mitt självförtroende sjönk för varje dag jag var där. Det var osäkert ett tag och mitt självförtroende var i botten men till sist löste det sig fenomenalt. Skulle jag spola tillbaka tiden hade jag fattat samma beslut igen.
Buke är bäst! :D Jag lovar att den här tråden faktiskt inte gäller mig. :p Det här med att inte stanna när jobbet gradvis tar ned ens självförtroende tror jag är jätteviktigt. Tack för svaret!
 
Jag har gjort det. Två gånger. Trots att jag är värsta trygghetsnarkomanen.

Gått bra båda gångerna. Trots väldigt mager buffert (hade klarat tre månader).

Sen är det INTE alltid lättare få jobb om man har ett! 1-3 mån uppsägningstid fäller många anställningar. Om man däremot kan börja veckan efter man får besked så... :)
Just det, bra poäng med uppsägningstiden. Jag tror faktiskt att ett par av de jobb som min vän har sökt i sitt drömområde har haft önskemål om start så fort som möjligt och då blir det ju plötsligt till fördel istället. :)
 
Det låter ju som att tråden i regel röstar för uppsägning. :) Om man då tänker sig att den mentala hälsan inte kräver uppsägning nu idag utan snarare inom ett par veckor, vad borde hen passa på att göra först? Jag tänker
  • Flytta bolån (i syfte att sänka räntan, medan tillsvidareanställning finns)
  • Ringa facket och fråga hur det blir med inarbetad komptid, semester som är inbokad och godkänd, semesterdagar som är intjänade och inte kommer att utnyttjas ...
Vad mer är smart att ta tag i?
 
Det låter ju som att tråden i regel röstar för uppsägning. :) Om man då tänker sig att den mentala hälsan inte kräver uppsägning nu idag utan snarare inom ett par veckor, vad borde hen passa på att göra först? Jag tänker
  • Flytta bolån (i syfte att sänka räntan, medan tillsvidareanställning finns)
  • Ringa facket och fråga hur det blir med inarbetad komptid, semester som är inbokad och godkänd, semesterdagar som är intjänade och inte kommer att utnyttjas ...
Vad mer är smart att ta tag i?

Utlagd semester som hamnar efter uppsägningstidens slut dras tillbaka och betalas ut i pengar på de arbeten jag haft.

Intjänad semester som inte är utlagd betalas ut på slutlön. Intjänad komp betalas ut på slutlön eller tas ut under uppsägningstid om arbetsgivaren godkänner det. Semester utlagd under uppsägningstid brukar ligga kvar, dvs man går på semester som tänkt. Ej utlagd semester kan läggas under uppsägningstid om arbetsgivaren godkänner det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 201
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 129
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp