Ogiltigförklara triangelmärkning

Din åsikt allena @Grazing så är försäkringsbolagen helt okej med att t-märkta hästar blir just skogsmullehästar som rids i alla gångarter i skogen. Det är alltid f-bolaget som bestämmer i slutänden. Och de har inget emot att delersätta hästar som inte kan tränas för tävling på lättklassnivå men kan skritta, trava oxh galoppera i skogen.

Och åter - en häst som kan röra sig i alla gångarter i hagen kan i 99 fall av hundra göra detsamma rakt fram i skogen med en människa på ryggen.
 
Din åsikt allena @Grazing så är försäkringsbolagen helt okej med att t-märkta hästar blir just skogsmullehästar som rids i alla gångarter i skogen. Det är alltid f-bolaget som bestämmer i slutänden. Och de har inget emot att delersätta hästar som inte kan tränas för tävling på lättklassnivå men kan skritta, trava oxh galoppera i skogen.

Och åter - en häst som kan röra sig i alla gångarter i hagen kan i 99 fall av hundra göra detsamma rakt fram i skogen med en människa på ryggen.
Promenader innebär inte några högre gångarter. Då är det inte promenadridning. Bara att ringa Agria att fråga, inte svårare än så. Dom kanske dock bara hittade på när jag pratade med dom om det, att inte hästen ska klara av ett ridliv flera dagar i veckan i alla gångarter.
 
Senast ändrad:
Promenader innebär inte några högre gångarter. Då är det inte promenadridning. Bara att ringa Agria att fråga, inte svårare än så. Dom kanske dock bara hittade på när jag pratade med dom om det, att inte hästen ska klara av ett ridliv flera dagar i veckan i alla gångarter.

De godkänner utan problem t-märkning för hästar som inte klarar böjda spår men kan ridas rakt fram i skogen i alla gångarter. Precis som de andra bolagen. Det är liksom sådana hästar som t-märks. De som inte klarar hagliv avlivas.
 
De godkänner utan problem t-märkning för hästar som inte klarar böjda spår men kan ridas rakt fram i skogen i alla gångarter. Precis som de andra bolagen. Det är liksom sådana hästar som t-märks. De som inte klarar hagliv avlivas.
Som sagt, promenadridning/gårdshäst. Och det är inte självklart att en häst som klarar ett hagliv kan gå som ridhäst i skogen i alla gångarter regelbundet.

Som sagt, jag har pratat med Agria om det när det var aktuellt för min häst så nej, det är inte självklart att dom t märker alla som klarar av ett ridliv i skogen. Min häst dömdes ut först när han inte klarade av ens kortare ridturer.
 
Promenader innebär inte några högre gångarter. Då är det inte promenadridning. Bara att ringa Agria att fråga, inte svårare än så. Dom kanske dock bara hittade på när jag pratade med dom om det.
Dina egna gissningar, antaganden och spekulation är just inget annat än dina egna gissningar, antaganden och spekulationer. Jag behöver inte försvara mig, jag tror aldrig ens att jag suttit på en triangelmärkt häst, än mindre ägt någon.

Du har aldrig hört talas om människor som blivit förlamade i en olycka och som mot alla odds återfått rörligheten? Svårt skadade idrottsmän och -kvinnor som kunnat komma tillbaka till tävlandet igen, antingen inom sin egen idrott eller efter karriärbyte? Har du hört talas om handikappidrott, människor med diverse olika handikapp som rent av tävlar på OS-nivå? Ska vi förbjuda dem att ha ett aktivt liv om de fått ersättning av försäkringsbolagen pga invaliditet? Är det försäkringsbedrägeri om de lyckats rehabilitera sig trots dålig prognos?

En kompis bröt ryggen efter att ha gått omkull med sin häst i skritt, det syns inte öht när hon går eller springer idag, hon hade en otrolig tur men jag vet även att hon inte är helt återställd. Hasse Wallman bröt nacken efter att ha fått sin häst över sig i ett dike, drygt ett halvår senare red han en distansritt och senare samma höst red han Hubertusjakt. Försäkringsbedrägeri? Tyvärr dog han ju några år senare efter en annan ridolycka, men bara för att en prognos är dålig betyder det inte att en människa eller ett djur inte kan återhämta sig helt eller delvis även om det kanske tar flera år för en del och för andra så mot alla odds.
 
Det där anser jag dock vara milsvidds skillnad mot en T-märkt häst. Jag vet flertalet hästar med PPID som mår och funkar jättebra med medicinering och hålls i gång på samma lättklassnivå som innan de fick diagnosen. Absolut att de som tränades och tävlades på ännu högre nivåer fått trappa ner, men de som reds på typ LB nivå i dressyr och LE-LD i hoppning gör det fortfarande - men nu på P&...

Nu missförstod du mig. Jag sa aldrig något om "ridbarhet", min poäng med att dra upp vår ponny var enbart att hästar som av olika anledningar har förbud att starta i tävlingar ändå kan få starta i pay and jump/ - ride
 
Dina egna gissningar, antaganden och spekulation är just inget annat än dina egna gissningar, antaganden och spekulationer.
Nej, det är Agrias egna tolkning som dom har sagt till mig. Som sagt, jag har pratat med dom om det när det var aktuellt för min häst. Du har verkligen problem med att läsa eller förstå? Som sagt, det är vad Agria sagt när jag pratat med dom, i telefon. Alltså inga gissningar eller egna tolkningar eller spekulationer.
Är det försäkringsbedrägeri om de lyckats rehabilitera sig trots dålig prognos?
Isåfall var inte hästen aktuell för triangelmärkning från början om den lyckas rehabilitera sig. Många skador är svåra med dålig prognos, betyder inte att dom per automatik blir utdömda för det.
 
Senast ändrad:
När agria godkände (även om jag den valde ta bort) för mina så båda kunde lalla i skogen i alla gångarter. Den jag t-märkte (annat bolag) klarade som sagt allt utom böjda spår. Helt okej med bolaget.

Så din enda erfarenhet är inte definierande. 99 av 100 t-märkta hästar kan motioneras under ryttare i skogen i alla gångarter. Det redan vid märkningen.
 
När agria godkände (även om jag den valde ta bort) för mina så båda kunde lalla i skogen i alla gångarter. Den jag t-märkte (annat bolag) klarade som sagt allt utom böjda spår. Helt okej med bolaget.

Så din enda erfarenhet är inte definierande. 99 av 100 t-märkta hästar kan motioneras under ryttare i skogen i alla gångarter. Det redan vid märkningen.
Jag har inte skrivit någonstans att min erfarenhet är den enda. Har skrivit ett flertal gånger att det kryllar av hästar som ändå går att använda. Det är dock fortfarande inte det som är tanken med triangelmärkning. Mycket beror säkerligen på vilken handläggare man hamnar hos och vilken veterinär det är som dömer ut. Att det är självklart att alla som inte klarar av ett liv på ridbanan men klarar ett skogsliv i alla gångarter regelbundet flera gånger i veckan döms ut är inte sant. Det är inte en självklarhet att få triangelmärka eller döma ut en sådan häst.
 
Det jag skriver går helt ihop. Dock vill väl folk försvara att dom rider och använder utdömda hästar som försäkringsbolaget har ansett inte ska fungera som ridhästar.

Triangelmärkning är ingen förtidspension för hästar som fortfarande fungerar som ridhästar. Det är liksom istället för avlivning, hästen har alltså varit såpass dålig att den stått inför det valet, att då anse att en sådan häst ska klara av ett aktivt ridliv i skogen är galet. Det är inte alls vad som är tanken med triangelmärkning.

Det är ju bara att läsa vilkoren som Agria har, det står tydligt promenadridning eller gårdshäst där. Alltså inget aktivt ridliv.

"– Om man till exempel har ett sto som använts till avel, men som på grund av skador inte längre fungerar för träning och tävling, kan ägaren triangelmärka henne, säger Charlie Lindberg. Likaså om man har möjlighet att ha kvar den som gårdshäst eller till promenadridning. Men det beslutet måste alltid fattas i samråd med veterinären."

Det där är inte att tolka som att hästen ska gå ett aktivt ridliv i skogen flera dagar i veckan i alla gångarter.
Kan du citera var i Agrias villkor det står om gårdshäst och promendridning. Vi är minst två som inte kan hitta det i villkoren och visar du inte var så utgår jag från vad jag själv läst. Vad en veterinär säger som förklaring vad som gäller vid triangelmärkningstillfället går inte före det som står i villkoren, även om det är en skicklig vet som Charles Lindberg och säger absolut noll om om man lyckas få hästen bättre med lång vila och rehabilitering.

För mig är promenadhäst en skogsmulle häst som klarar aktivt ridliv, men i lite lugnare tempo.

Och som många försökt förklara för dig. Den status hästen är i när den får ett beslut om avlivning och man utnyttjar möjligheten är inte alltid permanent. Du kan tycka vad du vill men om en häst är ridbar en tid efter den triangelmärks, om det är ett halvår eller några år spelar mindre roll, så får man rida den. Man har inte avtalat annat än tävla/träna hästen för tävling, den begränsning som står att läsa i villkoren. Man har inte avtalat bort möjligheten för hästen att tillfriskna. Sådant kan man inte veta.
 
Kan du citera var i Agrias villkor det står om gårdshäst och promendridning. Vi är minst två som inte kan hitta det i villkoren och visar du inte var så utgår jag från vad jag själv läst.
Som sagt, använd telefonen och ring till Agria själv. Liksom det är inte svårare än så, jag hittar inte på min erfarenhet jag haft om detta.

Och jag vet mycket väl om att många triangelmärkta hästar går att rida på, dock ändå inte det som är tanken när den döms ut. En häst som kräver lång rehab döms verkligen inte ut utan vidare.
 
Som sagt, promenadridning/gårdshäst. Och det är inte självklart att en häst som klarar ett hagliv kan gå som ridhäst i skogen i alla gångarter regelbundet.

Som sagt, jag har pratat med Agria om det när det var aktuellt för min häst så nej, det är inte självklart att dom t märker alla som klarar av ett ridliv i skogen. Min häst dömdes ut först när han inte klarade av ens kortare ridturer.
En förutsättning för t-märkning är att hästen döms ut, innan dess är det bara dumt att diskutera T-märkning. Jag skulle som representant för försäkringsbolaget allvarligt fundera på om du försökte på dig försäkringsbedrägeri utifrån ett sådant förlopp. Din uppfyllde inte det kravet för avlivning uppenbarligen -och att vilja ha den som ridhäst triangelmärkt är inget bra utgångsläge. Troligen för att de ansåg att den gick att rehabilitera och du inte försökt tillräckligt.
Du är inte den enda på jorden som talat med Agria.
 
Som sagt, använd telefonen och ring till Agria själv. Liksom det är inte svårare än så, jag hittar inte på min erfarenhet jag haft om detta.

Och jag vet mycket väl om att många triangelmärkta hästar går att rida på, dock ändå inte det som är tanken när den döms ut. En häst som kräver lång rehab döms verkligen inte ut utan vidare.
Det var liksom det jag påpekade, att andra har andra erfarenheter än du. Och sen har jag läst villkoren och det du påstår står där finns inte. jag behöver knappas ringa agria för att kolla villkoren, de finns på nätet.

Du kan inte citera för det står inget om gårdshäst eller promenadhäst i villkoren. Så sluta påstå det, du har inget underlag för det.
 
Nej, det är Agrias egna tolkning som dom har sagt till mig. Som sagt, jag har pratat med dom om det när det var aktuellt för min häst. Du har verkligen problem med att läsa eller förstå? Som sagt, det är vad Agria sagt när jag pratat med dom, i telefon. Alltså inga gissningar eller egna tolkningar eller spekulationer.
Isåfall var inte hästen aktuell för triangelmärkning från början om den lyckas rehabilitera sig. Många skador är svåra med dålig prognos, betyder inte att dom per automatik blir utdömda för det.
Jag har inga som helst problem med varken läsförståelse eller intelligensen, jag har problem med dina påståenden och att du ger dig själv tolkningsföreträde när det inte finns någonstans i villkoren som stödjer dina påståenden. Jag har snarare uppfattningen att du har problem med förståelsen och inte fattat den informationen du fick av Agria.
 
Jag har inte skrivit någonstans att min erfarenhet är den enda. Har skrivit ett flertal gånger att det kryllar av hästar som ändå går att använda. Det är dock fortfarande inte det som är tanken med triangelmärkning. Mycket beror säkerligen på vilken handläggare man hamnar hos och vilken veterinär det är som dömer ut. Att det är självklart att alla som inte klarar av ett liv på ridbanan men klarar ett skogsliv i alla gångarter regelbundet flera gånger i veckan döms ut är inte sant. Det är inte en självklarhet att få triangelmärka eller döma ut en sådan häst.

Du förstår verkligen inte va? Bolagen, inklusive Agria, går varje vecka utan knot med på utdömning av hästar som kan ridas i grundform rakt fram i skogen i alla gångarter. Men som pga skada/etc inte klarar belastningen av böjda spår/högre/hårdare träning, och där man trots insatser inte lyckats få dem bra.

Och för försäkringsbolag och veterinärer är detta fullt känt, inget konstigt och inte i strid med villkoren. Sen förekommer en liten andel fusk, en liten andel hästar blir över tid bättre än förväntat osv.

Men det är i princip bara du som ser det som ett problem och för fram att bolagen minsann inte anser att skogsmullehästar ska t-märkas och det inte är meningen etc.

Men du får ha din tro och åsikt. Men försök inte föra fram den som fakta eller verklighet. För så är det inte.
 
Som sagt, använd telefonen och ring till Agria själv. Liksom det är inte svårare än så, jag hittar inte på min erfarenhet jag haft om detta.

Och jag vet mycket väl om att många triangelmärkta hästar går att rida på, dock ändå inte det som är tanken när den döms ut. En häst som kräver lång rehab döms verkligen inte ut utan vidare.
Nej men jag tror du har satt på dig skygglappar faktiskt, även försäkringsbolag tittar på olika saker. Om en valack blir T-märkt, kan du nästan vara säker på att man utgått ifrån att förutsättningar finns att hästen kan få ett gott liv med lagom motion. Lagom motion kan även innebära motion i alla gångarter, MEN.... Kanske bara rakt fram och inte på ridvolt.
 
Allmänt så känns en tolkning av ett samtal på telefon väldigt märkligt att
insistera på i sammanhanget. Det blir som sagt en högst personlig tolkning/slutsats om det är ett telefonsamtal - och dessutom enligt @Grazing s egen utsago säkerligen beror på vilket ombud/vem man pratar med osv :confused:
 
@Boj vi får verkligen hoppas att det inte bara gäller valacker :D

Nej men jag tror du har satt på dig skygglappar faktiskt, även försäkringsbolag tittar på olika saker. Om en valack blir T-märkt, kan du nästan vara säker på att man utgått ifrån att förutsättningar finns att hästen kan få ett gott liv med lagom motion. Lagom motion kan även innebära motion i alla gångarter, MEN.... Kanske bara rakt fram och inte på ridvolt.
 
Men @Grazing enligt dig så sa ju Agria att ersättningen för avlivning kom ur din hästs livförsäkring när det står klart och tydligt i villkoren att den kommer från vet.vårdsförsäkringen. Du svor ju heligt på att din handläggare sa det till dig när miljoner människor i den tråden plus villkoren säger något helt annat.

Kan det aldrig vara så att Du har missuppfattat eller är det alltid alla andra?
 
@Boj vi får verkligen hoppas att det inte bara gäller valacker :D
Såklart, men ston, hingstar kan ju behållas av andra skäl även om de inte ens är ridbara. Men kan utföra sina andra övriga attribut, utan att de river upp gammal skada. En valack, varför skulle man T-märka den om den inte skulle fungera för någon typ av ridning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 064
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp