Ogiltigförklara triangelmärkning

Det finns hästar som köps in för ett specifikt ändamål, tex hopphäst i mycket höga klasser. Men skada kan sätta stopp för det, dock behöver det inte betyda att hela hästens förutsättningar försvinner som lagom ridhäst. Den kan bara inte utföra vad den köptes för, här kan man utförsäkra hästen beroende på att man tecknat just en sådan försäkring för just detta ändamål.
Inte när det gäller Agria, då ska hästen inte klara lätta klasser ens. En häst som inte håller för svår klass men som kan ridas som vanligt i lättare klasser är ju verkligen inte en häst som bör avlivas, den är ju trots allt så fräsch att den klarar av ett vanligt liv som ridhäst.
 
Inte när det gäller Agria, då ska hästen inte klara lätta klasser ens. En häst som inte håller för svår klass men som kan ridas som vanligt i lättare klasser är ju verkligen inte en häst som bör avlivas, den är ju trots allt så fräsch att den klarar av ett vanligt liv som ridhäst.
Du svamlar, det står inte så i villkoren utan det är din egen tolkning!
 
Inte när det gäller Agria, då ska hästen inte klara lätta klasser ens. En häst som inte håller för svår klass men som kan ridas som vanligt i lättare klasser är ju verkligen inte en häst som bör avlivas, den är ju trots allt så fräsch att den klarar av ett vanligt liv som ridhäst.
Nu tror jag inte ens de kommer att testa om hästen håller för lättklasser. Har man en häst försäkrad som är tävlad på 140 så försöker man få den i tävlingsform, det inkluderar att hoppa sina vanliga klasser för en hopphäst eller lite lägre, går inte det på några försök är det knappast så att de försöker få hästen i form för att hoppa Lätt C. Försäkringsbolaget får ta ställning till den aktuella skadan och att hästen inte klarar sitt jobb.

Min övertygelse när det gäller skador är dessutom att antingen håller hästen för vad den kan prestera eller så håller den dåligt och man får anpassa sig ganska starkt.

Kan hästen hoppa 1.10 regelbundet och träna för tävlingar på den nivån så klarar den förmodligen högre höjder. Klarar hästen inte att gå 1.40-150 så klarar den förmodligen inte 1 meter heller.

Vilka skador tänker du på som klarar fullt ut att tävla på lätt B/A nivå men inte på medelsvår B/A? Det låter so en riskfylld balansgång i så fall.
 
Du svamlar, det står inte så i villkoren utan det är din egen tolkning!

Fast det att kunna T-märka för att hästen inte håller för aktuell nivå har nästan alla bolag tagit bort. De ser på användbarhet övht. Sen så beror det ju givetvis mycket hur vwterinärintyget skrivs. De börjar sällan utreda. Men skulle ett intyg med "kan inte gå svårklass mer" eller "kan inte hoppa 1.30 mer" men hästen fungerar på lägre nivå godkänns inte utslagning.det lär knappast vara så ofta en sån situation ens föreligger.
 
Fast det att kunna T-märka för att hästen inte håller för aktuell nivå har nästan alla bolag tagit bort. De ser på användbarhet övht. Sen så beror det ju givetvis mycket hur vwterinärintyget skrivs. De börjar sällan utreda. Men skulle ett intyg med "kan inte gå svårklass mer" eller "kan inte hoppa 1.30 mer" men hästen fungerar på lägre nivå godkänns inte utslagning.det lär knappast vara så ofta en sån situation ens föreligger.
Och än mer sällan någon försöker matcha hästen i de låga klasserna eller i annan gren.
 
Och än mer sällan någon försöker matcha hästen i de låga klasserna eller i annan gren.

Nej, men just det skulle kunna uppstå iofs. Hästen är fräsch ända tills den hoppar igen tex. Men ägaren vill hoppa. Där skulle ägaren kunna försöka få den utdömd. Och där skulle vad vet skrev/kryssade i intyget vara avgörande.
 
Vilka skador tänker du på som klarar fullt ut att tävla på lätt B/A nivå men inte på medelsvår B/A? Det låter so en riskfylld balansgång i så fall.
Ganska många faktiskt, och det behöver inte vara skador utan att hästen bara inte håller för träning på bana. Att tävla LB krävs ingen direkt träning på bana för att klara av, det går utmärkt att tävla den nivån även om man undviker banträning flera dagar i veckan. Tävla på msv nivå kräver ofta lite mer träning på detaljer som det faktiskt ofta behövs en ridbana för att göra, det är långt ifrån alla som har så bra ridvägar att det går att tävla med bra resultat på msv och högre utan någon träning på ridbana med tränare tex.
 
Ganska många faktiskt, och det behöver inte vara skador utan att hästen bara inte håller för träning på bana. Att tävla LB krävs ingen direkt träning på bana för att klara av, det går utmärkt att tävla den nivån även om man undviker banträning flera dagar i veckan. Tävla på msv nivå kräver ofta lite mer träning på detaljer som det faktiskt ofta behövs en ridbana för att göra, det är långt ifrån alla som har så bra ridvägar att det går att tävla med bra resultat på msv och högre utan någon träning på ridbana med tränare tex.
Kan du nämna några av de ganska många skadorna? Det ser mer ut som att du inte vet och svarar svävande.

Och det du beskriver, med en häst som kan pallra sig runt LB men inte kan tränas är kan inte anses vara frisk nog att tävla. Det vore djurplågeri och knappast en lämplig häst att lära sig hoppning med för en ryttarepå den nivån. Jag har hittills inte träffat på en lättklass ryttare som inte behöver träna. Eller någon ryttare.
 
Kan du nämna några av de ganska många skadorna? Det ser mer ut som att du inte vet och svarar svävande.
Jag svarar inte svävande, men att nämna alla anledningar till att en häst inte klarar av intensivare träning är inte rimligt. Räcker ju med hästar som av olika anledningar får inflammationer här och där pga vissa underlag och viss ridning osv, säkerligen oftast ryttarfel.
Och det du beskriver, med en häst som kan pallra sig runt LB men inte kan tränas är kan inte anses vara frisk nog att tävla. Det vore djurplågeri och knappast en lämplig häst att lära sig hoppning med för en ryttarepå den nivån. Jag har hittills inte träffat på en lättklass ryttare som inte behöver träna. Eller någon ryttare.
Vart har jag skrivit att jag tycker att en häst ska lära sig hoppning på den nivån?

Som sagt, det finns en hel del skogsmullar som faktiskt inte rider helt åt skogen och faktiskt har en häst i vettig form som klarar av att starta en sådan lätt klass. Det krävs verkligen inte någon exceptionellt duktig ryttare till det. Dessutom så kan faktiskt en ryttare träna på andra hästar också, man är inte låst till att träna på sin egen häst som kanske inte tål ridbaneträning på det sättet.
 
Jag svarar inte svävande, men att nämna alla anledningar till att en häst inte klarar av intensivare träning är inte rimligt. Räcker ju med hästar som av olika anledningar får inflammationer här och där pga vissa underlag och viss ridning osv, säkerligen oftast ryttarfel.
Om du inte nämner några av dem många anledningar då påstår finns för att hästar klarar normal träning till lättklasser men inte lite högre klasser så beror det i mina ögon på att det inte finns en massa. Beror det på underlag eller ryttarfel så har det inte med höjden hästen hoppar på. Får en häst upprepade inflammationer av att hoppa 140 är det inte hjälpa att fortsätta att träna på samma vis men sänka hinderhöjden. Tävling på högre nivå innebär i allmänhet ett fåtal höga hinder förutom på tävling och resterande träning på lägre nivå och utan hinder.

Vart har jag skrivit att jag tycker att en häst ska lära sig hoppning på den nivån?
Var har jag skrivit att du tycker det? Jag tog endast ditt exempel med en häst som inte klarade av att träna hoppning och ridas på banan men kunde ta sig runt LB och konstaterade att en sådan häst som i ditt exempel inte funkar på tävling och att bede häst och ryttare behöver träna inför tävling för att det ska vara schyst.


Som sagt, det finns en hel del skogsmullar som faktiskt inte rider helt åt skogen och faktiskt har en häst i vettig form som klarar av att starta en sådan lätt klass. Det krävs verkligen inte någon exceptionellt duktig ryttare till det. Dessutom så kan faktiskt en ryttare träna på andra hästar också, man är inte låst till att träna på sin egen häst som kanske inte tål ridbaneträning på det sättet.
De handlar inte om vad det krävs utan vad försäkringsvillkoren säger. Det spelar väl ingen roll om ryttaren rider bra om hästen inte tål träning och tävling. En häst är inte frisk för att den klarar av att tävla enstaka gånger så länge den inte är tränad för det. Det är snudd på djurplågeri och för att nå bra resultat måste man kunna träna ekipaget.

Dina åsikter om vad som är friska hästar är mycket udda. Hur man kan räkna en häst som tävlingsbar om man inte kan träna den för tävling är direkt märkligt.
 
Håller med faktiskt.
När man jämför dom timmar man lägger på träning jämfört med dom 3 1/2 minut som det tar att lotsa sig runt ett dressyrprogram....
Tävling förutsätter träning.

Jag har inga problem med att en triangelmärkt häst inte får användas i tävling.
Dock kan jag se att man kan lotsa en häst runt en fullt godkänd LC dressyr utan att det kräver så mycket mer än "normal ridning" och det duger utmärkt med huvudsakligen uteritter också (lotsade i höstas en fyraårig fjording runt godkänd LC, träningen hade då bestått av huvudsakligen uteritter två till möjligen tre gånger per vecka i ungefär ett års tid; det var inte en slump för i de tre starter vi gjorde var sämsta resultat strax över 62%).

Men som sagt: principen tycker jag är helt rätt.
 
Inte när det gäller Agria, då ska hästen inte klara lätta klasser ens. En häst som inte håller för svår klass men som kan ridas som vanligt i lättare klasser är ju verkligen inte en häst som bör avlivas, den är ju trots allt så fräsch att den klarar av ett vanligt liv som ridhäst.
Nej en utförsäkrad häst ska inte tävlas, vill man göra det så köper man en häst utan begränsade fysiska förutsättningar. En sådan svårklass häst utförsäkrad, får inte heller tävla. Vem har pratat om avlivning? Inte jag i varje fall.
 
Jag svarar inte svävande, men att nämna alla anledningar till att en häst inte klarar av intensivare träning är inte rimligt. Räcker ju med hästar som av olika anledningar får inflammationer här och där pga vissa underlag och viss ridning osv, säkerligen oftast ryttarfel.

Vart har jag skrivit att jag tycker att en häst ska lära sig hoppning på den nivån?

Som sagt, det finns en hel del skogsmullar som faktiskt inte rider helt åt skogen och faktiskt har en häst i vettig form som klarar av att starta en sådan lätt klass. Det krävs verkligen inte någon exceptionellt duktig ryttare till det. Dessutom så kan faktiskt en ryttare träna på andra hästar också, man är inte låst till att träna på sin egen häst som kanske inte tål ridbaneträning på det sättet.
Alltså upprepade inflammationer, leder ju ofta till artrosbildning. Som i sin tur sällan går obemärkt förbi, sedan tänker jag inte diskutera orsaker för här blir det spekulation.
 
Jag har inga problem med att en triangelmärkt häst inte får användas i tävling.
Dock kan jag se att man kan lotsa en häst runt en fullt godkänd LC dressyr utan att det kräver så mycket mer än "normal ridning" och det duger utmärkt med huvudsakligen uteritter också (lotsade i höstas en fyraårig fjording runt godkänd LC, träningen hade då bestått av huvudsakligen uteritter två till möjligen tre gånger per vecka i ungefär ett års tid; det var inte en slump för i de tre starter vi gjorde var sämsta resultat strax över 62%).

Men som sagt: principen tycker jag är helt rätt.

Jag skrev inte att träningen måste vara på banan :)
 
Jag svarar inte svävande, men att nämna alla anledningar till att en häst inte klarar av intensivare träning är inte rimligt. Räcker ju med hästar som av olika anledningar får inflammationer här och där pga vissa underlag och viss ridning osv, säkerligen oftast ryttarfel.

Vart har jag skrivit att jag tycker att en häst ska lära sig hoppning på den nivån?

Som sagt, det finns en hel del skogsmullar som faktiskt inte rider helt åt skogen och faktiskt har en häst i vettig form som klarar av att starta en sådan lätt klass. Det krävs verkligen inte någon exceptionellt duktig ryttare till det. Dessutom så kan faktiskt en ryttare träna på andra hästar också, man är inte låst till att träna på sin egen häst som kanske inte tål ridbaneträning på det sättet.

Absolut kan man gå runt ett ev problem om man vill t ex tävla men hästen inte håller för träning på bana. Men nu har du tappat hela diskussionen om försäkringsvillkor och delersättning. En häst som inte kan träna normalt på bana osv inför en LC - LB har en användbarhet nedsatt under försäkringsbolagens krav.
 
Absolut kan man gå runt ett ev problem om man vill t ex tävla men hästen inte håller för träning på bana. Men nu har du tappat hela diskussionen om försäkringsvillkor och delersättning. En häst som inte kan träna normalt på bana osv inför en LC - LB har en användbarhet nedsatt under försäkringsbolagens krav.
Är ju det jag skriver hela tiden, att inte triangelmärkta hästar bör hålla ens för en LC. Alltså är det i princip inte okej att ens rida aktivt i skogen heller med en häst som trots allt blivit utdömd, alltså aktuell för avlivning.

Sen som sagt att många hästar döms ut för ingenting och triangelmärkts felaktikt trots att hästen håller för ett vanligt ridliv utanför banan är en annan sak men det är inte vad tanken är med triangelmärkning.

Triangelmärkning ska inte ske av hästar som inte står inför valet att tas bort eller leva ett lugnt promenad/gårdsliv.
 
Är ju det jag skriver hela tiden, att inte triangelmärkta hästar bör hålla ens för en LC. Alltså är det i princip inte okej att ens rida aktivt i skogen heller med en häst som trots allt blivit utdömd, alltså aktuell för avlivning.

Sen som sagt att många hästar döms ut för ingenting och triangelmärkts felaktikt trots att hästen håller för ett vanligt ridliv utanför banan är en annan sak men det är inte vad tanken är med triangelmärkning.

Nej du skriver en hel massa som inte går ihop och dessutom inte är hur verkligheten är.
 
Nej du skriver en hel massa som inte går ihop och dessutom inte är hur verkligheten är.
Det jag skriver går helt ihop. Dock vill väl folk försvara att dom rider och använder utdömda hästar som försäkringsbolaget har ansett inte ska fungera som ridhästar.

Triangelmärkning är ingen förtidspension för hästar som fortfarande fungerar som ridhästar. Det är liksom istället för avlivning, hästen har alltså varit såpass dålig att den stått inför det valet, att då anse att en sådan häst ska klara av ett aktivt ridliv i skogen är galet. Det är inte alls vad som är tanken med triangelmärkning.

Det är ju bara att läsa vilkoren som Agria har, det står tydligt promenadridning eller gårdshäst där. Alltså inget aktivt ridliv.

"– Om man till exempel har ett sto som använts till avel, men som på grund av skador inte längre fungerar för träning och tävling, kan ägaren triangelmärka henne, säger Charlie Lindberg. Likaså om man har möjlighet att ha kvar den som gårdshäst eller till promenadridning. Men det beslutet måste alltid fattas i samråd med veterinären."

Det där är inte att tolka som att hästen ska gå ett aktivt ridliv i skogen flera dagar i veckan i alla gångarter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 065
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp