Bukefalos 28 år!

Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

S

Sveipur

Om fyra hästar går i en liten hage på 0,5 hektar dygnet runt, året runt (rids aldrig) blir det naturligtvis en stor belastning på marken. Antar att det är därför det växer en hel del ogräs där som t ex kardborrar. Kan någon hjälpa mig att bekräfta att det är så? Gärna med källhänvisning.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men ja, det är självklart att det blir slitage på en 5000 kvm stor hage om 4 hästar ska dela den året runt. Men är det fallabellor vi pratar om kanske inte slitaget blir så stort, däremot om det är 700 kilo halblod gånger 4 som går där, då lär det inte bli något kvar av vare sig kardborrebuskar eller annat.

Ogräs växer inte bara för att marken är sliten, utan för att växten slagit rot där eller blivit naturligt sådd där, genom insekter, vinden eller vad det nu kan vara. Det har inget med slitaget eller antalet hästar att göra. Får man t.ex. karborrar på marken så är enda sättet att bli av med dem att gräva upp alla buskar med rötterna.

Så nej, det växer inte ogräs där för att det går för många hästar per antal kvadratmeter i hagen. Det växer ogräs där för att naturen har sett till det. Det är ju vi som tycker att det är ogräs, för naturen är det bara växter precis som vilka andra som helst.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Gisburne skrev:
Förstår inte riktigt vad du är ute efter,

Så nej, det växer inte ogräs där för att det går för många hästar per antal kvadratmeter i hagen. Det växer ogräs där för att naturen har sett till det. Det är ju vi som tycker att det är ogräs, för naturen är det bara växter precis som vilka andra som helst.

Enligt mina egna iakttagelser så är det betydligt vanligare att det växer mycket ogräs på ytor som är hårt belastade av hästar tex små rasthagar. Enligt mina antaganden tar ogräset (karborrar och annat) över gräset när marken aldrig får vila.

Jag är ute efter fakta i ett rättegångsmål.


Hästarna det gäller är i 400-kgs klassen.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Jag tror snarare att några växter som vi gärna kallar ogräs är mer tåliga och kan därför växa i lerig och upptrampad mark. (De har djupare rötter än gräs.)
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

*pling*
Ja, då är väl svaret "ja" på Sveipurs fråga..? Ogräset är tåligare => mer ogräs och mindre gräs på hårt belastade ytor.

Ett annat skäl är att allt ätbart (gräs + gräsrötter och diverse annat) går åt om hästarna får gå där och noppra. Kardborrebuskar, nässlor, tistlar, smörblommor och annat sätter de inte så gärna i sig, så de blir kvar.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

När hästarna går så hårt på marken så äter dom upp gräset så ogräset får lättare att breda ut sig ! Gödslar man jorden och ser till att den inte blir för upptrampad så får ogräset svårt att få fäste !

Så svaret på frågan blir JA;)
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Eller inte. Jag har sett många extremt upptrampade hagar som inte har ett enda ogräs, så man kan inte säga att alla upptrampade hagar har ogräs. Ska det dessutom vara till ett rättegångsfall så kan man verkligen inte komma med tvetydiga uppgifter. Får nog hellre svara "kanske/ibland" på Sveipurs fråga.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Men om man låter en helt upptrampad hage (dvs inget grönt ALLS kvar) vila, så kommer det garanterat inte växa upp gräs i första hand, utan just "ogräs". För att marken är utarmad och då får gräset inte fäste, utan de mer tåliga arterna tar överhand.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Just kardborrar/tistlar verkar hästar (i alla fall mina) gilla att äta upp blommorna på och på så vis sprider de sedan fröna där de bajsar. Så då hjälper hästarna till att sprida detta ogräs.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Hannely skrev:
Men om man låter en helt upptrampad hage (dvs inget grönt ALLS kvar) vila, så kommer det garanterat inte växa upp gräs i första hand, utan just "ogräs". För att marken är utarmad och då får gräset inte fäste, utan de mer tåliga arterna tar överhand.

Fast en halv hektar hage med fyra hästar blir väl inte utarmad? Snarare övergödd :rofl: De små liven skiter en hel del per dygn.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Här i mina trakter iallafall, säger höbönderna att hövallen bör sås om ca vart tredje år om man vill ha bra med skörd för efter den tiden börjar ogräset ha tagit för stort fäste. Och på dom åkrarna går ju inga djur alls och betar.

Min ena beteshage har nu mera ogräs än gräs kvar. Den är väl en fem år gammal (plöjs till hösten). Vinterhagen som trampas sönder totalt vår och höst och inte insådd i modern tid innehåller inget ogräs utan bara "vilt" gräs som snällt växer upp varje vår och som tar sig riktigt bra varje sommar.

Och om man tittar på en vanlig gräsmatta, min till exempel. Så är den gjord för kanske 10 år sedan och de senaste fem åren har där varit mycket annat än bara gräs också. Framförallt massor med maskros. Som blir fler och fler varje år även om ingen trampar sönder och betar.

Så min opreffessionella åsikt är att ogräset kommer nog även utan tramptryck. Tyvärr.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Omsådd brukar göras för att skördarna minskar p g av att plantor växer sämre/dör (dom kan ju inte föröka sig). Inte p g av ogräs. Gäller här. Vi tog silage på vallar som legat i 10 år och mer. Inget problem med ogräs om man undantar maskros. Men det är ju hästmat det också. ;)

Beteshagar får gärna mer ogräs om man inte putsar dom regelbundet. Det gäller ju att hindra ogräset att gå i frö.

I en liten rasthage trampas rötter sönder och marken packas så växter har svårt att etablera sig. Dom som gör det, hamnar vid stenar, nära staket osv där dom är skyddade för hästhovarna. Detsamma gäller för jorden. Dvs ytjorden blåser succesivt bort och kvar blir den grövre alven där sådan finns strax under ytan alt hård lera eller sand. Det gräs och annat smakligt som växer upp på dessa skyddade ställen (dom är vanligen också välgödslade) äts naturligtvis upp av hästarna, varför sådana sorter har svårt att hävda sig. Kvar blir det hästarna ratar. Dvs kardborrar, tistlar (äts ibland), brännässlor mm.
All slags fröförökande växter och även rotskottsförökande kan alltså tänkas etablera sig i en hästhage för naturen accepterar ju inte tomrum, men hästarna käkar upp det mesta som sticker upp.

0,5 ha skulle gissningsvis medföra ett utseende på marken såsom beskrivs av mig. Det är hursomhelst en alldeles för liten areal för 4 hästar om vi talar om bete och frigående. Det är mer att se som en rasthage/vinterhage där man utfodrar. Denna lilla hage (om vi talar vall eller liknande) blir oundvikligen totalt avbetad och sedan söndertrampad.


Källa: Mina egna iakttagelser samt div grundkunskap. ;)

LIA
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

kenneth skrev:
Vilken typ av rättsmål är detta? Är bara nyfiken.

Det är av fastighetsrättslig karaktär, men kan jag inte säga.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

Gisburne skrev:
Jag tror snarare att några växter som vi gärna kallar ogräs är mer tåliga och kan därför växa i lerig och upptrampad mark. (De har djupare rötter än gräs.)

Ja, det är det jag menar. Det vanliga gräset får svårt att överleva p g a den ständiga belastningen.
 
Sv: Ogräs i hage - hård belastning på liten yta

I min vinterhage, som ej används alls sommartid växer där en hel massa skräppa, dyngstör, tierp, välj det namn du känner igen på denna växt. Om nu det var till någon nytta vet jag inte, men jag vill gärna veta vad du funderar över??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 428
Senast: bellala
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp