Bukefalos 28 år!

Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Alfakrulls

Trådstartare
Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute.
Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna då. Inte heller är det något "konstigt regn" utan helt vanligt regn, en skur här å där, ibland lite mer ihållande, det är blött helt enkelt.

På fejjan ser jag statusar överallt liknande denna: "Oh nej vilket skitväder, idag är det inga hästar som vill gå ut"

Eller varför inte: "Oh vilket skitväder, tur man har manege så de absolut piggaste hästarna kan få springa av sig"

Jag blir lika irriterad, arg och förundrad över att folk måste hålla sina hästar inne för att de regnar. Vad är det som får folk att tro att hästarna inte kan vara ute för att det regnar?

Är deras hästar kanske gjorda av socker, och smälter om de blir blöta?
Är det jobbigt att hästarna blir blöta, ja men släng på en täcke på dem då?
Det är dem så snabba med att göra annars i alla fall?

Hur gör alla ni andra när de regnar?
Är det ens något ni brukar reflektera eller reagera på?
Här finns det inte över huvudtaget i mina tankar att hästarna skulle stå inne för att de regnar, aldrig någonsin.

SJÄLVKLART finns de tillfällen då även mina hästar har stått inne, dvs vid orkan, när de varit farligt att vistas ute pga flygande träd å annat, eller när hagarna spolats bort av skyfall, eller när blixthalkan slog till och la sig som ett täcke över allt så inte ens broddar hjälpte, ja, då stod även mina hästar inne.....men för att det regnar? Helt vanligt regn? ALDRIG!

Jag blir bara så chockad att folk tycker det är såååå mysigt och gosigt för hästarna att få stå inne i sina gooooosiga täcken och mumsa på sitt hö och höra regnet smattra på utsidan. Mm, de tycker säkert det är sååå mysigt?! :meh:

Detta måste ju vara att förmänskliga hästarna till det yttersta?

Det är söndag, jag har tråkigt och vill höra alla era tankar och hur ni gör?
För inte spelar det väl någon roll vilken ras man har, alla hästar kan väl gå ute i lite blött å ruskigt väder?

/*Tilda* :)

Smutsiga, blöta....men de är ju i alla fall glada ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Våra är ute 12 timmar som vanligt, de har skydd i hagarna och regntäcken på.

Herregud det är ju djur!
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Lösdrift, inga täcken. Och ja, dom går ut och blir blöta, går in och tuggar hö och torkar, går ut och blir blöta... Regntäcke vid dom värsta regnvädren (vid låga temperaturer och mycket blåst.)


För övrigt så har jag hört mycket av attityden "dom har det så mysigt inne". Ärligt. Nej. Det har dom inte.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Mina ponnys står blöta och tufsiga i hagen och mumsar på det gulnande höstgräset och är glada att flugorna spolas bort :)
Men i kväll kommer de att bli tvungna att sova inne (de brukar leva fullständigt apa då) för att deras hovar ska torka till lite, de har nämligen hålväggar. Eftersom alla hagar i princip är kärr även när det är torrt så är boxen det enda torra alternativet.

Båda mina hästar är vattentäta. Hade de inte varit det hade de fått ha regntäcke på sig.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min går på lösdrift men är klippt och har täcke.. Han är ute i ur och skur.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sunt förnuft måste råda; kallt regn, blåst och temperaturer på bara några plusgrader får några av hästarna här att frysa. Kan de då av någon anledning inte gå in i lösdriften så tar jag in dem i stallet några timmar så de får torka, sedan ut igen.
Hittills i år har ingen haft täcke på sig ännu, men det börjar bli dags nu för dem som inte går i lösdriftshagen och inte har nånstans att komma undan blåst och regn.

Regn är förstås inte skadligt, men de måste kunna skjula någonstans, speciellt om det blåser.

Så- sunt förnuft!
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Hästarna tål ju vatten. Att de ska stå inne på grund av regn känns inte rimligt alls. Ser de blöta ut eller att man vill ha en torr häst att rida eller torr häst när den kommer in så är det väl bara att lägga på ett täcke.


Tror helt klart att hästar mår bättre av att vara ut i regnväder än att stå inne i ett stall. men men, jag är ju av åsikten att så mycket utevistelse som möjligt är det bästa för hästarna... Frisk luft och möjlighet att röra på sig...
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min går ute i så gott som alla väder. Undantagen är om det blåser regn/snö rent förjävligt vilket händer här nere i söder på öppna marker.
Hästarna har inget skydd i hagen så därför skulle jag ta in min häst vid sånt väder. Men först efter minst 8 timmar i hagen. Annars går dom ute minst 10 timmar varje dag.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Där jag står går hästarna ut precis som vanligt oavsett väder (Om det inte varit -20 och snöstorm då har det hänt att de varit inne) Vid extrem kyla har de fått gå ut till lunch sedan in för att vattnet inte ska frysa sönder ledningarna inne i stallarna...

Min häst får vara ute så länge han inte tar in sig själv... Vid snö går han ur hagen direkt utan pardon och ställer sig utanför sin box och vill stå där... Lera, samma sak... Då är han ute tills han tycker de räcker och rymmer hem till sin borg (boxen):banghead:
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det är ytterst sällan vi ställer in utedagar och då rör det sig om något tillfälle per år när det antingen är så sjukligt kallt med blåst på det, snöstorm eller när det verkligen öser ner regn en hel dag..Då ser man att hästarna motvilligt går ut (man får isf dra ut dem) och då kan vi lämna dem inne en sådan dag eller att de går ut halvdag tex. Ett tillfälle var några hästar tvugna att stå inne för att rädda vattenledningen ifjol vinter och då fick alla stå inne för annars blev det ett himla liv med några inne/ute.

Det händer så få gånger om året och ja, våra hästar tycks uppskatta att slippa gå ut sådana dagar men det är så sällan att det är ett undantag hos oss.
Dessa dagar hjälper inte täcken utan då får de faktiskt stå inne, att sätta på 10 täcken för att de inte ska frysa blir ju inte ett dugg bättre det heller för rörelseförmågan precis och i vissa regnoväder hjälper inte ens täcken utan även de bästa täckena släpper igenom för eller senare på allt för kort tid, blöt häst med blött täcke = aldrig bra.

Vid tillfällen med snöstorm står de inne av ren säkerhetsåtgärd då stallägaren bor på gården som i så fall lätt kan ta sig över gården för att fodra vid akuta fall då vi annars sköter allt kollektivt. Stallet står på en öppen slätt och drevar det mycket, går det fort och det är livsfarligt att köra bil dit ut då varför man i allra högsta grad då försöker låta bli att åka ut om möjligt för att ta ut/in en massa hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min häst åker ut i alla väder. Orkanväder har inte inträffat än där jag bor, peppa peppa.
Bara kraftigt blåst och då har hon varit ute i alla fall.

Snöoväder likadant där, hon är ute.

Vid snöoväder, extremt blåsigt väder kommer de in tidigare men ut ska dom:)

Men i vanliga fall är de ute från 08-16

Många får panik när hästarna börjar springa i hagarna, jag står och skrattar och ler och njuter av att se min häst få springa och ha kul i hagen.
Livsglädje the lux i hästen det gör mattehjärta gott att se:)


Hon och hennes hagkompis har så kul i hagen ihop ibland och de är bra=)

Hästar får stå inne ibland för att stallet inte ska frysa sönder i vissa stall man stått i när det är 30 grader kallt.
De dagar per år är lätträknade på en hand de hänt
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Ja, men vid extrema väder eller så kan till och med jag köpa det, som jag skrev innan. :)
Och det är ju bara det du nämner, och det är då förståeligt. Såna händelser kan man ju räkna på en hand.

Jag pratar om helt vanligt höstväder, helt vanligt regn som det är idag.
Jag blir mest chockad över hur de tänker idag om vädret, för det regnar BARA, de blåser knappt, de regnar enbart, till och från, och folk är tossiga å tycker synd om hästarna å låter dem stå inne för de tycker dem e mysigt! O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Lite överdrivet att de ska stå inne för att vi människor fryser och känner oss urriga i höstrusket...

Men tror inte de är helt ovanligt faktiskt, tyvärr!

Ofta ser man att hästarna inte bryr sig om en regnig höstdag...
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

För sånt väder det varit idag får verkligen inte min häst vara inne!
Enda gången det har hänt att jag haft inne häst i sånt här väder har varit när jag jobbat i travstall och hästarna skulle iväg och tävla på kvällen. För att då inte bli kalla inför loppen. Men då har dom varit ute någon timma eller två på förmiddagen.

Min häst stod dock vid grinden idag när jag kom till stallet vid tretiden och ville gärna följa med mig in, och såg väl inte alltför glad ut för att komma ut igen. Men det går ju ingen nöd på honom så klart han ska vara ute.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

tror aldrig jag haft min häst inne pga dåligt väder.. men han har täcke på sig (helklippt) och han går in tidigare än de andra hästarna. Han har stått i detta stall i dryga 10 år och tidigare kom dom in vid 15:00 men nu kommer dom in mellan 16-17 och han är van vid detta och springer som en idiot även om man ger han mat ute så han får helt enkelt komma in. Han är 21 och jag vill inte att han skadar sig i onödan
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag tycker absolut inte att hästarna ska stå inne för att det regnar. Lider med de stackars hästarna som tvingas stå inne pga att deras ägare har någon fix idé om att det är så synd om hästarna när det regnar.
Men visst det kan ju vara skönt för hästarna att ha lite träd ifall de nu vill ta skydd. Eller som du skriver att man kan slänga på ett regntäcke. Svårare är det inte ;)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min häst går in på eftermiddagen om det ska regna rejält en hel eftermiddag/kväll. Det enda hon gör vid mycket regn är att missnöjd stå parkerad under ett träd ända tills dess att hon får komma in, och då tycker jag att hon lika gärna kan stå parkerad i boxen där hon får vara nöjd. Min häst är typen som till och med är tjurig att rida när det regnar, eftersom hon blir extremt irriterad över att få regn i ansiktet och öronen, därför rider jag inte när det regnar och kan därför lika gärna plocka in henne när det regnar mycket och länge. Något ska ju vara på hennes villkor också och jag ser ingen mening med att hon ska behöva stå blickstill under ett träd och vara skitsur bara för att "det är ju en hääääst, de tycker ooooom att leva 150% naturligt".

I normala fall går hon dock ute till 20-tiden.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Är det riktigt skitväder så släng på ett täcke så hästen håller sig torr.
Bor oxå på Tjörn och regnet som vi hade idag stoppar inte mig från att släppa ut hästar, vet många som låter dom stå kvar inne så jag e glad att jag är hästlös nu och slipper ta sådana disskusioner för min häst ska ut oavsett väder.
Visst som du säger , de dagar det blåser omkring saker o välter träd så har jag haft hästen ute medans jag kunnat ha hagen under uppsikt. Då lämnar jag inga hästar ute utan uppsikt pga skaderisken.
Men för vanligt höstväder med regn o regnstormar ser jag inte varför hästarna ska stå inne, känns som att det är människan som inte vill bli blöt o blåst på.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

min som är frusen av sig får täcke på sig. Men ut ska hon!
Eftersom stallägaren, som har ridskolehästar, vägrar köpa täcken till sina (för dyrt tycker hon, är "fattigt" land jag bor i) så kan det hända att hästarna kommer in tidigare när de andra hästarna blivit för blöta om det regnar mkt o ihållande. Men hade jag fått bestämma så hade de gått ute hela dagen ändå.
Hästar tål regn. fryser de så finns d just därför täcken.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min häst går in på eftermiddagen om det ska regna rejält en hel eftermiddag/kväll. Det enda hon gör vid mycket regn är att missnöjd stå parkerad under ett träd ända tills dess att hon får komma in, och då tycker jag att hon lika gärna kan stå parkerad i boxen där hon får vara nöjd. Min häst är typen som till och med är tjurig att rida när det regnar, eftersom hon blir extremt irriterad över att få regn i ansiktet och öronen, därför rider jag inte när det regnar och kan därför lika gärna plocka in henne när det regnar mycket och länge. Något ska ju vara på hennes villkor också och jag ser ingen mening med att hon ska behöva stå blickstill under ett träd och vara skitsur bara för att "det är ju en hääääst, de tycker ooooom att leva 150% naturligt".

I normala fall går hon dock ute till 20-tiden.

Håller med dig.

Alla har inte bästa skyddet i sina hagar och som du säger istället för att hästen står blixtstilla i spöregn och står å spänner sig kan den lika gärna få komma in och mumsa hö. Vi har oxå hästar som ser ut att må jäkligt mkt bättre av torra stallet, torrt hö och stå å kika över boxarna istället.

Våra hästar går inte att jämföra med vildhästarna
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 529
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp