Ohanterad 10årig valack

Sirrom7

Trådstartare
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben
 
Om jag var du så skulle jag skicka iväg hästen till en (erfaren!) beridare eller ta hjälp av en. Är inte säker men att han kastade av dig i panik tycker jag låter väldigt oroande. Kanske inte samma sak men när jag satt upp på min dåvarande tvååring för första gången så var han helt lugn och tyckte bara att det var lite annorlunda. Och kom ihåg att ta det lugnt och försiktigt! Det är inte kul att stå med allvarliga bestående skader bara för man verkligen vill rida en viss häst, särskilt inte när man är ung. Lycka till!
 
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben
Du skriver att hästen knappt är hanterad så du måste backa bandet och börja från början.
När du skriver att han blev helt galen och kastade av. Vad gjorde du då? Var hästen förberedd för ridning dvs har ni gått lugnt och sakta framåt? Var hästen van med sadel på ryggen eller hur gick du tillväga?
Har du hjälp av någon som är kunnig?
Om hästen aldrig ridits och någon plötsligt sitter på dennes rygg förstår jag om hästen får panik. Då behöver du backa bandet, gå lugnt tillväga, ta hjälp etc.
 
Men du kan ju inte bara hoppa upp på honom, då är det ju inte så konstigt om han slänger av dig. Du får börja från början med att vänja honom vid sadel och tömköra, som med vilken unghäst som helst.
Dumt av mig att inte skriva det också, självklart har jag vant honom länge med sadel träns longering osv
 
Ta hjälp av någon kunnig.
Ha mkt tålamod.
När du skriver att han blev helt galen och kastade av. Vad gjorde du då? Var hästen förberedd för ridning dvs har ni gått lugnt och sakta framåt? Var hästen van med sadel på ryggen eller hur gick du tillväga?
Har du hjälp av någon som är kunnig?
Om hästen aldrig ridits och någon plötsligt sitter på dennes rygg förstår jag om hästen får panik. Då behöver du backa bandet.
 
Dumt av mig att inte skriva det, men ja, jag har vant honom under lång tid med träns och sadel och longera osv. Och allt sånt hade han inga problem med. Hänga på honom gick också bra
 
Dumt av mig att inte skriva det också, självklart har jag vant honom länge med sadel träns longering osv
Men något är fel om han blir helt galen och slänger av. Antingen att det gick för fort fram eller att något var obehagligt, att det gör ont etc.
Det är väldigt svårt för oss på ett forum att säga så du behöver ta hjälp av någon som är van att rida in.
 
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben

Du får gå väldigt varsamt tillväga. En första fråga är ju om hästen är frisk i ryggen. Men är han det så är min spontana tanke om du har någon erfarenhet av inridning och om du har någon kompetent person som kan hjälpa dig. Oftast är det en enkel sak att sitta in en häst, men ibland stöter man på problem. En av de värsta jag har varit med om var en häst som köptes in som fyraåring till ridskolan där man hade misslyckats kapitalt med inridningen och sedan gett upp. Hästen körde rodeo tills obehaget (ryttaren) försvann Förmodligen hade det varit rejält obehagligt när han skulle ridas in och så blev han helt blockerad av känslan av att ha någon på ryggen. Men vi lyckades och han blev sedermera en av våra populäraste ridskolehästar både bland nybörjare och rutinerade elever. :)

Hur som helst, nu verkar det inte vara en enkel sak för din häst och då behövs det någon som kan hantera det på ett bra sätt - dels för att det ska fungera, men framförallt för att du inte ska slå dig fördärvad. Det krävs bland annat lite teknik och erfarenhet för att kunna hoppa av smidigt utan att vare sig skrämma hästen ytterligare eller riskera att bli sparkad om hästen börjar bocka när man hänger på den.

Hur beter han sig när du longerar med sadel och hur gick du tillväga när du började sitta in honom?
 
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben

Om ägaren inte hade tid med att rida in honom och inte "kände något för hästen", varför sålde inte denna hästen som 3 åring? En välstammad trevlig 3-valack borde vara relativt lättsåld, ingen normalfuntad människa låter väl en sådan häst bara gå och skräpa i 7 år för sedan att ge bort den, snacka om förlust....!

Min gissning är att det finns en annan anledning att hästen inte är inriden, t.ex. att det är något fel på den fysiskt eller psykiskt. Det kan t.ex. vara problem i ryggen som gör att den inte kan ridas. Gjordes en noggran vet.besiktning innan du tog hem den?
 
Hej! I somras tog jag över en tio-årig valack för att den skulle slaktas. Den hanterades till ungefär 3års ålder, då den ställdes ut på lösdrift för att ägaren inte hade tid att rida in den och kände egentligen inget speciellt för hästen. Det är en svart valack på 10 år och ca 175cm och har bra hopp OCH dressyrstam, ett tjugotal syskon som gått svår hoppning och dressyr. Hästen har sedan den ställdes ut på lösdrift gått där i hela sitt liv och knappt hanterad. Men sen jag fick den så har den stått på Box under natten och han är verkligen genomsnäll! Har gjort allt nu för att han ska va fin och må bra och jag älskar honom så mycket! Jag själv är 17 år och tävlat upp tom 135 på häst. Jag skulle så gärna vilja rida in honom nu och försöka få honom till en ridhäst, och med tanke på hans fina kropp och goda gener så tror jag att det skulle kunna bli en riktigt fin häst om han får chansen. Jag har suttit på honom en gång men då blev han helt galen och kastade av mig lika snabbt. Vilket trots allt kanske är förlåtligt med tanke på hans tidigare liv och allt nytt som han har varit med om.. Vore därför jättetacksam om någon som kanske möjligtvis varit med om något liknande kan ge mig något tips för hur jag ska gå till väga med en säker metod då jag egentligen inte riktigt har tid för brutna ben

sorry, men.
Ge dig inte in på det projektet.
Om hästen "ska" ridas in, lämna den till proffs.
 
Om ägaren inte hade tid med att rida in honom och inte "kände något för hästen", varför sålde inte denna hästen som 3 åring? En välstammad trevlig 3-valack borde vara relativt lättsåld, ingen normalfuntad människa låter väl en sådan häst bara gå och skräpa i 7 år för sedan att ge bort den, snacka om förlust....!

Min gissning är att det finns en annan anledning att hästen inte är inriden, t.ex. att det är något fel på den fysiskt eller psykiskt. Det kan t.ex. vara problem i ryggen som gör att den inte kan ridas. Gjordes en noggran vet.besiktning innan du tog hem den?
:bow:

Detta. Om jag vara du TS, så skulle jag nog fundera över om ägaren har varit ärlig med dig. (har tyvärr många såna stories från hästvärldenen vart folk "glömt" att berätta saker om hästar).. Ett sannolikt scenario är jo att hästen är skadat, hade ont och då sa ifrån vid inridningen och därför han den gått & "skrotat" sedan dess. Första steget om jag vara du är skulle vara att få hästen kollat igenom ordentligt av veterinär/kiropraktor. Ohan har ont kommer det vara slöseri med pengar att skicka honom till inridning. Så skulle göra en ordentligt hälsokoll först. Sedan om han är fullt friskt, så ta hjälp av ett proffs.
 
Senast ändrad:
Dumt av mig att inte skriva det, men ja, jag har vant honom under lång tid med träns och sadel och longera osv. Och allt sånt hade han inga problem med. Hänga på honom gick också bra
Man ska alltid vara två när man hanterar unghästar. Om du envisas med att göra jobbet själv köp åtminstone Jens Fredriksson bok om unghästar (finns på Hööks).
 
Om ägaren inte hade tid med att rida in honom och inte "kände något för hästen", varför sålde inte denna hästen som 3 åring? En välstammad trevlig 3-valack borde vara relativt lättsåld, ingen normalfuntad människa låter väl en sådan häst bara gå och skräpa i 7 år för sedan att ge bort den, snacka om förlust....!

Min gissning är att det finns en annan anledning att hästen inte är inriden, t.ex. att det är något fel på den fysiskt eller psykiskt. Det kan t.ex. vara problem i ryggen som gör att den inte kan ridas. Gjordes en noggran vet.besiktning innan du tog hem den?
Hästen är kollad av vet. utan
Om ägaren inte hade tid med att rida in honom och inte "kände något för hästen", varför sålde inte denna hästen som 3 åring? En välstammad trevlig 3-valack borde vara relativt lättsåld, ingen normalfuntad människa låter väl en sådan häst bara gå och skräpa i 7 år för sedan att ge bort den, snacka om förlust....!

Min gissning är att det finns en annan anledning att hästen inte är inriden, t.ex. att det är något fel på den fysiskt eller psykiskt. Det kan t.ex. vara problem i ryggen som gör att den inte kan ridas. Gjordes en noggran vet.besiktning innan du tog hem den?
Hästen är kollad av vet. och ingenting som tyder på att han skulle han ont i ryggen eller så. Har ju själv tänkt på att det måste vara något fel på honom eftersom att dom inte ridit in en så fin häst! Men ägaren började i den veckan att tappa sitt hästintresse och hade honom kvar som sällskapshäst. Ja har hört rykten om att dom var rädda för hästen, så förmodligen så är det ju därför... Han är väldigt speciell så har jag märkt för han är inte sån som litar och tycker om alla, men jag kände första gången jag träffade honom att jag va tvungen att rädda livet på honom! Och vi har haft en väldigt bra relation från första stund och jag känner att han litar på mig. Så jag önskar så mycket att det kunde gå att få honom ridbar så att man iaf har "lite nytta" av honom. Jag vill verkligen ha honom kvar själv, men det är svårt att ha en stor häst som bara står.. Det kostar ju hela tiden pengar också..
 
Man ska alltid vara två när man hanterar unghästar. Om du envisas med att göra jobbet själv köp åtminstone Jens Fredriksson bok om unghästar (finns på Hööks).
Jag har haft hjälp av en duktig person som är van och har själv ridit in iaf ett 50 tal hästar. Men som sagt hästen är speciell och har svårt att få förtroende, och tyvärr så verkar dessa två inte "klicka" så bra :/ Tack för boktipset!!
 
:bow:

Detta. Om jag vara du TS, så skulle jag nog fundera över om ägaren har varit ärlig med dig. (har tyvärr många såna stories från hästvärldenen vart folk "glömt" att berätta saker om hästar).. Ett sannolikt scenario är jo att hästen är skadat, hade ont och då sa ifrån vid inridningen och därför han den gått & "skrotat" sedan dess. Första steget om jag vara du är skulle vara att få hästen kollat igenom ordentligt av veterinär/kiropraktor. Ohan har ont kommer det vara slöseri med pengar att skicka honom till inridning. Så skulle göra en ordentligt hälsokoll först. Sedan om han är fullt friskt, så ta hjälp av ett proffs.
Kollad av vet och equiterpeut, finns inget som tyder på fel i ryggen eller liknande.. tror det handlar mycket om hans psyke..
 
Hästen är kollad av vet. utan

Hästen är kollad av vet. och ingenting som tyder på att han skulle han ont i ryggen eller så. Har ju själv tänkt på att det måste vara något fel på honom eftersom att dom inte ridit in en så fin häst! Men ägaren började i den veckan att tappa sitt hästintresse och hade honom kvar som sällskapshäst. Ja har hört rykten om att dom var rädda för hästen, så förmodligen så är det ju därför... Han är väldigt speciell så har jag märkt för han är inte sån som litar och tycker om alla, men jag kände första gången jag träffade honom att jag va tvungen att rädda livet på honom! Och vi har haft en väldigt bra relation från första stund och jag känner att han litar på mig. Så jag önskar så mycket att det kunde gå att få honom ridbar så att man iaf har "lite nytta" av honom. Jag vill verkligen ha honom kvar själv, men det är svårt att ha en stor häst som bara står.. Det kostar ju hela tiden pengar också..
Gårdsbesiktning eller på klinik? Var du med?
"..men jag kände första gången jag träffade honom att jag va tvungen att rädda livet på honom!" Är sällan en bra förutsättning för ett lyckat hästköp.
 
Hästen är kollad av vet. utan

Hästen är kollad av vet. och ingenting som tyder på att han skulle han ont i ryggen eller så. Har ju själv tänkt på att det måste vara något fel på honom eftersom att dom inte ridit in en så fin häst! Men ägaren började i den veckan att tappa sitt hästintresse och hade honom kvar som sällskapshäst. Ja har hört rykten om att dom var rädda för hästen, så förmodligen så är det ju därför... Han är väldigt speciell så har jag märkt för han är inte sån som litar och tycker om alla, men jag kände första gången jag träffade honom att jag va tvungen att rädda livet på honom! Och vi har haft en väldigt bra relation från första stund och jag känner att han litar på mig. Så jag önskar så mycket att det kunde gå att få honom ridbar så att man iaf har "lite nytta" av honom. Jag vill verkligen ha honom kvar själv, men det är svårt att ha en stor häst som bara står.. Det kostar ju hela tiden pengar också..
Jag fattar att du vill rädda hästen och älskar den.
Men om hästen tex inte mår bra eller något inte stämmer så kan det bli farligt. Och det är inte värt att du riskerar din hälsa!!!!
Så du måste hitta någon som kan hjälpa dig
För det låter inte bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp