Oj vad många katter!

S

sydney

Nu behöver jag lite råd och tips. Många frågor;)

Här är bakgrunden:
Vi bor på en gård med våra hästar, vår hund och har tidigare haft bara 1 katt, en vuxen honkatt (Molly) vi haft i flera år.

Molly är inte steriliserad och har aldrig ätit p-piller eftersom vi alltid velat ha en kull ungar. Men av nån anledning har hon aldrig blivit dräktig trots att det funnits katthanar i området. Vi har trott att hon varit steril och gav upp allt hopp om ungar.

Så i somras bestämde vi oss för att skaffa en till katt, och fick hem lilla Buffy.
Bara några veckor efter Buffys ankomst inser vi att Molly är dräktig, för hon är tjock. Mycket riktigt, en underbar liten katthona föds. Vi döper henne till Lydia:love:.

Så nu har vi gått från 1 till 3 katter på en sommar. Lite mer än vi tänkt men det funkar ju.

Problemet är att nu tror jag att Molly är dräktig igen. Jag förstår inte hur, men vi kom nog igång med p-pillerna (som vi nu börjat ge henne när vi förstått att hon inte är steril:angel:) lite för sent. Hon blev nog dräktig direkt efter hon fått första ungen.

Vad gör jag nu? Finns det risk att det blir missbildningar på ungarna eftersom hon fått p-piller hela tiden nu? Någon sa att det kunde framkalla abort om man gav p-piller till dräktig katt, stämmer det?

Vågar man gissa på hur många ungar det blir den här gången. Jag tycker det räcker nu och det första jag ska göra när den här kullen är född är att sterilisera Molly.

Hur tidigt kan man förresten sterilisera en katt. Lika bra att ta Buffy och Lydia också känner jag...Snart har vi fler katter än hästar. Ja, ibland blir det lite för mycket av det goda. Där fick vi för att vi gått och önskat oss kattungar:D
Nån som har några råd?
 
Sv: Oj vad många katter!

Läste nånstans att man kan ta med sin dräktiga katthona till vetten och genomföra "abort"och sterilisering samtidigt, kanske värt att kolla upp?
 
Sv: Oj vad många katter!

Ja, ungarna kan skadas av att mamman får p-piller. P-piller skyddar inte heller mot dräktighet, men undertrycker parningslusten.
Veterinär kan utföra abort och samtidigt kastrera.
 
Sv: Oj vad många katter!

Tack för att ni svarat och orkade läsa allt.

Det känns lite hemskt att göra abort så sent, är inte det som att göra abort väldigt sent i en graviditet? Dom stackars kattungarna kanske nästan är färdiga att födas?

Men sterilisera måste jag ju iaf göra.

När kan man göra det tidigast på en katt? Alltså åldersmässigt?
 
Sv: Oj vad många katter!

Det är inte omöjligt att p-pillerbruk under dräktigheten kan orsaka missbildningar men många honkatter föder friska kattungar trots att de ätit p-piller nästan hela dräktigheten igenom så oroa dig inte över den biten. Det som har hänt har hänt.

Sätt sedan in p-piller direkt efter kattungarna har fötts så att du slipper fler oplanerade kullar.

Katter kan kastreras från 12 veckors ålder. Många veterinärer sätter dock 6 månader som yngsta ålder. En hona med kattungar kan kastreras när kattungarna äter bra av fast föda.
 
Sv: Oj vad många katter!

En fertil honkatt kan under sin livslängd (med ungar inräknat) ge 400000st nya katter. Orkade inte läsa allt dvs egentligen inget alls. Men jag skulle absolut kört på kastrering. Även om katten är dräktig. Går något fel under den riktiga förlossningen går det på 10-15000kr att snitta katten. Ungarna kanske ändå inte hade överlevt födseln eller sitt första levnadsår.
 
Sv: Oj vad många katter!

Ja då ska jag verkligen boka tid för kastrering. För så många som möjligt går:D
Menar du att man kastrerar även om honan är dräktig? Känns grymt om kattungarna bara ska plockas ut om det ej är fel på dem.

Att vi kanske måste snitta henne är jag inte orolig för eg. Vill helst bara undvika fler kattungar. Vi får väl se hur det går.

Tack för att ni svarat allihop!
 
Sv: Oj vad många katter!

Nu har jag bokat tid på kliniken för en kastrering av kissen, om det finns ungar så tar dom bort dom samtidigt. Jag tycker det känns alldeles fruktansvärt att göra så, men ser inget bra alternativ:cry:.

Hoppas nu att det går bra iallafall!

Tack igen för alla svar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 242
Senast: Ms_Antrop
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 032
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 424
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp