Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

karuso_00 skrev:
jag fick den utskällningen av min pojkvän... :crazy:
har väldigt ont i höger axel o lite i ryggen o då sa han det att mocka med "fel" arm. provade men det ledde bara till att han fick hämta hästen i hagen, borsta o sadla. annars hade jag aldrig kommit ut o ridit. där fick han för att han försökte skälla på mig:devil:
:rofl: :bow: :D
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag tycker det är jättesvårt att mocka åt "fel" håll, det går liksom inte. Men min kompis lyckas alltid med att ringa när jag mockar så då mockar jag med enbart vänster hand. Tar tag längre ner på skaftet och har handtaget under armen, svårt att förklara men det funkar :D Har även svårt för att bära vattenhinkar med vänster, blöter alltid ner mig då :crazy:
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag har samma problem. Men jag tror mer det har med hjärnan än musklerna. Visst känns det jobbigare att mocka med fel sida, men mest är det jobbigt för hjärnan.

Men kämpa på! För man blir faktiskt smartare om man använder båda sidorna av kroppen. Så sätt igång och borsta tänderna, skriv, mocka, bär, styr datamusen osv. med varannan högersidan varannan vänstersidan.

Läste detta på aftonbladets hemsida: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,789139,00.html
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag misstänker med att det är så!! Sopar bara från vänster nu (om jag inte har jättebråttom) och bär vattenhinkar med vänster. Väntar med spänning på att märka hur smart jag blir!!:rofl: ;)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Julle skrev:
Ja, Gud ja!! Provade att hoppa upp från höger en gång och det var riktigt svårt!! Men i benen är jag nog mer jämn ändå känns det som.

jag brukar försöka hoppa upp på höger sida då och då.. det är bra träning.. på "mindre" hästar och ponnysar gör jag det utan problem, men det är lite svårare på mitt fbl som är 165 o går iväg;P
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag förstår hur det känns :angel:
jag är precis likadan och försöker kompensera det mesta av arbetet till min svagare sida... men mockningen har jag gett upp vid det här laget... det GÅR bara inte... haha dessutom tar det ju 3 gånger så lång tid.
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag har med kommit fram till detta.... Funkar ju inte ens att försöka några tag åt vänster!! Och så går det åt så fruktansvärt mycket spån med...:crazy:
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Intressant tråd! Håller helt med alla att det finns många svåra saker att göra så att säga tvärtom. Jag har faktiskt börjat att träna på att göra allting tvärtom/åt andra hållet. Har insett att om jag vill bli en bra ryttare så krävs det faktiskt att man själv är liksidig. Så det finns inga ursäkter utan det är bara att gneta på.

Inget illa ment eller anklagande till alla här som gjort inlägg. Jag kan intyga att jag själv inte tänkte ett dugg på detta ämne för ett antal år sedan eller insåg vidden av hur viktigt det är med liksidiga ryttare. Tyvärr så utelämnas ryttaren mer eller mindre fullständigt i dagens traditionella ridning. All fokus läggs på hästen och hur den går och ofta får vi höra att det är hästens fel när saker och ting inte fungerar. Medan det snarare är så att gör vi rätt så gör hästarna rätt. De avspeglar alltid oss. Tyvärr för alla oss sneda ryttare.

Men egentligen är det inte ganska så fruktansvärt att det finns anledning att diskutera detta ämne?? Tänkt efter tycker vi att det är anmärkningsvärt att vi inte klarar av att sopa eller mocka åt båda hållen? Nej är nog det ärliga svaret. om en häst inte kan gå mer än i vänster varv absolut inte kan fatta höger galopp, skulle vi tycka att det är anmärkningsvärt. Tja troligen mycket anmärkningsvärt. Så egentligen fy vad vi människor är inkonsekventa! Borde det inte vara fullständigt självklart att vi ryttare är mer liksidiga än våra hästar? För hur har vi egentligen mage att begära av våra stackars hästar att de ska vara liksidiga och kunna göra allting åt båda hållen när vi absolut inte själva är det eller kan det. Speciellt med tanke på att vi sitter på deras rygg (= de måste anpassa sig till våra snedheter annars kan de inte hålla balansen, röra sig mm mm) och att de är flockdjur (= de kommunicerar med kropssspråket och i en flock gör man väldigt lika).

Det nämns ofta att man på Spanska Ridskolan blir longerad och får sitsträning i två år innan man får börja rida på riktigt. Allt för att få en bra sits och inverkan. Egentligen borde man inte ens få sitta upp på en häst (inte ens longerad) innan man har tränat på och har bevisat att man kan mocka, sopa, borsta tänderna, skära bröd, klä på sig mm mm "åt andra hållet". Eller vad säger ni?

Med de kraven så tyvärr för oss (kanske tur för hästarna) så skulle en del av oss aldrig komma upp på en häst!

Får erkänna att jag nog tillhör de lyckligt lottade som har det lite lättare än de flesta. Har i släkten en del vänsterhänta och en "bådhänt" far = är inte extremt högerhänt och är tillika "vänsterbent", och tillika har problem med nacke och rygg vilket gör att jag har mycket goda incitament att jobba på att minska7ta bort mina snedheter.

Men jag får erkänna att jag inte orkar försöka skriva med vänsterhand eller skära med vänsterhand. Skulle ta alldeles fööör lång tid plus att det nog skulle försvinna några fingar vid skärandet.

Har dock blivit fanatisk Suduko-lösare och har upptäckt att det är ett ypperligt tillfälle att träna på att skriva med vänsterhand. Man skriver inte fort eller speciellt mycket. :)

Det pratas mycket om att vi ryttare ska träna vår styrka och kondition, men jag tycker att vi istället borde träna upp vår koordination och liksidighet. Tex borde det vara bra att träna Qi gong, yoga, fäktning (om man fäktar med båda händerna). Har ni några fler förslag på bra träningsmetoder?
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Varför inte jobba lite på finmoteriken också - ställ om musen under kontrollpanelen till vänsterstyrd, så tränar man samtidigt som man är här och läser roliga saker:devil:
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Har inte ställt om musen till vänster, använder dock alltid vänsterhanden till musen trots att jag är högerhänt eller kanske framför allt för att jag är högerhänt. Sitter hela dagarna vid datorn och fick problem med musarm så det var bara att börja använda vänsterhanden. ;)

Använderman allmäna datorer blir de andra så trött på en att de måste ställa om från vänsterstyrt till högerstyrt!
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Tack för ett superbra svar!!!:bow: :bow: Mycket nyanserat och tänkvärt!!

Sååå...

*Yoga, qui-gong
*Styrketräning
*Sudokulösande med vänster hand
*Stalljobb på "fel" håll
*Andra vardagssaker på "fel" håll

Mer förslag?
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Tackar, tackar!:o

Det är faktiskt ganska så kul att träna sig på att göra saker tvärtom! När man börjar tänka efter finns en miljard saker i vardagslivet som vi gör enbart åt ett håll utan att tänka på det. Tex tar vi alltid på oss våra kläder i en viss ordning, börjar alltid antingen med vänster eller höger strumpa, byxben, jackärm, tröja mm mm. Korsar armarna, knäpper fingarna alltid åt samma håll.

Fick ont i min högra arm i höstas och därmed svårt att ta på jackan och/eller ryggsäcken på vanligt viss och tvingades att göra tvärtom (=börja med höger arm). Det är ohyggligt att erkänna men jag fick inte på mig jackan för jag visste inte hur jag skulle göra. Fick ta på mig den på vanligt vis, jääätte långsamt, memorera och repetera flera gånger och sedan försöka att göra tvärtom. Det är fortfarande mycket svårt.

Efter den upplevelsen blev jag mycket ödmjukare inställd till mina hästar när de tycker att det är svårt att göra åt så att säga fel håll.

Gjorde en intressant iaktagelse härom året. Vi hade i vårt stall ett ungsto som ibland blev riden av ryttarens sambo eller syster. Hästen var alltså ung, oförstörd och opåverkad av alla sneda ryttare och den kände tillika inte dessa ryttare väl med alla deras snedheter. Vad sominte är ovanligt med unghästar är att de ibland kan bli mer eller mindre helt omöjliga att få att svänga åt ett håll. Detta hände även med denna häst. Det intressanta i kråksången var att det var olika håll beroende på åt vilket håll dessa två ryttare var sneda!!

Så egentligen det är bara att sluta att träna med hästen och istället hem och börja med Sudukolösande med vänsterhand, konstant yogaträning, gymmet 2 gånger per dag!!
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Tycker att många ryttare har ont just i vänster axel.... även jag.... är säkert mockningen......
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Försöker komma ihåg att jag ska både mocka och jobba från vänster (städar trappor på jobbet), och när jag kommit ihåg det några gånger går det riktigt bra :) Men sen tröttnar jag på att det går så långsamt och återgår till enbart höger :p
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag borstar tänderna med vänster hand! Jättesvårt, så jag brukar borsta en minut med vänster först, och sen två med höger, annars blir det inte rent :D. Men jag är ganska dubbelhänt, kan hoppa upp från båda håll, åker snowboard åt "fel" håll, och på den tiden som jag gick på konståkning och gymnastik så hoppade och piruettade jag på fel ben.

Och mocka kan jag också.
(var bara tvungen att skryta. bara lite. okej?)

//karin, den ambidextrösa :)
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp