Bukefalos 28 år!

OK fart för unghästar??

G

Geshira

Lite längre ner diskuteras Dackerittens regler för 80 km unghästklass.

Kollade proppen och fick nästan hicka.

Det som ansågs vara "taskigt" i nedanstående diskussion var att ryttaren måste ha ridit minst 450 km för att få starta denna unghästklass (för hästar 6-7 år) men det tycker inte jag var lika märkligt som hastighetsreglerna:

Maxhastighet på de första två stäckorna 18 km/t och sista sträckan fri hastighet.[/I]

Om man vill att folk ska rida sina unghästar med omdöme - är det omdömesgillt att uppmuntra till att rida unga hästar i DE HASTIGHETERNA ???

18 kilometer i timmen med en 6-årig häst och dessutom möjligheten att rida ännu fortare i slutet...(och ska man rida enligt "handboken" så ska man ju gå ut lugnt och stegra hastigheten under rittens gång, d v s sista sträckan=fortast)
Nu menar jag inte att alla som startar i den klassen kommer att rida så fort (hoppas jag verkligen), men att på något sätt uppmuntra till att rida så långt, så fort med så unga hästar är mer än omdömeslöst.

Ingen annan som reagerar på detta?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jodå. Jag och fler med mig har reagerat. Som tur är så måste ryttaren ha ridit lite innan och få får man hoppas att man vet vad fart är och det därmed inte blir några starter alls. ;) Fast när det handlar om pengar så vet man aldrig vad folk kan hitta på.

Hälsning Maja
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jo, både jag och Galadriel for i taket när vi läste proppen.
Att först ha så grymt höga hastighetsgränser på ens unghästklass är märkligt.
Det är väl knappt några 80 km-tävlingar som vinns med de farterna en med elithästarna på plats.
Ringde omedelbums tävlingsledaren, men det var tydligen väl genomtänkt...
Men eftersom jag inte själv vill rida min 6-åring i år, utan låta Josefin göra det, så var vi så välkomna att rida klass 1 istället. De hade tydligen tänkt ha lite aktiviteter i samband, exteriörbedömning och koll av härstamning för att bedömma framtida tävlingskapacitet.
Men nej tack, får vi inte rida de 14 km/h vi tänkte, bara för att ryttaren inte ridit just 450 tävlingskilometer så får det vara.
Tråkigt, speciellt som uppfödning och unghästar är det som intresserar mig mest av allt inom distansritten.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Stopek skrev:
Som tur är så måste ryttaren ha ridit lite innan och få får man hoppas att man vet vad fart är

Så du tror att jag hade ridit i 20-tempo, eftersom jag inte har tävlat så mycket?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Håller med om att det är hemskt dåligt omdöme att skriva ut "proppen" så. Man undrar hur de tänker verkligen.
A och O är ju att låta en ung häst få byggas upp i lugn och ro och det är redan alldeles för lätt hänt att endel ryttare dras med i för höga farter. Att en ryttare har ridit 450 km borgar på inget vis för att denne är utrustad med gott omdöme.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag har 470 tävlingskilometer, alltså inte inräknat clear-roundritter, och har en sjuåring som är ett blåbär. Jag skulle aldrig drömma om att rida i sådana hastigheter med honom oavsett längd på tävlingen. Jag skulle vilja se en tillåten maxhastighet på 15 km/h och definitivt ingen fri fart på sista sträckan. Själv kommer jag hålla mig väldigt nära minimihastighet denna säsong så alla funktionärer börjar undra om vi sitter och fikar i skogen.. :angel:
 
Sv: OK fart för unghästar??

Men har vi inte sett på folksam cup hur det kan gå med hastigheterna när det är pengar inblandade. Hastigheten på de tävlingarna har ju inte varit särskilt föredömliga för nybörjare och det är ju inte de mest erfarna ryttare och hästar som ridit i täten. Det gäller förståss inte alla, men det visar att hastigheten bör regleras på något vis tycker jag.
Att det krävs att ryttaren har ridit ett antal kilometer för att få starta tycker jag är bra, för då har de ialla fall lite erfarenhet och vet vad det innebär för påfrestningar på hästen och håller hastigheten efter de egna förutsättningarna.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Fast jag tror inte hastigheterna på Folksam Cup hade att göra med att det var en Cup, de hade nog varit lika höga om det varit individuella tävlingar.
Men att först sätta en hastighetsgräns på hela 18 km/h, där alla kan hålla med om att max 15 vore mer rimligt, och UTAN fri fart sista slingan, sen utgå ifrån att en del ryttare är totalt omdömmeslösa, medan att tro mer rutinerade kan hålla hastigheten tycker jag är skumt.
Jag kan räkna upp en hel del ryttare som ridit mer än 450 km som jag aldrig någonsin skulle våga sätta upp på William.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Men hallå hur tänker ni nu!!! På all andra 80km är det fri fart för även 6åringar, och det står ju MAX 18km /h, vilket betyder att man får välja själv efter hästens kapacitet. Vi måste väl ändå tro att våra distansryttare är kapabla att avgöra detta, och att veterinärerna kan sin sak. Vi har tex en svensk mästare som var sju år, mej veterligen gick den flera bra tävlingar efter detta. På unghäst tävlingar i Frankrike är det fri fart. Nu får vi nog lugna oss lite och hoppas att även vi svenskar kan rida med förnuft efter kapacitet. Var inte rädda för nytänkande vi kan väl utvärdera efteråt..... :banana:
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det jag reagerar på är att klassen utlyses som UNGHÄSTTÄVLING.
Det första jag tänkte på var "Bra! Då kanske man gör en tävling speciellt lämpad för de unga hästarna som ska gå SAKTA, just för att lugna lite heta ryttare med nya, unga hästar. Då kan de tävla, men kanske på andra vilkor, som att hålla ett förangivet, lägre tempo eller något liknande.
Aldrig skulle jag trott att man sätter en maxfart som är jättehög för en unghäst...

Om man vill tävla sin unghäst utan omdöme så går det ju bra att starta vanliga klasser utan maxtempo, varför ska man starta en speciell unghästklass?

Nej, ärligt talat fattar jag inte alls vad man vill med denna klass. Någon som är mer insatt som kan förklara?

Sedan måste jag påpeka att oavsett om de som deltar i den klassen har aldrig så bra omdöme och inte alls är uppe och far i de hastigheterna, så ger reglerna kring unghästklassen vissa signaler till andra som är mer oerfarna. Vad säger de reglerna egentligen? Att det är OK att rida en ung distanshäst i 18 km/t och gärna fortare? Det är iallafall vad det säger mig och det är FEL och inget annat än FETFEL att göra så med en 6-7 årig häst.

Eller har alla veterinärer och distanshästtränare plötsligt gjort ett lappkast och upptäckt nya rön inom forskningen om hästens träning för hållbarhet?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Svar till "agent 007":
Det är blåögdt att tro att inte många mot bättre vetande dras med i ett för hästen alltför högt tempo. Känner du inte till att tex. en arab inte vuxit färdigt förrän vid sju-åtta års ålder? En sjuåring skall definitivt inte gå i tempo över SM-distans som du hänvisar till(och förespråkar???), det leder i de flesta fall till en kort karriär då leder och ligament inte är stabiliserade förrän senare.
Nej, de lovande yngre hästar vi har i Sverige bör vi vara rädda om så att de kan bli framgångsrika och hållbara när de blir "stora", dvs minst tio år innan lång distans och högre tempon.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det som stör mig är att vissa anses ha större omdömme än andra, bara beroende på om de tävlat tidigare.
 
Sv: OK fart för unghästar??

CK skrev:
Det som stör mig är att vissa anses ha större omdömme än andra, bara beroende på om de tävlat tidigare.


Det är väl inte märkligare än att man behöver ha klarat kvalificeringskrav för att gå från 50 till 80, 80 till 120 osv?
Det är ingen garanti för omdöme, naturligtvis, men man får väl förutsätta att det naturliga är att man lär sig mer för varje distanstävling man klarar.

Kommer själv att starta en 6-åring i klassen om allt går bra under våren, men självfallet inte i maxfart. Jag ser det mer som ett sätt att låta unghästarna slippa gå mot rutinerade hästar på mer lika villkor. (Jmf galoppens indelningar i åldersgrupper, max insprungna pengar osv.) Kanske är det så att det hade varit bättre om det inte alls funnits någon fartbegränsning i proppen, då hade nog ingen reagerat utan tagit det som självklart att det är en klass där man går lite lugnare.
 
Senast ändrad:
Sv: OK fart för unghästar??

Folksam cup gick inte så fort, utom i Filipstad, där det ändå gick under 20km/h. Men t ex Kinnekulle hade ungefär samma hastighet på sin vinnare. Folk rider 80 km precis likafort. Varför är det så fult att rida 50 km i 16-tempo, men fullt acceptabelt att göra det i 8, 12 och 16 mil?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det är väl precis det, man har kvalgränser för att gå upp på 8 mil. Men så kommer en klubb och tycker att vissa tydligen inte alls är skickliga nog att få vara med i en viss klass, trots att de kvalat enligt förbundets regler.
Fast de tyckte ju förvisso att jag skulle starta den "vanliga" åttan på sexåringen, eftersom jag inte var "unghästklasskvalad". Så de tycker jag ska rida 8 mil på min sexåring, bara inte i en klass speciellt utformad för unghästar. Hmmmm...
 
Sv: OK fart för unghästar??

Ja, det är ju lite skumt: att man får starta en "vanlig" 80km men inte i unghästklassen - med samma häst!
Annars tycker jag nog inte att hastighetsbegränsningen är så konstig. Visst att den kunde varit lägre, kanske 15km/h. Men då finns ju risken, eftersom det är en tävling, att alla går i mål samtidigt å då blir det ju svårt med placeringar. Eller att alla som ligger lika tokrider sista sträckan, om det är fri fart på den.
Det bästa hade kanske varit å ha en CL? Personligen tycker jag att det ska finnas fler sådana på 80km!
Annars håller jag med Cleese, att det kan vara skönt att starta ihop med flera andra unghästar å slippa konkurrera med de äldre. Å så får man hoppas att de som rider tänker till lite! :)
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag är varken uppfödare eller rutinerad, utan tycker att det är kul med ny tänkande allt behöver ju inte synas med så negativa ögon så fort det kommer nåt nytt på tal. Det verkar som att Distansryttaer är så förbaskat duktiga och vet bäst, det ska gärna hacka på minsta detalj. Håller med clease dom där reglerna kanske alldig skulle stått med i propositionerna då hade man inte väckt den björn som sov....
Ingen vill nog någon häst nåt illa. Ha det !
 
Sv: OK fart för unghästar??

De flesta jag känner och vet om som har 6-7-åringar som de gärna startat med är inte kvalificerade att vara med.
Jag tror absolut att unghästklasser kan vara ett trevligt inslag, men får det inte att gå ihop...
Alla är väl överens om att unghästar ska ta det lugnt, men ändå så ska det tävlas om "först i mål"...
 
Sv: OK fart för unghästar??

Galadriel skrev:
Så du tror att jag hade ridit i 20-tempo, eftersom jag inte har tävlat så mycket?

Hukar mig och skyddar huvudet. ;)

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: OK fart för unghästar??

Visst! Clear-round på 80 km vore väl inte dumt istället, om man vill ha ut unga hästar på den sträckan och slippa först-till-mål-stressen.
Det finns så många exempel på ryttare som åker iväg på tävling med intentionen att bara genomföra och ta det lugnt, men som ändå dras med i ett mycket högre tempo än de planerat.
Det ÄR svårt att välja sitt eget tempo och sedan stå för det genom hela tävlingen. Det krävs att man har kontroll över både sin häst och sig själv samt även sina medhjälpare som huttrar i spöregnet och gnäller om att det går sakta! Och - handen på hjärtat - hur många har inte känt den lilla tävlingsdjävulen sticka fram näsan när hästen känts mycket piggare och fräschare än vanligt, underlaget perfekt och sällskapet trevligt? Hästen liksom bara flyger fram i solskenet och verkar i det närmaste outtröttlig...
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 812
Senast: shia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 909
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 536
Senast: nowa
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 440
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp