Bukefalos 28 år!

OK fart för unghästar??

Sv: OK fart för unghästar??

Har också reagerat. 18 km/h är på tok för fort om man vill ha en unghäst som ska hålla i ca 11 år till och kunna tävla på elit/landslags nivå, ja är hästen 6 år så kan den rätt tränad och tävlad hålla till iallafall 17 år!! Min 6-åring kommer att gå som fortast 12 km/h, det är den hastighet jag anser vara rimlig för en så ung häst. Max 15 km/h och inga prispengar utan flera "bästa konditions" premier att dela ut till de hästar som bedöms vara snäppet bättre. så skulle jag vilja ha det/jessica
 
Sv: OK fart för unghästar??

Apropå... min häst är 6 år i år. Han har en bra bruksstam(galopp). Han är tränad, han är ett muskelpaket, han är snygg har starquality. Men hans matte har inte 450 km så...synd annars hade han vunnit på sin utstrålning när alla fartdårar åkt ut pga hälta, utmattning hög puls mm.....Det får bli den vanliga åttan....i ett lungt och behagligt tempo som dom blåbär vi är ! Det blir nog bra ändå men visst hade det varit kul att se och rida ihop med andra unghästar. Men ni,den eldröda blixten som far förbi, bli inte rädda, det är bara vi...
 
Sv: OK fart för unghästar??

Agent007 skrev:
tycker att det är kul med ny tänkande allt behöver ju inte synas med så negativa ögon så fort det kommer nåt nytt på tal.
Att rida fort med för unga hästar är inget nytänkande. Jag har under mina år i distansen sett många talangfulla hästar försvinna i ung ålder pga att de inte höll för den höga farten.
Att rida skiten ur unghästar är inget som ska premieras.
// Linda
 
Sv: OK fart för unghästar??

Men än en gång, agenten, vad är syftet med klassen?

- Att unghästar ska få tävla mot varandra i upp till 18 km/t eller mer?? (det är intrycket jag får när jag läser proppen)
Varför då?

Med ryttarbegränsningen kan man möjligtvis även tillägga att ryttare med mer tävlingserfarenhet på något sätt kan rida sina unghästar fortare än de utan tävlingserfarenhet :confused: .

Jag skulle förstå om det vore en klass man tänkt fram för att göra ett statement som t ex att unghästar ska matchas fram i lägre farter, att unghästar ska få tävla mot varandra på unghästars vilkor (vilket inte på något sätt inbegriper ritter í dessa farter), att göra en klass där man inte behöver dras med i övertempo etc.

Att reagera på detta handlar inte om att "tro sig veta bättre" än andra. Det handlar om att ha hängt med ett tag i distansvärlden, sett hästar komma och gå, ha läst, lyssnat, tagit till sig det veterinärer och distanstränare säger om den unga hästens träning.

Jag vill fortfarande veta vad syftet är med denna klass. Vad vill man uppnå, vad vill man uppmuntra?
Jag kan ju bara ha missat poängen med detta.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Vi här i skåne hade en 80km cr mig veterligen kom ingen var var ni då med era unghästar???????????? Här på forumet verkar alla vara överens om att inte rida fort så det verkar inte som nåt stort problem. Min tiden är 9 tim.så alla hinner nog runt och vad jag har hört ska banan vara lätt riden. >Har lus läst Dackerittens propp och kan inte hitta att man MÅSTE rida skiten ur hästarna. EM- Laget år 2005 var en av hästarna 8år och klarade 160km m bravur, jag tror att detta ekipage kommer hålla i framtiden oxå, trots hästens unga år och knappt färdigväxt!!!!!!!!!!!!!!!! >ha det bra och lycka till nu orkar jag inte mer, Tänk på eran egen puls oxå :bow:
Ps har en snabb sex årig travare någon 450km ryttare som är sugen???
 
Sv: OK fart för unghästar??

Cleese skrev:
Kanske är det så att det hade varit bättre om det inte alls funnits någon fartbegränsning i proppen, då hade nog ingen reagerat utan tagit det som självklart att det är en klass där man går lite lugnare.

Det värsta är att den regeln i värsta fall speglar den reella hållningen i frågan.
Lägger man in en hastighetsbegränsning som ligger på den nivån så måste man väl i rimlighetens namn också tycka att det är en helt OK hastighet för en unghäst?

Om man vet att alla kunniga ryttare kommer att hålla sig på högst 14-15 km/t som högst med sina unghästar så skulle man väl kunna sätta maxhastigheten på just 14 eller 15 och då visar man också tydligt vilken hållning man har vad gäller unghästar och tävlingshastigheter.

Till Agent 007: Det förstår jag också att ingen vill hästarna illa. Det är en utgångspunkt jag inte vill släppa. Men däremot ska man nog som arrangör och idékläckare tänka sig för vad man sprider för signaler. Man kan ju inte säga sig stå för en sak inom den svenska distansritten och sedan uppmuntra det helt motsatta?
Det spelar nästan ingen roll om det kommer att komma jättevettiga ekipage till start som rider lugnt och fint som prinsessor hela ritten och ingen överskrider 14 km/t. Tanken bakom hur man matchar fram unghästar är liksom redan "förstörd" i och med att man har regler för klassen som helt öppet deklamerar att det är helt OK att rida skitfort om man vill...
 
Sv: OK fart för unghästar??

Agent007 skrev:
Vi här i skåne hade en 80km cr mig veterligen kom ingen var var ni då med era unghästar???????????? Här på forumet verkar alla vara överens om att inte rida fort så det verkar inte som nåt stort problem. Min tiden är 9 tim.så alla hinner nog runt och vad jag har hört ska banan vara lätt riden. >Har lus läst Dackerittens propp och kan inte hitta att man MÅSTE rida skiten ur hästarna. EM- Laget år 2005 var en av hästarna 8år och klarade 160km m bravur, jag tror att detta ekipage kommer hålla i framtiden oxå, trots hästens unga år och knappt färdigväxt!!!!!!!!!!!!!!!! >ha det bra och lycka till nu orkar jag inte mer, Tänk på eran egen puls oxå :bow:
Ps har en snabb sex årig travare någon 450km ryttare som är sugen???
Vedemas 80 CR låg på våren. Det hade nog varit intressantare att göra sin första 80 på hösten. Syftet med den klassen var igentligen inte unghästklass utan att ryttare, som ville, kunde prova 80 utan att behöva lägga ut mycket mer pengar bara för EN 80. Licenserna för en vanlig 80 tävlingsklass och för 80 CR var olika.
En ung häst kan gå långa klasser men de ska inte gå fort. Det är farten som sliter och skadar. Därför finns det yngre hästar som går längre sträckor och klarar det med bravur.
Var rädd om din häst. Bara för att den är snabb betyder inte det att den håller för snabba distanser. Det är skillnad att springa 2 - 3 km snabb trav och att gå snabba 80 km i distans.
// Linda
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag tycker oxå att man skulle haft en 80 km CR istället. Som det är nu känns det bara som ytterligare en 80 km T.
 
Sv: OK fart för unghästar??

På 80 km CL får du inte räkna kilometrarna på kilometerlistan, de nu 6-åriga hästarna var 5 år förra året och fick således inte starta 80 km.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Ang den 8 åriga hästen som deltog på EM, så är den just 8 år och har tävlat 3 säsonger, hastigheten var 12,8km/h, den här hästen gick även för -VM i Aachen på 12 km/h, utmärkt tempo för en 8-åring på den distansen! Men att rida 18km/h på en 5-6 åring är rena vansinnet, ja det är tufft även för en 8-åring, det är farten som dödar och längden som härdar! /jessica
 
Sv: OK fart för unghästar??

Allt har inte ett syfte så noga uttänkt som i tex skolans värld....
Varför leta fel i allting???
Jag håller med Cleese och Agenten om att nytänkande behövs och tolka inte in så mkt i hur och vad som menas och uppmuntras....

Alla vill ha nya idéer och tävlingsformer men mkt få eller inga har startat i de 80km CR som anordnats och när Rönninge ordnade en stafettritt var det bara 2 lag anmälda så de fick ställa in....för en arrangör att pröva ngt nytt innebär det en stor risk av arbete i onödan och dessutom att få utstå en massa kritik för att man vågar pröva ngt nytt- fast alla vill ha förnyelser???

Låt de som vill rida klassen och se hur det blir, ni andra kan ju fortsätta att rida vanlig tävlingsklass 80km med era 6-åringar eller varför inte åka till en CR 80km om ngn arrangör vill fortsätta att ordna dessa med så svikande deltagarantal.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Håller absolut inte med dig!

Det handlar inte om att kritisera, det handlar om att jag faktiskt blev otroligt förvånad (och förskräckt!) över inställningen till vad som är en OK hastighet för unghästar.

Alla rön visar att yngre hästar gärna får ridas ganska långt, men absolut inte fort. Det är vad de sagt på de veterinärföreläsningar jag hört genom åren - även vår landslagsveterinär tryckte extra hårt på detta. På senaste kursen för John och Wendy underströk John hur viktigt det är att förstå att hästar i 6-7 års ålder inte är färdiga för högre hastigheter trots att de i övrigt ger ett bra intryck med muskler och kondition.

Varför skulle de sitta och hitta på sådant och ljuga för oss? Tror du inte att det är sant?

Tycker du verkligen att distansryttarna behöver uppmuntras att rida fort på sina unghästar?
Till vilken nytta?
På vilket sätt är unghästklassen "nytänkande"?

Varför ska inte vi få reagera när vi läser något som är uppåt väggarna? Tycker du att det vore bättre om vi rycker på axlarna åt sådant som för distansen bakåt snarare än framåt?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Madde71 skrev:
Allt har inte ett syfte så noga uttänkt som i tex skolans värld....
Varför leta fel i allting???
Jag håller med Cleese och Agenten om att nytänkande behövs och tolka inte in så mkt i hur och vad som menas och uppmuntras....

Herregud!
Det är nog det enda jag kan kommentera det här stycket med...
 
Sv: OK fart för unghästar??

Geshira skrev:
.

Tycker du verkligen att distansryttarna behöver uppmuntras att rida fort på sina unghästar?
Till vilken nytta?
På vilket sätt är unghästklassen "nytänkande"?

Varför ska inte vi få reagera när vi läser något som är uppåt väggarna? Tycker du att det vore bättre om vi rycker på axlarna åt sådant som för distansen bakåt snarare än framåt?


Nytänkande är det väl absolut. För mig veterligen har det inte tidigare funnits ngn tävlingsklass med åldersindelning. Jag hade gärna ställt upp i den när jag red hästar i 6-7 års ålder. Som det var då red jag i vanliga 8 milare där hastigheterna ibland låg på över 20km/h... Jag kom nästan alltid sist! Om jag hade ridit i en unghästklass så hade vi varit flera som ridit långsammare är vad jag tror och min unga häst hade inte behövt gå ensam hela sista slingan tex.......

När det gäller förändringar försöker jag se till det som kan vara positivt! Och ni som reagerar på att det verkar som att man i och med maxhastigheten uppmuntrar till att nödvändigtvis rida fort verkar inte heller tåla att andra har andra åsikter. Och jag vet flera som tycker som jag men inte vill/vågar skriva det här...Det tycker jag känns tråkigt att veta.
 
Sv: OK fart för unghästar??

=Madde71]Nytänkande är det väl absolut. För mig veterligen har det inte tidigare funnits ngn tävlingsklass med åldersindelning. Jag hade gärna ställt upp i den när jag red hästar i 6-7 års ålder.

Håller helt med!
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det är ju synd att folk är för fega för att våga stå för sina åsikter även om andra inte delar dem. Det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Jag säger ju det jag tycker och försöker dessutom motivera varför jag tycker som jag tycker.

Jag anser att det är viktigt att stå upp för det som är grundläggande för distansen:
Att man vill ha en väl förberedd häst, tränad på bästa sätt enligt den forskning och de direktiv som finns.

Det som distansen har att brottas med är att det är lätt att rida för fort och alla forskningsrön pekar på en och samma sak: farten dödar!

Vad ska vi då försöka nå ut med för budskap?
Jo: ta det lugnt när du tränar upp hästen. En distanshäst ÄR en unghäst upp till ca 7 års ålder. Den kan kännas färdig innan dess, vara fullmusklad och ha en fantastisk kondition men det är viktigt att inte släppa på den för fort för tidigt.

Vad ger man då för budskap om man sätter en fartgräns så högt upp som 18 km/t på en UNGHÄSTklass?

Är jag hotfull och gör så att folk inte vågar skriva om jag pekar på detta?

Visst hade det varit kul med en unghästklass där unghästar får tävla mot varandra på unghästars premisser. Det skrev jag redan längre tillbaka i denna diskussion.
Men är detta en sådan klass? Vad tycker du skiljer den här klassen från vilken 8milstävling som helst? Den "låga" maxhastigheten?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Geshira skrev:
Vad tycker du skiljer den här klassen från vilken 8milstävling som helst? Den "låga" maxhastigheten?


Att enbart hästar i åldern 6-7 år tillåts starta och att det är en maxhastighet överhuvudtaget!!!!!
 
Sv: OK fart för unghästar??

Och du tycker att maxhastigheten är anpassad till unghästar??
 
Sv: OK fart för unghästar??

En maxhastighet är en maxhastighet och inte en rekommenderad hastighet att rida!!! Till skillnad från en avnlig tävling där du kan rida i fri fart även med unghästar....
 
Sv: OK fart för unghästar??

Varför lägger man in en maxfart på den nivån om man ändå utgår från att ingen utnyttjar den?
Och om någon ändå väljer att utnyttja den, är det OK och ansvarsfullt av arrangörerna att ge utrymme för det på en unghästtävling?

Skulle man kunnat ha en unhästklass som på något sätt uppmuntrar och premierar god ridning av unghästar istället för att de måste hastighetstävlas (fast ändå inte i höga hastigheter, fast egentligen får man det enligt reglerna, fast egentligen är det inte så bra och egentligen tror vi inte att någon gör det..?:confused: )

För min inställning är givetvis att det inte är OK att rida en unghäst i höga hastigheter på vanliga tävlingar heller, tycker att man får lugna sig tills hästen är färdig med hållbarhetsträningen och att den är färdigvuxen.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 812
Senast: shia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 909
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 536
Senast: nowa
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 440
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp