Bukefalos 28 år!

OK fart för unghästar??

Sv: OK fart för unghästar??

Geshira skrev:
Visst hade det varit kul med en unghästklass där unghästar får tävla mot varandra på unghästars premisser. Det skrev jag redan längre tillbaka i denna diskussion.
Men är detta en sådan klass? Vad tycker du skiljer den här klassen från vilken 8milstävling som helst? Den "låga" maxhastigheten?


Det som skiljer är naturligtvis att det a) krävs ett mått av tävlingsvana av ryttaren b) att det bara är unga hästar som går klassen och därmed, som Madde skrev, slipper man att bli ensam på banan mot slutet. Jätteskönt tycker jag.

Som jag skrev i mitt första inlägg, det hade aldrig blivit något rabalder om man inte satt en maxhastighet alls. Det blir självklart att unghästklassen inte går så fort som vanliga åttan. Jag tycker att det är ett kanonbra initiativ med unghästklass, mkt bättre än 80CR.
Dessutom är Dackeritten en bra tävling att debutera sin unghäst på 8 mil på. Större delen av banan är som skapad för ridning med mjuka fina stigar/vägar och nästan inga kullar. Det är lätt att jobba i ett jämn och avslappnat tempo och låta hästen jobba en jämn rytm.
Jag tycker också att 18km/h är för fort för en ung häst, men varför skulle plötsigt någon rida sin unghäst i det tempot i denna klassen när ingen gör det i en "fri-farts" klass? Skulle tro att vi alla är mer begåvade än så, eller hur?

Hoppas fler arrangörer är intresserade av att arrangera unghästklasser!

*spinner vidare på önskemål*

Nu är vi ju inte så många utövare, men tänk om man kunde arrangera tex 50-60km klasser för ekipage som inte tidigare varit placerade? (sneglar på galoppen igen) Nu vinns de korta sträckorna allt som oftast av ekipage som normalt går betydligt tuffare tävlingar som tar en 5a för att man ändå behöver en längre träningsritt i högre tempo. Orutinerade ekipage dras kanske med i ett tempo de inte är mogna för i önödan. Bara en tanke... Det finns säkert fler som har ideer om vad man skulle kunna göra.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Cleese skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg, det hade aldrig blivit något rabalder om man inte satt en maxhastighet alls. Det blir självklart att unghästklassen inte går så fort som vanliga åttan. Jag tycker att det är ett kanonbra initiativ med unghästklass, mkt bättre än 80CR.
Dessutom är Dackeritten en bra tävling att debutera sin unghäst på 8 mil på. Större delen av banan är som skapad för ridning med mjuka fina stigar/vägar och nästan inga kullar. Det är lätt att jobba i ett jämn och avslappnat tempo och låta hästen jobba en jämn rytm.
Jag tycker också att 18km/h är för fort för en ung häst, men varför skulle plötsigt någon rida sin unghäst i det tempot i denna klassen när ingen gör det i en "fri-farts" klass? Skulle tro att vi alla är mer begåvade än så, eller hur?

Det är ju ingen som klagat på själva idén med unghästklass, det jag och några andra reagerat på är ju hastigheten som - om vi har otur - kan utnyttjas och som i så fall också sanktionerats av arrangörerna.

Dessutom tror jag inte att vi ska underskatta de signaler som sådana regler sänder ut. Att rida för fort är ju så enkelt och jag får ofta frågor av nybörjare som tycker att de kan och skall rida fort för att deras hästar "är pigga" trots att inget grundjobb är gjort.

Vad tror du de läser in när de ser reglerna?
Unghästklass 6-7 år - du kan rida 18 km/t och sista rundan fri fart..?

Så här:
Jiiiihoooo! Kan man rida i den hastigheten med unghästar så kan väl jag och Pålle också!

Kort sagt: Vi har få problem med folk som rider för sakta och ganska mycket problem med folk som rider för fort för tidigt...

Varför inte lägga en lägre maxgräns om man ändå är så övertygad om att ingen kommer att rida fort?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Cleese skrev:
*spinner vidare på önskemål*

Nu är vi ju inte så många utövare, men tänk om man kunde arrangera tex 50-60km klasser för ekipage som inte tidigare varit placerade? (sneglar på galoppen igen) Nu vinns de korta sträckorna allt som oftast av ekipage som normalt går betydligt tuffare tävlingar som tar en 5a för att man ändå behöver en längre träningsritt i högre tempo. Orutinerade ekipage dras kanske med i ett tempo de inte är mogna för i önödan. Bara en tanke... Det finns säkert fler som har ideer om vad man skulle kunna göra.

NU är vi inne på nytänkande.
I en sådan klass eller en riktig unghästklass lämpad för just unghästar, kan man dessutom kanske lägga in ytterligare fartdampande åtgärder (vilka det nu skulle vara, har inte funderat djupare än) och annat som uppmuntrar god ridning snarare än att man rätt och slätt sätter hälarna i sidan på sin häst.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Men lilla Jessica med lite enkel fingerfärdighet klickade jag mej fram till distanslistan, och vipps vad hittade jag där?? JO att denna 8åriga häst gick Dacke ritten2003 på 17,0km /h som 6åring, och den verkar ju INTE har tagit någon skada eller?
Vad jag kan läsa i proppen så får inga 5-åringar vara med!
Simma lungt
 
Sv: OK fart för unghästar??

Agent007 skrev:
Men lilla Jessica med lite enkel fingerfärdighet klickade jag mej fram till distanslistan, och vipps vad hittade jag där?? JO att denna 8åriga häst gick Dacke ritten2003 på 17,0km /h som 6åring, och den verkar ju INTE har tagit någon skada eller?
Vad jag kan läsa i proppen så får inga 5-åringar vara med!
Simma lungt


Läs på lite vad gäller hästens träningslära, gå och lyssna på lite föreläsningar från erfarna veterinärer som forskat på ämnet.

Man kan alltid lyckas men en häst trots att man gör mycket fel. Men i dessa undantagshästars spår finns många som inte alls lyckades, just därför att medelhästen INTE håller för sådan ridning.

Det är INTE en hjältebedrift att ha ridit fort på en ung häst. Det är något att SKÄMMAS för och inget annat.
Jag har en del på mitt samvete också. Det tråkiga för distansens del är att inget om den lärs ut på ridskolor eller andra ställen där folk ofta får sitt grundläggande hästvett. Därför går alla ut och gör lite efter sin egen skalle. De mest idiotiska man kan göra är att inte lyssna på expertisen och det som erfarna tränare och ryttare säger. Du kommer inte att hitta en enda som säger att det är BRA att rid fort på en ung häst.

Gör som du vill, för ingen kan hindra dig. Det är du som ska se din häst i ögonen sedan.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Agent007 skrev:
Men lilla Jessica

Jag tycker att den här diskussionen är mycket intressant, speciellt som jag snart kommer att ha en egen unghäst att "misslyckas" med. :angel:

Men kan vi för guds skull hålla diskussionen på en vuxen och mogen nivå?! :devil:
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det borde tas fram gemensamma kriterier för unghästklasser och dom borde inte gå ut på att rida fortast.
Om vi tar lärdom av hur dom gör i andra länder kanske vi kan hitta kriterier som passar oss alla.
Att till unghästar räkna 5-7 åringar och dela upp dom efter ålder och rida på idealtid som beror på hästens ålder och banans beskaffenhet.
I USA är deras Competetive Trail ofta där man startar med unga hästar och allting poängsätts av Veterinär som bedömmer hästen och en erfaren ryttare som bedömmer Horsemanshipen och ryttarens agerande längs banan.
Vi kanske skulle tänka i dessa banor för att på rätt sätt matcha fram framtidens stjärnor.
Jag tycker att unghästklasser är en bra idé, men den måste ha ett syfte.
Vi kanske skall tänka tillbaka i det som bankades in i mig när jag började rida distans " Att fullfölja är att segra" i stället för " Vinna eller försvinna".
Tävlar(alltså rider fort) gör vi på dom hästar som har en grund att stå på ( dvs dom som har gjort sina uppbyggnadsår) inte unghästarna.
Det som är bra är att denna diskussion har kommit fram och att alla håller med om att 6-7åringar är unga hästar.
Vi har genom åren sett många hästar gått fort som unga men dom går inte så länge.
För att ta distansmärket ( när det nu kommer) borde en omfattande skrivning i träningslära ingå.
Ingela
 
Sv: OK fart för unghästar??

Svar till Agent 007:
Jo, även denna unga häst har haft skada och vilat efter den. Men som Geshira skriver kan ju alltid någon enstaka ha tur och slippa allvarligare skador men vi som har varit med ett tag har sett alltför många, unga, lovande hästar gå för fort i unga år.
Jag anser att det är synd att man sänder en så fin, lovande häst som den åttaåring du talar om på ett EM när den är så ung. Man tar stora risker och som ryttare är det inte lätt att "tacka nej". Jag håller tummarna för att den ändå kommer att hålla länge än.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Av egen erfarenhet vet jag också att man kan ta upp en häst mycket långsamt och ändå få skador som gör att den inte håller för ridning sedan. Min förra häst var helt vanlig ridhäst från det att han var fyra år. Han gjorde inget exceptionellt slitsamt utan vi red våra skogsrundor - längre ibland och kortare ibland - och halkade in på distansen efter ett par år. Började med prova-på och sedan clear-round för att under kommande åren komma upp i 80 km. Ingenting gick fort kan jag säga, men sedan tog det stopp! Måndagsexemplar eller normalhäst? Jag som ryttare kan ju också vara ett måndagsexemplar ;) Det kan ju bero på så mycket att skadan kom, men gudarna ska veta att jag har en enorm respekt inför skaderisken på alla plan efter detta och är ju nu livrädd såklart när jag har en ny häst. Ska det bli likadant eller? Så ibland behöver man inte gå så långt som till ytterligheterna för att hästen inte ska hålla.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Ja, ibland kan man ha otur.
Hästen kan vara tränad efter konstens alla regler och ändå inte hålla för eller passa för den gren man tänkt sig.

Ibland kan hästar som har en exteriör som hej-kom-o-hjälp-mej och/eller som ridits som om de stulits på nästan varenda tävling, hålla år efter år trots allt. De är väl undantagen som bekräftar regeln ;) .

Det viktiga är väl att man inte gör saker stick i stäv med det man faktiskt vet är bra. Vi kan ju experimentera med träningen hit och dit, men den som betalar de gånger experimentet går fel, är i hästsportens fall: hästen.
Det är därför jag blev upprörd och därför som jag tycker att det är viktigt att den gamla sanningen om att distanshästar ska tränas upp i lugn takt (OBS! det betyder inte att man inte någonsin får galoppera om någon får för sig att tolka det så) är viktig att trumma in gång på gång.

Det är lätt som en plätt att gå på kondition och enbart kondition och rida för fort. Det är mycket segare att göra den grundträning som måste göras innan man med gott samvete kan sätta fart på sin fullvuxna och fulltränade häst och slutligen tävla i hastighet.
Men om allt nu pekar på att det är så det ska göras, varför inte vänta den tid man måste och sedan få många långa år tillsammans med sin distanshäst?
Och varför inte uppmuntra just detta och hitta på bra tävlingar som gör att det känns lite roligare att göra den långsamma uppträningen?

Men jag förstår att du inte menar annat än att det kan gå åt pipan även om man tar det lugnt. Det kan det.


Som ett PS, mest till Agent 007:
Det stämmer inte att det är fri fart på unghästklasserna i Frankrike. Det är fri fart från 8 års ålder, innan dess är det fartrestriktioner (en bra bit under 18 km/t) men däremot poängtillägg på en mängd andra intressanta parametrar som pulskoefficienter i förhållande till hastighet etc som är mycket mer intressant än att bara komma först över mållinjen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: OK fart för unghästar??

Agent007 skrev:
...vipps vad hittade jag där?? JO att denna 8åriga häst gick Dacke ritten2003 på 17,0km /h som 6åring,

...och det med en ryttare som ridit MER än 450 tävlingskm....:cool:
(för att spinna vidare på vad som retar mig i unghästproppen)

Vad vi faktiskt kan se gemensamt med denna hästen och det andra exemplet i tråden är att båda varit galopptränade från det att dom var 3, och startat fr o m 4-åringssäsongen. Så man kan inte riktigt jämföra dessa med "vanliga" hästar som rids in som 4-åringar och inte får nån ordentlig träning förrens som 5-åringar.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Vad det gäller kvalificeringskrav på unghästklasser är det snarare ryttare som tävlat länge som tar upp nästa häst fortare,
och inför man idealtid på unghästklasser behövs inga ytterligare kvalificeringskrav på ryttaren.
Vad det gäller galopptränade unghästar, är risken för förslitningsskador större eftersom dom går fort medan dom växer mycket.
Sen är det nog väldigt stor skillnad på galoppträning beroende på tränaren.
Dom hästar som klarar sig genom galoppen utan skador har ju en chans att klara distanstävlandet bra.
Det jag inte kan låta bli att undra över är är att flera som skriver här verkar inte tro på vad som står i alla distansböcker ang träning utan verkar verkligen tro att det finns genvägar.
Tillbaka till unghästklassen, givetvis måste man inte rida 18km/h men någon kommer att vinna och hur fort måste den hästen gå?
Ingela
 
Sv: OK fart för unghästar??

Svar till CK:
Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara hållbarhetsträning att utsätta en treåring för galoppträning. Speciellt inte en arab som växer så pass sent. Hellre inriden vid fyra och lugnt och fint för att succsessivt öka stressen på hästens vävnader.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Gomir skrev:
Tillbaka till unghästklassen, givetvis måste man inte rida 18km/h men någon kommer att vinna och hur fort måste den hästen gå?
Ingela
Jag tror den som vinner kommer att rida 17,9 eller 18 prick.
Jag tror även nån eller några ryttare inte har koll på tiden, utan kommer att rida fortare.
Hoppas jag har fel...
 
Sv: OK fart för unghästar??

edvarda skrev:
Svar till CK:
Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara hållbarhetsträning att utsätta en treåring för galoppträning. Speciellt inte en arab som växer så pass sent. Hellre inriden vid fyra och lugnt och fint för att succsessivt öka stressen på hästens vävnader.


Vet du hur man tränar en galoppör? Man rider inte i full rulle en timme om dan.
Folkm brukar bli förvånade när de får reda på hur lite snabbjobb hästarna går.
Man är även inom galoppen intresserad av att bygga upp vävnaderna.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag förstår men tycker ändå att tre år är alldeles för tidigt. En treåring ska inte behöva galoppera fort överhuvudtaget.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Fst dom här hästarna startade inte som treåringar, utan gick ut som fyraåringar.
Hm, jag brukar fina sommarkvällar studera hur de 1åringa unghästarna på bete beter sig.
De springer runt i en himla fart 1 minut. Sen vilar de en stund, innan nästa rusch. Så fortsätter dom i kanske en timme.
Ska jag stalla in dom tycker du?
Och ärligt, fölen gör likadant.:o
 
Sv: OK fart för unghästar??

Nej, jag tycker inte man ska stalla in utan tvärtom - jättebra med rörelse i hagen. Däremot tycker jag inte det går att jämföra med arbete under ryttare.
Sen har man väl inte samma intresse av lång hållbarhet inom galoppen. Jag menar inom distans har ju hästen sina bästa år mellan tolv och arton medan man väl i galopp då har avslutat hästens karriär för länge sen? Hur många säsonger går en galoppör i snitt? Och vad händer efter en senruptur?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Nu börjar vi halka ut på annat, så vi får väl starta en annan tråd om vi ska jämföra grenar med varann?
Hur som, jag anser fortfarande att en häst som tränas sen den är 2½-3 år, oftast är bättre rustad att gå distansritt i högre farter tidigare, än de som ligger flera år efter med träningen.

En alternativ till unghästklasser vore ju att anordna en unghästklass, med allt kringjippo, och där man får tillbaka HELA anmälningsavgiften, om man rider under 12,5 km/h.:)

Nu lämnar jag forumet en stund, jag ska gå ut och cantra min 3-åring...
 
Senast ändrad:
Sv: OK fart för unghästar??

Jag har en teori om varför hästarna håller för det arbete galoppen kräver i så tidig ålder. För det första bygger vi upp hästen långsamt, 2 måndaders skritt i upptrappande dostans innan de ens kommer på tanken att trava. Sedan trappar man upp ridningen succesivt. jag rider aldrig min häst mer än 40 min max 5 dagar i veckan. Dessa 40 min inkluderar uppvärmning och avskrittning. ett snabbjobb i veckan och när jag rider försöker jag ha så lite inverkan på hästen som möjligt. vi rider inte hästarna på spår, böjer och tänjer dem på spår mm jag låter dem gå så naturlig som möjligt och detta är det som gör att de håller tror jag. många hopphästar får ofta knässkador pga för stor påfrestning förtidigt på enstaka kroppsdelar.
Du har många fördelar av att ha en häst som tränats tidigt hjärta lungor mm utvecklas och stärks tidigt med detta krävs att man gör på rätt sätt. Min galopptränare i sthlm har haft vinnare som är 12- 13 år och många av hans hästar har gått över 100 starter och går sedan i pension som fina ridhästar.

Hur som, jag anser fortfarande att en häst som tränas sen den är 2½-3 år, oftast är bättre rustad att gå distansritt i högre farter tidigare, än de som ligger flera år efter med träningen.
:bow: :bow: :bow: håller het med.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 812
Senast: shia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 909
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 536
Senast: nowa
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 440
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp