Bukefalos 28 år!

OK fart för unghästar??

Sv: OK fart för unghästar??

Madde71 skrev:
Alla vill ha nya idéer och tävlingsformer men mkt få eller inga har startat i de 80km CR som anordnats och när Rönninge ordnade en stafettritt var det bara 2 lag anmälda så de fick ställa in....för en arrangör att pröva ngt nytt innebär det en stor risk av arbete i onödan och dessutom att få utstå en massa kritik för att man vågar pröva ngt nytt- fast alla vill ha förnyelser???

Du säger att alla vill ha nya idéer och tävlingsformer. Det tycker inte jag stämmer. De exempel du ger, talar ju dessutom helt emot detta.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Cleese skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg, det hade aldrig blivit något rabalder om man inte satt en maxhastighet alls.

Antagligen, så VARFÖR väljer man att sätta ut en maxhastighet som skapar "rabalder"???? Något syfte måste man ju ha, eller har man inte tänkt alls?

Jag tycker det är helt onödigt att skapa "rabalder" i vår sport. Det skickar fel signaler till icke-distansfolk. Det finns redan folk (t ex journalister) som anser att distansritt är djurplågeri. Jag vill undvika att de får vatten på sin kvarn!
 
Sv: OK fart för unghästar??

Gomir skrev:
Jag tycker att unghästklasser är en bra idé, men den måste ha ett syfte.
Vi kanske skall tänka tillbaka i det som bankades in i mig när jag började rida distans " Att fullfölja är att segra" i stället för " Vinna eller försvinna".

Precis! Som unghästklasser i hoppning. Syftet med dem är ju att skona hästarna från snabba omhoppningar och snäva svängar, som sliter. Och att hästen ändå ska få tävlingsvana och kunna utvecklas. Unghästklasser i distans borde oxå ha ett liknande syfte.

Syftet kan inte enbart vara att alla hästar i klassen ska vara lika gamla!:eek: Vad uppnår man med det? Syftet kan inte heller enbart vara att man som ryttare ska slippa rida själv. :smirk:
 
Sv: OK fart för unghästar??

Gomir skrev:
Vad det gäller kvalificeringskrav på unghästklasser är det snarare ryttare som tävlat länge som tar upp nästa häst fortare,
och inför man idealtid på unghästklasser behövs inga ytterligare kvalificeringskrav på ryttaren.

Håller med!:bow:
 
Sv: OK fart för unghästar??

edvarda skrev:
Svar till CK:
Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara hållbarhetsträning att utsätta en treåring för galoppträning. Speciellt inte en arab som växer så pass sent. Hellre inriden vid fyra och lugnt och fint för att succsessivt öka stressen på hästens vävnader.

Jag är så imponerad av CK´s hästar - vad det gäller uthållighet, återhämtning och styrka - att jag kommer att träna mitt tvååriga arabhalvblod med hjälp av CK´s tips och på ett liknande vis som hon tränar sina galoppörer. Detta trots att det inte finns ens en chans till en galoppstart, men däremot till att få fram en hållbar distanshäst. Så vid 2,5 år så blir det dags för honom.

Hälsning Maja
 
Sv: OK fart för unghästar??

CK skrev:
Hur som, jag anser fortfarande att en häst som tränas sen den är 2½-3 år, oftast är bättre rustad att gå distansritt i högre farter tidigare, än de som ligger flera år efter med träningen.
QUOTE]

Det här är ju lite spännande.

OM galoppträningen verkligen gjorts väldigt omsorgsfull, och som Sigel senare skriver, att man börjar med skritt länge och väl innan man ens tänker på att trava etc, så kan det ju bidra till att den unga hästen stärks hållbarhetsmässigt på ett bättre sätt en hästen som inte rids in förrän vid 3-4.

När jag lyssnade på veterinär Nils Ronéus så sa han mycket riktigt att måttlig belastning även vid unga år, stärker hästen. Men han avrådde å andra sidan uppsutten träning av unga hästar utan menade istället att just stora kuperade hagar, jämnåriga att leka med var det som gav bästa träningen. Den träningen manipuleras inte av människor, hästen balanserar sin egen kropp och inget mer och kan sluta när det känns nog.

Men om vi struntar i det Nils rekommenderar och utgår från att en mycket kunnig galopptränare har öga för vad som är nog, så visst - det kan nog stämma att en sådan träning förbereder hästen på ett positivt sätt.
Jag tror dock att det är att balansera på en knivsegg, att galoppträna en ung häst. Det är nog otroligt lätt hänt att det blir för mycket eller fel på något annat sätt och att direktiven ut till "gemene man" inte bör vara att gå ut och galoppträna sin unghäst.

Många tar ju träning för galopplöp just som GALOPPträning och det vore faktiskt rent ut katastrof om folk ger sig ut och galopperar sina unghästar utan att ha en mycket duktig galopptränares fingertoppskänsla i bagaget. JAg tror också att många förväxlar konditionsträningen med hållbarhetsträningen och tror att när deras unga häst har kondition nog att gå åtta mil i hög fart, ja då är även hållbarhetsträningen klar. Det stämmer ju definitivt inte.

Och till sist, vad har folk så förbaskat bråttom för, egentligen? Det finns så mycket annat kul man kan träna och jobba med sin unghäst som inte är jättelånga eller snabba distansträningar. Allroundträna din häst, träna och tävla lite dressyr och blåbärshoppningar på låg nivå parallellt med den långa, långsamma hållbarhetsträningen så får du en glad, allroundkunnig häst som garanterat har större chans att hålla länge inom distansen så småningom.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag har också så väldigt svårt att förstå det här med brådskan. CK skriver att det är bra att ha ett försprång jämte dem som rids in vid fyra års ålder.
TID är ju det enda man har när det gäller att bygga upp en häst för hållbarhet inom distansritt. Den är hur som helst inte "färdig" för längre distans och tempo förrän vid ca tio års ålder. Precis som "Geshira" skriver så kan man ju under denna tid(4-8år) lattja med allt möjligt omväxlande arbete, det tror jag stärker hästen både fysiskt och mentalt.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Det är när du utsätter hjärta lungor för press, som du bygger upp och stärker. du måste ta det försiktigt annas kan det gå fel. lär känna din häst och var observant på signalerna, sen finns det oaktsamma människor i alla sporter. Det är klart alla hästar är inte mogna vid 2 ½ års ålder. en unghäst jag har vick jag vänta ett halvår extra med medans en unghäst gick alldeles enligt planderna.
Det är detta man delvis detta man får lära sig på kursena man går för att få ta Amatörtränalrlicens innom galoppen.
 
Sv: OK fart för unghästar??

edvarda skrev:
. CK skriver att det är bra att ha ett försprång jämte dem som rids in vid fyra års ålder.

Bra och bra, det skrev jag väl inte direkt?
Det jag påpekade var att man inte kan jämföra EN 7-åring med EN annan, om de haft olika träningsupplägg.
Jag tror den häst som är tränad i 5 år sammanlagt är bättre rustad att gå en ritt i något högre tempo, än den som är "under inridning" i 1½ år och distanstränad i 1 år.
Har häst nr två dessutom varit uppfödd i paddock utan sommarbete ihop med många andra unghästar är det ÄNNU sämre.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Sigel skrev:
Det är när du utsätter hjärta lungor för press, som du bygger upp och stärker.

Nu tappade jag bort dig.
Vad är det du bygger upp och stärker genom att utsätta hjärta och lungor för press?

För mig låter det som att du bygger upp konditionen, inte att du bygger upp hållbarheten då...

Men det kanske var just konditionen du syftade på?
 
Sv: OK fart för unghästar??

kl

Jag är helt novis på det här med distans men har vi inte överlag väldigt få korta ritter här i Sverige? Om man t ex jämför med Danmark där man t ex kan rida en LC på 16 km med maxfart 12 km/h?

Här finns det inga sådana klasser vad jag vet? Inte ens våra PP är så korta? Och ska man börja tävla är det ännu längre sträckor?
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag såg nu att tävlingsledaren för Dackeritten skrivit i gästboken på arrangörsklubbens hemsida. Hon ska lägga ut ett brev på hemsidan där syftet med klassen ska förklaras. Hon kommer också finnas på plats på distansgalan, om man vill fråga om klassen. Hoppas nån här ska dit, så vi som får stanna hemma kan få veta mer om hur de resonerar.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Jag har varit inne i travsvängen i en hel hög år, och vi börjar också träna våra hästar vid 1 1/2 års ålder. Lugnt och fint. Den grundkondis de skaffar sig som unghäst, upp till 3-4 års ålder, får du aldrig igen i en häst du börjar träna och rida in i 4-5 års åldern. Sen måste man ju vara oerhört försiktig så att man inte överdoserar eller överforcerar träningen så att leder och ligament hänger med.
 
Sv: OK fart för unghästar??

Styltan skrev:
Jag har varit inne i travsvängen i en hel hög år, och vi börjar också träna våra hästar vid 1 1/2 års ålder. Lugnt och fint. Den grundkondis de skaffar sig som unghäst, upp till 3-4 års ålder, får du aldrig igen i en häst du börjar träna och rida in i 4-5 års åldern. Sen måste man ju vara oerhört försiktig så att man inte överdoserar eller överforcerar träningen så att leder och ligament hänger med.

Det är just det sistnämnda som så lätt händer om man går ut och på något sätt säger att det är OK att speeda på unga hästar.
Jag tycker att man i första hand ska gå efter de råd som veterinärerna ger, och som står i varenda distanshandbok, d v s att man väntar med höga farter just för att det är så lätt att överdosera och överanstränga.
 
Sv: OK fart för unghästar??

hualigen, vad snurrigt! måste man ridit 450km tävling för att starta i unghästklassen? men om man inte har en tävlingsmeter i ryggen å en unghäst när å hur ska man kunna tävla då?:confused:
 
Sv: OK fart för unghästar??

Nej det gäller bara denna klass, som i sin form aldrig funnits förut och därför diskuteras vilt här ;)

Har man inte en tävlingsmeter i ryggen så startar man upp med att rida en clear round på 4-5 mil. Därefter får du som ryttare starta i tävlingsklass 50 - 79 km. Det finns flera andra trådar om detta på distanssidan :)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 822
Senast: shia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 926
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 536
Senast: nowa
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 471
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp