Bukefalos 28 år!

Okej att komma bakis jobb/skola??

Lillagoajag

Trådstartare
En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er. :D Är det okej att komma bakis till jobb/skola?

Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.

Så, är jag helt galen?
 
Alkoholkulturen inom studentkretsar är rätt skev kan jag tycka. Det hade ju aldrig varit okej om det handlat om helgjobb.

Men vet inte om jag tycker att det är det mest respektlösa man kan göra inom ett grupparbete. Är värre med de som skiter i att komma i tid, snackar skit under hela grupparbetet, chattar på facebook, krånglar till ALLT i grupparbetet osvosv. Att någon kommer lite bakis och gör sitt bästa och är delaktig är för mig ingen större grej egentligen, så länge man biter ihop och gör sitt jobb.
 
Nej, jag håller med dig. Respektlöst att komma bakis till skola eller jobb. Det känns som om en person som kommer bakis till grupparbeten inte tar det speciellt seriöst, och det drar ju ner hela gruppen.
 
Jag tycker att det är respektlöst att vara bakis vid ett grupparbete/jobb, lite seg är väl ok, men jag förväntar mig att man är i sådant skick att man kan jobba på som vanligt.
 
Jag hade blivit arg men vi ska låsa upp bilar med alkolås med :p
Men till skola hade jag inte brytt mig så länge jag inte drabbas av det
 
Jag tycker att det är respektlöst att vara bakis vid ett grupparbete/jobb, lite seg är väl ok, men jag förväntar mig att man är i sådant skick att man kan jobba på som vanligt.

Det tycker jag med.

För att förtydliga: den "mängden" bakis vi pratade om är alltså såpass att det märk, att en gör sitt jobb sämre etc.
 
Jag tycker man får disponera sin fritid som man själv vill, så länge det inte går ut över jobb alt klasskamrater.

Det är klart at en får göra vad en vill på fritiden. Men om du disponerar din fritid på ett sådant sätt att du inte kan göra ditt jobb bra, så går det ju onekligen ut över kolleger/kursare.
 
Bakis på föreläsning känns ju mer ok än bakis på grupparbete.. Det ska ju inte gå ut över någon annan.
 
Nej, inte ok när det är planerade skol-/jobbaktiviteter. Visst skulle man väl kunna gå ut dagen innan ett grupparbete, men då hålla igen så att man är fit for fight till det man ska göra dagen efter.
Jag hade inte kunnat komma bakis till något av mina jobb (högstadieskola och fängelse). Hade inte kunnat med att göra det när jag pluggade heller. Hade dock en i min basgrupp på högskolan som gladeligen missade att göra både det ena och det andra eftersom "hon hade såååååå mycket med Kåren" (= mycket fester att gå på)... :meh:
 
Med "bakis" tänker jag att man är såpass seg/trött att det märks och påverkar arbetsinsatsen.
Bara lite trött eller seg, men så att man ändå är i fullt skick att göra det arbete man ska lika bra som man hade gjort om man inte druckit kvällen innan, är förstås okej.
 
Det är klart at en får göra vad en vill på fritiden. Men om du disponerar din fritid på ett sådant sätt att du inte kan göra ditt jobb bra, så går det ju onekligen ut över kolleger/kursare.

Jag har svårt att se hur nån kan tycka att det är ok att komma till jobb/grupparbete så bakis att det går ut över kollegor/kursare. Bara för att din kompis skulle ut och antagligen bli bakis då behöver det ju inte va så illa.
Det är klart det kan va svårt att veta innan HUR bakis man blir, men man kan ju festa och dricka alkohol utan att va dyngrak.
 
Jag får väl börja med att erkänna att jag kommit bakis till båda jobb och skola. I skolan kan jag tycka det är lite skitsamma så länge det bara handlar om föreläsningar - den enda bakfyllan drabbar är mig själv. Har jag grupparbeten eller dylikt så ser jag till att vara i respektabelt skick.

Vad gäller jobb så är det inget jag skulle göra på en arbetsplats där man har kontakt med kollegor eller kunder och/eller behöver använda hjärnan. På min förra arbetsplats behövdes dock ingetdera (och, nej, jag trivdes inte alls).
 
Vad gäller jobb så är det inget jag skulle göra på en arbetsplats där man har kontakt med kollegor eller kunder och/eller behöver använda hjärnan. På min förra arbetsplats behövdes dock ingetdera (och, nej, jag trivdes inte alls).

Om jag får ställa en nyfiken fråga... Vad jobbade du med då?
Låter sådär "lagom intressant" (med andra ord skittråkigt) med ett jobb utan kontakt med vare sig kollegor eller kunder, och som inte kräver tankeverksamhet. Har liksom svårt att tänka mig vad det kan vara :D
 
Det beror väl på hur man blir när man är bakis. Jag kan många gånger vara precis som vanligt men lite tröttare, lite sliten liksom. Ingen fara och jag skulle inte känna mig jätteskyldig om jag gick till skolan eller ett grupparbete så. Till jobbet hade jag inte gått bakis då jag jobbar med människor och måste ha huvudet på skaft när jag vårdar dem, ger insulin och medicin etc så där är det en annan sak.
 
Det beror väl på vilken grad av bakfylla. Man kan må lite risigt men fortfarande jobba/studera.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 691
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 191
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp