Bukefalos 28 år!

Okej att komma bakis jobb/skola??

En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er. :D Är det okej att komma bakis till jobb/skola?

Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.

Så, är jag helt galen?

Jag tycker det är respektlöst om man kommer trött eller bakis och inte är arbetsför OCH ELLER går runt och suckar, stånkar och stönar över hur synd det är om en. Det spelar ingen roll om det är för att din unge vart uppe halva natten eller du är bakis. Att komma till arbete och sprida sådan negativ energi så kan man lika gärna vara hemma!!

Men är man som vanligt så vem bryr sig? Jag har vart tokbakis på gränsen till fortf full på arbete tidigare men ingen har noterat detta!
 
Jag tycker att det är respektlöst! Kan man inte hålla sig nykter när man har skola eller jobb dagen efter så har man problem som man bör ta tag i.
 
Jag tycker att det är respektlöst! Kan man inte hålla sig nykter när man har skola eller jobb dagen efter så har man problem som man bör ta tag i.
Problem och problem. Jag tycker om att festa helt enkelt och har inga problem att vara nykter om jag verkligen måste men ibland vill jag helt enkelt dricka alkohol.

Skulle aldrig komma bakis till nuvarande jobb, men festade då och då innan jobb på den tiden jag jobbade med hästar.
 
Tycker inte att det är några problem (så länge det inte påverkar en massa eller händer typ jämt).

Alla kan vara lite bakis; kan man fortfarande rycka upp sig och vara OK stör det mig inte på ett grupparbete, personen hade lika gärna kunnat vara lite trött efter att ha suttit och chattat med en nätdejt typ :love:. Däremot är det ju dumt på mitt jobb med tanke på bilkörningen; dessutom börjar vi 21.15. ;)
 
Jag tycker det är helt okej så länge man är arbetsför nog att sköta sina uppgifter som vanligt, särskilt om man arbetar individuellt. Däremot känns det inte acceptabelt om exempelvis grupparbeten blir lidande för att bakfyllot behöver ta luft var tionde minut eller är påtagligt segare än normalt. Riskfyllda yrken är förstås också = nej.
 
Beror väl på HUR bakis man är. Jag blir knappt bakis och hade lätt kunnat jobba dagen efter medans sambon blir totalt mör varje gång och inte ens kan kliva ur sängen. :rofl:
 
Alltså när jag läste rubriken så fick jag det först till "Okej att komma bakis FRÅN skola/jobb" :D

Nej jag tycker inte det är okej att gå bakfull till skola/jobb. Vet man att man skall gå till skolan/jobbet så kan man se till att hålla sig nykter.
 
Jag har iofs aldrig varit bakis (mått illa osv, på sin höjd trött, men det hade nog mer med sömnbrist än alkohol att göra), jag vet däremot att jag på gymnasiet kunde komma till skolan och stinka sprit, ofta ett par ggr/v (nej mitt förhållande till alkohol eller skolan var inget vidare då).
Men nej, det är inte ok om det går ut över andra skulle jag väl säga idag.
 
Påverkar det inte arbetsinsatsen så ser jag inget problem, jag hoppas man är ansvarsfull nog att kontrollera det. Men är man bakis så att man inte arbetar effektivt och bara är en belastning, då är det verkligen inte okej.
 
Jag kommer aldrig bakis till varken jobb eller skola. Tycker inte det hör dit. Jag blir inte sur så länge en person kan sköta sitt jobb men tycker både att det kan vara ofräscht och otrevligt med en person som är bakis. För min egen del finns det ingen som helst anledning att blanda in alkohol dagen innan jobb eller skola. Men alla har sitt eget val!

Har en kompis som jobbar på en arbetsplats (en av alla hamburgerkedjor) där det inte anses konstigt att komma varken bakis eller fortfarande full direkt från utekvällen till arbetsplatsen och påbörja arbetspass. Jag vet inte hur trevligt jag tycker det är med tanke på mathantering och diverse annat, men jag vet att jag inte tycker att det är okej. Jag tycker inte att det är den mentaliteten man vill ha bland ungdomar (som majoriteten av de anställda är). Det är respektlöst i mitt tycke!
 
Finns det misstanke om att någon kommer bakis till mitt jobb så blir det en alkotest omgående.... Ger den utslag så är det Rehabsvängen som väntar med diverse besök på företagshälsovården samt obligatorisk alkotest varje arbetsdag de kommande 6 månaderna..... Nu pratar vi iofs ett trafikföretag men regelverket gäller samtliga anställda.....
 
I vårt jobb är det straffbart att komma bakis, så det går bort. Även på de kontorsjobb jag haft har det varit klart uttalat att man inte får vara påverkad när man kommer (bakfull). Hade man dykt upp bakfull hade det mycket väl kunnat rendera en varning och möjligen avsked.

Jag tror nog skolan har en policy för detta, vad gäller såväl lärare som elever.
 
Beror på vad man jobbar med och hur dålig man blir dagen efter sprit.
har själv jobbat bakis många gånger under några år då jag gick på fpp och dom hadde sina fester mitt i veckan.

På dom jobben jag hade då var det inga problem, nu mera skulle det inte funka då jag skulle bli för trött dagen efter.
 
Jag tycker att det är respektlöst! Kan man inte hålla sig nykter när man har skola eller jobb dagen efter så har man problem som man bör ta tag i.
Vi var några som försökte hitta en lokal som ville hyra ut på fredag eller lördag men det var nej varje gång uthyrarna fick reda på att det var fpp fest.
 
Finns det misstanke om att någon kommer bakis till mitt jobb så blir det en alkotest omgående.... Ger den utslag så är det Rehabsvängen som väntar med diverse besök på företagshälsovården samt obligatorisk alkotest varje arbetsdag de kommande 6 månaderna..... Nu pratar vi iofs ett trafikföretag men regelverket gäller samtliga anställda.....
På mitt jobb hade vi alkotest på alla alltid innan man fick ut nyckeln till fordonet. Visade sig vara effektivt för vissa personer.
 
Skulle absolut inte komma bakis till mitt jobb. Vi kör bil (med alkolås!) och skulle något akut hända är det bara att sätta sig och köra. Skulle inte kunna be någon annan köra åt mig om det bara är jag som måste ut.. Under den vilda universitetstiden ;) kunde det hända men inte så det gick ut över någon annan än mig själv.
 
Beror på hur bakis personen är. Skolan är rätt strikt med att man ska komma dit nykter så kommer du och är för bakis blir du hemskickad.
 
En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er. :D Är det okej att komma bakis till jobb/skola?

Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.

Så, är jag helt galen?

Efter vår förra firmafest (kräftskiva) var vi två som inte var fulla även dagen efter. Efter gårdagens julfest var de flesta ganska ok, inte fulla men väl ett par rejäla baksmällor.

Ok? Jag antar att om företagskulturen (läs: den alkoholpenalistiske chefen) tycker att det är ok så är det väl det...

Generellt tycker jag att en gång är ingen gång, men två gånger är en vana och då har man gått för långt... Så mitt svar är njae...

/Lavinia
 
Är det okej att komma bakis till jobb/skola?
?

Definitivt inte.
Till jobbet kommer man hel, ren och alert.
Det enda undantaget är tillfälliga svackor pga sådant man inte rår över ex pollenallergi eller annan fysisk nedsatthet pga sjukdom eller graviditet. Typ.
Sjukskrivning pga bakfylla är givetvis inte heller ok.
 
En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er. :D Är det okej att komma bakis till jobb/skola?

Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.

Så, är jag helt galen?

Är det egna studier och man själv är den enda som blir drabbad alt om det nu finns jobb där man själv är betsällare av jobb, den som betalar och den enda som sätts i skiten: gör vad ni vill..
Men om det kan påverka andra tycker jag man planerar för att må bra. Att man sen blir sjuk eller något gjorde att man inte kunde sova är väl en annan sak. Men man planerar inte för att få såna förutsättningar tycker jag.

Jag har förvisso kommit bakfull till jobb förr i tiden. Men då var det sommarjobb där man skulle utföra viss mängd arbete under viss tid. Och det var idiotsäkert och anpassat så att man grejade det om man så fortfarande var både full och bakfull..

Är det uppgifter då andra kommer märka skillnaden är det respektlöst, tycker jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 691
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 191
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp