Bukefalos 28 år!

Okej att komma bakis jobb/skola??

Tack för era svar! De flest verkar ganska överens, och absolut - att vara bakis när man sitter på typ en föreläsning, ja det är ju ens egen förlust, men jag är lite nyfiken ang. att vara bakis på jobb... Många tycks tycka att det är ok om man inte har ett jobb där det blir farligt, men även om du jobbar ensam på ditt kontor så lär det ju (indirekt) gå ut över andra om du är seg/mår dåligt? Tänker typ chefen eller kunder... Är det verkligen okej?
 
Jag bor i Åre och här är alkoholkulturen kanske inte riktigt lika som i resten av landet... Speciellt bland säsongarna kanske ska tilläggas. De flesta företag här är väldigt toleranta, kom hur bakis du vill så länge du sköter ditt jobb. Andra har försökt med kom bakis tre gånger och du får sparken och nolltolerans mot droger, det visar sig dock vara tomma hot då de hade stått utan personal efter bara ett par veckor om de levt upp till det...
Har själv vart ut flera gånger med min chef när vi båda ska jobba dagen efter och det har inte alltid varit jag som tagit det lugnt om man säger så...

Jag tycker att det är okej att vara bakis så länge man som sagt sköter sitt jobb, inte klagar hela dagen över hur bakis man är och ser respektabel ut och inte stinker alkohol/bakfylla. Flyttar jag härifrån kommer jag antagligen inte ha samma inställning utan tycker att man tar det iallafall lite lugnt kvällen innan man ska jobba.
 
Till jobb tycker jag aldrig det kan vara okej! Där är man nykter(inte bakfull) och redo att jobba.
Skola kanske det inte är lika hårt med så länge man kan göra det man ska. Man har ju inte betalt för att gå i skolan.
 
Det beror ju helt på jobb. Till ett sommarjobb i mataffär gick jag bakis och rentav lätt alkoholpåverkad efter sena fester ett par gånger, men skulle förstås aldrig göra det när jag jobbar på förskola med ansvar för barn.
Att komma bakis till ett grupparbete någon gång är väl inte hela världen, men att konsekvent underprestera funkar förstås inte oavsett anledning.
 
Nästa veckan ska jag på firma fest på torsdagen, vilket inte är ovanligt på dom förtegen jag jobbat på för det är då det är lättast att få med mest personal.
 
Min f.d. sambo hade alltid sina jobbfester på torsdagar och de var då inte lediga på fredagen efter. Han hade kontorsjobb. Det gick då verkligen inte lugnt till på de där festerna heller.

Själv har jag kommit till skolan både bakis och fortfarande lite småfull (luciavaka i gymnasiet samt studentjippon) Men jag har inte kommit bakis eller påverkad till skolan då det varit seriösa dagar liksom. Aldrig på universitetet. Jag mår absolut inte bra när jag är bakis.

Jag är socionom och har jobbat på behandlingshem och socialtjänst. Där hade det absolut inte varit ok att vara bakis på något sätt och vis. Var med om att en personal skickades hem från behandlingshemmet när denne var ganska bakis på ett pass.
 
Jag anser inte att det är ok om det går ut över andra. Som sagt, på föreläsning, okej. Grupparbete eller jobb, nej nej nej.

Sambon jobbar inom it där de ibland har aw på jobbet. Han har berättat att när vissa blir väldigt fulla så kollar de lite på klockan och på morgonen därpå när de sätter sig vid datorerna så letar de upp om den personen gjort något efter klockan xx och raderar allt det. Helt annat klimat där än vad vi har på mitt jobb. Jag försöker undvika fylla bland kollegor (eller överhuvudtaget då jag inte gillar baksmällan) och har hittills lyckats bra även på julbordet.
 
Både när jag var student och när jobbade i restaurangbranschen var det mer eller mindre standard att vara bakis titt som tätt, en öl under skoldag/arbetsdag var inte helt ovanligt heller. Klyschiga områden att supa i ;) Vi var alkoholiserade hela högen.. Otroligt destruktivt och idag kan jag inte fatta att det var så accepterat.

Min standardplattform är att man får göra vad man vill på sin fritid, men om det ger konsekvenser för ens vardagliga ansvar och går ut över kollegor eller kurskamrater, då är det inte okej, inte någonstans. Så länge personen håller god min och sköter sitt jobb utan gnäll så angår det faktiskt ingen annan vad vederbörande gjort kvällen innan.

Men nu har jag uppfattningen att trådstarten avser att vara så pass bakis att man inte ens är riktigt nykter, att man mår illa, har ont i huvudet, luktar alkohol etc. Delvis är det oprofessionellt som tusan men man borde nog också ta sig en funderare på hur man hanterar sin alkohol om man inte klarar av att sätta stopp för det där sista glaset om man vet att man har allvar dagen efter.
 
En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er. :D Är det okej att komma bakis till jobb/skola?

Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.

Så, är jag helt galen?

Jag bryr mig inte ett dugg om kollegors eller studiekamraters festande så länge de är någotsånär funktionella dagen efter. Lite bakis gör inte mig något. Det har jag själv varit i yngre dagar. Inte heller surar jag om personen festat lite väl vilt dagen innan, om det bara sker enstaka gånger. Så länge det inte påverkar mig negativt eller är direkt skadligt är det inte min sak att lägga mig i andras festande.

Dock har mina kollegor och studiekamrater alltid haft inställningen att blir det körigt, då biter man ihop och kör stenhårt trots bakfylla.
 
Till mitt förra jobba på kundtjänst kom jag ofta bakis när jag jobbade helg. Gick utmärkt då jag bara pratade i telefon.

På det jobb jag har nu skulle det aldrig komma på fråga. Skulle vara farligt och dessutom hur pinsamt som helst om det uppdagades.

I skolan tycker jag att det är helt ok så länge ingen annan får problem pga det.
 
Oavsett om det handlar om jobb eller skola så kommer man dit hel, ren och arbetsför om man inte har en väldigt bra anledning till att inte vara 100% (tex barn med feber). Sen betyder ju "arbetsför" olika saker på olika ställen.
Jag blir själv inte bakfull, bara trött om det blir sent, så jag har ofta festat kvällen/natten innan jobb men aldrig till den grad att jag skött jobbet sämre än vanligt. På ett jobb kände jag både chefen och dennes chef privat och var ute med båda ibland trots att jag jobbade dagen efter (och de visste att jag skulle jobba), men vissa sommarjobbare som inte kom till jobbet i vettigt skick eftersom de varit ute och festat fick både tillsägelser och varningar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 688
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 191
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp