Bukefalos 28 år!

Okej, halshugg mig!

kryddelydd

Trådstartare
men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...
 
Jag tycker det är onödigt att kalla det oförskämt. Varför inte bara acceptera att ni kommer från olika bakgrunder och har olika vanor, åsikter, erfarenheter och preferenser? Det är ju ingenting som någon av er kan hjälpa.

En av mina bästa vänner hatar att kramas, men jag skulle aldrig få för mig att kalla henne oförskämd för att hon undviker att krama mig när vi träffas. Lika lite skulle hon kalla mig oförskämd för att jag ibland försöker (p.g.a vana och glömska), hoppas jag i alla fall.

Och alltså, vad är det som är så viktigt med ett handslag? Jag fattar verkligen inte grejen! Jag skulle gärna låta bli att skaka hand med folk om jag kunde, eftersom att jag tycker att det är ett lätt olustigt sätt att hälsa på.
 
men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...
Det är ju så vi hälsar i Sverige. Åker jag till ett annat land med andra hälsningsseder så följer jag den.
 
Frågan är inte självklar, men jag tycker att mycket beror på kontexten. Det ena eller det andra är inte nödvändigtvis mer eller mindre rätt i sig, utan mer beroende på vad som är norm i det sammanhang man befinner sig.
Sen tror jag att det inte bara är religionstillhörigheten som styr hälsningen utan även grad av religiositet. Alla muslimer jag själv känner - inklusive min närmaste kollega - är förhållandevis sekulära och hälsar på både män och kvinnor med handslag här i Sverige.
 
Och alltså, vad är det som är så viktigt med ett handslag? Jag fattar verkligen inte grejen! Jag skulle gärna låta bli att skaka hand med folk om jag kunde, eftersom att jag tycker att det är ett lätt olustigt sätt att hälsa på.

Tja, det är ju med handslag man vanligen hälsar formellt på människor i Sverige.
I alla fall i de sammanhang jag normalt vistas.

Jo, det är så enkelt att vi kommer från olika miljöer.

Och mannen markerade tydligt att det finns en viktig köns-skillnad.

Kanske en överkänslig reaktion över att kvinnor inte respekteras på samma sätt som män.
Vad vet jag.
 
Jag tycker det är onödigt att kalla det oförskämt. Varför inte bara acceptera att ni kommer från olika bakgrunder och har olika vanor, åsikter, erfarenheter och preferenser? Det är ju ingenting som någon av er kan hjälpa.

En av mina bästa vänner hatar att kramas, men jag skulle aldrig få för mig att kalla henne oförskämd för att hon undviker att krama mig när vi träffas. Lika lite skulle hon kalla mig oförskämd för att jag ibland försöker (p.g.a vana och glömska), hoppas jag i alla fall.

Och alltså, vad är det som är så viktigt med ett handslag? Jag fattar verkligen inte grejen! Jag skulle gärna låta bli att skaka hand med folk om jag kunde, eftersom att jag tycker att det är ett lätt olustigt sätt att hälsa på.

Himla bra inlägg, +1 på den.
 
men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...

Oförskämd är personen som är i Sverige och inte hälsar i hand! Här hälsar vi på varandra genom att ta i hand!!!
Reglion eller inte inte godtagbar ursäkt.
När vi kommer till andra länder får vi ta seden dit vi kommer. O de som kommer hit får anpassa sig efter hur hi gör här.
 
men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...
Vilken är din fråga?

Om mannen ifråga är oförskämd? Det är väl rätt ointressant.

Om du är inskränkt? Tja, vill du utveckla funderingen?

Vem som är mest fördomsfull?

Det enda vi vet om den aktuelle mannen här är att du antar att han på grund av sin muslimska tro inte tar kvinnor i hand. Existerar mannen ens, eller är det ett hypotetiskt exempel? Jag har aldrig varit med om att någon som jag uppfattat som muslim inte har velat ta mig i hand, däremot har det hänt mig bland ortodoxa judar. Och jag känner avlägset några kristna, som inte skulle äta vid samma bord som jag eftersom jag inte tror som de.

Mao: vi vet inget alls om mannens fördomar.

Däremot vet vi om dig att du bekymrar dig över muslimska mäns uppförande på ett sätt som verkar lite - tja, märkligt.
 
Jag tycker det är onödigt att kalla det oförskämt. Varför inte bara acceptera att ni kommer från olika bakgrunder och har olika vanor, åsikter, erfarenheter och preferenser? Det är ju ingenting som någon av er kan hjälpa.

En av mina bästa vänner hatar att kramas, men jag skulle aldrig få för mig att kalla henne oförskämd för att hon undviker att krama mig när vi träffas. Lika lite skulle hon kalla mig oförskämd för att jag ibland försöker (p.g.a vana och glömska), hoppas jag i alla fall.

Och alltså, vad är det som är så viktigt med ett handslag? Jag fattar verkligen inte grejen! Jag skulle gärna låta bli att skaka hand med folk om jag kunde, eftersom att jag tycker att det är ett lätt olustigt sätt att hälsa på.

Jag kramar inte minavänner när vi ses.
 
Vilken är din fråga?

Om mannen ifråga är oförskämd? Det är väl rätt ointressant.

Om du är inskränkt? Tja, vill du utveckla funderingen?

Vem som är mest fördomsfull?

Det enda vi vet om den aktuelle mannen här är att du antar att han på grund av sin muslimska tro inte tar kvinnor i hand. Existerar mannen ens, eller är det ett hypotetiskt exempel? Jag har aldrig varit med om att någon som jag uppfattat som muslim inte har velat ta mig i hand, däremot har det hänt mig bland ortodoxa judar. Och jag känner avlägset några kristna, som inte skulle äta vid samma bord som jag eftersom jag inte tror som de.

Mao: vi vet inget alls om mannens fördomar.

Däremot vet vi om dig att du bekymrar dig över muslimska mäns uppförande på ett sätt som verkar lite - tja, märkligt.

Ett högst konkret exempel som inträffat idag.
Ung man som drog sig bakåt när jag skulle hälsa och i vanlig ordning sträckte fram handen.
Nej, jag reagerar inte över ospecificerade muslimska mäns uppförande i hypotetiska icke-verkliga situationer.
Jag reagerar över något som inträffade idag.

Jag släppte ner min hand, hälsade och presenterade mig - förstås - ändå.

Och nej, du har rätt.
Jag vet inte om han är muslim men agerandet tillsammans med namn och utseende, gjorde att jag drog den slutsatsen. Fördomsfullt.

Frågan är väl vem som har mest inskränkt reaktion: jag som blir lite "tagen på sängen" av ett köns-markerande beteende, eller han som valde att använda ett köns-markerande beteende.
 
Jag tycker också det är jobbigt, man följer landets seder.
Jag ändrar mig självklart om jag åker utomlands.

Pojkvännens engelska familj hälsar de äldre genom att ''kyssa'' kinden och första gången blev jag helt paff!
Då fick jag en snabb instruktion i hur man gör.
Jag tycker fortfarande det är lite jobbigt att bli så nära, mitt space liksom, men jag tar seden dit jag kommer :)

''Min'' syriska familj, muslimer, hälsar glatt i hand. Men de är alla ''moderna''.
 
Och mannen markerade tydligt att det finns en viktig köns-skillnad.

Kanske en överkänslig reaktion över att kvinnor inte respekteras på samma sätt som män.
Jag blir också redigt förbannad på det.

Så sunkigt.

Hoppas verkligen att invandrare får någon lektion i hur man beter sig mot människor(kvinnor) i Sverige och att vi alla är lika värda, annars har Sverige svikit oss kvinnor, stort.
 
Jag tycker också det är jobbigt, man följer landets seder.
Jag ändrar mig självklart om jag åker utomlands.

Pojkvännens engelska familj hälsar de äldre genom att ''kyssa'' kinden och första gången blev jag helt paff!
Då fick jag en snabb instruktion i hur man gör.
Jag tycker fortfarande det är lite jobbigt att bli så nära, mitt space liksom, men jag tar seden dit jag kommer :)

''Min'' syriska familj, muslimer, hälsar glatt i hand. Men de är alla ''moderna''.

Haha ja det där med kindpussar, när vi var på Rhodos så körde grekerna med kindpussar. Jag brukar aldrig kindpussas annars men hade väl inget emot det så körde på. Sen vet jag inte om det är så man gör i Grekland men de gjorde iaf så, några ur hotellpersonalen blev väldigt fästa vid vår dotter så de ville säga hej då ordentligt, lite gulligt tycker jag :)
 
För mig är inte handslaget det viktigaste, utan att man visar varandra respekt och uppmärksamhet. Kanske på grund av att jag jobbat med personer som på grund av sjukdomar varit fysiskt okapabla att ta i hand och det har t ex hänt flera gånger hos läkare att läkaren står kvar med utsträckt hand onödigt länge trots att jag signalerat att personen i fråga inte kan ta i hand. Det är viktigt att påtala att dessa personer är väl medvetna om hur viktigt handslaget är och att de verkligen försöker trots att de inte kan och att de då kan ta illa vid sig.

För mig är alltså inte handslaget viktigt utan attityden bakom att det uteblir, en respektfull kommentar och ett leende t ex så saknar jag inte handen, men när det dessutom kombineras med nedlåtande kommentarer om kvinnor t ex då blir jag också lite tjurig. Jag respekterar andras religion etc även om jag kanske också tycker att det vore lämpligt att ta i hand när det går, men det går som skrivit ovan inte att förutsätta i alla sammanhang.
 
För mig är inte handslaget det viktigaste, utan att man visar varandra respekt och uppmärksamhet. Kanske på grund av att jag jobbat med personer som på grund av sjukdomar varit fysiskt okapabla att ta i hand och det har t ex hänt flera gånger hos läkare att läkaren står kvar med utsträckt hand onödigt länge trots att jag signalerat att personen i fråga inte kan ta i hand. Det är viktigt att påtala att dessa personer är väl medvetna om hur viktigt handslaget är och att de verkligen försöker trots att de inte kan och att de då kan ta illa vid sig.

För mig är alltså inte handslaget viktigt utan attityden bakom att det uteblir, en respektfull kommentar och ett leende t ex så saknar jag inte handen, men när det dessutom kombineras med nedlåtande kommentarer om kvinnor t ex då blir jag också lite tjurig. Jag respekterar andras religion etc även om jag kanske också tycker att det vore lämpligt att ta i hand när det går, men det går som skrivit ovan inte att förutsätta i alla sammanhang.
Precis så!:bow:
 
Jag blir också redigt förbannad på det.

Så sunkigt.

Hoppas verkligen att invandrare får någon lektion i hur man beter sig mot människor(kvinnor) i Sverige och att vi alla är lika värda, annars har Sverige svikit oss kvinnor, stort.
Du har uppenbarligen mer fördomar än TS.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 344
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 501
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp