Okej, nu vill jag ha lite brainstorming igen ;) (Unghästen)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte stirra sig blind på en möjlighet riktigt än känns det som.

Kan ni av följande små upplysningar pussla ihop några mer eller mindre bra teorier om VAR den felande länken gömmer sig, var orsaken kan vara. (Jag tcker högt HB men som sagt, man ska inte stirra sig blind):

Vänster fram växer normalt och slits normalt (möjligen eventuellt kanske lite för mycket, men det är svårt att sia om hönan eller ägget)

Höger fram växer mindre, trakterna drar iväg och blir högre där och hon sliter mindre på den (eller om man ska prata om hönan och ägget så sliter hon normalt på HF och för hårt på VF, svårt att säkert uttala sig tvärsäkert om det liksom, men det är troligast att VF är den som beter sig korrekt och HF den som används/slits mindre)

Vid skoning reagerar hästen starkt med smärtyttring när skon slås på på HF, på VF fram reagerar hon mindre, men reagerar där mer när det slås i på insidan än utsidan.

Bägge bak slits jämnt, växer jämnt och fullt normalt. Inget konstigt där.

Hästen sparar sitt vänster bak ffa på böjt spår och använder den inte riktigt fullt ut. Hon är aningens mindre musklad över korset/kruppan på höger bak (vilket idag är mycket bättre än för ett år sedan då det fanns en muskelatrofi där)

Hon är kort och stum bägge fram, blev bättre med tåriktning.

Och så ledinflammationerna då. ´

Januari: initalhalt HB 1 grad i trav.
Böjprovshalt BB högt, 2 grader, ömmar ej.
Knappt en grad halt VB vid trav i höger varv, och en grad halt på HB vid trav i vänster varv.

Februari:
Initial markering HB i trav
½ grad högt VB och markering högt HB vid böjprov.
Sparar HB i vänstervarv och tar kortare steg med det.
Bedövning av HB kondylled (knäled) släcker alla reaktioner, kommer en TYDLIG initialhälta på VB i högervarv då.

Mars:
Ohalt initialt i trav.
Markerar högt HB.
På volt i trav använder inte HB ordentligt i vänstervarv, ohalt i höger varv.

April:
Trampar av sig sko HF och får broddtramp. Halt av det. Två veckor efter det:
Markerar HF initialt i trav.
1 grad halt lågt böjprov VF, ömmar för böjning,
Markerar och ömmar en aning högt HB, värmer ur på ett par steg dock.
På volt i trav markerar VF i vänstervarv, tappar HB i samma varv.

Början av maj: Akut sårskada VB. Försiktig att belasta VB i skritt initialt, 1½ grad initialhalt i trav. Står en vecka på klinik.

Slutet av maj:
Fylld kotleder BF
½ grad initialhalt i trav.
HF ömmar EXTREMT vid låg böjning och trots mycket lös böjning 3 grader halt.
VF ömmar extremt och trots mycket lös böjning 2 grader halt.
Inget arbetsprov.

Juni: Ohalt rakt av. Ingen initialhälta, ingen böjprovhälta och ingen arbetsprovshälta. Tar för sig mycket bra bak.

Juli: Saktar av från galopp i hagen och är blockhalt i skritt på VB. Värmer ur på ett par steg i skritt men återkommer vid stillasående, blir även sämre av trav. Böjs hemma dagen efter och reagerar REJÄLT på hög böjning BB. In på klinik 4 dagar senare:

Initialhalt 1 grad VB och ½ grad HF i trav.
VF 2 grader högt böjprov och 2 grader lågt böjprov. Böjöm lågt.
HF 1 grad lågt böjprov och 1 grad högt böjprov. Böjöm! lågt.
VB 2 grader högt och 2 grader lågt.
HB Markerar högt.
Inget arbetsprov.
Gallig flertalet leder.

Augusti:
Ohalt initialt.
VF 1 grad efter LÖST böjprov lågt. Ömmar.
HF Går i princip inte att böja, extremt öm och av att benet i princip bara böjs ihop utan press en kort stund ½ grad halt lågt.
VB lågt 1 grad.
I trav i vänstervarv tar inte med sig HB ordentligt, tar lite kortare steg med HB i båda varven, mest synligt i vänstervarv. Bra galopp i båda varven.

Så, varsågoda att spåna fritt. Jag och vet har ju misstänkt högt HB som 'roten till det onda' ända sen i januari (hästen vurpade i hagen i dec och fick en muskelskada Vänster sida bakdelen), men inte lyckats hitta något där. Nu hittade ju nya equiatrikern snedhet och jag HOPPAS ju det är den.. men soms agt.. ska inte snöa in på den.

Röntgenfynd saknas inte på damen, finns lite av varje men jag utelämnar det sålänge.
 
Sv: Okej, nu vill jag ha lite brainstorming igen ;) (Unghästen)

Skrivit FEL i början, ska stå: Hästen sparar sitt HÖGER bakben ffa på böjt spår och använder den inte riktigt fullt ut. Hon är aningens mindre musklad över korset/kruppan på höger bak (vilket idag är mycket bättre än för ett år sedan då det fanns en muskelatrofi där)

och inget annat (det står vänster bak i ursprungstexten)
 
Sv: Okej, nu vill jag ha lite brainstorming igen ;) (Unghästen)

Hade en häst en gång som växte så där i framhovarna. Jag kunde inte så mkt på den tiden så inget speciellt var gjort åt det.
En man kom till stallet och han hade tittat på problemet i många år och studerat massor med hästar. Hans teori var följande:
Hästar som har för kort hals i förhållande tills sina framben måste när de betar sära på frambenen, ju kortare hals desto mer särande.
Det är alltid samma framben som hästen sätter framåt och samma som den tar bakåt. Hoven som den sätter bak växer i trakten och blir smal, hoven som den tar fram blir bred och låg i trakten.
Problemet förvärras av att ha hästen i gräshage, att ha dem på bete är rena döden tex.
När vi efter denna mans rekomendationer hade hästen i grushage enbart, och med spån istället för halm i boxen samt serverade allt hö i höhäck högt uppe så blev hästen bättre.
Detta var en travhäst och på såna får problemet rätt krafftiga reaktioner på bakaktionen.
Det är ju dock inget hästliv som man som djurvän mår bra av att bli tvingad aatt utsätta hästen för.
Min häst blev till slut väldigt dålig, fick hovbroskförbening och tvingades tas bort.

Numera köper jag aldrig en häst som inte kan stå med frambenen precis bredvid varandra och utan problem käka gräs.

Kanske inget som man vill höra så här på lördagskvällen.
 
Sv: Okej, nu vill jag ha lite brainstorming igen ;) (Unghästen)

Djurjouren skrev:
Hade en häst en gång som växte så där i framhovarna. Jag kunde inte så mkt på den tiden så inget speciellt var gjort åt det.
En man kom till stallet och han hade tittat på problemet i många år och studerat massor med hästar. Hans teori var följande:
Hästar som har för kort hals i förhållande tills sina framben måste när de betar sära på frambenen, ju kortare hals desto mer särande.
Det är alltid samma framben som hästen sätter framåt och samma som den tar bakåt. Hoven som den sätter bak växer i trakten och blir smal, hoven som den tar fram blir bred och låg i trakten.

--

Kanske inget som man vill höra så här på lördagskvällen.

Ingen fara, lilla damen har inga som helst problem att stå och beta med frambenen i jämnhöjd, måste alltså inte göra så som du beskriver (och föl behöver). Och gör det inte heller, det skulle ju kunnat vara svaret även om det inte berott på just orsaken du beskrev, dva stt hon av annan naledning (låsningar eller whatsoever) betade så. Men icke..

(Sen, om det skulle varit så så hade man då sett en fluktuation med förbättring/försämring sommar vs vinter, men det syns ingen här heller, annat än det förvärrats lite nu)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 345
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 409
Senast: bellala
·
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp