Okunnighet bland instruktörer

linnsan

Trådstartare
Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har båda.

Lilla blandrasen är iaf han som har problemet. Blir väldigt uppstressad och blockerad vid hundmöten. Går absolut inte att korrigera bort. Anledningen är helt uteslutande rädsla. Han har blivit påhoppad tre gånger och släpper jag kopplet så står han några meter ifrån och skäller på hunden, så han är inte ute efter att bråka. När han upptäcker att hundarna inte är farliga så bryr han sig inte ett skit. Är lös utan problem och är helt enkelt helt ointresserad.

Schäfern blir ibland igångdragen av lilla + att han själv kan bli uppjagad ibland, och det är rätt jobbigt med drygt 40 kg hund + lilla på 8,5 kg som drar och skäller. Jag vill ha väluppfostrade hundar som funkar att ha överallt.
Anledningen att han jagar upp sig är att han blir uppspelt. inte heller där aggressivitet även om det kan låta mycket...

Iaf så kommer vi dit och lillkillen är helt lugn så gott som direkt men stora har lite svårt att koncentrera sig när de andra går nära. Instruktören erbjöd sig flera gånger att ta en av hundarna så att jag kunde koncentrera mig på bara ena och när jag har gått runt en stund med bägge och den lilla inte brytt sig alls så frågar jag om h*n kan ta lillskiten en stund, vilken h'n kan. Jag säger när jag lämnar över kopplet att han är reserverad/feg för nya människor så h'n behöver ju inte hålla på så mycket med honom, utan bara låta honom stå där bredvid.

Efter bara några få minuter så blir lilkillen lite nyfiken på de andra hundarna. Intruktören låter han hälsa när han drar mot dom... Jag själv låter så gott som aldrig hundar hälsa i koppel. Och absolut inte om det inte har ngt syfte eller när jag tränar. Då ska hundarna helt enkelt inte ens kolla åt de andra hundarnas håll utan koncentrationen ska vara på mig och arbetet. Instruktören låter honom iaf hälsa på flera av hundarna, och det när han drar mot dom, alltså absolut inte *sitt fint så får du hälsa*. Jag var en bit bort och när jag såg det så nämnde jag ngt om att det kanske inte var så bra att han skulle hälsa. Men då jag hade fullt upp med schäfern så orkade jag inte lägga ngn mer energi på det då det varken är tjaffs eller osäkerhet mellan ngn av hundarna

När h*n sen ska gå från de andra hundarna så vill Viggo inte riktigt därifrån men är inte märkbart upphetsad utan bara lite ovillig. H'n har nu hållt i Viggo i knappt 5-10 min. Instruktören väljer då att korrigera istället för att locka. Viggo reagerar med ett morr då han blir osäker (är en stor framgång att jag ens kan lämna honom hos en främmande människa). H'n svarar tillbaka med en starkare korrigering av både röst och ryck i kopplet, drar liksom hunden intill sig och böjer sig ner och ryter till. Vilket resulterar i ännu mer morr från lillens sida och han stretar även bakåt. När h'n släppt så blir Viggos intresse väldigt stort mot hundarna (Antar att han fann tryggheten där). Och h'n korrigerar även nu. Detta fortsätter flera gånger under kanske 20 min och h*n både nyper tag i honom och ryter till samt rycker i kopplet. Viggo vill mer och mer till hundarna och både piper och drar en del. Jag påpekar flera gånger att det inte hjälper med korrigering då han är rädd och osäker. H*n nämner även ngn gång att "oj vad du är en liten dominant hund!".. Ehm... Detta är en otroligt mjuk hund. Inte dominant för fem öre.

Ja, nu låter det som att jag bara stod och kollade på... Dels var jag ibland en bit ifrån och tränade och när jag var i närheten så påpekade jag flera gånger att han är osäker. Och trodde att intruktören faktiskt skulle lyssna när jag noggrant påpekar att det inte hjälper att korrigera eftersom att han blir rädd. Nu stod h*n ju inte heller och drog och ryckte i honom hela tiden så när det upphörde så gick jag och tränade och sen fick jag gå tillbaka för att påpeka det igen...

Iaf, resultatet blev en hund som jag aldrig sett tidigare. Han är fem år och jag vet hans sidor. Både bra och dåliga. Han pep, gnällde, gjorde andra oigenkännliga ljud och drog mot hundarna som besatt mot slutet. Sån är han inte ens när vi har gått ute tillsammans med löptikar. Han gjorde antagligen så för att de var en bättre trygghet. Jag tog över honom och han fortsatte med detta beteendet resten av lektionen... Var riktigt låst med det.

Direkt efter lektionen så mötte jag en tjej med en schäferhane och en kastrerad schäferblandning. När vi börjar gå (hundarna aldrig träffats innan) så är han sig själv igen. Tyst och helt obrydd...

Grejen jag hakar upp mig på är att intruktören var så okunnig. Detta är ändå en utbildad intruktör och problemlösare... Borde ju då ha mer kunskap om rädslor och hur man hanterar dessa.

Mest behövde jag nog skriva av mig lite. Och det blev ett otroligt rörigt inlägg, men hoppas att ngn förstod :D
Men frågan är även om/vad ni har stött på för okunnighet bland instruktörer?
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

hur i hela H-E kan en person som kallar sig intruktör INte lyssna på sina elever som i allra högsta grad känner sin egen hund bäst??
sorgligt.

jag träffade på en sk instruktör i stockholm för några år sen. där han hade uppfödning av schäfer mm och han knäade hundarna, hade bara med större hundar på kurser då allt mindre än 20 kg var skräp.... man skulle knyta kopplet i löpsnara om hundarnas mage o dra åt hårt när den gjorde fel. och det var slit o ryck hela faan i halsbandet! han var inte utbildad .

är personen du träffade utbildad i hundpsykologi och kundhantering!? (klienthantering eller jag kommer inte på vad det heter som med människor) det ingår i alla instruktörsutbildningar som är nåt att ha...

man tycker att de borde ju se hunden innan de bbörjar att korrigera och om ägaren säger sluta så borde de göra det!! var det ingen annan som hörde vad du sa? eller såg hur han behandlade hunden?? eller om det nu var en hon...
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

En jävla idiot.

Men jag tycker nog att du skötte dig uruselt, du kände att det var fel men instruktören får ändå hålla på med hunden i 20 minuter? Om NÅGON tar i min hund så skulle jag genast ta tillbaka kopplet och ge människan en rejäl utskällning. Inte står jag och tittar medans en främmande person trycker till min hund på det här viset.
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Jag säger när jag lämnar över kopplet att han är reserverad/feg för nya människor så h'n behöver ju inte hålla på så mycket med honom, utan bara låta honom stå där bredvid.

Om du har en hund med problembeteenden, som är reserverad för nya människor och befinner sig på en plats där man tränar hundmöten - varför lämnar du bort den till någon som inte känner den? Varför inte binda den i något eller sätta den i bilen istället för att lämna över ansvaret på någon främmande?

Varför agerade du inte omedelbart när du såg att denne släppte igenom och belönade ett beteende som du medvetet tränat bort? Varför reagerade du inte kraftigare när du såg att en för hunden främmande människa korrigerade den fysiskt? För mig är det ett otroligt förtroendebrott gentemot din hund, det är alltid DITT ansvar att hunden inte ska sättas i såna situationer!

/Migo
som aldrig skulle använda främmande människor som "stolpar" vid aktiv träning. Antingen lär man hunden ligga plats ensam i väntan på sin tur, eller så sätter man den på en säker plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Jag antar att det var en privat instruktör, då du skriver problemutredare. Det är väl olika på olika klubbar, tänker SBK. Men hos oss är det BIG NO NO! att ta i en kursdeltagares hund.

Hålla i medans man gör nåt annat, men aldrig mecka med en kursdeltagares hund.

Sen är jag nog böjd att hålla med de andra, varför gick du inte och lämnade din i bilen?
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Ja, jag tycker själv att jag var alldeles för mesig och i efterhand så önskar jag att jag hade blivit förbannad istället...

En av anledningarna för att jag inte reagerade tidigare var för att jag höll på att träna andra hunden, så märkte inte hur allvarligt det blev försen det blev "för sent".

Sen är han generellt sett inte osäker när personen är vänlig. Han brydde sig inte nämnvärt innan h*n började korrigera och hälsade även lugnt och glatt på personen. Meningen var att h*n bara skulle hålla i honom och inte lägga sig i... Vilket jag även påpekade när jag lämnade över honom.

H*n hade honom i 20 minuter sammanlagt, så det var ju i andra halvan av tiden som han började bli orolig, och som sagt så reagerade jag på det försent och litade nog för mkt på att "nej men det är trots allt en utbildad person som håller på med problemutredning så h*n lyssnar nog nu iaf"... Otroligt dålig stil av mig och jag ångrar mig verkligen. Nästa träning kommer jag behålla bägga hundarna i handen eller binda honom.

Har tyvärr ingen bil och åker tåg/buss till träningen.
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Tills hunden är pålitlig med platsliggning kan jag rekommendera en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Husdjur-tillbehor/Hund/Markspiral-47200/

Förövrigt tycker jag det är lite konstigt att en instruktör har tid att vara "uppbindningspinne" åt en enskild elevs hund i 20 min av kurstiden. Fanns det inga andra elever som ville ha hjälp?

Jag tycker det är ganska dålig stil att begära att folk ska vara hundvakter på träningar på det där viset...

/Migo
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Ja platsliggning var ett tag sedan vi tränade, är det ngn intressant lukt så går han gärna dit:angel:

Intruktören erbjöd sig flera gånger innan jag lämnade över honom. Så det var inte så att jag propsade på... H'n gjorde precis som vanligt, hjälpte andra (var bla då h*n lät dem hälsa) och pratade på och visade. Så det hindrade inte direkt dennes arbete. Jag erbjöd mig dessutom efter ungefär halva tiden att jag kunde ta tillbaka honom men h*n sa att h*n kunde hålla så jag kunde träna en stund... Jag vet inte om det var "exakt" 20 min, skulle säga 15-20 min.. Men ja..
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

En del människor borde inte få gå i närheten av en hund... Jobbigt med sådana människor :/
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

En jävla idiot.

Men jag tycker nog att du skötte dig uruselt, du kände att det var fel men instruktören får ändå hålla på med hunden i 20 minuter? Om NÅGON tar i min hund så skulle jag genast ta tillbaka kopplet och ge människan en rejäl utskällning. Inte står jag och tittar medans en främmande person trycker till min hund på det här viset.

Håller med! Skulle blivit fly förbannad om någon korrigerat min hund så!
 
Sv: Okunnighet bland instruktörer

Mycket märkligt agerande av instruktören tycker jag. Förstår inte hur man kan ge sig på att korrigera någon annans hund och i synnerhet inte när man har fått tydliga förklaringar om att hunden är osäker etc.

Visst borde du ha reagerat, men det behöver jag inte tala om för dig för det är uppenbart att du redan är mycket medveten om det. Så är det ibland. Man blir liksom förlamad att agera för att man är fokuserad på något annat eller har så stor tillit till någon annan att man inte litar på sina ögons vittnesböd. Man kan i vissa situationer inte ta till sig det som händer förrän efteråt. Det är mänskligt och många människor har tigit still i betydligt värre lägen. Det viktiga är att man lär sig något och gör annorlunda nästa gång.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 275
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp