Bukefalos 28 år!

Olämpliga uppfödare..*långt*

S

sweetamber

Jag fick en fråga om jag ville ha en träningskompis.. (schäferhane av värsta brukstyp i slyngelålder) naturligtvis nappade jag på det! Vi träffades första gången i tisdags för att ta en prommis med vovvsen för att se om dom överhuvudtaget kommer överens. Efter prommisen så for vi upp på den lokala bhk:n för att träna lydnad.

Först släppte vi ihop dom så att dom fick leka ett tag, sen började vi köra lite inkallning.
Hans/hennes hund tog upp en sten och fullkomligt sket i sin husse/matte:confused: H*n började springa efter sin hund å skrika "kom" å hunden sprang med svansen i vädret i meterstora ringar i kring honom/henne.
Sa då åt honom/henne att helt ignorera sin hund.. Bara gå åt andra hållet hela tiden tills hunden sökte kontakt å då berömma å ge uppmärksamhet.
Vi va tre st på planen som spred ut oss, han sökte kontakt med mig fyra ggr. den andra två ggr. å husse/matte INGEN gång:crazy:
Jag hade en leksak jag tillslut gav honom som belönig men det skulle jag inte gjort, det var så mkt kamp i den hunden så för det första så fick jag lura av honom leksaken å sen började han hoppa på mig å bet mig i armarna..
Jag blev hundens kamptrasa:eek:
Jag sa åt honom/henne ett skarpt NEJ å vände ryggen emot men h*n blev bara mer å mer triggad:confused:
H*n KRÄVDE verkligen att jag skulle vara kamptrasa!
Tillslut så fick jag säga åt ägaren att han fick ta bort hunden från min jacka för han satt fast!
Då kommer h*n fram å hänger upp hunden i nackskinnet för att bända i sär käkarna på honom/henne.
Sa, att det hjälper inte! Sätt ner hunden å smek den över bröstet, prata lugnande så ska du nog se att h*n släpper..
Då släppte greppet å jag kände verkligen hur hunden skakade av upphetsning precis innan:crazy:

Sen försökte vi oss på en helt annan övning:
att ha hunden sittande i koppel bredvid husse/matte tills hunden är avslappnad och får sitt varsågod.
Sätta ner hunden och säga nej när den är på väg upp för att sedan komendera sitt igen så länge det behövs..
Har aldrig i hela mitt liv sett en människa som har sämre timing när dom korrigerar :mad:
Tjejen som var med stod bredvid och fick hjälpa till medans jag lagade min arm:crazy:
H*n var MINST tre sekunder för sen i sina korrigeringar plus att h*n la till en hel mening med..
Vi sa att det inte var någon idé att h*n frågade vad hunden höll på med för h*n får iaf. inget svar!

Höll på att ramla av stolen dan efter när han på msn förkunnade att allt gått så himla bra:eek:

Nu till min fråga: finns det så puckade uppfödare att dom säljer en riktig räserhund till en förstagångsägare?! (en, vad jag förstår, väl ansedd, kennel)
Dessutom en hane! (ja, det var en hane)
Tänk om det hade vart ett barn som han ville använda till kamptrasa och barnet blivit livrädd å försökt springa och det hade slagit över i jakt!?
Det vill jag inte ens tänka på!
Jag känner att det är ett alldeles för stort ansvar att ta sig an en hund av den här kalibern..
Men vill ju inte att ägaren ska löpa vind för våg! Har tipsat om en person som kan hjälpa h*n, bara att hoppas att h*n tar emot den hjälpen!
/S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olämpliga uppfödare..*långt*

Usch man blir ju mörkrädd när man läser detta.

Här hemma finns det ett par som hade en schäfer som dom tränade skydds med, fast dom inte hade någon som helst erfarenhet av hund innan. Det var deras första hund. Hunden blev helgalen och fick avlivas. Då skaffar dom en ny och jag vet inte om dom tränar skydds med den också. Men man undrar ju vilka ledare det är där som inte avråder en nybörjade från att träna det med sin hund.

Den här hunden är mer eller mindre galen den med. Jag och en kompis var ute och gick med våra hundar när vi möter kvinnan med schäfern och den skäller som besatt på oss och hon står bara och skriker till hunden "-Lägg ner, lägg ner" hon har den dessutom i sele varför vi valde en annan väg än att möta henne nära då ropar hon till oss "-Hon är inte farlig, det är bara det att ni går i hennes skog"

Ok jag kan ju bara säga att vi inte hade några planer i världen att testa huruvida hon var farlig eller ej hon såg då ut som hon skulle vilja slita våra hundar i stycken, brrr man blir mörkrädd för mindre.

Det är synd om hundarna som får dåligt rykte och dom kan inte må bra heller av att ha det så.
 
Sv: Olämpliga uppfödare..*långt*

Nu till min fråga: finns det så puckade uppfödare att dom säljer en riktig räserhund till en förstagångsägare?! (en, vad jag förstår, väl ansedd, kennel)
Dessutom en hane! (ja, det var en hane)
Tänk om det hade vart ett barn som han ville använda till kamptrasa och barnet blivit livrädd å försökt springa och det hade slagit över i jakt!?
Det vill jag inte ens tänka på!
Jag känner att det är ett alldeles för stort ansvar att ta sig an en hund av den här kalibern.. /S

Men har hunden varit en sådan "räserhund" från 8 veckors ålder då? Eller har det kommit i samband med trotsåldern/könsmognaden?

Min hund var jättesnäll och go och mycket lovande hos uppfödaren, nu är hon värst i hela sin kull....(fast på ett sätt jag ändå har nytta av större delen av tiden).
 
Sv: Olämpliga uppfödare..*långt*

Men har hunden varit en sådan "räserhund" från 8 veckors ålder då? Eller har det kommit i samband med trotsåldern/könsmognaden?

Min hund var jättesnäll och go och mycket lovande hos uppfödaren, nu är hon värst i hela sin kull....(fast på ett sätt jag ändå har nytta av större delen av tiden).

Grejen är att den tydligen är linjeavlad på nån väldigt vass hane, så att det skulle komma att bli ett krutpaket det kunde man nog ana..
/S
 
Sv: Olämpliga uppfödare..*långt*

Om det inte fanns så mycket olämpliga hundköpare så skulle det inta alls finnas så många olämpliga uppfödare eller hur?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 739
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 319
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 649
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp