Uppsagd p.g.a operation och sjukdom

D


Det spelar ingen roll vad du tycker (vad som är rätt att göra för en medmänniska osv) för stallägaren tycker något annat och har beslutat att ni inte får stå kvar efter prövotiden. Deras stall, deras regler.
Tror ts uppfattat det, men måste vara en svår situation att bli utslängd mitt i vintern med inga andra stall i närheten.
Dock tror jag sånna här historier har fler sidor, man blir inte utslängd eller hamnar i bråk med folk utan anledning.
Finns ett fåtal mycket knepiga människor.
 
En allmän reflektion över detta med "tjänster och gentjänster" inackorderade emellan...

I min erf är det sällan tjänster och gentjänster väger lika mycket i vikt, behovs och värdemässigt för olika individer i ett stall .

Möter många hästägare som gärna vill ha hjälp regelbundet (som egentligen skulle behöva skaffa en medryttare tex för att pussla runt sitt schema) . Dessa är hjälpsamma individer som välvilligt och glatt förkunnar att SJÄLVKLART gengäldar de att jag mockar åt deras häst osv, och det gör de också /skulle göra -

det är bara det att jag inte behöver den hjälpen... Jag har samma medryttare sen många herrans år till min häst som hjälper mig, och i övrigt är jag ändå i stallet övriga dagar för att rida . Så för mig är det där "gentjänster" liksom inte så attraktivt . Det skulle istället bli så att jag i princip har en extra häst ngn dag i veckan, vilket jag inte alls har varken tid eller lust med...

Min poäng är alltså att det där med "tjänster och gentjänster" sällan väger så enkelt i verkligheten som i folkmun/filosofi....

Jag ska för säkerhets skull väl tillägga att jag står i världens bästa stall med helt underbart folk och stämning där inackorderade givetvis och gärna hjälper varandra när det är ngt särskilt .
Ifall någon skulle få för sig att det är snålt och empatilöst osv att förhålla sig på sättet jag illustrerat ;)

(Vi står F.ö inte kollektivt , det enda som inte ingår i vår hyra är mockning. Vi har inga pass, med undantag en helg var 6:E månad (då har man hela stallet tillsammans med en till stallkompis . Anläggning med 17 hästar)
.

Helt riktigt.
Som inackorderad försökte jag så långt det bara var möjligt att inte blanda i övriga i mitt hästägande. Jag vill nämligen inte känna mig tvungen att hjälpa andra när det egentligen inte passar mig. Riktiga krislägen är en sak, dålig planering en helt annan. Jag lägger upp mitt hästägande/väljer stall utifrån mina förutsättningar helt enkelt.
Har hänt att folk varit snälla och mockat till min häst utan att vara ombedda och det finner jag mycket irriterande eftersom man då nånstans förväntat sig en gentjänst.
 
Tror ts uppfattat det, men måste vara en svår situation att bli utslängd mitt i vintern med inga andra stall i närheten.
Dock tror jag sånna här historier har fler sidor, man blir inte utslängd eller hamnar i bråk med folk utan anledning.
Finns ett fåtal mycket knepiga människor.

Snacka om att ha lagt alla ägg i en korg. Ingen vidare planering.
 
Men får ni bidrag i bensin få, måste ju bli svindyrt med bensinen ?
Nä. Förr fanns det tror jag något som hette kallortstillägg så man fick lite mer i lön för att man bodde på ett ställe med mörker kyla och hemska avstånd. Men det finns såklart inte längre. I Sverige skiter man nämligen i landsbygd/glesbygd, inte som det är i Norge precis! Och det ännu mer tråkiga är att när man ska åka de där 12 milen till närmsta stad, är det tall, gran, tall, gran, surmyr, tall, gran, tall, gran...himla skojsigt.
 
Jag som haft häst på egen gård häpnar över hur jobbigt en del tycker det är med häst.
Själv släpade jag mig ut i stallet hur dålig jag än var.
När jag hade småbarn och inackorderad häst fick pappan passa barnet när jag åkte upp.
Eller så fick hon hänga på.
Ibland hände det att jag bad stallägaren om hjälp men jag brukade också mocka åt henne när jag hann och så.
Innan mamma och pappa köpte gården hade vi hästarna på ett ställe där vi gav frukost, släppte ut och lunchfodrade varje dag plus fick ta varannan helg . Den andra var också inhyrd men vägrade göra mer.
En av anledningarna till att mamma och pappa skaffade gård.
 
Jag som haft häst på egen gård häpnar över hur jobbigt en del tycker det är med häst.
Själv släpade jag mig ut i stallet hur dålig jag än var.
När jag hade småbarn och inackorderad häst fick pappan passa barnet när jag åkte upp.
Eller så fick hon hänga på.
Ibland hände det att jag bad stallägaren om hjälp men jag brukade också mocka åt henne när jag hann och så.
Innan mamma och pappa köpte gården hade vi hästarna på ett ställe där vi gav frukost, släppte ut och lunchfodrade varje dag plus fick ta varannan helg . Den andra var också inhyrd men vägrade göra mer.
En av anledningarna till att mamma och pappa skaffade gård.
Jag vill inte på något sätt förminska arbetet med egen gård... för det är bra mkt mer än "bara ha en häst"... MEN att bo på en gård å ha hästen där, då kan man kila ut, ge mat, in å äta frukost själv, kila ut å kasta ut hästarna, mocka, duscha åka till jobbet...
Det är det där eviga resandet till och från stallet som tar tid, och vänta i stallet på ditten å dutten.. Att kunna göra lite innan å lite efter jobbet är en helt annan sak...
 
Jag vill inte på något sätt förminska arbetet med egen gård... för det är bra mkt mer än "bara ha en häst"... MEN att bo på en gård å ha hästen där, då kan man kila ut, ge mat, in å äta frukost själv, kila ut å kasta ut hästarna, mocka, duscha åka till jobbet...
Det är det där eviga resandet till och från stallet som tar tid, och vänta i stallet på ditten å dutten.. Att kunna göra lite innan å lite efter jobbet är en helt annan sak...

Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.
 
Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.

Det beror ju helt på vilket upplägg man har/antal hästar/ hur stor gård osv.

Jag har bara 2 hemma men jag kan bestämma tider själv och måste inte sopa om jag har bråttom tex. Kan mocka på morgonen och fixa höpåsar på kvällen.
Det där med att man måste vara hemma en viss tid är oxå individuellt. Igår tog jag in hästarna 01.30, ikväll 23.30. Ibland 19, ibland 22.
Har tidigare haft automatiskt lunchgrind men sen jag tog hem dom har jag inte känt nåt skriande behov, men nån dag ska den väl upp och då kan jag ju lämna hästarna i bortåt 12 timmar utan problem.
Sambon kan kasta in frukosthö och har dom kommit in vid midnatt kan jag sova sova till 10 utan att ha dåligt samvete.

Den totala tiden är ju dock större när man har eget.
 
Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.

Därför har jag lösdrift och maskinmockar hallarna.

På fyra år har ännu ingen panik uppstått. Jag älskar att styra själv men saknar ridkompisar ibland.
 
Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.

Jag har stått i många stall där man själv skulle fixa både hö och strö, och näst intill alla pass själv, så skillnaden på en sån uppstallning och ha eget stall är (i det vardagliga) inte så stor. Han dock även stått i stall där det mesta ingått. För mig är det betydligt större smidigare att ha hästarna hemma än uppstallade. Det extrajobb som kommer till är lätt värt att få göra allt på sitt sätt, ha vilka utetider man vill osv.
 
Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.
Nä jag sa ju att jag inte vill förminska arbetet. Men just den där dagen det kör ihop sig med övrigt, DÅ kan man rafsa av det nödvändiga och skippa att sopa osv just den dagen.
Lite så planerar man ju när man står kollektivt, är det stressigt på lördag, ja då spånar man upp på fredag redan osv...
Kan säga att det är rätt panik när man står inackorderad och de köper in billigt skithö och man inte får ha eget....
Nu står jag i litet stall hemma hos några och "allt" ingår. Det är ASSKÖNT att inte behöva jäkta för å mocka eller passa tider... men jag försöker "sno åt" mig jobb när det finns... är stallet omockat så fixar jag... å jag lunchar givetvis om jag ändå är i stallet vid lunchtid.. men helt klart ovärderligt att ha hela staket, hästen kommer in å ut... saker man har dragit sig för att fråga på andra ställen, de är redan fixade innan man hinner fråga haha...
 
Egen gård är mycket mer jobb. Du ska åka och hämta hö, spån, kraftfoder oavsett om du är sjuk. Du ska ta in och ut hästarna själv, fodra, vattna, mocka utan hjälp, du kan inte direkt köpa till dig att någon annan mockar, byter täcken m.m.
Sedan är det en helt annan stress att det är du själv som ska lösa eventuella problem, kanske att höet är dåligt och måste i panik hitta en annan leverantör, åka och lämna tillbaka höet, staketet/batteriet går sönder osv, osv, osv.
Sedan ska vi inte prata om att aldrig kunna göra någonting vissa tider för då ska du ju ta in hästarna, man blir styrd på ett helt annat sätt.

Det är inte självklart sant att man ska åka och hämta foder och strö.
Jag beställer hö, som kommer levererat. Kraftfodret kommer från samma ställe.
Mitt spån levereras till gården.
Men jag måste se till att beställa i tid, förstås.
 
Jag har stått i många stall där man själv skulle fixa både hö och strö, och näst intill alla pass själv, så skillnaden på en sån uppstallning och ha eget stall är (i det vardagliga) inte så stor. Han dock även stått i stall där det mesta ingått. För mig är det betydligt större smidigare att ha hästarna hemma än uppstallade. Det extrajobb som kommer till är lätt värt att få göra allt på sitt sätt, ha vilka utetider man vill osv.

Skriver under på allt!
 
Stod i ett stall där man fick köpa in sitt grovfoder själv, lagom opraktiskt när man har 1 D-ponny.... Men då höll vi på att flytta så jag halv-veckopendlade och var tvungen att kunna få fullservice vissa dagar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 699
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp