Uppsagd p.g.a operation och sjukdom

Youandme

Trådstartare
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.
Vi har ett barn på 1 år. Ordförande i styrelsen sa att om vi inte hinner komma mellan 16-18 vid fint väder eller mellan 16-17 vid sämre väder för att ta in vår häst så skulle vi bara be någon om hjälp. Det sa även andra inhyrda att vi skulle göra. "Inga problem" då. Vi frågade några gånger om hjälp med insläpp men vi har också varit hjälpsamma tillbaka :)


Nu till det stora problemet:

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.
P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.
Vi vill verkligen inte flytta. Dessutom finns det inga fler stallplatser där vi bor. Närmaste är om vi har tur 6 mil enkel. Annars 11-13 mil enkel. Omöjligt med en dotter på 1 år och inte alls roligt med tanke på tid och ekonomi.

Om vi inte lyckas få stå kvar så tycker folk i vår omgivning att vi ska göra en anmälan.
Dom i styrelsen är väldigt svåra. En annan i stallet vågar knappt göra något p.g.a "dom hackar på typ allt". Finns bara en anledning till att h@n står kvar och det är för ridhuset. H@n sa idag att en annan i stallet kan få världens utbrott. Och hennes dotter likaså. Mamman smällde igen en dörr i stallet för någon dag sedan. Deras hund gjorde t.o.m utfall mot vår dotter när hon satt i vagnen. Som tur var så var det ett räcke mellan. Ordförande trodde inte på oss för att hon nekade till att hunden gjort det. Som förälder så gör det riktigt ont när någon misstror en sådan sak. Tyvärr är den mamman ordförandes lilla "älskling" *suck*.

Kan tillägga att andra även glömmer att släppa ut hästarna på morgonen, glömmer fodra på kvällen, har ingen vattenhink i hagen, snackar skit om den som har hand om stallplatserna, slår sin häst o.s.v. Något vi aldrig har gjort. Mamman med hunden och alla andra som har gjort fel får stå kvar :o

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Hur ska vi få stå kvar?
 
Det låter ju som en helt ohållbar situation oavsett om ni lyckas få stå kvar eller inte :eek: Med en hund som redan attackerat er dotter, missade fodringar, djurmisshandel, skitsnack och en styrelse som sätter skräck i folk, så får jag mest känslan av att den här incidenten kan bli startskottet på en lavin av problem om ni står kvar. Är det värt dotterns och hästens säkerhet? Är det värt den psykiska påfrestningen?

Har ni verkligen uttömt alla andra möjligheter? Lösdrifter, småstall, möjlighet till halvfodervärd så att hästen kan stå längre bort, etc etc. Vad som helst.
 
Det låter ju som en helt ohållbar situation oavsett om ni lyckas få stå kvar eller inte :eek: Med en hund som redan attackerat er dotter, missade fodringar, djurmisshandel, skitsnack och en styrelse som sätter skräck i folk, så får jag mest känslan av att den här incidenten kan bli startskottet på en lavin av problem om ni står kvar. Är det värt dotterns och hästens säkerhet? Är det värt den psykiska påfrestningen?

Har ni verkligen uttömt alla andra möjligheter? Lösdrifter, småstall, möjlighet till halvfodervärd så att hästen kan stå längre bort, etc etc. Vad som helst.

Hunden har ägaren inte kvar. Vet inte varför. Kanske vände sig mot familjen.

Den som slår sin häst gör ju inte det med andras hästar. Vi har ingen annan lösning :(
Den här hästen betyder så otroligt mycket för oss.
 
Förlåt men, varför i hela friden vill ni stå kvar i ett sånt stall?!

Nog för att det kan vara dåligt med stallplatser, men jag skulle genast se mig efter ett annat stall. Låter helt absurt (och sen finns det alltid två sidor av historien, men oavsett om du hittar på eller inte så låter det inte som en bra situation för stallägare eller dig).
 
Finns det ingen ridskoleelev som vill bli skötare på hästen som mot en liten slant kan ta in hästen x antal gånger i veckan? Mellan 16-18 känns ju som en sådan tid när eleverna ändå hänger i stallet
 
Otroligt rörigt inlägg.

Är ni fortfarande under prövotid? Och vad innebär den? Hur lång är uppsägningen?

Som jag ser det kommer ni få svårt att stå kvar. Sjukdom etc ska inte behöva påverka era stallkamrater i den utsträckningen det gjort, er situation är er att ansvara för - inte stallkamrater och personal. Har ni åtaganden enligt kontrakt är ni skyldiga att ansvara för dessa.

Sedan blir jag nyfiken: vad ska ni anmäla och vart ska ni anmäla?
 
I ett land som Sverige känns det märkligt att ni skulle ha 6-13 mil till nästa stallplats.

Väldigt många som kan tänka sig att hyra ut annonserar inte. Mitt råd är att du skriver ihop en lapp med vad du söker och information om hästen, kopierar upp en drös och lägger i brevlådor på gårdar i närheten. Annonsera i lokala Facebookgrupper. Informera alla du känner om att du söker stallplats, någon kollega kanske känner någon med stall osv.
 
I ett land som Sverige känns det märkligt att ni skulle ha 6-13 mil till nästa stallplats.

Väldigt många som kan tänka sig att hyra ut annonserar inte. Mitt råd är att du skriver ihop en lapp med vad du söker och information om hästen, kopierar upp en drös och lägger i brevlådor på gårdar i närheten. Annonsera i lokala Facebookgrupper. Informera alla du känner om att du söker stallplats, någon kollega kanske känner någon med stall osv.
Det finns gott om ställen här i landet där det kan vara ännu längre till närmsta stall, alla orter har inte stall eller hovslagare på rimliga avstånd. Men det finns inte heller något som hindrar stallägaren att säga upp TS, det är ingen rättighet att ha häst så tyvärr TS, ni kan inte tvinga dem att hyra ut till er.
 
Då skulle du känna på hur det är att ha eget stall, då får man sköta allt hur sjuk man än är, finns ingen annan att lämpa över det på. Det är bara att kämpa sig ut:yuck:

Sen låter ju stallmiljön ni har nu ändå ohållbar så gör som någon annan sa och försök hitta annat ställe, alla annonserar inte. Men räkna inte med att hitta någon som alltid täcker upp om ni blir sjuka, det får man lösa på annat sätt.
 
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.
Vi har ett barn på 1 år. Ordförande i styrelsen sa att om vi inte hinner komma mellan 16-18 vid fint väder eller mellan 16-17 vid sämre väder för att ta in vår häst så skulle vi bara be någon om hjälp. Det sa även andra inhyrda att vi skulle göra. "Inga problem" då. Vi frågade några gånger om hjälp med insläpp men vi har också varit hjälpsamma tillbaka :)


Nu till det stora problemet:

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.
P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.
Vi vill verkligen inte flytta. Dessutom finns det inga fler stallplatser där vi bor. Närmaste är om vi har tur 6 mil enkel. Annars 11-13 mil enkel. Omöjligt med en dotter på 1 år och inte alls roligt med tanke på tid och ekonomi.

Om vi inte lyckas få stå kvar så tycker folk i vår omgivning att vi ska göra en anmälan.
Dom i styrelsen är väldigt svåra. En annan i stallet vågar knappt göra något p.g.a "dom hackar på typ allt". Finns bara en anledning till att h@n står kvar och det är för ridhuset. H@n sa idag att en annan i stallet kan få världens utbrott. Och hennes dotter likaså. Mamman smällde igen en dörr i stallet för någon dag sedan. Deras hund gjorde t.o.m utfall mot vår dotter när hon satt i vagnen. Som tur var så var det ett räcke mellan. Ordförande trodde inte på oss för att hon nekade till att hunden gjort det. Som förälder så gör det riktigt ont när någon misstror en sådan sak. Tyvärr är den mamman ordförandes lilla "älskling" *suck*.

Kan tillägga att andra även glömmer att släppa ut hästarna på morgonen, glömmer fodra på kvällen, har ingen vattenhink i hagen, snackar skit om den som har hand om stallplatserna, slår sin häst o.s.v. Något vi aldrig har gjort. Mamman med hunden och alla andra som har gjort fel får stå kvar :o

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Hur ska vi få stå kvar?
Alltså angående sjukdom så tycker jag inte det är en anledning att inte vara i stallet sålänge man inte är helt sängliggande och inte kan röra sig typ. Så där kan jag förstå om folk blir irriterade, det är lite så det är att ha häst.

Sen tycker jag inte det låter som ett särskilt trevligt stall överlag och skulle flytta oavsett faktiskt. Måste finnas andra stall som är trevligare än det där.
 
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.

Jag tror inte att övriga i stallet är oempatiska alls, faktiskt. Du verkar ju ha bett om betydligt mer hjälp än vad man normalt räknar med, annars hade de andra inte tyckt att det vore jobbigt. Det är inte ovanligt att man förväntas sköta sin häst trots att man är sjuk så länge man inte ligger inlagd på sjukhus. Det är inte heller ovanligt att man förväntas försöka hitta någon annan som åker ut och tar hand om ens häst innan man ber boxgrannarna. Att de i stallet säger att det bara är att säga till om man behöver hjälp hade jag tolkat som att jag kunde be om hjälp när det verkligen kör ihop sig. Tex om jag hamnar på akuten och alla vänner jag har som är någotsånär hästvana är utomlands/jobbar eller gör annat man verkligen inte kan släppa.

Sedan undrar jag, vad har du gjort för att visa tacksamhet till de som har hjälpt dig? Kompenserat med pengar, en flaska vin, en blomma? Gjort stallsysslor åt dem som du vet uppskattas?

Alltså, om du har bett om mycket mer hjälp än vad som är normalt i stallet och dessutom inte på ett tydligt sätt visat tacksamhet så kan jag förstå om de inte är så pigga på att ha dig i stallet. Det kostar mer än det smakar att ha dig där helt enkelt.

Men, alla kan göra ett dåligt första intryck. Vill du stå kvar så hade jag testat att prata med dem, be om ursäkt för hur det varit hittills, be om längre prövotid och be dem förklara vad du behöver ändra för att det ska fungera.
 
Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.

Alltså tyvärr är det ju så att det faktiskt inte är dina stallkollegors ansvar eller problem att du/hela familjen/din medhjälpare osv är sjuk....
Som hästägare måste man vara införstådd med att man själv får lösa det och inte kan räkna med att andra i stallet ska sköta din häst. Som jag förstår det handlade det inte bara om själva insläppet av hästen utan all skötsel när ni var sjuka? dvs mocka, fixa mat och allt?

Jag kan förstå att folk kan bli irriterade, särskilt om ni är nyinflyttade och inte ännu lärt känna övriga i stallet osv.

Svar på frågan: Ja de kan göra så, om de anser att ni inte uppfyller kriterierna för att fungera som hyresgäster i stallet.
 
Hur mycket hjälp har ni egentligen bett om?
Och hur mycket har ni hjälpt andra?
Empati handlar inte om att ensidigt ställa upp för andra hela tiden utan att också ge något tillbaka. Ni är antagligen inte de enda som har en familj att ta hänsyn till, hur mycket hänsyn har ni tagit till de andra inackorderades livssituationer?

Om ni vill stå kvar i stallet måste ni anpassa er. De andra inackorderade är där för att ta hand om sina egna hästar, inte om er häst. Ett förslag är att betala de andra för hjälp ifall ni har dålig möjlighet att hjälpa tillbaka. Minst lika mycket hjälp tillbaka alternativt pengar brukar fungera.

Om ni har skaffat häst och har ett litet barn så måste ni ju ha haft en plan för att lösa olika sorters situationer som kan uppstå, inte förlita er på att andra ska lösa det åt er?

Jag kan knappast vara den enda som stått inackorderat i stall där någon kommer sällan och tycker att andra kan sköta om ens häst "när de ändå är där"? Märker man att det blir ett mönster och inte bara vid något enstaka tillfälle reagerar man ju och ber stallansvarige ta ett snack med hästägaren.

Vem skulle ni anmäla? Till vad och för vad?
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om empati utan att du som hästägare är ansvarig för din häst. Att eran skötare blev inlagd dagen innan operation tyder på att operationen var planerad. När något är planerat så får man lösa det själv och inte lägga det på övriga i stallet. Sjukdom som innebär sjukhusvistelse kan jag förstå förhindrar hästskötsel men det är ändå ditt ansvar att din häst blir omhändertagen, det kan du inte lägga på övriga i stallet heller.

Jag hade inte heller varit intresserad av att ta hand om någon annans häst i parti och minut. Min empati är enorm men jag vill inte bli utnyttjad för det. Att ni har småbarn förändrar ingenting, har man häst så får man ta hand om den själv eller så får man betala någon annan för att göra det.
 
Ser att många skrivit om att det inte är stallkamraternas ansvar att se till er häst om ni är sjuka/skadade/bortresta och generellt så håller jag med.
Däremot har jag min häst på en lösdrift där det liksom är uttalat att vi hjälper varandra, något sådant skulle kanske passa er bättre?

(Det normala för oss är att vi mockar och ser efter alla hästar 2-3 gånger/vecka. När det inte går, längre semestrar eller liknande, så får man "ta ikapp" sina pass innan eller efter. En av mina stallkamrater var bortrest i över tre veckor en gång och för oss är det inget problem.)
 
Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid.
Vi har ett barn på 1 år. Ordförande i styrelsen sa att om vi inte hinner komma mellan 16-18 vid fint väder eller mellan 16-17 vid sämre väder för att ta in vår häst så skulle vi bara be någon om hjälp. Det sa även andra inhyrda att vi skulle göra. "Inga problem" då. Vi frågade några gånger om hjälp med insläpp men vi har också varit hjälpsamma tillbaka :)


Nu till det stora problemet:

Vår ordinarie skötare blev inlagd på sjukhus dagen innan operationen så vi fick be om hjälp i stallet.
När vi kom tillbaka efter operationen så gick det bara någon vecka så blev hela familjen sjuka. Vi fick be om hjälp igen :(

Andra i stallet har klagat till styrelsen på att dom tyckte det var jobbigt att vi bad om hjälp. Alltså ingen empati.
P.g.a det så får vi inte stå kvar :o

Kan dom verkligen göra så? Man kan ju inte hjälpa att man måste opereras/blir sjuk.
Vi vill verkligen inte flytta. Dessutom finns det inga fler stallplatser där vi bor. Närmaste är om vi har tur 6 mil enkel. Annars 11-13 mil enkel. Omöjligt med en dotter på 1 år och inte alls roligt med tanke på tid och ekonomi.




Hur ska vi få stå kvar?
Jag skulle nog fundera över min situation. Dvs om man ska stå i ett stall där det inte är fullservice behöver man ju vara beredd på att kunna åka upp även om man blir sjuk. Alternativt att man innan gör upp med andra i stallet tex att ni är beredda att betala en slant för att någon mockar, och ser till er häst när ni inte kan. Speciellt om ni har mycket att göra med litet barn och liknande så kan det vara bra att gardera sig.
Jag tror tydlighet är viktigt. Dvs folk kan lätt säga att "här hjälps vi åt" men det kan betyda väldigt olika för olika personer. Och i ditt fall får jag en känsla av att de tycker att ni lägger ansvaret på andra och eftersom ni varit där så kort tid kanske de tycker det är bäst att avsluta nu då ni har prövotid.
Om du trots att måste stå i det stallet så tror jag den enda vägen är att ta ett samtal och be om ursäkt. Samt att berätta hur ni har tänkt lösa situationen framöver så ni inte hamnar i samma läge igen.
Har ni åkt runt och kollat så det inte finns andra stall? Eller om det finns bondgårdar etc där det går att stalla upp om ni inte får vara kvar?
För det låter inte som ett ställe ni trivs på ändå? Och inte som det är en trevlig stämning? Kanske kan ni få en bättre start och en trevligare vistelse på ett annat ställe? :)
Hoppas det ordnar sig för er och att ni hittar någonstans där ni trivs.
 
Lite OT
jag tror det är viktigt att vara realistisk när man väljer stall och är lite krass när det gäller tex sin tid. Sen förstår jag att man inte alltid har olika stall att välja på utan det kanske bara finns ett alternativ.
Men- jag har turen att ha en del att välja på. Och jag skulle välja ett fullservicealternativ eller att det finns andra i kollektivet som är beredda att hoppa in med kort varsel. Anledningen är att jag har lång resväg till jobbet drygt 3 h per dag och såhär på vintern så strular bussar och tåg en del. Så även om jag tänker att jag har tid så vill jag inte hamna i situationen att jag ska ta in hästar eller ge dem mat och så fallerar det åskilliga gånger.
Samma sak om jag tex hade barn. Då hade jag nog också tänkt att barn kan bli sjuka etc med kort varsel och då skulle jag också vilja gardera mig.
Slut OT
 
Funderade lite och jag hade varit en av dessa oempatiska som inte hade velat ha er kvar i stallet. Om en inte har tiden/möjligheten att följa de stallrutiner som är satta så bör en inte stå i det stallet. Det går inte att förlita sig på andras goda vilja, eller ens en skötare/medryttare, till syvende och sist är det ditt ansvar som hästägare att sköta din häst punkt.I TS fall känns det som om fullservice skulle vara det bästa (enda) alternativet.
 
Jag har nog aldrig stått i något stall där det inte funnits någon som inte riktigt haft tid och/eller intresse för sin häst. Vissa har blivit uppsagda, vissa har sålt hästen och andra som kanske har haft intresse men dåligt med tid har betalat för den skötsel man inte hunnit med.
Min tanke om det är så viktigt att vara kvar i stallet är att det kanske kan vara något att prata med styrelsen och erbjuda er att betala för tjänster som ni behöver alt betala någon av den andra hästägarna för att göra det.
Jag antar att ni tror att ni kommer att få bättre tid för hästen med tiden.
 
Kanske ni borda överväga att hitta helinackorderad stall? Men då kanske det är pengarna som spelar roll.... Låter inte riktigt som ni har tid för den hästen (men nu kanske jag läser ditt inlägg lite som djävulen läser bibeln :devil:).
Tycker det verkar som det finns många ursäkter, barn, sjukdom etc... Om man inte kan passa sin häst och har problem med att få tiden att räcka, så får man jo betala någon annan för att göra dom sysslorna eller sälja sin häst... Det är inte en människorätt att äga en häst och det är inte stallkompisars ansvar att sköta andras hästar om man står i kollektivstall. Det låter som det är väldigt ofta ni inte kan passa era insläpp etc. Inte okay faktiskt :banghead: Jag har stått med såna folk och jag hade blivit sur också, och tyckt synd om hästen.
Jag förstår faktiskt ärlig talat om dom andra i stallet har tröttnat på att hjälpa hela tiden.... Sen tänker jag med dessa "svårigheter" ni har haft, hur ofta har hästen då ens blivit aktiverad?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 699
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp