Olagliga kontanter (spoileralert Enkelstöten)

Silver Girl

Trådstartare
Tittade på Enkelstöten igår och började fundera på om deras plan verkligen kan fungera. Inte själva bankrånet, men hur kan man egentligen i dagens samhälle använda olagliga kontanter? I stora summor och om man inte har kriminella kontakter?

Som jag förstår det är tanken för huvudpersonerna att köpa lägenhet i Kalmar respektive hus i Provence. Kan man det kontant idag? Utan misstankar? Det mesta går ju elektronisk och visst måste man redovisa var pengarna kommer från om man vill sätta in stora summor kontanter på banken?
 
Jag vet inte vad enkelstöten är, men för att använda stulna pengar lär de behöva tvättas först. Nu har ju inte jag någon vidare insyn i den världen, men är man inte haj på bankfiffel mellan olika länder så är väl tvätt genom tex en restaurang ganska vanligt? Tjänst tillhandahållen mot en ganska hög procent, vad jag förstått.
 
Jag vet inte vad enkelstöten är, men för att använda stulna pengar lär de behöva tvättas först. Nu har ju inte jag någon vidare insyn i den världen, men är man inte haj på bankfiffel mellan olika länder så är väl tvätt genom tex en restaurang ganska vanligt? Tjänst tillhandahållen mot en ganska hög procent, vad jag förstått.
Enkelstöten är en tv-serie som började på tv4 igår. Är gjord efter en bok och jag tror det finns en film sedan tidigare också. Jag har inte läst boken så jag vet inte vad som kommer hända i framtida avsnitt.

Angående restaurang, hur skulle man som vanlig "Svensson" kunna tvätta pengar där? Du måste ju starta upp företaget och hur gör du det med kontanter utan att det blir misstänkt? Säg att du inte har råd att ta ett vanligt lån.
Eller menar du att på något sätt investera i någon annans restaurang? Hur hittar man någon som inte anmäler pengatvätten? Förutsatt att du inte har några kriminella kontakter alls.

Jag (som inte kan något om hur banker egentligen fungerar) tänker att om man väl på något fått in pengarna på ett bankkonto någonstans så går det att lösa.
Det jag har svårt att se är hur man kan använda kontanter till stora inköp. Man kan ju köpa allt som går kontant (mat, kläder m m) och spara den summan på sitt konto och så småningom sparat ihop en större summa. Men att köpa fastighet eller betala av på lån eller liknade har jag svårt att se hur man skulle göra. Likaså betala räkningar då det ju går elektroniskt.
 
Senast ändrad:
Enkelstöten är en tv-serie som började på tv4 igår. Är gjord efter en bok och jag tror det finns en film sedan tidigare också. Jag har inte läst boken så jag vet inte vad som kommer hända i framtida avsnitt.

Angående restaurang, hur skulle man som vanlig "Svensson" kunna tvätta pengar där? Du måste ju starta upp företaget och hur gör du det med kontanter utan att det blir misstänkt? Säg att du inte har råd att ta ett vanligt lån.
Eller menar du att på något sätt investera i någon annans restaurang? Hur hittar man någon som inte anmäler pengatvätten? Förutsatt att du inte har några kriminella kontakter alls.

Jag (som inte kan något om hur banker egentligen fungerar) tänker att om man väl på något fått in pengarna på ett bankkonto någonstans så går det att lösa.
Det jag har svårt att se är hur man kan använda kontanter till stora inköp. Man kan ju köpa allt som går kontant (mat, kläder m m) och spara den summan på sitt konto och så småningom sparat ihop en större summa. Men att köpa fastighet eller betala av på lån eller liknade har jag svårt att se hur man skulle göra. Likaså betala räkningar då det ju går elektroniskt.
Man köper ett gäng svindyra väskor av @tornblomma och betalar med kontanter.
Kommer tillbaka några dagar senare och säger att man vill lämna tillbaka dem för att de inte var i hustruns smak. Får pengarna insatta på kortet.
:D :D

Eller köper en dyr bil privat. Säljer den sedan.

Osv osv. När man nött på sådär ett tag är pengarna vita?
 
Angående restaurang, hur skulle man som vanlig "Svensson" kunna tvätta pengar där? Du måste ju starta upp företaget och hur gör du det med kontanter utan att det blir misstänkt? Säg att du inte har råd att ta ett vanligt lån.
Eller menar du att på något sätt investera i någon annans restaurang? Hur hittar man någon som inte anmäler pengatvätten? Förutsatt att du inte har några kriminella kontakter alls.

Jag menar alltså en restaurang eller liknande kontantverksamhet som tvättar pengarna åt dig som en tjänst (om du inte på sidan om ditt bankrånande även driver restaurang själv då), dvs bokför kontantköp som aldrig sker. Många mindre, varierade summor under en period tills de nått upp i summan du vill tvätta. De behåller en (ganska stor) del av pengarna, de betalar dig för någon påhittad vara eller tjänst med resten. Hur man hittar sådana är väl helt enkelt genom kontakter, har man inga så är man ju ute på djupt vatten när man ger sig in i "branschen"...
 
Det tror jag inte går? När jag gjort returer har jag fått kontanter om jag betalat med kontanter, och insatt på kort om jag betalat med kort och de har varit väldigt tydliga med att det är så det funkar?

Jag har fått kontanter på returer betalda med kort. Kontanter betalar jag nästan aldrig med men jag utgår ifrån att en kontantbetalning kan returbetalas till ett kort. Kassören slår ju in i kassan hur återbetalningen ska ske.

Det kvittar vilket kort betalningen sätts in på, jag gjorde en retur efter att jag bytt kort och de i butiken sa att det hade ingen betydelse (den ursprungliga betalningen var alltså med ett annat kort).
 
Köpa dyra smycken kontant och sedan panstsätta/sälja mot kontanter kanske skulle funka? Man lär ju förlora en del så klart.
 
Man köper ett gäng svindyra väskor av @tornblomma och betalar med kontanter.
Kommer tillbaka några dagar senare och säger att man vill lämna tillbaka dem för att de inte var i hustruns smak. Får pengarna insatta på kortet.
:D :D

Eller köper en dyr bil privat. Säljer den sedan.

Osv osv. När man nött på sådär ett tag är pengarna vita?

Det lär ju ta ett tag beroende på hur mkt cash du ska tvätta :p Och gör du det upprepade ggr kommer ngn troligen reagera. Du får skicka ut bulvaner ;)

Jag tror att det är rätt omöjligt att tvätta större mängder låt säga flera millar på det sättet, då måste du nog ha hjälp av kriminell verksamhet.

Ang kontanter är de nog enklare att konsumera än att tvätta. Vet folk som har stående bord på lyxkrogar och alltid betalar kontant i större summor typ 20 k efter en kväll. De pengarna lär troligen inte vara snövita och hederliga
 
Jag har fått kontanter på returer betalda med kort. Kontanter betalar jag nästan aldrig med men jag utgår ifrån att en kontantbetalning kan returbetalas till ett kort. Kassören slår ju in i kassan hur återbetalningen ska ske.

Det kvittar vilket kort betalningen sätts in på, jag gjorde en retur efter att jag bytt kort och de i butiken sa att det hade ingen betydelse (den ursprungliga betalningen var alltså med ett annat kort).

När jag jobbade i butik var det väldigt noggrant att man inte fick göra kontantbetalda returer på kort. Tvärtom var det inga problem, men en vara som betalats kontant skulle också returneras kontant.

Det blev lite krångligt när en kund ville returnera ett kontantbetalt löpband á 15 000 kronor, så mycket växelpengar fanns inte i kassan :D
 
När jag jobbade i butik var det väldigt noggrant att man inte fick göra kontantbetalda returer på kort. Tvärtom var det inga problem, men en vara som betalats kontant skulle också returneras kontant.

Det blev lite krångligt när en kund ville returnera ett kontantbetalt löpband á 15 000 kronor, så mycket växelpengar fanns inte i kassan :D

Aha, det var inte så avancerat när jag jobbade i affär. Det är ju typ 100 år sedan :D
 
Jag jobbar i butik och vi kan göra returer på kort även om kunden betalat kontant. Men dels är det ju nästan ingen som vill ha kontanter, nästan ingen som betalar kontant heller och så är det inga bankrånssummor heller. ;)
 
OT men är det fler som får upp reklam för låneföretag i den här tråden? Jag brukar annars mest få upp reklam på sånt jag googlat...
 
All pengatvätt innebär ju att man förlorar pengar (i större eller mindre omfattning), det är ju betalningen för tjänsten.
Det är därför man ska vara "man in the middle", det kan ganska snabbt bli väldigt lönsamt om man har ett startkapital så man kan "hålla" heta pengar ett tag tills dom kallnat lite lagom.
 
Jag tycker originalet med Björn Gustafsson som studierektorn var mycket bättre.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 005
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp