Old mac´s funktionsskor, el likn...

N

Nitra

Hej.
Är det nån som har någon erfarenhet av dessa eller liknande?
Är det lika bra (bättre?) att rida med såna som med vanliga skor?
Tittade i Hööks katalogen och blev fundersam...
Där står att hästen skulle tycka att det är bekvämare med dom... är det sant???
Kan man på en skodd häst bara typ ta av dom vanliga och sätta på sånadära old mac´s?
Då givetvis bara när man rider, eftersom man max ska ha dem på i 24 h i sträck...

Blev intresserad eftersom jag ev. ska ta hem en häst (ponny) på prov där ägaren inte alltid har haft hästen skodd (är skodd fram, & har bra hov kvalité).
Kan man låta hästen gå oskodd och bara ha såna skor när man rider på hårt underlag?

Blir glad för andras tankar och reflektioner...

<Alla har en skruv lös - de som inte tror det har två>
 
Jag tycker Old Mac'sen är bra.

Om jag var du skulle jag ta hem hästen, rida den som vanligt och kolla om den överhuvudtaget är ömfotad.

Du kanske inte ens behöver några "tofflor" på hästen och då är det onödigt att ha köpt dem för så dyra pengar.

På min häst behöver jag bara "tofflor" om jag ska ut och trava eller galoppera på grusvägar, annars klarar han sig utan.

mvh Jessica
 
Jag har inte så mycket riderfarenhet av Old Mac's - har ridit i dem i alla gångarter utan problem, men inte så mycket, och inte tuffare ridning.

Däremot har jag använt dem en hel del vid hagvistelse, och min häst går långa dagar i hagen med dem utan problem. De är lätta att sätta på och ta av, och sitter kvar utan att man måste spänna åt dem hårt, och jag har inte sett något skav. De är rätt klumpiga tyvärr, har dock inte haft tillfälle att analysera närmare om och hur det påverkar steget.
 
Tack för svaren!
Om vi köper honom är det alltså bara att plocka av skorna då?
Ska nog snacka med hovslagaren först å se vad han säger...
Tack än en gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 121
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 221
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp