Bukefalos 28 år!

Olika stigbyglar posetivt/negativt

Aquakatt

Trådstartare
Hejsan!

Tänkte starta en tråd där man kan diskutera olika stigbyglar och få råd. :D Skriv och berätta vilka du tycker är bäst / mindre bra, vad använder du? I vilken "gren" (hopp, dressyr, distans m.m)?

Hur är tex:
Gummibands sitgbyglar
Sprenger BB
"vanliga"
Kwick-out
Lättvikts stigbyglar

..Ur säkerhets synpungt, utseende, komfort?

Jag har tillexempel hört att lättviktstigbyglar är ganska säkra pga vikten, men kan detta verkligen stämma? Varför isf?

Många gillar Sprenger BB, men kan ju inte "lösa ut" på något sätt, hur skulle det då bli om man vid ett ev fall där man trär foten genom stigbygeln?

Hoppas att någon vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper!:banana:

Mvh Sofia
 
Sv: Olika stigbyglar posetivt/negativt

För mig är sprenger BB "the one and only" eftersom jag har haft så ont i knäna när jag ridit med andra stigbyglar och ALDRIG fått det när jag ridit med BB. Jag får mer stabil skänkel och allt känns mycket "mjukare" och väldigt bra grepp så man tappar dom typ aldrig.

Jag använder dom till all ridning, dvs både hopp, dressyr och uteridning.

Jag vet inte hur det är med säkerhetsrisken, men dom marknadsförs ju som "säkerhetsstigbyglar" och dom flexar ju ganska mycket så man borde inte fastna. Jag har ramlat av några gånger med mina och aldrig fastnat.
 
Sv: Olika stigbyglar posetivt/negativt

Hur är tex:
Gummibands sitgbyglar
Sprenger BB
"vanliga"
Kwick-out
Lättvikts stigbyglar

..Ur säkerhets synpungt, utseende, komfort?

Gummibandsstigbyglar tycker jag är bland det absolut fulaste som finns och har bara ridit med det när jag red på ridskola. Det är ju bra att tänka på säkerheten men jag tycker att de är lite jobbiga eftersom gummisnodden (på vissa modeller i alla fall) lätt försvinner när stigbyglarna "löser ut".

"Vanliga" rider jag nästan alltid med, hade alltid säkerhetsstigbyglar förut men har blivit slappare med det där ju bättre jag har lärt känna mina hästar:angel: Jag tävlar i dressyr och har vanliga, väldigt tunna och nätta, för att jag tycker att det är snyggast på tävling. Har de på träningarna också för att jag blir så himla nervös på tävling om jag byter typ stigbyglar för då tror jag att jag kommer tappa dem hela tiden:p

Har ett par Kwick-out också och gillar dem verkligen för att de är säkra och ser ut nästan exakt som vanliga stigbyglar. Det negativa med dem är att de gnisslar en del och att fotplattan snabbt blir förstörd och inte säljs på så många ställen samt krånglig att byta. Tycker som sagt att de är jättebra och har dem oftast om/när jag hoppar eller rider ut. MEN! Man bör har skor eller stövlar utan snörning då jag själv och flera andra jag pratat med har fastnat i snörning vid avfallning när bygeln ha öppnat sig. Jag blev släpad efter och hästen fick panik och jag har sen dess inte ridit i dem med snörade stövlar.
 
Sv: Olika stigbyglar posetivt/negativt

Sprenger Bow Balance är absolut bäst.
Har dem alltid och skulle inte byta ut dem mot några andra.
Eftersom de flexar så mycket är risken för att fastna om man åker av minimal.
 
Sv: Olika stigbyglar posetivt/negativt

Jag har Sprenger BB, pallar inte att rida med andra stigbyglar för mina benhinnors skull. Så jag har dem till hopp, dressyr och distans. Har åkt av en gång med dem, och då fastnade jag inte i alla fall.

Har i många år haft sådana med gummisnodd. De gånger jag åkt av så har jag i alla fall inte fastnat, men det är ju inte alltid snodden behövt lösa ut.

"Vanliga" stigbyglar är hemska för mina ben, så det har väl färgat min syn på dem också, tycker inte de är super snygga heller.

Finns en typ av stigbygel, tänk de med gummisnodd med utan gummisnodden. De är alltså helt öppna på ena sidan. Men de ska vara så. De är ganska snygga, och säkert säkra också. Men jag tänker inte ens ge dem ett försök med tanke på risken att det gör ont i benen igen.

Nu har det ju kommit några nya stigbyglar med någon gummiutsida (om jag förstått det rätt). De finns i all världens färeger, men jag vet inte så mycket om dem.

Plast stigbyglar verkar ju smidiga med tanke på deras vikt, men jag har ingen erfarenhet av dem heller, tyvär.
 

Liknande trådar

Utrustning Har tråkiga vanliga stigbyglar och såna m gummiband på sidorna till alla mina sadlar, och tänkte försöka byta ut dem. Vill nog ha...
2
Svar
21
· Visningar
1 488
Senast: bambi82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp