Bukefalos 28 år!

Olika stor pupiller?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

kopparberg

Trådstartare
På en kisse som inte haft det förut.
Ngn som vet vad det kan bero på?
Katten är inte synbart sjuk, beter sig, äter osv som vanligt.

Bör ägaren kontakta veterinär?
Ngn som varit med om samma sak?
 
Olika stora pupiller kan ju komma från hjärnskakning, eller andra hjärnskador. Jag skulle definitivt ha ringt vet!
 
Då är jag lite inne på samma sak!
Katten i fråga bor i en familj med en katt till, och den andra katten brukar slåss då och då med denna.
Och nu hade de visst slagits REJÄLT!

Och jag hade funderingar på att det blivit ngt i och med det slagsmålet, typ en nerv i kläm eller ngt!

Tack för ditt svar!
Ska prata med min kompis och säga att hon tar kontakt med veterinären.

Det är så svårt med dessa katter! De VISAR ju inte om de har ont! :(
 
Håller med! Olika stora pupiller kan tyda på tex en blödning i hjärnan. Fast om han mår bra för övrigt är det kanske inte så troligt men jag skulle iaf kolla upp det!
 
Sv: Olika stor pupiller?!

Hej!
Min katt fick panik när jag var ute med henne i koppel en gång. Hon sprang in i huset och jag fick kuta efter med flexikopplet. I rummet fick hon panik och slängde sig kord och tvärs för att få av sig selen. Jag kunde inte få av henne den då hon slängde sig fram och tillbaka och hade jätte stor panik. Tillsist fick hon av sig denna och löpte amok inne i rummet. Klättrade på väggen. Hoppade in i dörren. Usch! Det var hemskt att se :(. Efter denna händelse fick hon jätte stor skillnad på sina pupiller, det såg fruktansvärt ut. Ena var jätte stor och andra syntes knappt. Jag ringde veterinär direkt! Det måste man göra. De sa att det kunde bero på en hjärnskakning eller hjärnskada och det var jätte viktigt att hålla koll på hur hon betedde sig. Om hon lutade huvudet mycket åt sidan, om hon inte gick normalt eller var yr, om hon betedde sig minsta lilla konstigt och om pupillerna fortsatte se ut så skulle jag åka in omedelbart. Mot kvällen var hennes pupiller normala igen men hon var väldigt omtumlad efter vad som hänt. Det var heller inte hemma det hände så hon ville mest bara ligga i sin kattkorg jag hade med och det var ju fullt förståeligt. Dagen efter när vi åkte hem var hon som vanligt, lite rädd för husse o matte bara för vi var inblandade i situationen. Hon förstod nog inte alls vad som hände ju... Jag har pratat med veterinären nu några dagar efter med och man ska väldigt observant och kolla så de beter sig som vanligt när något sådant inträffat. Jag tycker hon är som vanligt, men håller fortfarande koll, man blir ju så orolig när sådant händer.

Ring veterinär och ha katten under noga uppsikt.

Mvh
Pernilla
 
Sv: Olika stor pupiller?!

Jag kan lägga till att hon gick mot kvällen också normalt och lutade inte alls på huvudet eller såg illamående ut, därför vi drog slutsatsen att vänta med att åka in för hon verkade må relativt bra efter omständigheterna, bara rädd över det som hänt.
 
Sv: Olika stor pupiller?!

På en kisse som inte haft det förut.
Ngn som vet vad det kan bero på?
Katten är inte synbart sjuk, beter sig, äter osv som vanligt.

Bör ägaren kontakta veterinär?
Ngn som varit med om samma sak?

Tecken på hjärnskada! Kanske medfödd, kanske förvärvad.
Hoppas det går bra för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 336
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
916
Senast: Hazel
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Murray
·
R
Katthälsa Det senaste året har jag behövt uppsöka veterinär lite för ofta pga av kroniskt sjuk katt….. De stora djursjukhusen verkar ha satt i...
2
Svar
25
· Visningar
2 498
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp