Bukefalos 28 år!

Olika styrka i benen.

lady_vip

Trådstartare
Jag märker nu tydligt när jag rider min unghäst att jag är mycket svagare i vänsterbenet än i högerbenet och självklart blir det ett bekymmer.

Jag tänker på detta hela tiden när jag rider och försöker vara konsekvent mot mig själv, vilket är svårt.
Min äldre häst och jag har nog ett annat system då hennes förra ägare hade ett handikapp i just vänsterbenet. Så antingen är det hon som har gjort att jag slappnar omedvetet av i vänster (och har gjort i 2,5 år :eek: ), eller så är det en gammal fotbollsskada som gjort att jag kompenserar detta med andra hjälper.

Är det någon som har samma bekymmer, hur gör ni? Hur kan man bygga upp detta?

Jag är medveten om att alla oliksidade och att vänster kanske "bör" vara något svagare då jag är högerhänt, men detta är på tok för mycket.
Just min unghäst är inriden (av annan ryttare) med mycket vikt och säteshjälper, så det blir heltokigt med mitt svaga vänsterben.

//E
 
Sv: Olika styrka i benen.

Jag har lite samma problem.. Har en gammal knäskada (hö) som jag har opererat i flera omgångar. Detta har gjort att jag gått och belastat vänsterbenet mkt mer och nu blivit sned i mitt bäcken. Vänsterbenet är också en bra bit kortare än hö har jag märkt..
Jag har en 4-åring som har haft patellaupphakning på väbak så hon är svagare i det benet. Dels detta och att jag möjligtvis belastar henne ojämt har gjort att hon blivit spänd i ryggen.
Eftersom hästen är så ung och jag inte vill ha framtida bekymmer har jag bestämt att ta tag i detta ordentligt redan nu. Har haft ET ute som känt igenom hästen, ska gå till en kiropraktor själv och se om det finns något hopp för mej:crazy: Ska också åka till sadelmakaren och se så att sadlarna fortfarande ligger bra och ev stoppa om dem om jag suttit dem snett.. Ev åker jag också och kollar hästen på klinik.
Mitt råd till dig är att gå till en kiropraktor el liknande för att se så att allt ser bra ut. Det kan ju vara så att du sitter aningens snett och att det är därför hästen inte tar vä skänkel på samma sätt..Är allt ok är det bara att träna upp det svagare benet. Balansplatta mm, fick många bra övningar av min sjukgymnast ;)
 
Sv: Olika styrka i benen.

väcker en gammal tråd:)
jag har precis kommit hem från träningen som gått helt åt skogen i dag:( vi (tränaren och jag) kom fram till att mina problem i ridningen är till stordel att jag är mycket svagare i vänster sida både ben och arm. Detta gör att jag har problem med ytterhjälperna i högervarv. skulle vilja veta om någon har fler träningstips för att jag som ryttare ska bli mer liksidig? vill ju inte att min häst ska bli lika skev som jag då han egentligen är helt jämn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp