Bukefalos 28 år!

Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

C_L

Ska vi reda ut lite begrepp?

Vilka ÄR de olika systemen, vad är likheterna dem emellan och vad är det som skiljer dom åt?

Nu menar jag att vi ska kunna skapa en utbildande tråd för oss alla, så om vi tycker personliga åsikter eller baserar uttalanden på fakta. (Källhänvisningar och markerat om det är fakta uppskattas)

Detta gör att det belyses från två olika vis därför är det viktigt att poängtera om det är en privat åsikt.

Bilder och filmer och konkreta diskussioner.

Vilka system har vuxit ut ur andra system och vad är det vi har på marknaden att välja på egentligen?

Jag menar nu Internationellt och inte bara i Sverige.

Ser fram emot en konstruktiv, Lärorik Tråd.

:bow:
 
Sv: Olika System

Ett exempel på hur det skulle kunna se ut, på ett ungefär.

Kom gärna med bättre upplägg! Detta är bara en grundidé :)

Klassisk Dressyr

Grundare:

Härrör ifrån:

Grundfilosofi:

Akademisk Ridkonst

Grundare:

Härrör ifrån:

Grundfilosofi:

Centrerad Ridning

Grundare:

Härrör ifrån:

Grundfilosofi:
 
Sv: Olika System

Jamen ok, det här lyckas jag göra något av mitt i allt annat!

Klassisk Dressyr

Enligt
Julio Borba - som för övrigt är rätt ointresserad av dessa inriktingsdiskussioner. Det finns dressyr (punkt).

Härrör ifrån:
EPAE (Escola Portuguesa de Arte Equestre)
Den portugisiska dressyrtraditionen, bl.a. Marialva (*hoho* Svea!).
Har inte läst något av Marialva själv dock.

Grundfilosofi:
"Lightness through energy."
"Ask for a lot, satisfy with a little"
 
Sv: Olika System

Gärna att Mästarna kommer in här också, vilka gjorde/gör/Tillhör/Tillhörde vad, Hade/Har Alla mästare sitt eget system o vad kallas dom i så fall (Systemen)

Och om Mästaren ej har ett eget system under vilket faller dom då.

Kan man kalla det "Utövare" ? Blir inte det fel?

Fyll på med allt vad ni vill kan och har nu, jag ser fram emot att lära mig massor :bow:

Lägg gärna till rubriker och underrubriker!!
 
Sv: Olika System

Ja det kan bli en lärorik tråd.

Jag hinner inte skriva så mycket men lägger först in en länk där man kan se en översikt över när i tid de olika mästarna levde i förhållande till varandra:idea:. Texterna i länkarna är väl lite si och så, kan jag tycka, men lite kort info ger det ju.


http://www.anjaberan.de/english/classical-equestrianism/

Får återkomma senare, tror jag, med mera.

För den som vill läsa vad Gueriniere skrev:

http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

Ett boktips:

http://www.amazon.co.uk/Pathfinder-Dressage-Penny-Hillsdon/dp/0851317456

"This book is an excellent overview of the art of dressage. From the Greeks and Oliveria to Ferdi Ehilberg and Lucy Thompson. Modern and historical perspectives are included, including Jane Bredin and Sylvia Loch, along with some comparrison of the French/Portugese and German/Austro - Hungarian schools.
It puts modern competitve dressage into perspective and tries to compare different perspecives and training methods. The author encourages you to think around the methods for yourself, providing a very useful and thought provoking overview for anyone interested in the study of dressage."

Läs också "Product Description" en bit ner på sidan.
 
Sv: Olika System

Klipper in dokument ang utbildningsskala Klippt ur ett fördjupningsarbete på Hippologutbildningen. Är det någon som har AR's skala? Hade varit intressant att jämföra


Utbildningsskala

Första steget på skalan är takt där stor vikt läggs vid
regelbundenhet i hästens steg och en korrekt fotförflyttning för gångarten. Hästen ska arbeta genom ryggen och takten ska vara densamma oavsett tempo.

Nästa steg på skalan är lösgjordhet. En lösgjord häst är fysiskt och psykiskt avspänd och arbetar genom hela kroppen.

Tredje steget är kontakt vilket kännetecknas av att hästen mjukt bjuder fram till det stöd som ryttaren erbjuder och därmed accepterar bettets inverkan. Det är viktigt att komma ihåg att varje nytt steg på skalan förutsätter att de tidigare stegen fungerar (Specht, 2003).

Utbildningsskalans fjärde steg är schvung. Specht (2003) definierar schvung som en överföring av bakbenens energiska påskjut till hästens hela framåtgående rörelse utan förlust av energi. Schvung krävs i såväl samlade som ökade gångarter.

Nästa steg är rakriktning. En rakriktad häst bär lika mycket vikt på båda bakbenen genom att ryttaren förmår den att spåra
på såväl raka som böjda spår. Med spåra menas att bakbenen följer i frambenens spår. Rakriktning är tillsammans med tidigare nämnda steg på skalan förutsättningen för att kunna uppnå skalan sista steg;

samling. Med samling menas att hästens tyngdpunkt förflyttas bakåt
genom ökad böjning av bakbenens övre leder. Steglängden kortas utan att energin går förlorad. Hästen ger intryck av att röra sig i uppförsbacke (Specht, 2003). Samlingsgraden stegras för varje nivå av klasser. ”När hästen med bibehållen rytm, med lätthet och utan att förlora någon balans i de moment programmet föreskriver, är samlingsgraden för klassen
tillräcklig” (Svenska Ridsportförbundet, 2008).
 
Sv: Olika System

Klipper in dokument ang utbildningsskala Klippt ur ett fördjupningsarbete på Hippologutbildningen. Är det någon som har AR's skala? Hade varit intressant att jämföra


Utbildningsskala

Första steget på skalan är takt där stor vikt läggs vid
regelbundenhet i hästens steg och en korrekt fotförflyttning för gångarten. Hästen ska arbeta genom ryggen och takten ska vara densamma oavsett tempo.

Nästa steg på skalan är lösgjordhet. En lösgjord häst är fysiskt och psykiskt avspänd och arbetar genom hela kroppen.

Tredje steget är kontakt vilket kännetecknas av att hästen mjukt bjuder fram till det stöd som ryttaren erbjuder och därmed accepterar bettets inverkan. Det är viktigt att komma ihåg att varje nytt steg på skalan förutsätter att de tidigare stegen fungerar (Specht, 2003).

Utbildningsskalans fjärde steg är schvung. Specht (2003) definierar schvung som en överföring av bakbenens energiska påskjut till hästens hela framåtgående rörelse utan förlust av energi. Schvung krävs i såväl samlade som ökade gångarter.

Nästa steg är rakriktning. En rakriktad häst bär lika mycket vikt på båda bakbenen genom att ryttaren förmår den att spåra
på såväl raka som böjda spår. Med spåra menas att bakbenen följer i frambenens spår. Rakriktning är tillsammans med tidigare nämnda steg på skalan förutsättningen för att kunna uppnå skalan sista steg;

samling. Med samling menas att hästens tyngdpunkt förflyttas bakåt
genom ökad böjning av bakbenens övre leder. Steglängden kortas utan att energin går förlorad. Hästen ger intryck av att röra sig i uppförsbacke (Specht, 2003). Samlingsgraden stegras för varje nivå av klasser. ”När hästen med bibehållen rytm, med lätthet och utan att förlora någon balans i de moment programmet föreskriver, är samlingsgraden för klassen
tillräcklig” (Svenska Ridsportförbundet, 2008).

Jadå i ett par snygga varianter också:D

En av dom:

utbildningstrappan.jpg


KL
Jag hade tänkt skriva om Gustav Steinbrecht som jag råkade lära mer om och som är kanske den främsta skaparen av den moderna tyska skolan, och dessutom hänvisas till som förebild av både Bent Branderup och Sjef Janssen.:angel:

Men har inte hunnit, får återkomma.

Det är faktiskt en väldigt bra tråd för att jag tror inte alla inser hur fantastiskt välgrundad den klassiska utbildninsskalan är, och hur redan för flera hundra år sen kunde de la G och senare bla Steinbrecht på 1800-talet, beksriva så väl inte bara hur hästen arbetar (utb skalan) utan även så otroligt mycket om ryttarens inverkan och riding som man kan läsa och lära av direkt även idag!

Får ta tag i att lägga in exempel senare.:idea:
 
Sv: Olika System

Klassisk Dressyr

Den tyska traditionen som ligger till grund för tävlingsdressyren

Grundare:
Gustav Steinbrecht (och även Ludwig Seeger)

Härrör ifrån:
De la Guerniere, samt Ludwig Seeger som lärde upp S och som även han anses stå bakom den tyska traditionen

Grundfilosofi:

Både Seeger och Steinbrecht ansåg att bla Baucher gjort cirkus av den franska traditionen, och tog avstånd från mycket i den samtida franska skolan. Däremot var deras grundfilosofi från fransmannen Guerniere. Tyskland hade före Seeger och Steinbrecht inte någon egentlig egen tradition som jag har förstått det. Det tyska bygger alltså mycket på det ursprungliga franska men den franska efter bla Baucher är en helt annan, tror jag man grovt kan säga.

Han var veterinärutbildad i grunden och skriver om hästens arbete utifrån bla det. Ansåg att det showiga och spektakulära aldrig fick vara på bekostnad av de grundläggande kvalitéerna.

Steinbrecht förnyade under sin tid dressyren bla genom att införa det som man kallar den lodräta sitsen till skillnad från den närmast stolsitsliknande sitsen man hade i de äldre sadlarna. Han talade om att använda sporren på ett nytt sätt, så som vi idag anser självklart dvs enbart som förstärkning inte trycka med hela tiden. Bland mycket annat.

Skrivit det klassiska verket Das Gymnasium des pferdes.

Finns mycket att läsa om man söker på nätet.

As the first main principle of the art I urge every rider to "ride your horse forward and set it straight!"


Delvis KL

Ang skillnader även i nutid jämfört med det franska systemet hittade jag bla detta. (På den länken kan man också hitta andra intressanta artiklar:idea:)

http://equisearch.com/horses_riding_training/english/dressage/dressage_basics_021409/index.aspx
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

jag köper nog inte din defintion av Klassisk Dressyr, möjligen att den ligger till grund för tävlingddressyren, men det är rätt få tävlingsryttare som behärskar klassisk Dressyr.

De har helt enkelt inte den ryttarskolning som krävs för att behärska den
 
Sv: Olika System

Vad är det du inte köper?? Jag har inte definierat något alls. Och var har jag skrivit om tävlingryttarna alls??

Det är rätt vedertaget att han ligger bakom den tyska dressyrskolan med bla den klassiska utbildningsskalan. Knappast nåt man kan"tycka" om då får du nog läsa på...Som ligger till grund för det som bedöms inom tävlingsdressyren.
Vad är det du inte köper av det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

att S ligger bakom den tyska dressyrskolan ja - men inte att den är synonymt med tävlingsDressyren

Vore den det skulle Balkenhol och Heuschman sitta hemma och gäspa istället.
För att inte säga Carde ;) :D :o

Om du formulerar det; ligger till grund för riktlinjerna för Dressyr och TR, så ska jag vara tyst

Promise
 
Senast ändrad:
Sv: Olika System

att S ligger bakom den tyska dressyrskolan ja - men inte att den är synonymt med tävlingsDressyren

Vore den det skulle Balkenhol och Heuschman sitta hemma och gäspa istället.
För att inte säga Carde ;) :D :o

Om du formulerar det; ligger till grund för riktlinjerna för Dressyr och TR, så ska jag vara tyst

Promise

Nja, hade domarna dömt enligt grundtanken, och som det egentligen är skrivet, i riktlinjerna för Dressyr och TR, så hade tävlingsdressyren sett annorlunda ut, sägs det ;)
 
Sv: Olika System

För sent att ändra sorry, ja kanske hade det låtit bättre det köper jag, MEN i princip är det jag skrev rätt eftersom han till stor del inledde utvecklinge mot den moderna dressyren som blev tävlingsdressyr och ( jag skrev ligger till grund ) Du har väl inte något emot grunden som tävlingsdressyren bygger på:confused: dvs just riktlinjer och TR_s bedömningspunker?. Men ok kanske lite mera utvecklat så hade du inte behövt gå igång OCh vad gör man inte för att få tyst på dej:rofl:

Det gick lite fort, tro det eller ej men jag stressar med en massa annat bla rida mellan bukevisiterna:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

Nja, hade domarna dömt enligt grundtanken, och som det egentligen är skrivet, i riktlinjerna för Dressyr och TR, så hade tävlingsdressyren sett annorlunda ut, sägs det ;)

ja - det var det jag menade :laugh:

Och sedan tyskarna tummar också på den framåt tänkande halsen - vilket är vad Steinbrechst "forward" betyder - i alla fall enligt Kottas - och han kanske har lite koll på Klassiskt :p
 
Sv: Olika System

Just!

Så har jag också förstått det. "Forward" ska inte tolkas som "fart framåt", utan mer bara riktning, hästens nacke ska sträva/tänka framåt.

Framåt misstolkas ofta verkar det som. Det ska vara så mycket fart innan ekipaget egentligen är redo, och hästen hamnar på bogarna.

/S
 
Sv: Olika System

Jag tror att jag läste i någon AR-bok att tänka hästens panna framåt :idea:
Måste kolla upp detta men kunde inte låta bli att kommentera ;)
 
Sv: Olika System

Just!

Så har jag också förstått det. "Forward" ska inte tolkas som "fart framåt", utan mer bara riktning, hästens nacke ska sträva/tänka framåt.

Framåt misstolkas ofta verkar det som. Det ska vara så mycket fart innan ekipaget egentligen är redo, och hästen hamnar på bogarna.

/S

så här förklarar han det själv:idea:

When I say riding forward I do not mean driving the horse forward in the fastest and most extended gaits, but rather for the rider to take care to maintain an active thrust of the hindquarters in all exercises such that, not only in the movements in place, but even when moving backwards, the forward motion, namely the desire to move the load forward, remains in effect. The horse must therefore be enabled, through practice, to restrain its thrust to the utmost by increasing the load, but thrust should never be completely suppressed by overdoing it!

Tror mycket av detta överdrivna "framåt" som många tränare slentiranmässigt säger, beror på missupppfattningar men jag menar självklart inte att man inte ska rida framåt, bara att bakdelen ska ha en chans att hänga med på varje häst:idea:
 
Sv: Olika System

KL

I en artikel i Hästmagazinet maj nr (5) fanns en artikel där man jämförde portugisisk hästträning/dressyr med tysk och det gjordes ett försök att formulera en "portugisisk utbildningsskala" - jag tror det var av João Lynce. Det formulerades som en trekant med följande nivåer (basen först):

Lugn - Framåtbjudning - Rundhet - Rytm - Samling

Tyvärr har jag inte tidningen hemma - men det kanske någon annan har?
 
Sv: Olika System

Intressant, finns det skrivet nånstans hur man tänker runt det? Vad tänker man under varje punkt? Har du den tidningen?

(I sitstråden la jag in filmer på bla portugisisk ridning. Man kan verkligen se att många inriktningar inte alls prioriterar takten först)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp