Bukefalos 28 år!

Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

fast om folk uppenbart är stressade så brukar jag backa
fast det är ju olika hur man tolkar signaler

På ett internetforum är det lite knepigt att börja tolka människor för mycket, då ställer man sig över dom och anser sig veta bättre, och har slutat diskutera med dem. Nej det gör jag inte. Oavsett vad jag skulle "tolka".

Jag tycker det är respekt att svara på vad folk skriver, inte tolka dom. Men vi ser nog olika på vad respekt för andra är där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

Ok så indirekt så svarade du på min fråga

du och fio har kommit lika långt - fast med olika stilar enligt dig?

Förstår jag dig rätt då?

Nej. Jag skrev att fio har kommit långt, och att jag själv kommit långt inom den akademiska ridkonsten. Inte att jag kommit lika långt.
 
Sv: Olika System

Du talar om tävlingsridning trots att flera har sagt att det inte handlar om specifikt tävling? Menar du då den ridning som grundar sej på den klassiska utbildningsskalan? (för den gäller ju inte bara dressyr utan i används i utbildning av hästar öht) För i så fall är vi ju alldeles överens:idea:

Det ÄR inte samma mål, inte samma grund och inte samma krav, varken i utbildningen eller i enskilda rörelser. Det är något helt annat, ett annat system från grunden och vidare? Då är vi överens, och då kan man i så fall diskutera, om man vill, hur man ser på skillnaderna:laugh:

Ja, jag skrev tävlingsridning eftersom det ju är det fio sysslar med. Och jag menade tävlingsridning.

Nej, det är inte samma mål. Men grunden i AR är oerhört viktig och kraven är lika stora. En öppna, exempelvis, beskriver Bent exakt som min Strömsholmsutbildade ridlärare på ridskolan gjorde.
Under utbildningen kan det se olika ut, och man är mer förlåtande inom AR.
Citat Bent från Akademisk Ridkonst:
Man måste sätta prioriteringar i utbildningen, både hos ryttaren och hos hästen. En duktig utbildare måste kunna blunda med ett öga för perfektion eleven ännu inte kan leva upp till och tillåta fel. Han måste förbättra felen målmedvetet, ett efter ett. Det går endast om utbildaren har ett koncept och hos var och en kan identifiera vad den just nu kan klara av. Problem som går att lösa har högre prioritet. Ju mer man korrigerar små problem desto mer sannolikt är det att de större löser sig av sig själva, så att kraven kan höjas.
 
Sv: Olika System

Nej det är för att jag inte håller på med AR-inte med i församlingen- o kan då inget om dressyr alls.

Jag har varit uppriktigt nyfiken o frågat när ihopkopplingen ska ske- dvs rakriktningen, men de har själva inte vetat.

Du kan väl massor om dressyr!

Rakriktingen kommer när man behärskar de fyra bakbenen (vänster bak som inre, vänster bak som yttre, höger bak som inre, höger bak som yttre) och kan föra hästens bogar mellan tyglarna.
 
Sv: Olika System

Fast det du citerar, är ju bara ord

och det låter bra

men jag anser på fullt allvar att om eleven inte kan prestera en okey öppna - då har den inte den grund som krävs - ergo så får man jobba på grunden och inte på öppnan

Jag tycker att det låter som en bortförklaring, mina elever kan inte cykla, men jag skall lära dem så småningom.

jag har så svårt för det där - för jag ser vad felet är, och undrar varför tar man inte upp det till diskussion och hjälper eleven idag och inte sen

och det gäller givetvis inte enbart AR
 
Sv: Olika System

Ja, jag skrev tävlingsridning eftersom det ju är det fio sysslar med. Och jag menade tävlingsridning.

Alltså nu hoppar jag bara in medan jag slänger i mej lunch och kanske skriver något oöverlagt, men skriver det jag tänker just utifrån det här inlägget:laugh:

Tror dels att det här med tävling ställer till en del problem i onödan på forumet. JAG gissar nämligen att fio oavsett om hon tävlar eller inte skulle ha samma mål när det gäller de mål vi diskuterar här.

"Tävling" är ju egentligen bara en slags test av att man uppnått vissa kvalitéer på olika nivåer, och dessa är ju utifrån utbildningsskalan, en tävling i sej är några minuter lång men man rider ju i stort sett dagligen och vad gör man då?

Försök att tänka bort just tävlingsdelen i såna här diskussioner, det handlar mera om grundsystem för utbildning och träning för att nå kvalitetsmål i ridningen.

Ang citatet från Bent

(tog inte med det för att det blir för långa inlägg ihop med mina egna:o) så:
- nja, det låter klokt, men jag håller eg inte med om att man ska se igenom fingrarna med sämre kvalitet, (eller jo, så BLIR det ju förstås, på ett sätt -alla barn i början)

MEN jag tycker nog att en pedagogisk tränare då kanske ska göra mera som Kyra beskriver, att börja med delar som leder fram till det rätta resultatet, inte gå via accepterande av sämre kvalitet. (fast det gör många tränare som inte är AR också, det vet jag!!:()

Jag menar så här, vad ser man mellan fingrarna med? Och vad tycker man behövs för att vara nöjd till att börja med?

Om man har grunden med taktmäsighet, (även i skritt), att hästen är någotsånär lösgjord, och söker kontakt, då bör en öppna kunna ridas med grundkvalitet, men i en endast svag böjning. Förstår du hur jag menar?

Jag tänker tex på unghästen (då 4 år) där vi började med mkt svag öppna några steg bara, men där det samtidigt inte fick innebära minskad taktmässighet eller att tappa i kontakten, att ha hela kroppen med, utan det var kraven för stora, och måste minskas.

Nu spånar jag friskt i all hast och hoppas det är ok:

Men kanske är det här det skiljer? Att man om man tar utbildningsskalan på allvar har höga krav på ryttaren, innan man kan gå vidare, men att man måste anpassa till hästen. Hästen ska inte behöva acceptera fel i väntan på rätt utan då får man minska kraven och få rätt men utifrån dess förutsättningar.
Om ryttaren inte kan leva upp till kraven på ryttaren får man minska där också, och inte rida öppnor alls tex. Man börjar i en annan ände.

Nu spånade jag bara utifrån det citatet. Och jag har ridit massor av fel själv och gör det, vi är bara människor vi ryttare, men förstår du hur jag tänker ang det citatet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika System

Så sant. Och tur är väl det att man faktiskt kan diskutera IRL utan att hårtussar ryker hejvilt. :p

Ja det är skönt. Att diskutera är ju väldigt nyttigt för alla inblandade. Man får nya infallsvinklar vilket utvecklar och fördjupar osv. (om man diskuterar med erfarna och duktiga människor i alla fall) Det är så klart mycket svårare att föra bra diskussioner i ett forum, men det finns ju faktiskt trådar som vittnar om att det går bra när alla respekterar varandra och man håller en god samtalston. (som inte fördömer, hånar och trycker ner) Det är för övrigt bra att det finns en "ignoreralista".
 
Sv: Olika System

Jag orkar inte delta i detta, men jag tycker nog att utbildningskalan inte är en stil utan ett försök att beskriva hur hästen tränas på ett ergonomiskt och hållbart sätt
Utbildningsskalan beskriver ju inte hur du tränar takt, balans osv. Den beskriver ju vad som behövs, men inte hur du kommer dit. Det är ju hur vi tränar för att få det som kan skilja sig åt mellan olika ryttare/tränare/inriktningar.

och visst är det MIN tolkning, men det är den bild jag fått efter att ha upplevt en samstämmighet mellan olika tränare av dignitet
Det är samma för mig. Hade jag inte upplevt samstämminhet med erfarna och erkänt duktiga tränare hade jag fått omvärdera min träning. (ja jag pratar nu om bokstavstränare och fellow inom den helt vanliga dressyren) Sammstämminheten med dem säger mig att jag är på rätt väg. Att diskutera ridning med dem är viktigt för mig.


Där är en stor diskrepans tycker jag -för många här "kan själv" och har alldeles för få källor - men hävdar bestämt att "de har koll"
ja den som är av åsikten "kan själv" kommer troligtvis inte så mycket längre. Det är ett bra sätt att förhindra sin egen utveckling. Det är en inställning som man vanligtvis hittar hos unga ryttare som inte har hållit på så länge. Förhoppningsvis upptäcker de med tiden att de inte alls kan allt själva, men insikten måste komma först. alla har sin egen utvecklingsväg. Den kan inte forceras fram.
 
Sv: Olika System

Ja det är skönt. Att diskutera är ju väldigt nyttigt för alla inblandade. Man får nya infallsvinklar vilket utvecklar och fördjupar osv. (om man diskuterar med erfarna och duktiga människor i alla fall) Det är så klart mycket svårare att föra bra diskussioner i ett forum, men det finns ju faktiskt trådar som vittnar om att det går bra när alla respekterar varandra och man håller en god samtalston. (som inte fördömer, hånar och trycker ner) Det är för övrigt bra att det finns en "ignoreralista".

Men allvarligt. Ar är ju relativt nytt o har inte hostat upp så många som blivit riktigt duktiga.

Det blir lite som med ridskoleelever som är ihop o inte har hela bilden framför sig.
PK är ännu nyare o där finns inget toppskikt alls som kan dela med sig erfarenheter. De positiva OCH negativa bitarna. För de finns helt garanterat.

Är det kritikerna som rätt o slätt sen bara byter metod? Tar med sig russinen.

Om systemet i sig skulle vara så mkt bättre- tror du då inte att toppryttarna skulle byta till det?

Kyra skulle döpa sin stil till BD- bästa dressyrmetoden:angel:

Skulle sälja bra. Folk vill gärna skippa ABC
 
Sv: Olika System

Jo jag tycker att han lurar i folk att systemen är lika i slutändan, men det går inte att rida t.ex dessa "skolor" o få ett högre betyg om man nu tävlar vilket Bigganl hävdar att en del gör.
Det är bara ett konstaterande. Jag träffar tävlande ryttare som tränar för AR instruktör. De lyckas bra på tävlingsbanorna. De har ändrat sitt sätt att träna för att de tycker det fungerar bättre helt enkelt. Även westerntävlande ryttare träffar jag som tycker det går bättre när de även tränar för ARtränare. Man tränar på det sätt som fungerar bäst. Vad är konstigt med det? Jag tränade dressyr för en hopptränare en tid. Det fungerade också jättebra för det var en bra tränare.

Så nog tror jag att en del ser Bents system som ett försök till genväg- lättare sätt o sen förhoppningsvis förstår att så inte är fallet.
Alla ryttare med erfarenhet vet att det inte finns några genvägar. De som inte upptäckt det kommer att göra det.
Återigen tror jag att det är bra för raser som inte är gjorda för tävlingsdressyr. De har svårt med takt, balans mm

Inte för att de får hjälp med det, men de får lära sig att gå lugnt o fint. Kan vara nog så bra.
Va? Om de inte får hjälp med takt balans mmm så finns det ju ingen vits med det.:confused:
 
Sv: Olika System

Men allvarligt. Ar är ju relativt nytt o har inte hostat upp så många som blivit riktigt duktiga.
Jag diskuterar lika ofta med vanliga dressyrtränare (bokstavstränare och fellow) och dressyrdomare. Det ger mig mycket. Sen finns det duktiga ARtränare/ryttare som jag också diskuterar med förstås, men inte enbart.

Är det kritikerna som rätt o slätt sen bara byter metod? Tar med sig russinen.
Vet inte. Så är det kanske för vissa? Jag bytte inte ut allt jag lärt mig innan. Jag behöll det och kompletterade det istället. Det passade och utvecklade mig.
Om systemet i sig skulle vara så mkt bättre- tror du då inte att toppryttarna skulle byta till det?
Jag tror säkert det finns toppryttare som tränar enligt AR, men du ser dem inte eftersom det är väldigt få som tävlar. Där är ju en stor skillnad. AR har inte tävlingsmålet.
 
Sv: Olika System

Om vi nu förutsätter att jag INTE missuppfattat utbildningsskalan - kan vi fortsätta då?

Det jag skrev i inlägget var ett medhåll till diskussionen om mål (att man inte kan ha samma.......). I det sammanhanget frågade jag dig vilka dina mål är med hästeriet. Är det en konstig fråga tycker du?

Mål med hästeriet ? Ja jag vet inte om jag förstår din fråga rätt men jag gör ett försök att svara på den iallafall.

Jag har 2 hästar

Den gamle som är 18 nu som jag haft från när han var 5 har jag utbildat och tävlat upp till svår internationell fälttävlan,vi har även startat World Cup.. Nu har han varit riden av en junior i snart 2 år men nu är han tillbaka hos mig och målet är att ta oss tillbaka till svår klass nästa år.

Den unge har jag haft ett år , han är 6 men hade inte gjort så mkt när han kom till mig så vi har startat lite lätta hoppningar och dressyr och debutant fälttävlan och jag hoppas såklart att han skall bli lika bra..

Jag vill innan jag dör ha ridit svår klass i alla 3 grenarna... för att känna mig som en "riktig" ryttare..dvs jag vill verkligen behärska alla de 3 grenarna på högsta nivå, fältävlan är klart , hoppningen har jag endast startat 135 än så länge men det finns hopp med den unge och dressyren har jag bara hunnit starta St George.. men jag tar dressyren sist när jag blir för feg för att hoppa.
 
Sv: Olika System

Tror dels att det här med tävling ställer till en del problem i onödan på forumet. JAG gissar nämligen att fio oavsett om hon tävlar eller inte skulle ha samma mål när det gäller de mål vi diskuterar här.

"Tävling" är ju egentligen bara en slags test av att man uppnått vissa kvalitéer på olika nivåer, och dessa är ju utifrån utbildningsskalan, en tävling i sej är några minuter lång men man rider ju i stort sett dagligen och vad gör man då?

Försök att tänka bort just tävlingsdelen i såna här diskussioner, det handlar mera om grundsystem för utbildning och träning för att nå kvalitetsmål i ridningen.

Ja dom 2 senaste åren har jag ju knappt tävlat alls.. :D Dressyr tävlar jag ju allra allra minst i.. men jag har ju fortfarande samma mål i ridningen för det dvs grundsystemet och utbildningsskalan , det har ju inget med tävling att göra alls.

Dressyr är väl oxå den enda gren som du kan utbilda en häst till svår klass utan att tävla, det skulle jag kunna göra utan att aldrig överhuvudtaget tävla men då vill jag ha en dressyrhäst.

Men nu tävlar jag ju i grenar där man måste tävla för att nå högre klasser annars är det helt omöjligt att komma dit, och det är ju där som det är absolut roligast att tävla :bump:

För övrigt så förstår jag inte ens vad tråden handlar om längre :rofl:
 
Sv: Olika System

Jag tror säkert det finns toppryttare som tränar enligt AR, men du ser dem inte eftersom det är väldigt få som tävlar. Där är ju en stor skillnad. AR har inte tävlingsmålet.

Vad synd att ingen enda av dom har filmats och lagts ut på nätet så att man kunde få se allt det du skriver om - att det inte är nån skillnad alls i kraven.
 
Sv: Olika System

Utbildningsskalan beskriver ju inte hur du tränar takt, balans osv. Den beskriver ju vad som behövs, men inte hur du kommer dit. Det är ju hur vi tränar för att få det som kan skilja sig åt mellan olika ryttare/tränare/inriktningar.

Du menar att enbart metoderna skiljer,- intressant! Du säger m a o att Bent har utbildningsskalan som sin grund? Har han sagt det eller skrivit det någonstans?

OM det är som du säger kan du inte välja ut en film av Bent eller någon elev där man kan se att den grunden finns och/eller arbetas mot?

Jag tycker att OK om man inte har samma mål som Immer skrev, då har Bent en egen ridstil, ett eget system, det lägger jag mej inte i, det är helt okej. Men nu säger DU att det ändå är samma grund och alltså samma mål:confused: Vilket är det? Är vi nu på ruta ett igen, eller:confused:
 
Sv: Olika System

bigganl;13748941[QUOTE skrev:
Utbildningsskalan beskriver ju inte hur du tränar takt, balans osv. Den beskriver ju vad som behövs, men inte hur du kommer dit. Det är ju hur vi tränar för att få det som kan skilja sig åt mellan olika ryttare/tränare/inriktningar.

Så vilket system använder du dig av för att nå dit , alltså hur gör du för att uppnå det rent konkret.
 
Sv: Olika System

Du menar att enbart metoderna skiljer,- intressant! Du säger m a o att Bent har utbildningsskalan som sin grund? Har han sagt det eller skrivit det någonstans?:

Men allvarligt...HUR...kan du läsa in detta i vad hon skriver....du skapar ju ett missförstånd medvetet som det känns....:confused:

I citatet som du svarar på så skriver hon ju att det är HUR man kommer till takt och balans som SKILJER sig åt mellan OLIKA tränare....och att utbildningsskalan INTE beskriver HUR man kommer dit (till takt och balans alltså)....bara vad som behövs....

Till och med jag som inte ens håller på med (eller nånsin hållit på med tidigare heller) AR och VD förstår vad hon menar...
 
Sv: Olika System

Du menar att enbart metoderna skiljer,- intressant! Du säger m a o att Bent har utbildningsskalan som sin grund? Har han sagt det eller skrivit det någonstans?
Nej nu blandas saker och ting íhop igen. För mig personligen är det så. Jag kan inte tala för andra. Jag vet inte hur mycket AR jag är eller om jag är en kombination av vanlig dressyr och AR. Jag har inte skrotat allt jag lärt mig innan. Det har jag behållit men kompletterat med mera helt enkelt. Grunderna släpper jag aldrig, men inga av de tränare jag ridit för inom AR har heller haft någon annan åsikt.
Om man tex läser det som Immer citerade från BBs ena bok så kan man ju läsa där om takt, balans, lösgjordhet osv precis som i den vanliga utbildningsskalan. Men HUR man tränar detta skiljer sig. Nu har jag aldrig ridit för BB eller varit på någon föreläsning så jag kan inte säga någonting om honom personligen, men tränare som även är hans elever utgår från detta. Man vill självklart ha takt, balans, lösgjordhet osv men hur man når dit kan variera väldigt. Man anpassar träningen efter hästen. Jag kan bara prata om min egen erfarenhet av AR-tränare och det är vad de undervisar. Hur vida det stämmer exakt med vad BB säger kan jag inte uttala mig om.
OM det är som du säger kan du inte välja ut en film av Bent eller någon elev där man kan se att den grunden finns och/eller arbetas mot?
Jag tittar sällan på filmer, men jag vet att jag sett bra filmer som varit länkade i trådar några gånger. Tror det är svårt, även om det inte är omöjligt, men det verkar som om de flesta som lägger ut filmer på nätet är i början av sin och hästens utbildning. Vill man se de som är högre utbildade verkar det inte finnas så mycket att välja på. Min dator krånglar så det är svårt att se film, men ramlar jag över någon så kan jag länka såklart. En risk finns dock att man ser enbart det man vill se och då spelar det ingen roll vad som visas på filmen. (har sett detta i tidigare trådar)
Jag tycker att OK om man inte har samma mål som Immer skrev, då har Bent en egen ridstil, ett eget system, det lägger jag mej inte i, det är helt okej. Men nu säger DU att det ändå är samma grund och alltså samma mål:confused: Vilket är det? Är vi nu på ruta ett igen, eller:confused:
Jag kan bara tala för mig själv. (Fråga ett gäng tävlingsrryttare om deras mål och jag kan svära på att de inte har samma mål alla.)
Jag har i stort sett samma mål nu som innan jag ändrade mitt sätt att träna. Skillnaden för mig är att jag inte har tävlingsfokus nu. Uppvisningsmässiga rörelser är i sig inget mål utan vägen dit. Kommer man ända fram så fine, men vägen framåt är målet så att säga och så kommer man så långt man kommer. Träningen för hästen i fokus. Men det gäller mig. (tex att arbeta mot piaffen via halva steg är jättebra träning för hästen, men om vi inte kommer till piaff så gör det inte mig någonting. Det är träningen för hästen som är viktigast)
Det innebär också att man kan komma väldigt olika långt beroende på häst.
 
Sv: Olika System

Men allvarligt...HUR...kan du läsa in detta i vad hon skriver....du skapar ju ett missförstånd medvetet som det känns....:confused:

I citatet som du svarar på så skriver hon ju att det är HUR man kommer till takt och balans som SKILJER sig åt mellan OLIKA tränare....och att utbildningsskalan INTE beskriver HUR man kommer dit (till takt och balans alltså)....bara vad som behövs....

Till och med jag som inte ens håller på med (eller nånsin hållit på med tidigare heller) AR och VD förstår vad hon menar...

:bow:Tack!!:bow: Då var jag inte så otydlig. Du förstod precis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp