Bukefalos 28 år!

Olikhet inför lagen upprörde på debatt

Att bygga ett ridhus kan kosta allt från 0 till 75 000 kronor i bygglov, beroende på i vilken kommun du bor. Frågan bollades av en politikerpanel på Hästföretagarforum i Göteborg. Politikerna var överens om att det var tokigt, men lösningarna varierade. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/olikhet-infor-lagen-upprorde-pa-debatt/
 
Men det omfattar alla de byggnader som kommunen anser vara jordbrukets byggnader.
Hästhållning är i de allra flesta fall hobbyverksamhet och hanteras därför som sådant.
Jag kan i sak hålla med dig eftersom hästnäringen betyder mycket för många jordbruk. Mark, grovfoder, uppställningsplatser i annars outnyttjade lokaler osv.
Men principen att lokalfrågor ska avgöras lokalt är den riktiga.

Ja och för många jordbruk är hästverksamhet grunden. Inte bara som avsättning för produkten utan just grunden för företagandet. Ja, många är bara hobby, men långt ifrån alla.
 
Nu hänger jag inte med? Alla byggnader som behövs i jordbruket är bygglovsbefriade, förutom i de fall marken omfattas av detaljplan och några få andra områden.

Ridhus är normalt inte en byggnad för jordbruksändamål, sen kan det i vissa speciella fall anses ingå i en jordbruksverksamhet men det är som sagt inte det normala.

Så vad är jordbruk?
 
Ja och för många jordbruk är hästverksamhet grunden. Inte bara som avsättning för produkten utan just grunden för företagandet. Ja, många är bara hobby, men långt ifrån alla.
Nja.. det hör nog till undantagen att hästnäringen på en gård är så omfattande att den utgör huvuddelen av inkomster o omsättning. Den absoluta majoriteten är hobby, men de köper tjänster från gårdar i form av foder o platser. Och om man sedan räknar de brukningsenheter som bygger ett ridhus för eget bruk..ja då handlar det väl om ännu färre. Då handlar det ju om en ny verksamhet på gården och den ska då bedömas på samma sätt som om man sätter upp en inomhusbana för gokart, skytte eller annan verksamhet. Vilket det verkar som de flesta kommuner gör.
 
Produktion o försäljning av animalier o vegetabiliska produkter.

SJV håller inte med. Så här uttalar de sig i domen ang strandskydd (förvisso) i Bergh-fallet:

"Om en verksamhet inom en areell näring uppfyller en eftersträvansvärd effekt, exempelvis öppna landskap, foderproduktion, betning eller annat brukande av marken, så ska inte typen av djur som åstadkommer effekten, eller om detta i slutändan blir livsmedel, tillskrivas någon betydelse. Jordbruksverket anser därför att det inte ska vara någon skillnad om effekten uppnås via hållande av hästar eller nötkreatur. Mot denna bakgrund anser Jordbruksverket att hästverksamheter i normalfallet ska ingå i begreppet jordbruk enligt 7 kap. 16 § 1 miljöbalken."
 
Och nej, det hör inte till undantagen. Inte mer än alla de dikoproducenter t ex som har ett jobb vid sidan om gården för att överleva dagen.
 
SJV håller inte med. Så här uttalar de sig i domen ang strandskydd (förvisso) i Bergh-fallet:

"Om en verksamhet inom en areell näring uppfyller en eftersträvansvärd effekt, exempelvis öppna landskap, foderproduktion, betning eller annat brukande av marken, så ska inte typen av djur som åstadkommer effekten, eller om detta i slutändan blir livsmedel, tillskrivas någon betydelse. Jordbruksverket anser därför att det inte ska vara någon skillnad om effekten uppnås via hållande av hästar eller nötkreatur. Mot denna bakgrund anser Jordbruksverket att hästverksamheter i normalfallet ska ingå i begreppet jordbruk enligt 7 kap. 16 § 1 miljöbalken."
Jordbruksverkets bedömning är fullt rimlig, men man kan inte dra det så långt att all verksamhet där hästar ingår är lika med jordbruk. Betande hästar som det gäller här är en sak, uppförandet av ridhus är en annan.

Men det jag vände mig mot var din åsikt att eftersom inte all hästverksamhet faller under undantagen i plan- och bygglagen skall jordbruket "straffas" så att byggnader som behövs för jordbruket också skall bli bygglovspliktiga.
 
Den bedömningen är fullt rimlig, men man kan inte dra det så långt att all verksamhet där hästar ingår är lika med jordbruksverksamhet.

Det har jag aldrig sagt heller. Men det är inte nåt slags undantag att man bedriver jordbruk med hästar som bas. Lokala skillnader, såklart.
 
Det har jag aldrig sagt heller. Men det är inte nåt slags undantag att man bedriver jordbruk med hästar som bas. Lokala skillnader, såklart.
Kanske, kanske inte, här nere är det inte många jordbruksföretag med hästar som bas. På rak arm kommer jag bara på ett par.
 
SJV håller inte med. Så här uttalar de sig i domen ang strandskydd (förvisso) i Bergh-fallet:

"Om en verksamhet inom en areell näring uppfyller en eftersträvansvärd effekt, exempelvis öppna landskap, foderproduktion, betning eller annat brukande av marken, så ska inte typen av djur som åstadkommer effekten, eller om detta i slutändan blir livsmedel, tillskrivas någon betydelse. Jordbruksverket anser därför att det inte ska vara någon skillnad om effekten uppnås via hållande av hästar eller nötkreatur. Mot denna bakgrund anser Jordbruksverket att hästverksamheter i normalfallet ska ingå i begreppet jordbruk enligt 7 kap. 16 § 1 miljöbalken."
Ja och därför är det nog inte ngt problem att bygga stallar, maskinhallar och foderlador. men här talas det ju om ridhus. Och det är ju en helt annan form av verksamhet som involverar en ny för ändamålet avsedd byggnad. Alltså bygglov. För jag känner inte till ngn som har råd att bygga ett nytt ridhus enkom för eget bruk.
 
Ja du ser. Lokala skillnader, som sagt. På era klass 10-jordar - kanske inte så många. Logiskt.
Inte allt eller hälften är klass 10 i Skåne, tror inte det är tio procent ens.

Skall jag kort sammanfatta tycker jag ungefär så här: Betande hästar nästan alltid liksom stall för det antal hästar som marken kan producera foder åt. Större stall än så och ridhus tveksamt, i något fall kanske men inte som generell regel.
 
Ja du ser. Lokala skillnader, som sagt. På era klass 10-jordar - kanske inte så många. Logiskt.
Var finner du gårdar som har hästnäringen som bas...inklusive utomgårds inkomster. Hästgårdar finns i parti o minut, där den ene partnern eller båda har jobb utanför gården.
Och då är inte hästverksamheten huvudnäringen. Men är gården jordbruksregistrerad så får du väl bygga lador för foder, maskiner och förvaring av hästar men inte en idrottsarena.
 
Oj. Då känner du inte många hästföretagare!
Nej inte många som har det som huvudinkomst. Hästgårdar "en masse.." Där en eller båda har huvudinkomst utan förgården. Men det handlar ju inte om det, vad du vill, är att du ska få bygga en idrottsanläggning på samma villkor som en maskinhall, lada eller annan lantbruksbyggnad. Och då är det förståeligt att kommunen lyfter på ögonbrynen och säger nej.
Skulle jag vilja bygga en saluhall för maskiner på gården, en i praktiken stor maskinhall så skulle även detta vara tveksamt.
 
Som nästan alla bönder menar du?
De flesta som livnär sig på gården har det som huvudinkomst. Sedan som företagare kan man leja ut både maskiner och hantverk, vilket då ingår i jordbruket. Men de allra flesta hästgårdarna går back. Och förutsätter att en eller båda arbetar utomgårds. Trots detta får du bygga o investera i det som har med gården att göra. Men att smälla upp en helt ny näringsgren i form av en idrottsanläggning är för hårdsmällt för de flesta kommuner. ;)
 
De flesta som livnär sig på gården har det som huvudinkomst. Sedan som företagare kan man leja ut både maskiner och hantverk, vilket då ingår i jordbruket. Men de allra flesta hästgårdarna går back. Och förutsätter att en eller båda arbetar utomgårds. Trots detta får du bygga o investera i det som har med gården att göra. Men att smälla upp en helt ny näringsgren i form av en idrottsanläggning är för hårdsmällt för de flesta kommuner. ;)

Du har verkligen noll koll. Jag baxnar lite men orkar inte mer.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp