Bukefalos 28 år!

sandra87_

Trådstartare
Ena kissen kom in idag och hade en hel del olja på svansen, i nacken och på ryggen just innan svansen tar vid.
Antagligen har han väl gått under en bil eller så. Har hänt en gång tidigare men då var det bara litegrann i nacken så då tog jag till saxen. :o syns inte så mycket i hans långa päls.
Nu är det ju över nästan hela katten så känna lite dumt att klippa. Nakenkatt?;)
Hur får man smidigast bort det? Han uppskattar INTE att bli badad så finns det nåt alternativ tro? Doppa i en hink med diskmedel? Iofs tveksamt om han får plats i en hink.. ;):o

Alla tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Oljebad?

Tvättlapp! Diskmedel i vatten och torka, torka, torka.

Baby-tvättservetter brukar vara bra på att lösa olja men du får tork/tvätta bort medlet noga.

Olja är väldigt onyttigt för katter så se till att han inte kan slicka, ev. sätt tratt på honom tills du tvättat.
 
Sv: Oljebad?

fett löser ju fett så vegetabilisk olja på en tvättlapp kanske går att tvätta ur oljan med om han inte uppskattar vatten.
 
Sv: Oljebad?

Vi var två som duschade olje-indränkt katt mot hennes vilja. Har du ingen som kan hjälpa dig att hålla i katten vid dusch? :)

Vi tog en massa YES diskmedel och fick bort all olja.

edit. såg nu att det var två dagar sedan du skrev tråden. Hur gick det? :)
 
Sv: Oljebad?

*svarar alla*

Hade glömt tråden:o

Har kört med tvättlapp och diskmedel och har fått bort det på svansen och det i nacken.
På ryggen vet jag inte vad han har gjort för det går tamejf*n inte att få bort. :cool:
Han spottar och fräser som en vildkatt (i vanliga fall är han hur snäll och kelig som helst) när vi närmar oss med tvättlappen så sambon är inte alltför pigg på att hålla i honom i duschen. :angel:

Håller på med operation övertalning för det känns just nu som det enda alternativet för att få honom helt ren.

http://www.facebook.com/photo.php?f...0307596333998.412881.627013997&type=3&theater

En bild från i somras på kissebus.

Passar på att fråga.
Han har fått mycket längre päls nu än i somras. Är det vinterpälsen som är längre eller är det att han är färdigvuxen? Har bara haft korthåriga katter innan så vet inte hur det brukar vara.
På bilden är han dryga året gammal och han fyller 2 nu i maj 2012. Vet inte hur han var innan då vi tog över honom när han var ca 10 mån. Då var han okastrerad innekatt (som dessutom hette Cindy:o) så vi höll honom inne tills vi kunde få honom kastrerad, id märkt och vaccinerad.
:)
 
Senast ändrad:
Sv: Oljebad?

Nu har du väl fått bort oljan för hoppningsvis. Men till nästa gång: fett löser fett. Så dränk in pälsen med typ matolja, gnugga lite och tvätta bort med yes. Det borde funka :)

Annars kan nog olja på en tvättlapp funka också om det inte är för mycket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 645
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp