juvelen

Trådstartare
Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en fyrhjuling som kör normal fart, jag håller åt höger likaså fyrhjulingen. Kortar tömmarna för säkerhets skull men vi har mött 4-hjulingar förut utan problem. När den passerar så blir hon rädd och tvärspringer en kort bit (som dom kan göra) och när jag ska ta upp henne så börjar hästen att tokslå:eek:, jag tappar styrningen och vi hamnar i diket. Sedan välter vagnen och jag ramlar av och fastnar med tömmen runt foten men får loss den direkt. Hästen fortsätter slå och får sedan ena skalmen mellan bakbenen och den andra på ryggen och hon skenar iväg med vagnen på högkant.

Ringer en bekant som bor på vägen hem och säger att hästen är på väg hem med vagnen så dom kastar sig i bilen+cykel. Dom hittar henne då hon skenat ca 1½ km i ett dike liggandes på rygg där hon gått omkull, alldeles stilla åt fel håll (var vänd bortåt) så antingen har hon gjort en frivolt eller så har hon försökt vända. Dom fick inte bort vagnen så dom tog loss den trasiga selen med vagn och allt och vältrade henne på rätt köl igen. Hon var lugn och fin hela tiden och greps inte av panik, hon var väl chockad stackarn. Sedan tömkörde G henne hem medans A hämtade upp mig på rakbanan.

Hästen klarade sig mkt bra (änglavakt) bara några skrapsår och lite svullen i bakbenen+väldigt trött. Även jag klarade mig undan med lite skrap och blåmärken.

Vagnen däremot är bara skräp.:(

Så nu är det bara att hoppas att fölet är kvar.:crazy:
 
Sv: Olycka...

Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en fyrhjuling som kör normal fart, jag håller åt höger likaså fyrhjulingen. Kortar tömmarna för säkerhets skull men vi har mött 4-hjulingar förut utan problem. När den passerar så blir hon rädd och tvärspringer en kort bit (som dom kan göra) och när jag ska ta upp henne så börjar hästen att tokslå:eek:, jag tappar styrningen och vi hamnar i diket. Sedan välter vagnen och jag ramlar av och fastnar med tömmen runt foten men får loss den direkt. Hästen fortsätter slå och får sedan ena skalmen mellan bakbenen och den andra på ryggen och hon skenar iväg med vagnen på högkant.

Ringer en bekant som bor på vägen hem och säger att hästen är på väg hem med vagnen så dom kastar sig i bilen+cykel. Dom hittar henne då hon skenat ca 1½ km i ett dike liggandes på rygg där hon gått omkull, alldeles stilla åt fel håll (var vänd bortåt) så antingen har hon gjort en frivolt eller så har hon försökt vända. Dom fick inte bort vagnen så dom tog loss den trasiga selen med vagn och allt och vältrade henne på rätt köl igen. Hon var lugn och fin hela tiden och greps inte av panik, hon var väl chockad stackarn. Sedan tömkörde G henne hem medans A hämtade upp mig på rakbanan.

Hästen klarade sig mkt bra (änglavakt) bara några skrapsår och lite svullen i bakbenen+väldigt trött. Även jag klarade mig undan med lite skrap och blåmärken.

Vagnen däremot är bara skräp.:(

Så nu är det bara att hoppas att fölet är kvar.:crazy:

gud va hemskt...
 
Sv: Olycka...

Vilken tur att inget värre hände. Verkligen änlavakt för er båda.
Hoppas bebisen är kvar.
 
Sv: Olycka...

Ojdå :crazy: Tur i allafall att både du och hästen klarade er så gott som helskinnade och hoppas att fölisen också mår bra.
Har ni testat sätta/dra vagn efter stoet efter händelsen, tänkte om olyckan satt sig psykiskt på henne?
 
Sv: Olycka...

OJ.... hon går inte att rida då? Det kanske går lugnare?
Jag kommer inte att köra in häst nu under dräktigheten. Hon är för pigg. I övrigt är hon annars 100% trafiksäker....
Jag håller mig i sadeln..
Hoppas att hon inte fått några men från vagnen o är rädd i fortsättningen dock.
Hur mår pollen idag då?
Och du förstås?
 
Sv: Olycka...

Jo nog går hon att rida, lika lugn som i körningen normalt sett.
Hon är pigg och glad, kastar sig över allt som är ätbart.

Har varit ute och promenerat med henne och hon bryr sig inte om trafiken
 
Sv: Olycka...

oj vad hemskt hoppas allt ä ba med fölisen :( kram
 
Sv: Olycka...

Usch så otäckt. Man blir ju så rädd, och orolig när sånt fär händer.
 
Sv: Olycka...

Men vad är det som händer egentligen?

Usch vad otäckt, det är som Lines skrev häromdagen, det är hästarna man litar mest på som det händer grejer med... :crazy:

Skönt att det verkar ha gått bra med er, hoppas det inte hände nåt med ungen...
 
Sv: Olycka...

TS: Fy vad läskigt!


Jag undrar också vad som händer.. jag åkte nämligen i backen idag. Var ute och skrittade travaren. Vet inte vad han pysslade med men han tog ett skutt framåt och jag hängde såklart inte med, satt i andra tankar. Pang sa det så ramlade jag baklänges ur vagnen, ner i backen och fastnade med ena foten bredvid sitsen. Tömmarna tappade jag också.

Jag upprepade proooo prooo medan jag försökte komma loss och få tag på tömmarna.. låg liksom halvt under vagnen och jag hade nog brutit benet om han hade backat eller farit iväg. :crazy:
Men han stod helt stilla tills jag hade kommit upp och gav honom en klapp, då tyckte jag han gav mig en blick som sa; "Vad sysslar du med? :confused: " :D

Usch jag var lite darrig i benen sen, med tanke på vad som kunde ha hänt. :crazy: Tur att han lyssnade på mina desperata proooanden.
 
Sv: Olycka...

Hoppas inte fölisen tagit skada nu bara, skönt att ni klarade er helskinnade.

Jag va med om en grej förra veckan.

Jag och min vän va ute och körde dom lugnaste och snällaste jag har, den jag körde fick nått frispel och ställer sig rakt upp på bakbenen och snurrar runt på nått vänster och min vän hinner inte flytta sig så han landar i hennes knä med frambenen och river av henne ur vagnen:eek:, hennes häst lunkar tillbaka till stallet snällt å vänligt.
Hon klarasde sig med skrapad bakdel å lite blåmärken (tur att man alltid kör med hjälm)
 
Sv: Olycka...

Nu verkar det ju hända grejer överallt. Knappt man törs ut o köra i morgon :crazy:

Var rädd om er allihop.
 

Liknande trådar

Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: Zarro
·
J
Trav ...Ja som sagt, blev ursparkad ur vagnen av en 2 åring idag... En supersnäll märr som aldrig visat några tendenser till att slå innan...
2
Svar
22
· Visningar
2 429
Senast: Jennifer Nilsson
·
B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Ljulius
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 585
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp