Bukefalos 28 år!

Ursparkad ur vagnen idag!

J

Jennifer Nilsson

...Ja som sagt, blev ursparkad ur vagnen av en 2 åring idag...
En supersnäll märr som aldrig visat några tendenser till att slå innan! Körde ett jobb med henne, allt gick toppen bra, men när vi nästan är tillbaka i stallet så får hon världens spel och börjar slå och får benet över skalmen och virrar in bakbenet i tömmen... På något vis får hon tillbaka benet på rätt sida skalmen och fortsätter slå som en jävla idiot... I FULL FART!

så jag flyger ur vagnen, delvis självmant och hästen skenar omkring... Jag klarade mig med en öm rumpa och ont i ryggen och hästen fick ett liiitet skrapsår på ena bak! Vagnen var däremot helt fucked up... Men det hade kunnat sluta så mkt värre, ibland har man tur!

Inte så kul att se en nyimporterad (USA) 2åring värd ett par hundra tusen lös med tömmarna intrasslade i bakbenet... :crazy:

Jaja, ville bara skriva av mig lite!
Kram / Jen med den ömmande baken
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Stackars dig. Vad jobbigt. Skit i hästen, det var inte ditt fel. Var glad att du inte blev träffad. Det finns inget annat att göra än att stiga av om de börjar slå så där.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Tur i oturen låter det som! Skönt att ni båda klarade er bra! Har själv blivit urslagen ur vagn en gång, detta var en häst (tror han var 3 år då det hände) som hade startat och vunnit, gått nytt rekord och allt var frid och fröjd och jag satt och joggade av honom efter loppet. Out of the blue börjar han slå som en idiot, till saken hör att han var dryga 1.70 i mankhöjd och gick i en extrahög vagn.. Han hann träffa mig på armen innan jag insåg att det var bäst att lämna skeppet..! Satan vad jag slog svanskotan och att sen försöka springa efter kusen var inte skönt kan jag säga! Hästen hade sprungit till stallet och gjorde en huvud-dykning på stallgången och landade på underläppen. Han blödde lite och jag hade megaont i svanskotan (och lite i armen) - annars klarade vi oss oskadda! Han gick alltid med slaggjord efter det...!
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

usch fy! :eek:


jag har lyckats med samma, en tvååring på en långsam tur.

han skenade runt på en åker en stund innan han slog kosan hemåt. for in genom stalldörren, vagnen tog emot så han fick ställ, rätt in med huvudet i en vattenkopp och svimmade!!!
dagen efter var vi ute igen, och jag kan loa att jag hade högre puls än honom under hela turen...
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Jo, det finns faktiskt en del knep för att korrigera när de börjar slå.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Huuuuga, hatar känslan som man får när man "tappar hästen"...

Hade en gång en "ridtravare" som "ung" :angel: han var världens snällaste att köra och rida, men så en gång så fick han lite frispel i loftet när jag körde i skogen och daskade järn 3:orna i rockarden och stack full fart hemmåt, vi träffade en snöklimp med ena hjulet och vips så låg jag på backen och såg hur han skenade hemmåt...
Det värsta var att jag visste att det var på väg en häst med vagn emot oss och jag kunde bara fantisera om hur j*vla blodig kollision jag skulle möta, sprang smågråtandes hemmåt och bad till högremakter att de inte skulle krocka...

Tjejen som mötte min skenande kuse hade som tur var uppmärksammat att han var på väg hemmåt och lyckades ställa sin häst på en avtagsväg och lät han passera... Väl hemma så kilade han fast sig mellan stallet och uthuset (bara en smal gång där) och där stod han helt coolt och såg ut som...

-Jaa det är skönt med lite hårdare motions pass ibland... ja, jag är lite svettig, men gå och kolla dig själv i spegeln matte...

Var sååå lycklig över att alla klarade sig bra! :bow:
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Usch! Tur att inget allvarligare hände ändå. Otäckt sådär när man har en vagn som hänger efter dem när de kommer lösa. Men bara att ta nya tag! Hade två resor med hingsten i början efter inkörningen, alla pga yttre omständigheter (båda av att en flock vildsvin hoppade fram :eek:) Blev i alla fall ner i diket så vagnene välte första gången, andra ut vid sidan om vägen så vagnen åkte upp på en bergknalle och slog över åt andra hållet. Båda gångerna slutade allt bra utan ett endaste skavsår! Änglavakt för oss båda. Det som var mest oroväckande för stunden var hur nära vildsvinen var när man kravlade upp. :crazy::angel:
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Man får häva sig bakåt och såga så in i bomben med rejäla tag.

Är man tillräckligt snabb när de slår första gången så tappar de balansen helt enkelt.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Man får häva sig bakåt och såga så in i bomben med rejäla tag.

Är man tillräckligt snabb när de slår första gången så tappar de balansen helt enkelt.

De har funkat på mitt russ, men ja .. ett russ ja. Men det är inge vidare kul ..
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Nu tillhör inte jag de klenaste, men detta har funkat på alla.

Skulle jag slita till i ett litet russ finge jag det nog iknät...:p

Grejen är att de ska tappa balansen. Hästar större än russ kan också tappa balansen.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Jo jag fick lära mig att göra så och (peppar peppar) hittills har det funkat bra.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Man får häva sig bakåt och såga så in i bomben med rejäla tag.

Är man tillräckligt snabb när de slår första gången så tappar de balansen helt enkelt.

Dumdristigt. Sånt höll jag på med när jag var 18. :p

Men nu pratar jag om att hästen slår på allvar i kortvagn och inte har slagrem. Jag är inte säker på att vi pratar om samma situation.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Jag säger som Jonny Takter lärde mig:
Slår hästen och det finns allra minsta risk för olycka så hoppa av , du är mer värd än alla hästar i världen.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

*kl*

Tack alla för era inlägg!
Idag är man bra öm i kroppen asså, och baken är mer eller mindre helt blå! Haha :D

Och jag håller med er, när det är en så allvarlig situation så finns inget annat än att slänga sig ur vagnen...! I en sån situation måste man vara ego och tänka på sig sj... Men som sagt, det är aldrig kul med löshästar...!

Kram på er!
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

hmm, vilken ödmjukis! låter som att du är starkast på buke..

tyvärr kan det också vara försent att såga efter en kick.
kan mkt väl vara en kick för mycket.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Inte så svårt att dra omkull någon häst om så vore...har ingenting med ödmjukhet att göra. Hästar tappar balansen oavsett storlek.


Om sedan folk påstår att det ingenting finns att göra om hästen slår får stå för dem.

Jag och fler med mig kan i de flesta fall få hästen att sluta slå.
 
Sv: Ursparkad ur vagnen idag!

Självklart finns det situationer när det bättre att "lämna skeppet".

Jag försöket bara ge ett tips som fungerar vid de andra tillfällena. Också ett sätt att förhindra olyckor...
 

Liknande trådar

M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: mooi
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 599
Senast: Michellan95
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 252
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Bärstol
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp