Liten anekdot: Min moster red på ridskola för mer än 50 år sedan. Hon blir rasande när hon tänker på dagens ridskolor. De undervisades på den tiden av militärens ryttare och instruktörer. Första året, ingen sadel, andra året, inga stigbyglar. Hårda händer var totalförbjudet. Hästvett, sunt förnuft och disciplin var A och O. Säkra, duktiga ryttare som var orädda och med perfekt balans var resultatet. Och någon olycka kan hon inte minnas. Idag travar nybörjarna runt runt i ett ridhus med hjälptyglar av alla de slag. Inte nog med att det skrämmer bort massor av killar från ridningen, det är tråkigt också. När väl ryttarna får rida ut för första gången på hästar som bara går runt runt i ridhuset, så blir det kalabalik. Det viktigaste med hästar är att vara lugn oavsett vad som händer. Att hela tiden tänka riskminimering, men att samtidigt vara orädd och handfast. Hästen litar inte på en ledare som är för hispig själv.

I Stockholm där det är extremt hästtätt och dyrt att ha egen häst, rider många vuxna väldigt länge på ridskola, kanske hela livet, och det är jättebra för ridskolehästarna och ridskolorna som får duktiga ryttare. Samtidigt får många hästar i innerstaden sällan vara ute i hagar, vilket orsakar både stelhet och kalabalik på uteritter och jakter. I mindre städer där det är billigare att ha häst inbillar jag mig att man har råd att skaffa häst tidigare, och utan föräldrar som tar ansvar är det inte bra.

I alla stall där jag haft hästar som liten har det varit 18-års gräns, jag fick dispens för min ålder att vistas där, på grund av att familjen hade flera hästar och alltid tog ansvar. Jag fick lära mig att hantera och rida våra unghästar från 12 års ålder, med de vuxna som förebild och deras närvaro, hände det aldrig minsta lilla olycka ens med den mest eldiga ungsporthäst!
 
Ja, håller med dig också att ridskolorna borde bli mer hästskolor, men det finns säkert många som är det också. Och jag har känslan av att det mest är föräldrarna som är mot teori än de yngre barnen för de brukar vilja lära sig så mycket som det går.

Men man kunde ju ha ett/några obligatoriska möten innan barnets ridskolestart där information ges om att säkerheten är så pass viktig och andra hanteringsfrågor att man MÅSTE ha med teoribit. Annars får man inte gå i ridskolan... eller nåt...

För ridskolorna är ju ändå grunden i dagens ridutbildning. Det är svårt att sätta upp normer för privatstall och små gårdar men för ridskolorna går det ju faktiskt att ha en mer nationell plan.
 
Jag hörde på ett radioprogram för något år sen att de fem farligaste sporterna var:
Ridning
Dykning
Motortävlingar
Klättring
Och hör och häpna... Flugfiske!!! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp