Z

zolan

Jag vill höra vad ni tror om olyckorna som händer inom hästsporten. Om man pratar med akutsjukvården och ambulanspersonal så ser de tydligt att hästrelaterade olyckor av alvarlig art är vanligare än bilolyckor. Varför är det så? Är hästar farliga? Är vi som håller på med hästar okunniga? Har vi helt misslyckats med skolning av hästarna? Vad tror ni att det beror på att olyckorna bara ökar.
 
Jag har ju svårt att tro att allvarliga hästrelaterade olyckor är vanligare än bilolyckor. :confused:

Jag tror att dom flesta hästrelaterade olyckor sker p.g.a.:
- dålig hästkunskap hos den som hanterar hästen
- ouppmärksamhet
- ren klantighet
- övertro på sin egen ridkunskap
- dålig "uppfostran" av hästarna
 
Som svar väljer jag att citera en hästmänniska jag beundrar mkt, nämnligen Dadde Nätterkvist: "95% av olyckorna med hästar beror på ryttaren/hanteraren och kan undvikas".

Så jag tror okunnigheten och nonchalansen är "boven i dramat".
För om man tittar på de gamla hästkarlarna/kvinnorna, så är ju de klart underrepresenterade i denna olycksstatistik!
 
Tyvärr är det väl så att man ofta stöter på fel ryttare på fel häst. Många orutinerade unga ryttare köper kanske en travare som första häst eftersom det är billigare, när de i stället borde sitta på en gammal läromästare.
 
Säger som min pappa sagt nån gång:

"Nu när jag lärt mig mer om hur hästar fungerar kan jag inte för allt i världen förstå hur ridskolorna kan släppa in små barn till hästarna utan att lära dom något om hanteringen först."

Han är nog bara glad över att jag inte skadade mig mer under min ridskoletid...

Och det dumma är ju ofta också att de som håller i teorilektioner inte är äldre än kanske 13-15 år och de ska då stå där och försöka lära 7åringar hur en häst fungerar, när de själva kanske knappt förstått det.
 
Ja, visst är det svårt att tro. Men så upplever personal inom akutvården det. Inte blodigt och kladdigt alvarligt utan med invertes skador som kommer at ge men för livet och där intensivvård krävs.
 
Jag håller med dig, men olyckor inom ridskolans regi är inte så vanliga trots allt, konstigt nog kan tyckas. Oftast handlar de alvarliga skadorna om äldre förhållandevis rutinerade ryttare med privarägda hästar. Det finns försäkringbolag som diskuterar om hästsport skall klassas som risk hobby, liksom bergsklättring, fallskärmshoppning osv, när du skall teckna olycksfall och livförsäkring. Alltså ser de som en stor ekonomisk risk att försäkra vuxna hästsport utövare. Så vad kan vi göra för att förhindra olyckor och vad gör ni själva för att inte drabbas?
 
Ibland tror jag att det uppskruvade tempot som vi lever i faktiskt inte passar hästarna. Vi jobbar heltid, ridningen får ta exakt en timme för att allt annat också skall hinnas med. Medtraffikanter har inte tid att stänga av motorn eller ens svänga åt sidan om en häst blir orolig. Vi har inte tid att kolla underlag eller utrustning osv.
Hästar blir mer stadsinvånare än lantbor, men passar de där mitt i stressen. En del kanske gör det, jag vet inte, bara än fundering.
 
Det stämmer helt säkert!
Hur ofta hör man inte "har inte tid" när det gäller hästar? Precis som i övriga livet.
 
Japp, det är så trist, jag och dottern funderar på att införa 48 timmars dygn, där man sover som nu, jobbar som nu och den tid som blir kvar, oj, vad man skulle hinna ha kul.
 
Jag skulle tro, eller är nog ganska övertygad, att det som är orsaken till majoriteten av alla hästrelaterade olyckor är okunskap. Vilket också är anledningen till så mycket annat hemskt som händer i hästvärlden.
 
ja kan faktist erkänna att jag har gjort de största misstag man kan göra nästan...jag har lkärt mig sen jag vara jätteliten att man ska leda hästen med vantar, "riktiga" skor/kängor (alltså inte sandaler lr tofflor) och ha hjälm...nu när jag har blivit skötare åt en unghäst som jag ska lära grunderna i ridningen (tömkörning, röstkommandona osv, inte ridning) har jag nästan blivit slarvig med säkerheten för jag oftast tänker "äh men han är ju mindre än jag så jag behöver ingen hjälm när jag leder honom..."...det är riktigt FEL. försök stanna en kraft på 350 kg som springer rakt mot dig lr från dig...du hjar ingen som helst chans...han var nära att försöka kuta iväg idag, men tack vare en ridlärare hade jag hjälm...(hon hade föreslagit det). om jag inte hade haft hjälm, han hade kutat över mig/råkat sparka mig i huvudet om jag hade halkat när han drog iväg hade jag inte haft någon chans...läste en artikel i ridsport sec. för ett tag cn där det stod om en tjej som blev invalid efter att hon hade farit in med huvudet i en stor sten när de skulle lasta och hästen drog iväg...hon flög efter som en vante och kunde inte få stopp på honom. det är först i de situationerna man fattar hur mycket kraft det finns i en häst och då kan man inte bara säga "vänta jag ska bara hämta hjälmen och stänga grinden till stora vägen" det är sånt man måste tänka på innan...fundera över uttrycker det är lätt att vara efterklok så förstår ni... :smirk:

jösses vad jag snackar :crazy: :angel:
 
Stress och tid

Jag stressar aldrig i stallet. Det får ta den tid det tar.
Därför ser jag också till att aldrig planera in någonting efter stallbesök.

Min första delfoderhäst "lärde" mig att inte vara stressad.
Han fungerade överhuvudtaget inte alls när jag var stressad.
Lyssnade inte, steppade, kickade och var allmänt odräglig.
För att överhuvudtaget kunna hålla på med den hästen (172 mkh), så var jag tvungen att stressa av.
 
Re: Stress och tid

Läste faktiskt en artikel i en söndagsbilaga till en av våra källstidningar i helgen, där man hade listat de sporter som gav mest skador. Där kom faktiskt ridsport först på tionde plats. De som toppade listan var kanske inte så förvånande kampsport och motorcross, men också sporter som gymnastik och vollyboll har fler skador än ridsport. Men sen visar ju detta bara på antalet skador, inte på hur allvarliga de är. Där kanska ridsporten är värre.
 
Re: Stress och tid

Det är ju som att säga att dykning och bowling har lika mycket skador (3% eller vad det är).... ;)

Dykolyckor har ju dock ofta en betydligt allvarligare utgång än bowlingolyckor..

Inom tex gymnastik lär det ju vara mer "förlitningsskador" (sträckningar etc) och så, inom ridsporten är det nog mest skador efter yttre våld. Inom volleyboll så ka man ju få en boll mitt i nyllet och bryta näsan eller så :D

Sen är ju frågan vad som räknas till skador inom ridsporten? När man skadar sig i stallet? Isåfall kan ju jag säga att jag kan dra upp statistiken en del eftersom jag är så djäkla klantig så jag gjort mig illa på allt möjligt (stalldörren, boxdörr etc). Med hästar har det bara varit tre "allvarligare" skador (biten i axeln, sparkad i magen, sparkad på knät), dock klarat mig utan några större men :D

Nej, nu ska jag sluta svamla och gå och lägga mig istället!
 
Re: Stress och tid

Under ridskoletiden lärde jag mig att alltid ha hjälmen på... hela tiden.. Ja, jag tappade bort den annars jämt :crazy: eller så vart den full med spån, och så var jag lite rädd att nån skulle hjälpa den att försvinna också :angel:

Skönt att slippa en och annan knockning, från hästhuvuden som inte vet vart de vill vara :)
 
Re: Stress och tid

Och måste jag av ngn anledning ändå stressa, så väljer jag att göra det när jag mockar, putsar tränset och gör fodret. Så jag har "tid över" att inte stressa med hästen.
Ett bra sätt att göra det när man märker att man är sen ngn enstaka gång, är att göra allt som är direkt på/med hästen först.
 
Re: Stress och tid

Ridsport har alltid kommit långt ner på sådana listor, för det är få småskador. Andra sporter har som du säger, mkt mer mindre skador.

Men tyvärr är ju ridsporten den sport där olyckorna ofta blir mkt allvarliga, när de väl blir!

De vanligaste skadorna i hästhantering/ridning är faktiskt klämskador!
Och det farligaste momentet i både ridning och hästhantering är lastning.
Det var en forskning på olyckor inom hästeriet för ett par år sedan.

Och vanligaste situationen för ridolyckor var med oerfarna ryttare på uteridningar.

Olyckor på tävling var då så sällsynt att det inte ens kom upp i %, utan höll sig på promille.
 
Jag har också svårt att tro på att hästolyckor skulle vara allvarligare än bilolyckor. Däremot reagerar jag på att många ryttare inte har ett grundläggande säkerhetstänkande när de rider eller sköter sina hästar. Saker som är självklart för mig verkar vissa inte ens hört talas om. Som att alltid hålla avstånd vid uteritter, inte rida upp i baken på okända hästar, inte gå bakom hästarna mm mm. Så jag är inte förvånad om det häder olyckor vid ridning/skötsel.
Sedan så är det ju givetvis en riskfylld sport med tanke på hästens beteende som flyktdjur men många olyckor och risksituationer skulle nog försvinna om ryttare hade ett bättre säkerhetstänkande när de rider och handskas med sina hästar.
 
Re: Stress och tid

Läste faktiskt en artikel i en söndagsbilaga till en av våra källstidningar i helgen, där man hade listat de sporter som gav mest skador. Där kom faktiskt ridsport först på tionde plats. De som toppade listan var kanske inte så förvånande kampsport och motorcross, men också sporter som gymnastik och vollyboll har fler skador än ridsport. Men sen visar ju detta bara på antalet skador, inte på hur allvarliga de är. Där kanska ridsporten är värre.

Jag har tränat kampsport i 10 år och har svart bälte, samt ridit och haft egna hästar i 20 år. Jag har nog ALDRIG sett en allvarlig skada inom kampsporten, annat än förslitningsskador i knän och överbelastade muskelfästen. Tyvärr träffar man på för mycket hästar med överskottsenergi, som blivit feltidna, eller felaktigt uppfostrade. Hade jag inte haft hjälm senast så hade jag nog inte överlevt smällen efter bocksprånget. Man kan bli kastad som en vante av en stor kampsportskille men kan man falla så landar man mjukt och fint. Från en häst går allt blixtsnabbt, mycket snabbare än i en fight! För 50 år sedan var det mest militärer och hästkarlar som hanterade hästarna, och enligt dem jag känner som höll på då var det mycket bättre disciplin (även om hjälmar och sånt var sämre). Men nu släpper man upp 13 åriga tjejer på stora hästar, inte konstigt vad som händer! Jag vet att teknik och psykologi är effektivare än styrka. Jag vet också många starka män som råkat ut för ridolyckor. Men faktum är att det händer obehagliga olyckor på ridskolorna, det är ju där de flesta rider! Under bara ett år följde jag olyckorna på två ridskolor, hjärnskakningar, omkullridningar, brutna armar, och förlamningar vid två tillfällen. Fram för mer killar och mer vuxna i stallen, som kan vara förebilder i hästhantering!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 370
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 061
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp