Om att ge rått kött till hunden...

Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Tippan skrev:
En hund behöver inte vara en fara för omgivningen för att den inte går att få lydig på 300 meters håll när det faller fågel. Så varför ska man inte ha kvar en sådan hund? En sådan hund kan ha utmärkt allmänlydnad. Det har inte så mycket med varandra att göra.

Men jag menar att är det enbart just i jakt momenten den inte går att få lydig, så har man missat något i grundlydnaden... Och just fågelhundar måste ju sitta stilla till komando för annars är de ju själva i riskzonen att bli skjutna, alltså borde man inte ha avlat på hundar som inte klara av det mentalt...
Så där tror jag inte på mental instabilitet utan miss i grundlydnad... Tyvärr... ;)
Och självklart kan den fungera i allmän lydnad.

Jag har ju själv bett om hjälp med våran springer när det gäller skott, då han blir helt jaktfixerad och bara söker byte, och det är ju helt klart en miss i våran träning och till viss del även lydnad. Nu har jag inte tagit tag i det då jag inte ser det som något jätteproblem, när jag inte tänker tävla lydnad utan agility. Och att han fungerar suveränt under jakten och det är det vi har köpt honom till.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Allt man läser och hör är inte sant.
Fortsätt gärna och skriva här, och jag menar inte att vara otrevlig. Men jag säger som GA, att det är bättre att skriva ett svar när man vet hur det ligger till. Än skriva ut helt fel fakta.
Att man kanske inte alltid är säker, är en sak. Men nu har jag läst flera tabbar av dig där du är ute och cyklar.
Tänk på att det sitter folk här på nätet och tror att allt de läser (som du också verkar tro) är sant.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Tja och jag tror fortfarande inte det. Allmänlydnad är långt ifrån lika upphetsande och det kan vara själva arbetet som "blir för mycket". Eller så har halva Sveriges Labradorägare missat sin uppfostran? Undra varför de med jaktlabradorer inte missar lika mycket? (Läs jaktprovskritiker: www.labrador.nu) Undra varför de med vanliga Labradorer tränar in så mycket stress stress stress och olydnad till jaktproven? Nja... Det är en aldeles för stor grupp för att man ska säga att alla tränar sina hundar dåligt... Det är sällskapshundar som man försöker att få till jakthundar och aveln stödjer inte riktigt det.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

GaurdianAngel skrev:
Tycker iof att det är bättre att skriva vad man vet, och inte tror/hört.

Jag har ju hört det från veterinärer och då antar jag att det är rätt eller hur!
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Grana skrev:
Allt man läser och hör är inte sant.
Fortsätt gärna och skriva här, och jag menar inte att vara otrevlig. Men jag säger som GA, att det är bättre att skriva ett svar när man vet hur det ligger till. Än skriva ut helt fel fakta.
Att man kanske inte alltid är säker, är en sak. Men nu har jag läst flera tabbar av dig där du är ute och cyklar.
Tänk på att det sitter folk här på nätet och tror att allt de läser (som du också verkar tro) är sant.

Jasså...vad skulle det vara för tabbar då?? Brukar inte skriva saker som jag inte tror på
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Tippan skrev:
Tja och jag tror fortfarande inte det. Allmänlydnad är långt ifrån lika upphetsande och det kan vara själva arbetet som "blir för mycket". Eller så har halva Sveriges Labradorägare missat sin uppfostran? Undra varför de med jaktlabradorer inte missar lika mycket? (Läs jaktprovskritiker: www.labrador.nu) Undra varför de med vanliga Labradorer tränar in så mycket stress stress stress och olydnad till jaktproven? Nja... Det är en aldeles för stor grupp för att man ska säga att alla tränar sina hundar dåligt... Det är sällskapshundar som man försöker att få till jakthundar och aveln stödjer inte riktigt det.

Men nu är vi ju inne på helt andra saker... En sällskapslabbe har man ju avlat bort eller ialla fall avalt mer på "sällskapsmeriter" istället för jaktmeriter och ja då får man en hund som inte fungera lika bra under jaktprov... Springer Spaniel har väl ungefär samma problem, man avlar inte längre enbart på jaktegenskaper och de används inte alltid till fågeljakt, alltså blir rasen som helhet allt sämre som fågelhund, just för att man inte enbart avlar på de bästa jaktindivderna.
Man kan inte göra en ultimat fågelhund av en polarhund och man kan inte göra en ultimat draghund av en beagle för de är inte avlade för det... Det handlar ingenting om mentalitet eller träning utan om förutsättningarna. Men man kan fortfarande få lydnad på alla hundar, beroende på hur mycket jobb man lägger ner.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Vad sätter du i begreppet lydnad egentligen?

Det handlar inte alls om att hundarna inte vill arbeta, det handlar om att de vill jobba för mycket... (Du glömmer bort de Labradorer som inte är avlade enbart för sällskap) Därför får du all stress, pip och krossade vilt. Tänk vad lyckliga alla skulle bli om man kunde träna bort viltkross. Om man resonerar som du gör så skulle man alltså kunna göra det eftersom att alla hundar går att få lydiga. Då skulle folk slippa preparera fåglarna med spik så att de bli otrevliga att trycka ihop... Just viltkross är en sådan sak. Du har fått bra lydnad på en stressad hund, men någonstans måste frustrationen komma ut och då krossas viltet. Att krossa vilt är ju olydnad.

Jag får en känsla av att du i begreppet lydnad fortfarande pratat om nån slags allmänlydnad??

Men du är helt inne på rätt spår. Förutsättningar...

"Nervkonstitutionen är kanske den viktigaste detaljen, som skall värdesättas högst, då dålig nervkonstitution gör att individen ej kan styra de andra egenskaperna"

"Nervkonstitution= Grundstressnivå, koncentrationsförmåga, avreaktionsförmåga"

"Nervkonstitution Hundens medfödda anlag/förmåga att vara lugn respektive aktiv vid rätt tillfälle"

På ett mentaltest ligger koeff mellan 5-15 förutom nervkonst. som har koeff 35!! Varför tror du att den ligger så högt månne?? (Ska tillägga att den "vanliga" hunden ligger på nervösa tendenser och är alltså absolut ingen dålig hund)

Nervkonstitution
Koeff 35

Nervfast
Någon enstaka störning i form av omriktade beteenden mot objektet. Utan inslag av störning

Relativt nervfast
Inslag av omriktade beteenden mot, i några moment. Någon svårighet med avreaktionen. Kan koncentrera sig under aktivitet. Vissa koncentrationssvårigheter under passivitet.

Nervösa tendenser
Inslag av omriktade beteenden mot, i några moment. Någon svårighet med avreaktionen. Kan koncentrera sig under aktivitet. Vissa koncentrationssvårigheter under passivitet.


Något nervös
Upprepade omorienterade beteenden från, under många moment. Stressar upp sig. Koncentrationssvårigheter. Svårighet med avreaktionsförmågan. Kan vara skällig och gnällig.

Nervös
Överslagshandlingar. Svårighet med koncentrationen såväl i aktivitet som passivitet. Stressar mellan mom. Eller aktiviteten avtar markant efter hand. Kan vara skällig, gnällig.

Höggradigt nervös
Överslagshandlingar. Flykter. Oförmåga till koncentration. Kan ej avreagera mellan momenten. Kan vara omotiverat skällig, gnällig.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Nej jag sätter inte viltkross i samband med lydnad. Snarare inlärning/förståelse, hunden lyder ju efter som den har tagit fågeln i munnen, att den sen inte förstår hur hårt/mjukt den ska bita anser inte jag lydnad.
Preparerar man verkligen med spikar? Huva, jag som tyckte att tvångsappotering verkar hårt... Jag är glad att vi inte la ner allt för mycket tid på appoteringen, jag tror inte att jag skulle ha gillat det... :crazy: Han fungerar hjälpligt i jaktsitutationer och det är det vi behöver...

Men jag tror att vi i princip är överens, fast vi sätter olika ord på saker och ting...
Lydnad anser jag tex är att kunna kalla in hunden från drev, men att han driver räknar jag till instikter och inte till något vi har lärt honom. Och som sagt fågeljakt är jag inte särskilt insatt i, vi har bekanta med fågelhundar och jag har hjälpt till ibland när de tränar men inte engagerat mig så mycket i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp