Om att ge rått kött till hunden...

Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Alltså... vilken diskussion... Lär väl få femton påhopp nu, men herrejisses... Strunta i att ge hunden rått kött då?!?!?!!? Vem har sagt att du MÅSTE ge hunden rått kött - ingen....
Bara strunta i det helt enkelt.
Sen går det att få alla hundar lydiga. Så enkelt är det. Det är helt o hållet upp till hur mycket tid man vill lägga ner på det. Punkt. :)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Sen går det att få alla hundar lydiga. Så enkelt är det. Det är helt o hållet upp till hur mycket tid man vill lägga ner på det. Punkt.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Man får se lite från hundens perspektiv. Alla hundar går att få lydiga, men på vilka premisser!?

Man vill väl ha både en lydig och lycklig hund? En fråga jag ibland ställer: Är en lydig hund alltid en lycklig hund? Svaret enligt mig är... nej.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Alla: (Inte riktat till enbart GA alltså...
)
Följ diskussionen på Västerviks om att hänga hunden lydig... Jag skulle ge en spruta istället. Allvarligt. Jag skulle det.

Sen orkar jag inte diskutera detta mer. Besök t.ex. ett reterieverprov och se hur en hund jobbar i ELITKLASS. En hund med dålig mentalitet klarar inte av provet. Sen kan ni träna dem hur mycket ni vill, för det går bara inte. Stressen blir för hög och de går ur hand och gör andra felbeteenden. Hunden ska vilja vilja vilja men sen bara sitta och titta på när en annan hund får skott och markeringar kastade till sig och apporterar. Gör det med en hund som inte kan hantera stress. Tjena mittbena.

Gå och kolla på en Walk Up. En stressad hund skulle åka ut direkt. Det är ju inte som att gå ett lydnadsprov direkt... Den som säger att alla hundar skulle klara en Walk Up med rätt träning vet inte vad den talar om anser jag.

Ni kanske tror att det handlar om att gå runt kvarteret med Pelle? Men det finns ju liiite mer avancerade saker än så att göra.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Följ diskussionen på Västerviks om att hänga hunden lydig

Tala gärna om exakt vilken diskussion, det är ett antal rubriker och underrubriker på det forumet. Det hade varit intressant att läsa.

Sedan vet jag inte om det är Du eller jag som missförstår varann. Jag försöker tala om att det går att få "lydnad" på de allra flesta, men inte alla hundar.

Får se om jag lyckas få detta i skrift så Ni förstår. :crazy:

En hund med extrem jaktinstinkt vill inget hellre än att gå på vilt, men om man har en extrem lydnad på hunden och den ändå håller sig kvar vid sin ägare, så är det en mycket frustrerad och olycklig hund som går kvar vid ägaren. Den är inte lycklig, för den slits mellan två viljor. Men om, som Du säger, hunden går upp så mkt i stress så kommer ingenting att hålla den kvar vid sin ägare. Den kan inte längre kontrollera sig och går då enbart på sin instinkt. Där kan ingen lydnad i världen hålla hunden kvar.

En lydig hund är inte alltid en lyckligt hund, trots att Anders Hallgren skriver så.

Bla bla...känns som jag pratar om olika saker just nu. :o

Men jag håller fulltständigt med Dig Tippan. En dåligt mental hund eller en hund med för hög stress kan ingen lydnad i världen få att lyssna. Den följer sin instinkt.

Svammel svammel....
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

boella skrev:
Har en hund, vi är hans fjärde hem.
Men han har varit hos oss i ett och ett halvt år snart, var nio måndader när han kom till oss, och hade då avverkat tre hem. Kastrerad hanne, men med killerinstinkt. Han har fällt ett styck rådjur, haft ihjäl en kattunge - inte vår - av misstag. Samt nästan en styck höna, men den klarade sig. Han är jättetrevlig med barn, vänlig mot människor osv. MEN det är en Siberian Husky, dvs han har mkt viltinstinkt. Jag har varit väldigt noga med att tillexempel inte ge honom rått kött. För att inte ytterligare spä på jaktinstinkten.
Vad skulle hända om jag gav rått kött? Spelar det ens roll?

MVH
Boella
Ps. Vi gick i avlivningstankar när han haft ihjäl de där djuren men nu blev de inte så att vi gjorde det och han är verkligen en enormt trevlig och pålitlig hund. Och han VET att vi tycker det är fel. Samtidigt är det hans instinkt. Men jag tänker att det är viktigt att inte stimulera jaktinstinkte för mkt. Siberians har ju mkt varg i sig. Så därför tänker jag att det är viktigt att inte spä på instinkterna...


Man ska inte ge en hund rått kött..
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Man ska inte ge en hund rått kött..

Av vilken anledning då? :smirk:
De är till största del köttätande djur och mår endast bra av kött!
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

GaurdianAngel skrev:
Av vilken anledning då? :smirk:
De är till största del köttätande djur och mår endast bra av kött!

De kan bli smittade om köttet är dåligt,få mask,
Visst kan man ge dem rått kött men jag skulle aldrig ta risken
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jag tycker det är bättre om man kokar det innan men det är ju upp till var och en. Även om jag äter kött öter jag det ju inte rått ;)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Tja, nu är det ju lite skillnad på hund och människa.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Apropå stress, så har Per Jensen en jättebra bok som heter Stress i djurvärlden.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

GaurdianAngel skrev:
Tja, nu är det ju lite skillnad på hund och människa.

Nähä ;) Nerå men det är bara vad jag hört :)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jag förstår inte för jag tror att vi menar samma saker... En mentalt instabil hund är det naturligtvis svårare/omöjligt att få samma lydnad på som en "normal" hund oavsett ras... Men personligen ser jag ingen andledning till att ens ha kvar en mentalt instabil hund, och om jag skulle ha kvar den så skulle jag nog inte ens fundera på att släppa den lös eller sätta oss i situtioner som skulle kunna utlösa "sämre" reaktioner.
Och jag anser det självklart att man inte avlar på hundar med mental fel, och det tror jag att du gör oxå.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

svart arabhingst skrev:
De kan bli smittade om köttet är dåligt,få mask,
Visst kan man ge dem rått kött men jag skulle aldrig ta risken

De får inte mask av kött... Däremot kan de drabbas av tex samonella om man ger smittat kött men det förstår väl nästan vem som helst att man inte ska ge... Vi ger våran hund en hel del rått vilt under jaktsäsong och så naturligt vis hans märgben som är som en stor påse chips för honom. ;)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

En hund behöver inte vara en fara för omgivningen för att den inte går att få lydig på 300 meters håll när det faller fågel. Så varför ska man inte ha kvar en sådan hund? En sådan hund kan ha utmärkt allmänlydnad. Det har inte så mycket med varandra att göra.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

http://www.vasterviksbk.nu/classicforum/showThread.asp?thid=7849

Nä du säger ju det jag tycker. En hund som går upp i stress kan man inte rå på och NÄR huden går upp i stress är ju så olika från hund till hund. En del stressar lätt och en del inte.

Jag har läst en jämförelse med en gryta. Det kokar vatten i grytan och du kan pressa ned locket en viss tid och till en viss gräns. Men sen kan inget i världen hålla locket nere, det kokar helt enkelt över.

Därför motsätter jag mig starkt mot att man säger att ALLA hundar går att få lika lydiga. Det går inte. En större del hade gått att få lydiga till ett högt pris, men det är en annan sak. Men innan man uttalar sig om att hunden absolut går eller inte går att få lydig så måste man veta mer om hundens mentalitet.

Sen om man menar lydig som att gå runt kvarteret eller lydiga som (för mig) i 100% i alla situationer måste man ju definiera hur man menar. För mig är det inte lydnad att harva runt på nått lydnads- eller bruksprov. (Skyddet undantaget, i de högre skyddsklasserna så krävs det en bra hund för att klara av det)

Däremot så går hunden kanske att få så lydig till "50%" så att den passar ypperligt som sällskapshund att gå med i skogen.

Det är skithäftigt med nervfasta hundar. Jag ryyyser... Tänk om man skulle få en sådan själv en dag???

Fresten, OT, men när har du skaffat en itll hund? Hade du inte bara en tik? Har tänkt att fråga länge, men det är aldrig läge :angel: Eg. inte nu heller *hi hi*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

människor äter också rått kött, fast bara nötkött. normalt ger man ju inte heller kött som inte håller människolivsmedelskvalitet (oj vilket långt ord...).

och det där med salmonella, vad jag har förstått så smittas inte hund lika lätt som människa. någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Snurrfian skrev:
De får inte mask av kött... Däremot kan de drabbas av tex samonella om man ger smittat kött men det förstår väl nästan vem som helst att man inte ska ge... Vi ger våran hund en hel del rått vilt under jaktsäsong och så naturligt vis hans märgben som är som en stor påse chips för honom. ;)


Jo jag har nyss läst att hundar kan få mask av kött.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

svart arabhingst skrev:
Nähä ;) Nerå men det är bara vad jag hört :)

Tycker iof att det är bättre att skriva vad man vet, och inte tror/hört.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

svart arabhingst skrev:
Jo jag har nyss läst att hundar kan få mask av kött.

Inte om man ger svenskt veterinärbesiktigat kött. Ger man obesiktigat kött bör man dock frysa köttet innan man ger det till hunden, frysning döda nämligen eventuella parasiter.

Det finns en överdriven rädsla för rått kött. Hundarna skall tydligen smittas av både det ena och det andra. Ger man rå kyckling får de salmonella, ger man annat kött får de diverse olika parasiter. Det är väldigt märkligt att de hundar jag är uppväxt inte har smittats av allt det råa kött de ätit.

Jag tycker att alla som är rädda skall kontakta SLV och Smittskyddsinstitutet och höra sig för istället för att sprida irrläror och skrämma upp folk.

Nu till något helt annat. Jag är uppvuxen med jakthundar och polarhundar (jämthundar, stövare, samojeder, polarhundskorsning) och vad gäller lydnadsbiten får man helt klart jobba med dem, men det går. Kruxet är att man helt enkelt får bestämma sig för vad som är viktigast och sedan vara envis som synden. Man kan t ex välja bort att lära dem trick som "rulla runt" och istället satsa på inkallning.

Man får knappast en polarhund till lydnadschampion, men det går att fixa detta med inkallning, plats, ligg och tyst iaf ;)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jag har oxå hört att salmonella inte smittar lika "bra" till hund som till människa men man ska väl knappast chansa och ge salmonella smittat kött... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp