Om att ge rått kött till hunden...

Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Som jag skrev så ökar INTE hans jaktinstinkt för att han får rått kött utan för att man skjuter ett djur för honom!

/Timsetim
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

mina hundar har tagit en hare för några år sedan (alltså jagat och dödat), men sedan fick jag dem lydiga och de sticker inte, trots att de numera får rått kött. hur kan det komma sig? enligt din teori skulle deras jaktlust bli större när de fick rått kött, men det har den inte blivit.

och något som jag absolut inte förstår med ditt resonemang är hur det skulle skilja så mycket på tillagat/torkat kött och färskt när det gäller jaktinstinkt?

när det gäller timsetims hund så tar man tillvara på en annan viktig instinkt, nämligen den att äta. hunden kopplar ihop jakt (som är kul) med mat (som är gott) och det gör jakten ännu roligare. dessutom stärks känslan av att den har gjort något för gruppen och det är mycket tillfredställande för de flesta hundar. ungefär som du lär din hund att hämta en boll för då får den godis när den kommer fram.

svammel svammel, men det jag ville komma fram till var att du kan inte lära din hund att hämta bollen (eller få större lust att hämta bollen) om du sitter framför TV'n och ger den en godisbit, lika lite lär sig hunden att jaga (eller få större lust att jaga) om den får en bit rått kött i matskålen.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

att göra konster är inte detsamma som att vara lydig. lydighet är när hunden lyder dina order utan att blinka, även om det finns andra frestelser. att "springa sin runda" hoppas jag att han gör på er mark. det är inte tillåtet att ha hundar springandes vind för våg (om det nu är så att han gör detta ofta. att han har rymt ett par ggr kan ju hända utan att det är ert fel)....
...och, bara för att försäkra mig, han blir väl ordentligt sysselsatt på något vis? uttråkade hundar är nämligen mer benägna att rymma än trötta.

Jag plockade bort ett stycke där i mitten om rått kött. Nej han rymmer inte särskilt ofta. Då när han kom till oss, hade jag honom ofta lös, men då var han ju nästan valp. Då var han samtidigt väldigt rymningsbenägen, det är han inte mer, och om han ngn gång rymmer när ngn av småungarna glömmer att stänga dörren, de har snabbt fått lära sig allvaret i en öppen dörr så kommer han snabbt tillbaks, men han springer en runda först. Inte på vår mark. Men på ett kalhygge som gud glömt däremot. Det som skrämmer mig är naturligtvis att han ska bli överkörd eller förstå att grannen 2 km bortan har får. Då kan det bli riktigt jobbigt. Han är inte uttråkad, vi är ute långa promenader och mkt och vi har ett stort flöde av människor, barn och vuxna som kommer och går. Jag bryr mig inte så mkt om att han inte kan vara lös. Började nämligen läsa på om rasen och enligt alla uppgifter så är det OMÖJLIGT att ha siberian lös, men familjen tycker det är trist att vi inte har en hund som kan vara lös. Men jag har accepterat att det är så. Men jag strövar mkt med honom och vi har förstås ett jättelångt flexikoppel. Det blir inte bättre än så. Fast jag tänker att han kanske lugnar sig när han blir lite äldre. Han är bara två år. Han är mkt glad, mkt social, ingen enmanshund vilket är bra för vi har mkt folk som kommer och går, men nog vaktar han på mig ändå. Och sen så binder jag ibland upp honom i ett jättelångt rep, så får han sitta, springa, ligga utanför huset och gnaga på ett ben och vakta på flocken: katten, ungar, hästar. Det gillar han. Otroligt flockkänslig. Rått kött får han inte. Av de själ som jag nämt. Han har en massa andra egenheter som jag inte nämnt här. Kan prata och skriva i timmar om denna vackra hund.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Smiter din hund har du inte pli på den.

Nä, det är just det. Det finns faktiskt en lista med tio gyllene regler för att INTE skaffa en siberian...

Typ.

Vill du ha en lydig hund..
Vill du ha en gräsmatta utan hål...
Vill du ha en hund som går lös... etc etc.
detta är liksom rasbetingat. Men han är ändock underbar.
Så himla rolig hund.

Står man ut med motsatsen till de där gyllene reglerna, varav det finns en dröser till, kan man ha en siberian. Jag gör det.
Kan förstås inte tänka mig en annan hund. För han är klok också. Men man kan faktiskt inte hunsa honom. Men de gånger jag blivit nedrans tufff, då lyssnar han ju. Men han är lite känslig typ faktiskt.
Lite nerver har han allt. Jag gillar det. Gillar den här hunden skitmkt.
Nå, jag kanske kan ge honom lite rått kött då.
End of discussion. :D
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jag instämmer med dem som säger att rått kött inte påverkar jaktinstinkten, jag kan inte bevisa det men har läst en del etilogi o "vet" att det är så. Visst kan man lära polarhundar någorlunda att inte sticka så länge man har full koll på dem men helt säkert blir det ofta inte ens då. Hade polarhundar i många år o har genom åren träffat många nyblivna polarhundsägare som berättat att dom hade minsan inga problem med jakt eller smitning, dom ändrade sig undantagslöst när hundarna blev lite äldre.
Att ha polarhundar lösa som gårdshundar leder stort sett alltid till problem.
PL
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jösses .. Jag trodde den här myten om att hundar inte ska äta kött vad död för längesen. Inte trodde jag att folk fortfarande går på det :-)


Vill du ha hunden lös så han får springa av sig, får du har honom i en inhängnad.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Jag kan med 100% säga att du är HELT ute och cyklar i det blå när du säger att en Husky/Draghund inte kan släppas lös och likaså att den skulle inte kunna gå fot.

Det har absolut med lydnad att göra..

Varför skriver jag då detta, jo för att min bror har draghundar och dom kan då fasiken vara lösa utan att sticka efter vilt.

Ja det har krävts massor av jobb och engagemang från hans sida för att få en lydig hund.

Och nog fasen kan det gå fot också, man gör skillnad i halsband/sele helt enkelt.

Dessa hundar VET att SELE = DRA och HALSBAND = Gå Fint

Så inte vet jag men jag tycker det låter som en dålig ursäkt till att inte träna om man skriver att det är omöjligt :crazy:
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Du kan lugnt ge honom rått kött! Det där är en gammal skröna som jag hörde redan när jag var liten. Det som triggar honom att jaga är inte tanken på rått kött, utan det är tanken på att springa fort fort och jaga ikapp nånting. Där har du det som han minns som roligt. Inte att han får rått kött. Det är bara svammel.

Jag känner många personer med polarhundar och det är bara en kvinna som har kontoll på sina hundar. De är alltid lösa och "äckligt" lydiga. Så visst går det, men samtliga andra har faktiskt misslyckats totalt och deras hundar är aldrig lösa och ska heller aldrig få vara lösa då de driver och fäller bla. ren. Eller som en kille som hoppade in i grannens trädgård och tog ihjäl deras tamkaniner :smirk: Det är ju inte för inte slädhundsfolket har 3 m höga staket runt sina gårdar...
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Mutter ;)

Du har alltid så sakliga och kloka inlägg.

Mitt ser ju mer ut som ett virrvarr av irriterade bokstäver .

Du har ju så rätt i det du skriver, att många misslyckas.

Men det jag vände mig emot i trådskaparens inlägg är att hon skriver
"OMÖJLIG" och "GÅR INTE"

Det kan varken vara omöjligt eller inte fungera när jag själv sett lydiga draghundar!
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Som så många redan har sagt, rått kött ökar inte jaktinstikten. Våran Springer har tagit ner påskjutna rådjur men går fortfarande att kalla av från ett drev... Han har tillåtelse att jaga katter från våran gård men han går inte över tomtgränsen... Så det handlar om lydnad! Våran "favorittränare" hävdar bestämt att det finns inga omöjliga hundar bara hopplösa ägare... Sen kan hundarna ha blivit förstörda av sina ägare så att man inte kan göra det helt bra men man kan aldrig skylla på hunden.

Så träna med hunden, släpp den inte lös om den "tar en vända", lydnad lydnad och åter lydnad!
Att draghundar eller dyl skulle vara omöjliga att få lydiga är samma bullshit som att jakthundar inte går att få lydiga, det kräver lite mer av ägaren möjligtvis med det går!

Och som avslutning, våran springer gosar med svägerskans katter hemma hos dem, för där har katterna rätt att vara och det är förbjudet att jaga dem... Deras kaning går oxå helt fri, men själv klart skulle jag aldrig släppa våran hund själv med kaninen... Det skulle kunna trigga jaktlusten alltför mycket.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Det har man gjort och det syns på dom och det märks i deras beteende. De är jättevarglika.

Deras utseende polarhundarna har beror på deras klimat de lever i. Små öron och rejäl päls för att hålla den extrema kylan borta, allt för att kunna överleva i det kalla klimatet.

Om det är några hundar som har "mer varg i sig" eller rättare sagt inte domesticerat sig lika snabbt som övriga hundraser så är det urhundarna. De har mer ursprungsbeteende över sig än några andra raser.

Likheten med en varg sitter inte på utsidan, utan insidan. Har Du någon gång träffat en urhund t ex en Kambonjan så förstår Du. Jag har träffat både kambonjaner och olika polarhundar och det är extrem skillnad.

Caanandog_DavidSelin.JPG


PerroSinpelodPeru_heleneandreasson.JPG


http://www.ssuk.se/images/MEXnakh.JPG

thairidg.jpg
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Han tackar så mkt, fick sig en smakbit rått kött i vartfall. :)
De lite mer otrevliga tongångarna i vissa inlägg, slår jag dövörat till. Jag gick ju in här på forumet för att får vissa svar. Och fick det också.
snhund.jpg
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Du kanske ansåg att mitt inlägg var otrevligt ?

Efter närmre eftertanke var det lite "aggressivt"/surigt (skyller på tidig morgon ) men kan du inte ta till dig och svara för hur du tycker?

och jag ber om ursäkt för den dåliga ton jag använde
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Ja dåligt morronhumör kan man ju ha.
Du är förlåten. Det är min första hund, skulle man kunna säga, och självklarheter för er är inte det för mig. Men försöker göra rätt.
Han är jättetrevlig och harmonisk, och lydnaden fortsätter vi att jobba på, så att vi förhoppningsvis kan ha honom lös så småningom.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Så fin han var!

Tycker mycket om S.Huskey och skulle gärna ha en eller två själv. Dock har jag inte samma intresse för drag som de har. Annars hade jag garanterat köpt en/två huskey. :love:

Antar att han tyckte om att äta kött och har nu även lärt sig att matte hon har fina matresurser hon. Henne bör man hålla sig väl med. :D

Lycka till med träningen, det är inte omöjligt men f-n så mkt svårare än att få en t.ex schäfer att kunna ha lös och komma på inkallning.

Varför inte börja använda små köttbitar som träningsgodis. Då lär han sig snabbt att det lönar sig att hålla sig nära sin matte.
Men som det är skrivet tidigare. En hund med så mkt jaktinstinkt är svåra att hålla koll på och många gånger kan jakten efter vilt vara större än att gå till matte och få en godbit. Det kräver extremt mkt träning, men är man envis och ihärdig så är inget omöjligt.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Snurrfian skrev:
Att draghundar eller dyl skulle vara omöjliga att få lydiga är samma bullshit som att jakthundar inte går att få lydiga, det kräver lite mer av ägaren möjligtvis med det går!

Nej jag kan faktiskt inte hålla med. Det finns gränser för hur mycket en hund klarar av. Vissa egenskaper är medfödda. Däremot så kan det vara väldigt få hundar som ligger i de kategorierna som "inte går", det har jag ingen statistik för.

En hund utan de rätta mentala förutsättningarna kanske aldrig går att kalla in från 200 m håll under fullt drev, däremot så kan man kanske få den att låta bli att jaga om den är 10 meter ifrån en.

En hund som går upp i t.ex. stress vet faktiskt inte hur den beter sig, den kan inte rå för att den gör fel. Däremot så kan det vara vårt fel att vi satt hunden i den situationen som den inte klarar av.

Eller som en kille sa som jag gick kurs för: Är hunden nervös och har stor jaktlust så är det bara att sätta ett skott i pannan på den, för den kommer aldrig att fungera. Men har man aldrig haft en sådan hund så kan jag också tänka mig att man tror att det bara är att träna mera.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Hm Vi gick våran valpkurs och fortsättningskurs hos en väldigt erfaren "problemhundstränare" och jakthundstränare, även uppfödare av flera jaktraser, och han menade ialla fall att det inte fanns någon hund som inte gick att träna såvida det inte handlar om allvarliga fel så som hjärntumörer och dyl. Däremot går det väldigt lät att förstöra en hund...

Och han hade beagle själv som brukar anses vara en väldigt "svår" hund att kunna kalla av drev, men han hade inga som helst problem med sina hundar... Men han var även väldigt hård med att lydnaden skulle fungera innan de fick jaga... Så visst kan det hända att några av hans hundar aldrig fick jaga men det vet jag inget om...
Sen är det väldigt lätt att slarva med grundlydnaden och sen förtränga det...
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

boella skrev:
Har en hund, vi är hans fjärde hem.
Men han har varit hos oss i ett och ett halvt år snart, var nio måndader när han kom till oss, och hade då avverkat tre hem. Kastrerad hanne, men med killerinstinkt. Han har fällt ett styck rådjur, haft ihjäl en kattunge - inte vår - av misstag. Samt nästan en styck höna, men den klarade sig. Han är jättetrevlig med barn, vänlig mot människor osv. MEN det är en Siberian Husky, dvs han har mkt viltinstinkt. Jag har varit väldigt noga med att tillexempel inte ge honom rått kött. För att inte ytterligare spä på jaktinstinkten.
Vad skulle hända om jag gav rått kött? Spelar det ens roll?

MVH
Boella
Ps. Vi gick i avlivningstankar när han haft ihjäl de där djuren men nu blev de inte så att vi gjorde det och han är verkligen en enormt trevlig och pålitlig hund. Och han VET att vi tycker det är fel. Samtidigt är det hans instinkt. Men jag tänker att det är viktigt att inte stimulera jaktinstinkte för mkt. Siberians har ju mkt varg i sig. Så därför tänker jag att det är viktigt att inte spä på instinkterna...

Att rått kött skulle späda på jaktinstinkten är ganska långsökt.. jag har nu en varg korsning och inte är hon något mer sugen på att jaga än vad mina tidigare hundar har varit. Jag har gett alla tidigare hundar rått kött, både blandisar, bearded och schäfer. Under alla år med hundar har jag även haft smådjur springande lösa i mitt hem, kaniner, marsvin , iller och katter.
Skulle tro att bita ihjäl vanan har med flock instinkten att göra, dom som hör till flocken biter man inte, dom som inte hör dit är legalt byte.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Det är intressant att studera mentaltester och resultat vad hundarna klarar av att prestera. Om de medfödda egenskaperna inte spelade någon roll så skulle det vara onödigt att avla på mentalt bra hundar eftersom att alla går att få lika bra. Att en hund är hård till en viss grad och därmed svårdresserad är inte tecken på dålig mentalitet. Men är hunden för hård så kan du heller inte göra något med den och det får man nog räkna som en allvarlig mental brist.

Har man hundar från utpräglade arbetande linjer så ligger de troligtvis i spannet för dresserbara eftersom att man avlat på bra individer i så många generationer, så föder han upp jakthundar så har han också troligtvis rätt så bra hundar. Visst alla hundar går att träna. Det håller jag med om. Det finns massor man kan träna sin hund till, men alla går inte att träna lika långt, och det är det jag säger. Det är heller ingen slump att vissa hundar lämnar många och bra avkommor, det är inte tur med bra ägare, utan de ärver en bra mentalitet som passar för det de håller på med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp