Om att ge rått kött till hunden...

B

boella

Har en hund, vi är hans fjärde hem.
Men han har varit hos oss i ett och ett halvt år snart, var nio måndader när han kom till oss, och hade då avverkat tre hem. Kastrerad hanne, men med killerinstinkt. Han har fällt ett styck rådjur, haft ihjäl en kattunge - inte vår - av misstag. Samt nästan en styck höna, men den klarade sig. Han är jättetrevlig med barn, vänlig mot människor osv. MEN det är en Siberian Husky, dvs han har mkt viltinstinkt. Jag har varit väldigt noga med att tillexempel inte ge honom rått kött. För att inte ytterligare spä på jaktinstinkten.
Vad skulle hända om jag gav rått kött? Spelar det ens roll?

MVH
Boella
Ps. Vi gick i avlivningstankar när han haft ihjäl de där djuren men nu blev de inte så att vi gjorde det och han är verkligen en enormt trevlig och pålitlig hund. Och han VET att vi tycker det är fel. Samtidigt är det hans instinkt. Men jag tänker att det är viktigt att inte stimulera jaktinstinkte för mkt. Siberians har ju mkt varg i sig. Så därför tänker jag att det är viktigt att inte spä på instinkterna...
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Hej, jag lyfter upp den här tråden igen, för jag vill gärna att ngn som kan ngt om hundar svarar, helst polarhundar förstås, för dom är speciella, för de har mkt varg i sig, men även andra som är riktigt hundkunniga.
Det har blivit en tvistefråga i familjen. Personligen har jag verkligen diciplinerat mig. Hunden får INGET rått kött överhuvudtaget.
MVH Boel
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Du kan utan problem ge hunden kött. Det har ingenting med jaktinstinken att göra. Han kommer varken jaga mer eller mindre.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Vi gick i avlivningstankar när han haft ihjäl de där djuren men nu blev de inte så att vi gjorde det och han är verkligen en enormt trevlig och pålitlig hund. Och han VET att vi tycker det är fel. Samtidigt är det hans instinkt. Men jag tänker att det är viktigt att inte stimulera jaktinstinkte för mkt. Siberians har ju mkt varg i sig. Så därför tänker jag att det är viktigt att inte spä på instinkterna...

Skulle absolut inte avliva en hund pga att den rivit/tagit ihjäl ett annat djur. Det är dess instinkt och natur. Speciellt viltintresserade är ju S.huskey.

S.Huskey har inte mer varg i sig än någon annan hund.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Okej, jag säger direkt: jag har ingen polarhund. Däremot en jakthund, som driver hare, ställer älg och spårar skadade djur. Hon kan umgås med både tamkanin och gårdens katter under uppsikt. Har också en hund ur urhundsgruppen som har extremt mycket grundinstinkter kvar. Båda får rått kött vid varje styckning efter jakt. Jag har aldrig tänkt tanken att detta skulle trigga deras "rovgirighet".
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Skulle absolut inte avliva en hund pga att den rivit/tagit ihjäl ett annat djur. Det är dess instinkt och natur. Speciellt viltintresserade är ju S.huskey.

S.Huskey har inte mer varg i sig än någon annan hund.

Den förste siberian husky kom till Alaska 1909, tror jag det var, eller 1901. Dvs dryga hundra år. Ända fram till modern tid så avlades det in varg i dem, för att göra dem starkare och tåligare. I tretusen år har man avlat dem på att, 1. Passa barn (bebisarna får sova i hundflocken när det är kallt) 2. Jaga (som du mkt riktigt skrev) sobel, därför gräver de med glädje hål ÖVERALLT. Sobel bor i hålor.
3. Draghundar.

De gjorde succé i Alaska för att de var så små och snabba. Mindre än de andra polarhundarna och vänligare. Tillexempel fick man mindre problem med att hundarna i hundspannen dödade och åt upp varandra. Siberian husky är ju då den mildaste i psyket, polarhunden.

Allt jag läser om Siberian stämmer in på våran hund. Men jag tror du har fel i det du säger om kött.... nej inte kött... men rått kött. Det tror jag inte man ska ge dom. Men kött, javisst, fisk, ben med mera. Men inte rått kött. Där har du fel Guardian Angel. Eller så har du rätt men då måste du ge mig ett bra argument.

MVH
Boel
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Okej, jag säger direkt: jag har ingen polarhund. Däremot en jakthund, som driver hare, ställer älg och spårar skadade djur. Hon kan umgås med både tamkanin och gårdens katter under uppsikt. Har också en hund ur urhundsgruppen som har extremt mycket grundinstinkter kvar. Båda får rått kött vid varje styckning efter jakt. Jag har aldrig tänkt tanken att detta skulle trigga deras "rovgirighet".

Vad menar du med hund ur "ursprungsgruppen"?
Ja, men det var ju några argument. Men jag vet inte, det känns som att man till viss del måste motverka hans instinkt. Han har inte helt fått smak på rått kött, till exempel. Och jag vill heller inte han ska få det. Han vet i alla fall att jag inte gillar att han dödar och äter rått kött. Det vet jag att han vet. Den där rådjursmagen som han spydde upp till exempel, för att dela med sig. Jag menar det var ju snällt av honom... men han föstod ganska omgående att jag inte var intresserad...
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Vad menar du med hund ur "ursprungsgruppen"?

Urhunds gruppen. Ingår bla raser som Canaan Dog, Mexikansk nakenhund, Thairidge, basenji, faraohund och Perro Sin Pelo Del Peru.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

GaurdianAngel skrev:
Urhunds gruppen. Ingår bla raser som Canaan Dog, Mexikansk nakenhund, Thairidge, basenji, faraohund och Perro Sin Pelo Del Peru.

Ingår Siberian i den gruppen också?
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

nej. huskys tillhör spetsarna.

"Men jag vet inte, det känns som att man till viss del måste motverka hans instinkt. Han har inte helt fått smak på rått kött, till exempel. Och jag vill heller inte han ska få det. Han vet i alla fall att jag inte gillar att han dödar och äter rått kött. Det vet jag att han vet. Den där rådjursmagen som han spydde upp till exempel, för att dela med sig. Jag menar det var ju snällt av honom... men han föstod ganska omgående att jag inte var intresserad..."

det där låter lite långsökt. vilken sorts mat du ger din hund påverkar inte hans jaktinstinkt. att han dödar era djur eller drar i väg på jakt har med olydnad att göra, inte att han har fått "blodsmak". i så fall skulle alla BARFanhängares hundar vara ena riktiga bestar...
 
Senast ändrad:
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Den förste siberian husky kom till Alaska 1909, tror jag det var, eller 1901. Dvs dryga hundra år. Ända fram till modern tid så avlades det in varg i dem, för att göra dem starkare och tåligare.

S.Huskey kommer ursprungligen från nordöstra Sibirien där den var tjuktjerfolkets släd- och sällskapshund.
Enligt forskare har rasen används som slädhund i ca 3000 år. De kom som Du skrev till Alaska precis i början på 1900-talet. De har fortfarande inte mer varg i sig än andra hundar. Att de är varglika har inget med inblandning av varg att göra, det beror på det klimat de lever i.


En instinkt kan Du aldrig ändra på. Du kan förhindra ett beteende men aldrig förändra en instinkt. Att en hund skulle få blodad tand för att de äter kött är rent skitsnack.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

cillamuffins skrev:
det där låter lite långsökt. vilken sorts mat du ger din hund påverkar inte hans jaktinstinkt. att han dödar era djur eller drar i väg på jakt har med olydnad att göra, inte att han har fått "blodsmak". i så fall skulle alla BARFanhängares hundar vara ena riktiga bestar...

Nej, det har inte med olydnad att göra, det är rasbetingat. Gå in på vilken hemsida du vill om Siberians, eller hyr, låna, köp en bok. SLÄPP aldrig en husky... etc. De är helt enkelt lite annorlunda en andra hundar. Vår hund är INTE olydig. Men han har ett stort frihetsbegär.
Och han är smart också. Jävligt smart. Och lydig. Men nej, du har fel i att det att han drar iväg är olydnad, eller jo det är det, men rasbetingad olydnad. Men det är lite speciellt för just den här rasen.

Sen det här med att man inte skulle ge dem rått kött. Det har jag fått för mig alldeles själv. Men motbevisa mig. Fortfarande inga riktigt bra argument.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

boella skrev:
Ingår Siberian i den gruppen också?

Nej, som Cillamuffins skrev så tillhör de Polarhundar (slädhundsspetsar)
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

mina hundar får rått kött (både "helt" och som färskfoder som även innehåller blod). de jagar inte. BARF blir allt vanligare. de hundarna jagar inte mer än andra. många jägare ger sina hundar rått, purfärskt kött. de drar inte iväg på någon okontrollerad jakt.

jag vet inte riktigt om jag köper den där med att man inte kan få en husky att inte jaga, eller ska jag säga lydig? en lydig hund sticker inte. huskys är säkert svårare att få riktigt lydiga, men omöjliga?
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Nämen jag håller inte med. Tror att det kan påverka en hund som min på ett negativt sätt med rått kött.

Sen Guardian Angel så är det faktiskt så att man ända in i modern tid avlat in varg i huskyn. Amerikanarna är hemskt angelägna om att betona att det inte är så. Men det stämmer inte. Det har man gjort och det syns på dom och det märks i deras beteende. De är jättevarglika.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Vi har en jakthund. En väldigt tuff ras som är avlad för att bla jaga i gryt. ENDA anledningen till att vi inte kan ha honom lös annat än under jaktsäsongen är att han inte lyder. Det är rätt som du säger, hundar har instinkter. Jaktinstinkt, vaktinstinkt, parningsinstinkt, men är du ledaren över din hund så ska du kunna kontrollera dessa instinkter. Vår hund får rått kött, framförallt om det skjuts för honom, men att detta ökar hans jaktinstinkt tror jag inte ett dugg på. Däremot så tror jag att det är det faktum att din hund har fått tag i ett djur som ökar hans jaktlust, samma sak om det skjuts för vår hund. Det är högsta bekräftelsen för att han gjort ett bra jobb, i vår hunds fall. Vår hund vet också när han gör fel, om han börjar jaga en kanin och vi kallar in honom så kryper han fram till oss och markerar med hela sitt kroppspråk att han gjort fel. Men han har likförbaskat börjat jaga. Dvs hans instinkt är starkare än vår kontroll över honom.

/Timsetim
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

cillamuffins skrev:
en lydig hund sticker inte. huskys är säkert svårare att få riktigt lydiga, men omöjliga?

Det blir lite märkligt när du säger så. Jag menar han stannar inte ute särskilt länge när han smiter, man han springer sin vända. Det är ingen collie, liksom eller ngn annan sort hund som jag mött. Jag menar han är extremt lydig, sitt, ligg, död hund, var är benet... bära tidning. Allt sånt fattar han på nolltid och genomför. Att gå fot bredvid matte/husse endast. Njetski. Det går bara inte.

Men springa sin runda det vill han gärna. Och vad jag har läst så är det så med den rasen. Så man behöver inte må dåligt för det liksom. Och från vänner jag har som är vana vid rasen och har flera siberians, vilket ju är det vanligaste, så är det så. Det är ju rätt ovanligt att man har bara en siberian och det beror ju endast på att han är omplaceringshund. Vi bor nämligen bra, stort hus på landet och det fixar han. Verkade som han inte riktigt klarade stadsmiljön.

Så att han är världens lydigaste trevligaste hund med stort frihetsbehov (som jag VERKLIGEN kan förstå) och han får än så länge inget rått kött. Men han verkar må rätt bra ändå.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

Vår hund får rått kött, framförallt om det skjuts för honom, men att detta ökar hans jaktinstinkt tror jag inte ett dugg på. Däremot så tror jag att det är det faktum att din hund har fått tag i ett djur som ökar hans jaktlust, samma sak om det skjuts för vår hund. Det är högsta bekräftelsen för att han gjort ett bra jobb, i vår hunds fall. Vår hund vet också när han gör fel, om han börjar jaga en kanin och vi kallar in honom så kryper han fram till oss och markerar med hela sitt kroppspråk att han gjort fel. Men han har likförbaskat börjat jaga. Dvs hans instinkt är starkare än vår kontroll över honom.


Aha, ha nu har du ju just framlagt ett argument för att INTE ge rått kött. Om han inte fått det hade hans instinkte kanske mildrats något. MEN jag förstår ju omöjligheten i det om det är en jakthund. Men det här är ju inte det :banana:
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

att göra konster är inte detsamma som att vara lydig. lydighet är när hunden lyder dina order utan att blinka, även om det finns andra frestelser.

att "springa sin runda" hoppas jag att han gör på er mark. det är inte tillåtet att ha hundar springandes vind för våg (om det nu är så att han gör detta ofta. att han har rymt ett par ggr kan ju hända utan att det är ert fel).

jag har inte sagt att han MÅSTE äta rått kött, men de gillar det och det gör varken från eller till när det gäller jaktinstinkt.

och, bara för att försäkra mig, han blir väl ordentligt sysselsatt på något vis? uttråkade hundar är nämligen mer benägna att rymma än trötta.
 
Sv: Om att ge rått kött till hunden...

boella skrev:
Det blir lite märkligt när du säger så. Jag menar han stannar inte ute särskilt länge när han smiter, man han springer sin vända.

Smiter din hund har du inte pli på den. En ledare bestämmer över sin hund, var och när den får springa iväg, när den får jaga, när den får para när den får anfalla osv osv. Att lära en hund sitta fint och bära tidningen kan man lära vilken hund som helst, detta tyder inte på lydnad, det är bara konster som lärs in.

/Timsetim
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp