Bukefalos 28 år!

Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Exakt VAD är det magiska jag har missat som inträffar helgmorgonar mellan klockan 8.00 och 13.00?
Jag vet ju inte vad du brukar göra, men jag kan berätta vad min dotter missar.
Och eftersom både hon och Tican har häst, så kan det ju vara samma sak.

Hon missar 5 timmar av dagsljus då hon kan rida ut eller umgås med sitt föl i hagen.
Hon missar möjligheten att få hjälp med sin ridning, för det är då som jag eller någon annan kan hjälpa henne.
Så hon väljer numera själv vad hon vill göra, och vill hon rida så pallrar hon sig upp.
Nu så är det så för min dotter att jag har hästar oavsett om hon vill det eller inte.
Så hon måste inte hålla på med dem om hon inte vill.
Men om hon vill så får hon, och då så är det ju bra att göra det när hon nu vill.

Tican har också häst, och jag kan ju tycka att hon borde passa på att utnyttja det på lovet då hon är ledig dagtid när det är ljust.
Och skillnaden mellan henne och min dotter är väl att i Ticans familj så är det Tican som har häst.
Och i vår familj så är det jag som har hästar och min dotter hakar på när hon har lust.
Om Tican inte vill ha häst, så skulle nog inte hennes Pappa ha det ändå.

Min dotters huvudintresse är musik, hon sjunger och spelar fiol.
Det betyder mycket mera för henne än hästarna.
Fiolen den går först i alla lägen.
 
Sv: Om att "lyda".

Jane_Done, missade jag att umgås och kommunicera med min familj när jag bodde hemma?
 
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Jag vet ju inte vad du brukar göra, men jag kan berätta vad min dotter missar.
Och eftersom både hon och Tican har häst, så kan det ju vara samma sak.

Hon missar 5 timmar av dagsljus då hon kan rida ut eller umgås med sitt föl i hagen.
Hon missar möjligheten att få hjälp med sin ridning, för det är då som jag eller någon annan kan hjälpa henne.
Så hon väljer numera själv vad hon vill göra, och vill hon rida så pallrar hon sig upp.
Nu så är det så för min dotter att jag har hästar oavsett om hon vill det eller inte.
Så hon måste inte hålla på med dem om hon inte vill.
Men om hon vill så får hon, och då så är det ju bra att göra det när hon nu vill.

Tican har också häst, och jag kan ju tycka att hon borde passa på att utnyttja det på lovet då hon är ledig dagtid när det är ljust.
Och skillnaden mellan henne och min dotter är väl att i Ticans familj så är det Tican som har häst.
Och i vår familj så är det jag som har hästar och min dotter hakar på när hon har lust.
Om Tican inte vill ha häst, så skulle nog inte hennes Pappa ha det ändå.

Min dotters huvudintresse är musik, hon sjunger och spelar fiol.
Det betyder mycket mera för henne än hästarna.
Fiolen den går först i alla lägen.

Är det där saker man måste tvinga på en tonåring som hellre sitter uppe på nätterna och sover när hon vill?
 
Sv: Om att "lyda".

Snuffsan skrev:
Du har missat att umgås och att kommunicera med din familj. Det är just dessa timmar, när man inte ska iväg till jobbet osv som man har tid att umgås och "stämma av" veckan med varandra. Missar man det så förstår jag varför man sedan hela veckan har problem att kommunicera.

Exakt! :bow:

Man kan lista fler grejer, tex. dagsljus, full vakenhet när andra är fullt vakna etc etc.

Framför allt tycker jag att det är beklagligt att man missar att "vara med". Livet blir väldigt ensamt.

Det är som att lyssna på människor som varit på fest tillsammans eller varit på bio - man får bara höra talas om allt istället och det ger ingen känsla av äkta gemenskap.
 
Sv: Om att "lyda".

Snuffsan skrev:
Om ni hade slutat med det här trams-tjafset kunde man kanske ha givande diskussioner hemma i stället. Om livet, politik, världsfreden, litteratur och musik mm. Det här är inte diskussioner, det är tjafs.


:bow: :bow: :bow:

Jag måste säga att jag ifrågasätter hela den här tråden. Och många andra.

Skapades inte barnsidan som en avknoppning från seniorsidan för att VUXNA som ville diskutera barn inte skulle ta för mycket plats där?

Är meningen med den här sidan att fjortisar (upp till över 20 i kronologisk ålder tyvärr) med attitydproblem, dubbla nick, internetberoende och utan självinsikt ska ha ytterligare ett ställe att spamma på ???

Mandalaki - hjäääälp ! Det räcker att det blivit trist sandlåda på islandsidan, låt oss få kvar en vuxen profil på barnsidan :eek:
 
Sv: Om att "lyda".

prinsessfeminist skrev:
Framför allt tycker jag att det är beklagligt att man missar att "vara med". Livet blir väldigt ensamt.

Det är som att lyssna på människor som varit på fest tillsammans eller varit på bio - man får bara höra talas om allt istället och det ger ingen känsla av äkta gemenskap.

Ursäkta men vad tusan yrar du om? Missar att vara med? Livet är ensamt? Varenda en av alla jag känner sover minst till 12-13 på dagen, de flesta sover längre. Bio går vi vanligtvis på klockan 21, Sällan börjar vi festa innan 21-22, Kolla på film eller dra och spela biljard händer inte innan 19, drar och badar på sommaren händer inte innan 15-16 på dagen.

Sen verkar du ju leva i en värld där man inte gör något på vardagarna, då går man ju fortfarande upp på morgonen som alla andra. Jag förstår inte när du menar att man är ensam, förutom på de där småtimmarna under natten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om att "lyda".

Ursäkta. Jag fastnade i den här tråden. Jag lovar att utöver denna tråd aldrig mer posta i den här forumsdelen.
 
Sv: Om att "lyda".

Morbo, du har missat ALLT

Vi snackar inte om någon festande fjortisgemenskap som sker när man glider ut utanför hemmet efter att ha sovit bort hela dagen.

Vi snackar om familjegemenskap och solidaritet.

Vilket tyvärr inte verkar finnas i tonårsmedvetandena i den här diskussionen.

Kan inte ni som inte vuxit upp än hänga någon annanstans än på en sida där vuxna vill diskutera med andra vuxna med egen erfarenhet av barn?
 
Sv: Om att "lyda".

Jag tror inte att du egentligen bryr dig, men du kan gärna pm'a Jane_Done och fråga henne om jag med mitt sjusovande har hamnat utanför familjens gemenskap och solidaritet. Inte för att jag tror att du bryr dig nämnvärt om huruvida jag har gjort det eller inte, men jag vill gärna bevisa min poäng, nämligen att det kan fungera ändå fast man sover länge på dagarna.

Tack och adjö,

ses på senior om sju år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om att "lyda".

Tican skrev:
Mjo, men mindre nu än innan.

När man som förälder arbetar mycket och kanske har det stressigt på jobbet så kan man ibland faktsikt bete sig på ett sätt mot sina barn som är mindre bra. De som sitter och pratar med högt uppsatta/utbildade människor hela dagarna har ibland en tendens till att behandla sina barn som någon medarbetare - vilket säkerligen inte är meningen. Men det är svårt som vuxen att släppa allt bara för att man kommer hem till familjen.

Prata med dina föräldrar om hur du upplever det, var saklig och kom med konstruktiv kritik.

Och ta dig i kragen nu sista veckan på jullovet, försök att vända dygnet rätt igen! Åk till stallet och rid din häst på dagarna när det är ljust!
 
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Är det där saker man måste tvinga på en tonåring som hellre sitter uppe på nätterna och sover när hon vill?
Ja om denne tonåring har en häst som är tonåringens ansvar.
Vill den hellre sitta uppe om nätterna, så kan den ju inte behöva någon häst.

Så jag ser en stor skillnad i om Tican har häst eller om hon hade spelat i ett band med sina polare om nätterna.
Vi kommer att fixa en musikstudio till våra ungar (och sambons trummor), och vill de sitta där och spela hela nätterna så fine with me.
 
Sv: Om att "lyda".

Han beter sig värre än jag å är 65 år så bara för att man är tonåring behöver man inte vara värst alltid.
Det är morsan som fick mej att inse att hans humörsvängningar å beteende inte var normalt å jag jag omöjligt kan acceptera sånt.
Jag är inte en tiondel av vad han är är när jag väl hamnar i konflikt med honom så är det aldrig på mitt initiativ men om han bara kommer ut ur huset en dag när jag står å mockar å utan att jag ens träffat honom eller sagt ngt olämpligt säger att han ska skjuta mina hästar så tycker jag att jag har rätt att säga ifrån.
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
En tonåring är en tonåring å har dåliga perrioder man måste acceptera, allt kan inte vara bra jämt å de har humörsvängningar å är på dåligt humör, men en vuxen har inte samma hormon omställning i kroppen å har därför ingen rätt att bete sig likadant.
Det där är ju lika korkat som att säga att män får våldta kvinnor för att de har så stor könsdrift att de inte kan kontrollera sig eller att gravida och ammande kvinnor får bete sig som svin p.g.a. sina hormoner.

Man får faktiskt vackert se till att uppföra sig i alla fall.
 
Sv: Om att "lyda".

Dra inte in våldtäktsmän i detta.
Däremot har jag visst sett diskussioner här om at det är vanligt att gravida kvinnor är elaka å otrevliga mest hela tiden mot sina män å det skylls ju på hormonerna.
Å de gravida är ju ändå vuxna :smirk:
 
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
I t.ex. trafiken eller i skolan finns fasta regler som jag inte har någon möjlighet att påverka. Har man ingen möjlighet att påverka får man helt enkelt bita ihop. Skillnaden för tonåringar i hemmet är att reglerna inte är skrivna i sten.
Det är inte reglerna i skolan eller trafiken heller.
De ändras hela tiden i olika försök att förbättra dem.
När jag gick i Gymnasiet, så lyckades elevrådet både införa och förändra regler den politiska vägen.
 
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Som en fotnot vill jag poängtera att det endast är mörkt så tidigt I de djupaste vintermånaderna. Mitt i sommaren är det ju ljust mest hela dagen, vad det nu spelar för roll.
Det spelar jättestor roll.
För då så kan man ju rida kl 21 i lagom temperatur och dagsljus.
 
Sv: Om att "lyda".

Silverkedjan skrev:
Är meningen med den här sidan att fjortisar (upp till över 20 i kronologisk ålder tyvärr) med attitydproblem, dubbla nick, internetberoende och utan självinsikt ska ha ytterligare ett ställe att spamma på ???
Jag tror att det är nyttigt för oss föräldrar att möta dessa beteénden och bli medvetna om att de finns, så att vi kan försöka att komma på goda sätt att hantera dem.
Och jag tror också att mina barn kommer att ha nytta av det som jag har lärt mig på denna tråden.

Den är på inget vis meningslös.
Den är intressant trots att den samtidigt är väldigt skrämmande.
Dessa ungdomar finns ju, på riktigt, där ute där våra barn finns.
 
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Ursäkta. Jag fastnade i den här tråden. Jag lovar att utöver denna tråd aldrig mer posta i den här forumsdelen.
Det tycker jag som tonårsmamma vore synd.
Ty från dig och några till, så får jag faktiskt riktiga svar.
Sådana svar som ger mig en insikt i hur tonåringar tänker och vad som är viktigt i livet ur deras perspektiv.

Jag har ju iofs varit tonåring, men jag var bara EN tonåring och det ger mera information om man kan få den från många.

Jag byter t.ex. gärna ut meningar om det kan hjälpa till bättre förståelse mellan mig och min(a) tonåringar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 081
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 886
Senast: Elendil
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp