Bukefalos 28 år!

Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Han beter sig värre än jag å är 65 år så bara för att man är tonåring behöver man inte vara värst alltid.
Det är morsan som fick mej att inse att hans humörsvängningar å beteende inte var normalt å jag jag omöjligt kan acceptera sånt.
Jag är inte en tiondel av vad han är är när jag väl hamnar i konflikt med honom så är det aldrig på mitt initiativ men om han bara kommer ut ur huset en dag när jag står å mockar å utan att jag ens träffat honom eller sagt ngt olämpligt säger att han ska skjuta mina hästar så tycker jag att jag har rätt att säga ifrån.
Vet du.
Jag tycker definitivt att du är för stor för att hålla på med sådant här tramsande med och om din pappa.
Och detta oavsett hur din pappa är.
Om han så vore hin håle själv, så tycker jag fortfarande att du, just du och bara du, är för stor för detta.

Om du nu är vuxen - visa det också!
 
Sv: Om att "lyda".

Jag tycker att till äldre barn är det självklart att komma med anledningar om de är såna att de inte förstår själva. Men att de sen skall tycka att det är rimligt är ju en annan sak. Det är väl egentligen det som saken handlar om. Tonåringar tycker sällan att de vuxnas argument är rimliga, men vad har de själva för argument ? Jag vill ???
 
Sv: Om att "lyda".

Jag fungerar så att jag inte låter folk trampa på mej hursomhelst, detta kommer mkt av kuratorhjälp å sen tidigare då jag varit mobbad.
Jag tjafsar inte för att det är kul att göra det men om ngn tror att den kan behandla mig hursomhelst, skrämma å hota bara för att den varknat på fel sida så accepterar jag inte sådant beteende å det har även kuratorerna sagt att jag inte ska göra, min familj å vänner oxå å det torde vara självklart.

Vi lever inte i ett samhälle där vissa får behandla andra hursomhelst, alla har ett värde,
Jag följer ordspråket "som man vill behandlas, behandlar man andra".
Alltså, när ngn kommer ut å utan förvarning bara säger att de ska skjuta mina hästar så accepterar jag det inte.
Därför ska jag , som tidigare skrivits, flytta från den staden för att slippa allt å då är det ju inte ett problem längre.
 
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Jag byter t.ex. gärna ut meningar om det kan hjälpa till bättre förståelse mellan mig och min(a) tonåringar.

Förhoppningsvis får även den andra parten i diskussionen en bättre förståelse mellan sig och sin(a) föräldrar. Det finns nog av segregation i samhället ändå utan att vi ska behöva ålderssegregera, som ändå finns, t ex äldrevård, daghem, skola osv...
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
å det har även kuratorerna sagt att jag inte ska göra, min familj å vänner oxå å det torde vara självklart.

Det som gör dit till "icke vuxen" i mina ögon det är att det alltid är någon annan som har sagt, bär skulden eller skall göra.

Det är din pappa som är dum.
Det är kuratorn som har sagt.
Det är din sambo som måste skjutsa.
O.s.v O.s.v.

Var är du i detta?
En vuxen, den "gör själv".

Du verkar ha hängt upp allt på andra.
 
Sv: Om att "lyda".

Hmm har man inte glidit ifrån ämnet lite här inne?
 
Sv: Om att "lyda".

Eftersom jag vill vara självständig å hatar att vara beroende så ska jag just flytta som jag skrivit tidigare, har aldri mått så bra som när jag bott långt bort från mina föräldrar just för frihetskänslan bl.a.
Varför jag skriver så är för att visa att allt inte är mitt fel , men jag vill inte ha råd eller order från andra, jag skrev bara detta för att visa vad det finns för typer av föräldrar hur det kan se ut i en familj , för att visa att detta inte var en bra situation å att det är mkt bätre att bo i en familj utan en massa konflikter å bråk.
Men tyvärr så väljer inte barn sina föräldrar
 
Sv: Om att "lyda".

:bow: precis! Inte_Ung du sa tidigare att din familj är perfekt och aldrig grälar, men det betyder inte att det inte finns familjer som gör det. Och då är det inte tonåringens fel alla gånger. Även föräldrar kan vara oresonliga och bete sej omoget, i olika situationer.
 
Sv: Om att "lyda".

Shasan skrev:
Hmm har man inte glidit ifrån ämnet lite här inne?
Jag tycker inte det.

Att vara självständig eller inte, det är en del av problematiken just runt tonåren.

Vad kan man göra själv och vad behöver man hjälp med?
Hur beroende är man?
Och vilken frihet kan man ha i förhållande till sitt beroende?
 
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Men tyvärr så väljer inte barn sina föräldrar
Nej men vuxna, och du är väl ändå vuxen, väljer hur mycket de vill ha att göra med sina föräldrar.

Och att ha hästarna hemma hos föräldrarna när man inte drar jämnt, det är ett mycket dåligt val.
 
Sv: Om att "lyda".

Shasan skrev:
:bow: precis! Inte_Ung du sa tidigare att din familj är perfekt och aldrig grälar, men det betyder inte att det inte finns familjer som gör det. Och då är det inte tonåringens fel alla gånger. Även föräldrar kan vara oresonliga och bete sej omoget, i olika situationer.
Men grejjen är att min tonåring är delaktig i att vi inte grälar.
Hon hanterar våra konflikter också och inte bara vi vuxna.

Jag kan inte ta åt mig hela äran för att vi är en familj som inte grälar utan pratar och kompromissar.
Min tonåring har en stor del i detta goda.
Hon tar sitt ansvar för familjefriden och försöker att reda ut saker även när jag klantar till det.
Och det tycker jag nog att tonåringar borde kunna göra.

Eller är hon något sorts socialt underbarn?
 
Sv: Om att "lyda".

Nu har ju inte jag några regler som inte är motiverade.
Baraföratt attityden tycker jag nog att ni själva står för till största delen.
Jag vill vara uppe hela natten. Baraföratt, jag tycker att det är kul.
Jag vill inte följa regler. Baraföratt, jag har inte lust.
En liten undran bara.
Vad tycker du är en förälders uppgift mot sina barn?
Din inställning verkar vara att föräldrar på ren jävelskap sätter regler och gränser till sina barn.
Du tror inte att det kanske finns en anledning att man som barn får lära sig regler och gränser för att sen kunna klara sig i vuxenlivet.

Mia.
 
Sv: Om att "lyda".

Dömer du andra efter dig själv eller ?

Det finns faktiskt tonåringar som INTE är på det viset.
 
Sv: Om att "lyda".

en lösnings på tex ticans problem skulle ju kunna vara , okey sitt uppe till 5, men hästarna ska fodras och ut vid 7...
Det funkar inte i längden
 
Sv: Om att "lyda".

Shasan skrev:
Och då är det inte tonåringens fel alla gånger. Även föräldrar kan vara oresonliga och bete sej omoget, i olika situationer.

Kan det vara så att även föräldrar är människor? ;)
 
Sv: Om att "lyda".

Jag tycker nog att ni förstår allt annat än utmärkt.
Det är inte frågan om att ge sig på dom som är "yngre" eller att kuva eller manipulera någon.
Vad det handlar om är att lära sig om orsak och verkan och att eget beteende är grunden till hur man får regler och frihet till egenrätt när det gäller att styra sitt eget liv.

Mia.
 
Sv: Om att "lyda".

Min dotter är 11 och vi har ett jätteenkelt system här hemma på loven: Hästarna ska ha mat och komma ut senast kl 7:30. Eftersom det är dotterns hästar så är det hennes ansvar. Hur dags hon lägger sig är upp till henne, bara hon är ute i stallet kl 7:30. Vi har aldrig några diskussioner om sovtider.
 
Sv: Om att "lyda".

Nej precis, det funkar inte alls, där för ska jag flytta(som jag skriver för 100ade gången :smirk: ) men man måste inte hålla på att trycka ´ner andra människor bara för att man har makt över en gård var en annan råkar ha sina hästar,Det är ju att missbruka sin makt å många hästägare har ju problem med stallägare, det känner nog de flesta till.
I detta fall ser jag bara alternativet att flytta, det blir skönt.
 
Sv: Om att "lyda".

Det där var faktiskt det mest vettiga jag läst i hela diskussionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 683
Senast: Elendil
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp