Om avvänjning och foder

B

**BORTTAGEN**

Har läst diverse trådar här om avvänjning och ser att alla är experter trots olika erfarenheter. Skall bli intressant att se vad jag får för svar!!!!! :rofl: Fölis är fem månader, äter bra av både hö och kraftfoder, verkar vara mest "tuttsugen" när hon varit skild från mamma några timmar och är väldigt självständig, går mest med vår valack i hagen än hänger mamma i svansen, är väldigt lugn och social. (hon är född 23 dagar efter beräknad fölning om nu det kan göra att hon är "tidigare" än andra jämnåriga föl!?) Har stått i egen box ett par dagar nattetid. Att jag vill avvänja tidigt beror på att stoet har tunnat ur för oss, trots stora mängder mat. Tycker faktiskt att hon ser fräschare ut sedan hon fått stå själv på nätterna. Min fundering är om hon kan fortsätta få lusernpellets när hon skiljs helt från fölet eller blir det för mycket protein? Hur mycket och vad ger ni era ston första veckorna under avvänjningen? (det är ett newforeststo) mvh Kristina
 
Jag håller på att vänja av nu, och det är bara hö som gäller. Förra stoet jag hade tyckte jag juvret gått ner bra på och gav EN NÄVE lusern, vips så blev det galet och hon fick juverinflammation. Hemskt jobbigt för både häst och mig.
 
OK.Bra att veta. Då är det enbart hö som gäller.
 
Hur länge enbart grovfoder?
Jag har frågat det innan, hur vet man att juvret gått ner så mycket som det ska? Alltså, hur litet/stort blir det permanent efter ETT föl?
Jag förstår att det är individuellt, men finns det något jag kan titta på?


MVH/


Jossan
 
När juvret känns mjukt (på mitt sto brukar det ta mellan 6 - 10 dagar) kan man försiktigt börja ge kraftfoder igen, sen kan det dröja flera månader innan juvret är pyttelitet igen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 238
Senast: dobbis
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 748
Senast: keilir
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 669
Senast: Zaria
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 503
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp