Bukefalos 28 år!

om belgisk jättekanin

Annie_92

Trådstartare
Är de nån där ute som har en belgisk jätte hemma? Eller som har haft och vet hur dom är? Ja vill gärna veta så mycket som möjligt om dessa, när ja funderar på att skaffa såna.:) Hur är t.ex. temperamentet? Är dom som vilken annan kanin som helst eller har du erfarenhet av att dom är speciella på nåt vis?
 
Sv: om belgisk jättekanin

Hej! min sambo föder upp belgiska jättar och har gjort det ett bra tag. Tempramentet på denna kanin är mkt lugnt och det är en mkt social kanin. Dom är inte alls så hispiga som småkaniner kan vara. Våra jättar väger mellan 7-11 kilo. vet inte riktigt vad man skall skriva.. bättre om du frågar vad du vill veta så ger jag så bra svar som jag bara kan =)
 
Sv: om belgisk jättekanin

Hej! min sambo föder upp belgiska jättar och har gjort det ett bra tag. Tempramentet på denna kanin är mkt lugnt och det är en mkt social kanin. Dom är inte alls så hispiga som småkaniner kan vara. Våra jättar väger mellan 7-11 kilo. vet inte riktigt vad man skall skriva.. bättre om du frågar vad du vill veta så ger jag så bra svar som jag bara kan =)

Det var faktiskt precis det jag ville höra! =D Att dom är lugna och sociala, och inte så hispiga som småkaniner.
Har ni dom fritt springande i lägenheten/huset, eller i nån bur? Och vad och hur mycket äter en fullvuxen bjässe?
 
Sv: om belgisk jättekanin

Jag kan säga att känslan av att äga en belgisk jätte inte går att beskriva, den måste upplevas själv. :)
Min tös är hur mysig som helst!! Enda lilla problemet är att hon inte vill bli upplyft, men det tar sig. ;) Är ju bara 3 månader.
 
Sv: om belgisk jättekanin

Uj,uj! 3 månader!:love: det låter ju faktisk än så länge bara positivt om belgiska jättar! :)
Men nåt negativt är det kanske ändå? Som plats och utrymme kan ja tänka mig. har ni era ute eller inne t.ex.?? vinter och sommar?
 
Sv: om belgisk jättekanin

Det var faktiskt precis det jag ville höra! =D Att dom är lugna och sociala, och inte så hispiga som småkaniner.
Har ni dom fritt springande i lägenheten/huset, eller i nån bur? Och vad och hur mycket äter en fullvuxen bjässe?

Vi har två fullvuxna och fem små bebisar(:love:) inne.. Den ena som inte är mamma springer gärna runt i huset och hittar på bus med katten eller en av hundarna;) Hon skall smaka på precis allting och vara med överallt. Hon är som en liten hund=)
Sen har vi åtta stycken i stallet, Dom bor i stoora burar , Varav två är importerade från Holland, anlednignen till att man vill importera från holland är att man får så väldigt stora jättar, Dels oxå för att det finns en färg som kallas harfärgad, Den är Röd eller hur man nu skall kalla den.

Våra äter 180 och 250gram per dag och har fri tillgång på hö..
Och så får dom ren pellets.



Vi hade tre holländska importer, Tyvärr dog den enda vita vi hade igår:cry:

Tänk på att om du vill ha en stor jätte så måste den ha bra med utrymme och värme, Gärna att vattenflaskan sitter lite högre upp så att dom måste sträcka sig lite!
 
Sv: om belgisk jättekanin

jag har en jätte :love: lilla my heter hon ;) haha.
väger ca 7 kilo och hon är 3 år tror jag? :D *dåligt minne*

helt underbart snäll är hon.. man kan bära på henne hur mycket som helst och hon sitter helt stilla :D
klippa klorna är myyycket lättare att klippa än på några av mina dvärgvädurar ;) haha. hon sitter helt stilla :) vill alltid vara mig till lags ;)

när man kommer på morgonen och ska ge henne något gott så har hon alltid upp huvudet lite okcså så man ska klappa där :D haha. :love:

my4.jpg
 
Sv: om belgisk jättekanin

Tempramentet på denna kanin är mkt lugnt

Tja, då har jag fått ett måndagsexemplar. Social är hon, men agerar som hon har PMS jämt och ständigt.

Nästa kanin ska återigen bli en fransk vädur. :love:
 
Sv: om belgisk jättekanin

Tja, då har jag fått ett måndagsexemplar. Social är hon, men agerar som hon har PMS jämt och ständigt.

Nästa kanin ska återigen bli en fransk vädur. :love:

Okej, Det finns vissa som kan vara sådana men överlag är dom mkt lugna!
 
Sv: om belgisk jättekanin

Uj,uj! 3 månader!:love: det låter ju faktisk än så länge bara positivt om belgiska jättar! :)
Men nåt negativt är det kanske ändå? Som plats och utrymme kan ja tänka mig. har ni era ute eller inne t.ex.?? vinter och sommar?

Skulle vara att hon är lite stor då, blir lite otymlpigt att bära.. men det är sådant man lär sig. :)
Min dam, och alla andra mina kaniner, bor utomhus året om.
 
Sv: om belgisk jättekanin

Okej, Det finns vissa som kan vara sådana men överlag är dom mkt lugna!


Självklart är det så, alla är de individer. Synd bara att min först belgiska jätte skulle bli sådan. Nu när jag en liten aversion mot rasen. Kanske om jag ramlar på en ny så blir det en till.
 
Sv: om belgisk jättekanin

Jag har funderat ett tag på att skaffa en belgisk jätte jag me :love: och när ni säger att ni har dom inne, har ni dom inne i sj huset eller i ett stall ? ;)
 
Sv: om belgisk jättekanin

Jag ska köpa en belgisk jätt imorgon!
 
Sv: om belgisk jättekanin

Enligt lag ska en kanin över 5kg ha en yta på minst 0,9kvm med minsta sida och höjd 70cm.
Dock anser jag att det är alldeles för litet.
Min jätte bodde i en bur på 2m x 70cm (75cm i höjd) med daglig tillgång till hage.
 
Sv: om belgisk jättekanin

Är de nån där ute som har en belgisk jätte hemma? Eller som har haft och vet hur dom är? Ja vill gärna veta så mycket som möjligt om dessa, när ja funderar på att skaffa såna.:) Hur är t.ex. temperamentet? Är dom som vilken annan kanin som helst eller har du erfarenhet av att dom är speciella på nåt vis?


Min belgiska jätte är också lugn och snäll, har även en fransk vädur men hon är lite surare mot andra kaniner.

Mina favoriter är dock Stora Silver, dom ska väga runt 5 kg och jag tycker dom är lite mer lätthanterligare, lättare att bära, blir tama väldigt lätt och lite keligare än den belgiska.
 
Sv: om belgisk jättekanin

Jag gillar Belgiska Jättar skarpt! :laugh:

De är som hundar ungefär, iaf mina.. ;)

Här är bilder på två av mina gula jättar. De är 6 mån på bilderna:

Herman


Lilla Blå
 
Sv: om belgisk jättekanin

KL

Vår Black and Tan tycker att belgisk jätte är en alldeles utmärkt soffa:

IMG_0414.jpg


IMG_0586.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 433
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 027
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp