Bukefalos 28 år!

Om gamla lakan/lunderlakan. Tips önskas.

Rie

Trådstartare
En del av de påslakan/underlakan som används kommer att kastas då de är uppnötta.

Nu har jag ett gäng ärvda fina gamla lakan/underlakan som ligger och tar upp plats så jag kom på den briljanta ide´n att göra om dem till påslakan och börja använda underlakanen.
Tänk så fint med broderi på framsidan av påslakanet, och kvalitén på bomullen är ju överlägsen det som
annars finns i det här hemmet.
"Nya" sängkläder och bättre med plats i linneskåpet. :)

Meeen.....storleken på dessa - eller snarare bristen på storlek.
De flesta visade sig vara i bredd 125-140 cm och i längd 220-225.
Våra täcken är 150 breda, som jag antar att de flesta nu är numera.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att få ihop några kit med sängkläder av dessa utan alltför stort syarbete?
Jag ledsnar fort.....

Någon av er måste väl ha satts inför samma bryderi? Hur har ni löst det?

När jag tar i dessa tänker jag på min synskadade mamma som broderade sina initialer som ogift på dessa.
Jag förmodar att hon fick kämpa en del för att få det snyggt. Men det blev det.
De andra har spets.
 
@Rie
Vilken fin idé att återanvända! Det är så sorgligt när vackra gamla arbeten inte används eller - ännu värre - slängs.
När min mormor sydde påslakan av tyg som inte riktigt räckte till så skarvade hon både på längden och tvären. Har påslakan av blommigt tyg (hade varit något annat än lakan innan) och de har nästan osynliga längsgående sömmar på ena sidan och är skarvade med matchande enfärgat tyg för att få tillräcklig längd. Förr var det också vanligt att man vände och skarvade underlakan som var slitna (dvs man delade dem längs med på mitten där de var slitna och sydde sedan ihop de mindre slitna ytterkanterna mot varandra med tät fin söm.
I ditt fall har ju lakanen nästan rätt bredd. Jag hade nog sytt 10-20 cm breda remsor av lakan/lakansväg mellan två lakan "på längden". Hoppas du förstår hur jag menar. Är det broderat med färg kan man ju välja en färg som matchar broderiet, annars vitt. Lakansväv kan du antingen köpa nytt eller klippa från ytterkanterna av dina utslitna lakan. Tänk på att tvätta först (så det krymper) om du ska blanda nytt och gammalt tyg.
Är underlakanen lika smala? Om de är bredare - räcker det om du syr ihop underlakan med överlakan?
 
Nu blir det iofs inte sängkläder, men när de gamla utnötta lakanen var slut så gjorde min mamma gardiner av den broderade delen.
Jag har just en sådan kappa i köket - jättesnyggt :) ! Jag hittade ett gammalt lakan på loppis med en underbart vacker spets. Mamma (som är den sykunniga här ;) ) klippte av lakanet i lagom längd, sydde en kanal upptill och - vips - så hade jag världens snyggaste köksgardin :) !!
 
Eller så använder man även de gamla överlakanen som underlakan. Det är där slittåligheten bäst kommer till sin rätt. Kan bli lite tight på någon kant, men brukar räcka till att bädda med.
 
@Rie
Är underlakanen lika smala? Om de är bredare - räcker det om du syr ihop underlakan med överlakan?
De är 135-140 breda. Tror inte att den tidens maskiner gjorde bredare.

Ska kolla om det går att skarva på längden av något lakan.
Vill ju att det ska bli snyggt också.

Är inte någon större fan av gardinkappor så det blir inte aktuellt.
 
De är 135-140 breda. Tror inte att den tidens maskiner gjorde bredare.

Ska kolla om det går att skarva på längden av något lakan.
Vill ju att det ska bli snyggt också.

Är inte någon större fan av gardinkappor så det blir inte aktuellt.
Min mamma lägger underlakanen omlott är hon bäddar i sängen, skarven märks knappt och då räcker det hela vägen om vid stor säng.
 
Min mamma lägger underlakanen omlott är hon bäddar i sängen, skarven märks knappt och då räcker det hela vägen om vid stor säng.
Jag har nästan enbart gamla lakan. En del gamla hemvävda, de är ljuviga när de är nymanglade.
Min säng är 120. Jag lägger dem på fel ledd och har två lakan till varje bäddning. Det översta omlott överst för att inte riskera att stoppa in fötterna mellan lakan och madrass.
 
Jag har nästan enbart gamla lakan. En del gamla hemvävda, de är ljuviga när de är nymanglade.
Min säng är 120. Jag lägger dem på fel ledd och har två lakan till varje bäddning. Det översta omlott överst för att inte riskera att stoppa in fötterna mellan lakan och madrass.
Jo, så har jag gjort länge.
Det var det där att göra påslakan av överlakanen/lakanen.
Men jag tror att jag har kommit på hur jag ska göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp