Bukefalos 28 år!

om hästen¨s ben är svullna eller tjcoka va lägger ni på å gör?

L

lie

när man känner att ens häst har kanske bara en liten svullnad i benet eller att den är lite varmare eller tjockare än de andra,vad gör ni då? lindar ni stallbandage då eller tar ni på nått?=) :confused:
 
Ant gör jag ingenting, utan avvaktar tills nästa dag. Ev kan jag spraya med isspry. beror på vart svullnaden sitter och hur den ser ut.
 
Jag brukar massera benet/svullnaden och spola iskallt vatten i ca. 15-20 min och sedan brukar jag promenera en kort sväng beroende på väder, om det är -30 grader avstår jag nog utan låter då hästen vila istället.
Om hästen är både varm och svullen masserar jag svullnaden lite och "smetar" sedan på kyllera(vilket har samma verkning som att spola kallvatten i ca 20 min men det håller lite längre, kylleran och är inte lika "bökig" heller).
 
Oftast gör jag nog ingenting alls. Det beror lite på vad orsaken till det är, men jag blir inte hysterisk för misnta lilla förändring utan åtgärdar först när det finns skäl till det...
 
Det är ju alltid bättre att ta säkerheten före det osäkra :smirk: Men mamn ser ju på hästen hur det verkar vara och vad det kan bero på, om hästen ex. stått i solen i hagen på sommarn och är varm på benet så tar jag ju inte och säter på kyllera eller något direkt....
 
Det beror ju ganska mycket på hurpass kunnig man själv är...
Jag har haft egna hästar sedan långt innan många användare här ens föddes och har väl hunnit snappa upp ett och annat under tiden... :)
Jag brukar kunna hitta orsaken till att ben svullnar - ofta småsår - och då är ja gitne såärskilt orolig.
Jag kan även själv se om en svullnad beror på t.ex en senskada och OM det skulle vara det så åtgärdar jag självklart!
 
Beror helt på orsaken till svullnaden. Om hästen samtidigt är halt tycker jag att man, om man nu inte är så haj på det här med ben själv, ringer veterinär och rådgör med denna. Det kan ju faktiskt röra sig om en senskada eller annan skada som kräver behandling. Om hela benet är svullet rör det sig kanske om en lymfangit, då är det på plats att leta småsår och kolla stelkrampsskyddet och lägga på ett våtvärmande omslag. Att kyla ett svullet ben, oavsett orsak, är ju aldrig fel, men man bör förstås veta vad man behandlar. Att LINDA in ett svullet ben kan vara riskabelt eftersom man inte vet hur mkt mer benet kommer att svullna. Ett bandage kan då orsaka tryck och cirkulationsproblem. Det är viktigt att alltid polstra ordentligt med bomull om man alls ska bandagera i de här fallen.

Jag hade inte gjort något, beroende på hur svullnadens utseende och hästens eventuella hälta. Men jag kan också med gott samvete säga att jag i de flesta fall kan avgöra vad svullnaden beror på.
 
Ingenting, Patsy fyller ut lite ibland lite här och var, beroende på väder och vad hon petat i sig och det mesta är borta till nästa dag.

Blir det långvarit så pratar jag med veterinären.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 273
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 498
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp