Bukefalos 28 år!

om rättssystemet

Sv: om rättssystemet

Nu har Quick/Bergwall beviljats resning för de sista 3 morden han varit dömd för och det ser väl (efter vad man kan läsa i tidningen) ut som att han kommer frias i alla tre fallen.

Och min undran kvarstår egentligen då.
Han har ju uppenbart dömts tidigare också. Var han frisläppt efter detta när "morden som han inte utförde" inträffade?
Har man i så fall rätt/möjlighet att fortsätta hålla honom inspärrad?


Ska bli spännande att se vad som händer framöver, hur det fungerar rent juridiskt.

Qvick är dömd för sadistiska våldtäkter. Det spelar ingen roll om han blir frikänd för morden.
 
Sv: om rättssystemet

såvitt jag förstod skulle de försöka få honom flyttad till ngn annan vårdinrättning, då det fanns missnöje med diagnosticeringen. En second opinion var väl önskvärd.
 
Sv: om rättssystemet

Det är drygt ett år sedan jag startade den här tråden och min fundering då var uppenbarligen inte helt obefogad. Även rättsväsendet har ju funderat i samma banor...

Idag kom då utlåtandet, att han bör vara kvar under tvångsvård men nu inte nödvändigtvis i sluten vård.

Qvick är dömd för sadistiska våldtäkter. Det spelar ingen roll om han blir frikänd för morden.
OM du med detta menar det han gjorde 1969 så är det inte detta han är inlåst för nu. Utan det han sattes i tvångsvård för innan han började erkänna mord han inte begått, var ett bankrån. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17694960.ab Och såvitt jag förstått så var man på väg att frige honom igen då han började erkänna alla dessa mord.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp