Omdiskuterad piaffträning

Fruktansvärt, jag följde diskussionen på facebook där även personen ifråga försvarade sig med att han var tvungen att sätta sig i respekt hos en ny häst. Tyvärr försvarade många andra oxå händelsen..

Jag fattar ingenting av filmen, helt värdelöst tillvägagångssätt. Stackars djur..
 
De gamla mästarna roterar i sina gravar... det där är inte träning, det är knäckning. Hästen i fråga måste vara enormt snäll eftersom den inte protesterar mer än den gör :cry:


"Till mästerskapet gives blott en bana

Ren såsom solens väg uti det blå

Att sikta uppåt och det högsta ana

Men aldrig tro sig mästare ändå"
 
Senast ändrad:
Jag blir helt knäpp när jag ser sånt här och ingen reagerar...........bra att sånt här kommer ut. Hoppas att någon kan vrida huvudet rätt på idioten eller så är lobotomering också ett alternativ som känns rätt okej för mig. Han skall iallafall inte jobba med några djur överhuvudtaget!
 
:rage:

:cry:

Vad vill han uppnå med det där ryckandet :confused:

Läste på youtube att han hade "jobbat" med hästen i ca 40 minuter innan det där filmades. Vad hände, som inte kom med på filmen..?
 
Om vi bara bortser från att han slår hästen och rycker i den som satan, så ser jag ändå inte hur det där skulle kunna lära en häst piaff?

Man måste ju ha bärighet, längd överlinje och samla mer och mer och mer, det blir det ju aldrig av den där träningen.
 
Om vi bara bortser från att han slår hästen och rycker i den som satan, så ser jag ändå inte hur det där skulle kunna lära en häst piaff?

Man måste ju ha bärighet, längd överlinje och samla mer och mer och mer, det blir det ju aldrig av den där träningen.
Jag håller med. Samma med att den är så hårt inspänd. Vad skall det göra för nytta?

Varför gör man det i ett hörn? Är det för att hästen inte skall tänka bakåt? Men den fick ju inte gå framåt heller?
 
denna killen är ju extra hårdhänt, men själva konceptet, att spänna in en häst och gå på marken med spö och slå på bakbenen så hästen lyfter - så har jag sett många idioter göra! är det verkligen så man lär piaff?? vad finns det för andra sätt? rida i kort form och sen och samla samla samla?
 
Jävla idiot. Tror han att hästen - eller någon öht - lär sig genom att utsättas för sådan behandling? Det här är ett exempel på hur man tänker bort djuret och bara jobbar mekaniskt. Livsfarligt. Ur flera aspekter.
 
Jag försvarar inte träningen och tycker den är helt förkastlig däremot blir jag fundersam på hur vissa svarar. Absolut standard är att personen borde själv piskas vilket är ett förkastligt svar i sig. Men sen påtalar vissa att personen inte kan älska hästar och hur mår hans barn. Jag tror absolut att den här personen älskar hästar och det kan tydligen hans vänner intyga. Men hans träningsmetod är helt fel och han verkar helt övertygad om att hästen mår bra. Vissa tror helt enkelt att det är såhär man tränar häst och att inga alternativa metoder till att lära in piaff finnes.

Nu är denne tränare ett tydligt exempel på hästkulturen i ett nötskal. Vi har en generell våldkultur i hästsporten där hästen inte får säga ifrån; där hästen ska fungera jämt trots väder, vind, smärta, dåliga dagar och vara snäll annars är den knäpp och ouppfostrad. Och ett spörapp eller ryck i munnen gör inte ont, inte egentligen....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanska ryttare som filmades när hon sparkade mot sin häst efter att ha trillat av på en tävling ber nu om ursäkt offentligt...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 10 augusti drabbades hoppryttaren Almudena Terrasa av ett hemskt fall under en tävling. I en film som sprids på sociala medier...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klippet som visar ett kejsarsnitt på häst har redan väckt stor förundran och beundran på Facebook. Den belgiska sajten Equideo.be har...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den otäcka filmen med ekipagen som blev påkörda väckte stor uppmärksamhet. Nu kommer lugnande rapporter om hur hästar och ryttare mår i...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp