Omeprazol till hund???

Sv: Omeprazol till hund???

Javisst kan man det. Doseringen beror på vad det är hunden har men vanligtvis mellan 0,5 - 1 mg/kg en gång per dag. Högre dos för riktigt svåra magsår som inte svarar på terapi med h2-blockerare. Jag skulle dock inte ge medicinen till hunden utan veterinärs inrådan.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Ja jag har hört det, men jag skulle prata med vetrinär om vilken dos, Omeprazolen tycker jag dessutom måste vara lite svår att ge till en hund. Jag äter det själv just nu och tabletterna får inte tuggas sönder, man kan öppna dem men det är liksom små små kulor som man då ska få i sig...
Det finns ju annan magsårs medicin som är lättare att dosera till hund. :D
Men prata med vetrinären!
 
Sv: Omeprazol till hund???

Vi gjorde det, på veterinärs inrådan förstås. En kapsel morgon och kväll har jag för mig till 40 kg hund. I kombination med antibiotika då veterinären misstänkte magsår orsakat av bakterier (minns inte varför han misstänkte just den orsaken, men frisk blev hon!).
Vi gav som sagt kapslar och det var inga problem att gömma en sådan i en korvbit :d Fast då har vi en rottistik som äter allt, i och för sig...
Men som tidigare sagt, kolla med en veterinär! Men själva medicinen är alltså helt okej att ge till hund.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Omeprazol/Losec m fl generica finns i 10, 20 o 40 mg, så att man gett ett visst antal kapslar7tabletter säger inte så mycket.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Javisst kan man det. Doseringen beror på vad det är hunden har men vanligtvis mellan 0,5 - 1 mg/kg en gång per dag. Högre dos för riktigt svåra magsår som inte svarar på terapi med h2-blockerare. Jag skulle dock inte ge medicinen till hunden utan veterinärs inrådan.

En liten undran...

Hur kan man sitta på internet och ge ut doseringar på mediciner?
Kan ju resultera i att folk skiter i att åka till vet och laborerar hemma istället!
 
Sv: Omeprazol till hund???

Men nu förstår jag inte, vem som helst kan ju hitta doseringar på internet utan att ha någon som helst kunskap så varför skulle det vara fel av mig att skriva ut det här på forumet?
Jag skrev ju dessutom att man inte ska ge det UTAN veterinärs inrådan.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Ja en del människomediciner fungerar dessutom till hund och katt, men i helt andra doser än till människa.
Laborera aldrig hemma utan ge bara enl. vets. rekommendation då doserna kan skilja sig mkt pga att hunder/katter/människor osv. är olika känsliga för olika substanser.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Okej, alla - jag ska rådgöra med min veterinär ;)
Att jag funderar på Omeprazol beror på min hunds märkliga slickande/smaskande som vi aldrig tycks råda bot på, eller hitta orsaken till. Det hetsiga "luftslickandet" slutade han med efter en kur Metacam (!) men nu har han, efter en tid, istället börjat smaska och slicka, liksom lägga tungan till rätta i munnen, i det oändliga så han driver oss alla till vansinne - och förmodligen inte själv mår bra. Blodprov etc visar inget, så nu går han på antibiotika och Rimadyl. Inget har hjälpt.
Istället slog det mig att han kanske mår illa/har sura uppstötningar??? Jag har läst att man kan ge Pepcid till hund och även Omeprazol. Men givetvis ska jag prata med veterinären!
 
Sv: Omeprazol till hund???

Då ber jag om ursäkt för mitt ofullständiga svar.

Reviderar det till: Vår hund har ätit Omeprazol, på veterinärs inrådan.

Godkänt?
 
Sv: Omeprazol till hund???

Då ber jag om ursäkt för mitt ofullständiga svar.

Reviderar det till: Vår hund har ätit Omeprazol, på veterinärs inrådan.

Godkänt?

Att det var på veterinärens inrådan skrev du i inlägget jag svarade på, det säger ff ingenting om styrkan.
Hos människor orsakas magsår av Helicobacter, hur det är hos hundar vet jag inte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori
Så antibiotika är förmodligen ett bra val av vet.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Okej, förlåt, jag är en idiot, jag vet inte styrkan men jag trodde ändå det kunde intressera ts.
Men det ska inte upprepas.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Eftersom det tydligen störde dig att jag svarade hur många kapslar hon åt utan att uppge styrkan på dem.

Att jag svarade att hon fick en hel kapsel morgon och kväll var naturligtvis inget doserings-förslag från min sida (och det tror jag ts förstår också) utan det var mer på spåret "hur får man i hunden medicinen". Jag antar nämligen att det skulle vara mycket svårare att få i hunden delar av kapseln.
Eftersom ts hund är i storlek med min så antar jag att "standard-dos" av många mediciner är lika stor till bägge.

Kan tillägga att det våran hund fick var Omeprazol Arrow 20 mg enterokapslar, och doseringen var 1 kapsel morgon och kväll.
 
Sv: Omeprazol till hund???

Har ni kollat öronen på honom ? Känns som att det skulle kunna vara nåt öron/näsa/hals........jag tuggar på tungan när jag har ont i halsen/förkyld..och definitivt när det går upp i öronen...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
534
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 350
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp